MuscleMeat

Onderhoud metabolisme van 1500. Hoe hiermee te werk gaan?

Firewolx

Cool Novice
Waardering
4
Dag mensen,

Ten eerste ik weet dat deze vraag niet echt op een bodybuild forum hoort, maar van deze site weet ik zeker dat mensen er verstand van hebben.

Ik ga vanaf volgende week beginnen met cutten en mijn ouders willen toevallig ook meedoen met afvallen. Dus ik ben bezig een voedingsschemavoor hun te maken. Echter ik zit met een raadsel. Mijn moeder is namelijk klein, licht en niet meer de jongste. Volgens Harris-Benedict heeft zij een metabolisme van 1275, dit vermenigvuldig ik met 1.2 vanwege haar dagelijkse huisopruim beurt en komt ze uit op een dagelijkse onderhoud van 1500 calorieen.

Nu wil ze graag afvallen maar ze rookt al sinds haar 11e (en is nu 47) en heeft dus een conditie van 0. Dus puur op onderhoud eten en met cardio een verschil maken is haast niet mogelijk. Maar ik wil haar ook niet op een dieet zetten van 1100 calorieen. Jullie enige tips zodat ook zij wat kilo's kwijt kan raken?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je ergens een grote rekenfout hebt gemaakt, want een BMR van 1275 is wel héél erg laag.

• Topic Starter Topic Starter
Harris Benedict Vrouwen formule volgens sticky: 655 + (gewicht_in_kg x 9,6) + (lengte_in_cm x 1,7) - (leeftijd_in_jaren x 4,7)

Mijn moeders gewicht = 57.5 kilo
Lengte = 157 cm
Leeftijd = 47

Ik kom weer eens uit op 1253. Ik heb een iets preciezere gebruikt (meer decimale) en toen kwam ik uit op 1270. Ik weet geen raad?

kheb het uitgerekend, inderdaad 1264 +-
ze kan het verhogen door meer te bewegen
rustig cardio opbouwen

Gewoon op 1400 zetten, als dat niet helpt op 1200.

Al is het beter om de kilo's eraf te sporten ipv eraf te lijnen.

Ik geloof het nog steeds niet. Het ligt niet aan jou, maar ik heb die HB methode nooit vertrouwd. Weet je heel toevallig vet% van haar?

Ik heb het even uit zitten rekenen als ze 25% vet zou hebben volgens de cunningham methode, en dan kom ik nog op 1301 BMR.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet precies haar vetpercentage, maar ik weet wel dat het vetpercentage een stuk hoger is dan 25% bij mijn moeder. Mijn moeder heeft toch wel een aardig uitpuilend (vet)buikje, dus gok meer 35%

Oke ik heb wat voor mijn moeder samengesteld:

Haar onderhoud is (helaas maar) 1500 calorieen
Ik laat haar 1250 calorieën per dag eten
Ik laat haar gemiddeld 150 calorieën per dag verbranden op de crosstrainer (maar dan waarschijnlijk 3 of 4 keer per week wat meer ipv 7 dagen 150 calorieën).

Helaas kan ze niet echt meer sporten dan dat. Ik hoop alleen niet dat ik hiermee over de top ga. Hiermee creëert ze een calorieën tekort van gemiddeld 400 per dag. Genoeg om redelijk wat af te vallen voordat wij naar turkije gaan. Iemand nog wat advies? Ga ik tever ofzo?

Dan ga ik nu maar een (magere) voedingsschemavoor haar in elkaar flansen.

Laatst bewerkt:
Gelijk 1/3e cutten is te veel, bouw het rustig op, begin gewoon op onderhoud te eten en die 150 kcal op de crosstrainer gebruiken voor het verschil.

Waarom kan je moeder niet méér sporten? Puur omdat ze altijd heeft gerookt, of zijn er andere medische beperkingen?

Ik zou haar zeker in het begin niet meer dan 3 a 4 keer per week laten trainen. (en ook niet te lang)
Gewoon rustig opbouwen anders zit je al snel met overtraining, blessures enz. Daar zit ze natuurlijk helemaal niet op te wachten.
Ze heeft tenslotte een slechte conditie zeg je en waarschijnlijk ook lang niet meer gesport.

Zou eerst op onderhoud gaan zitten en dmv cardio een tekort creeren.
Heb zelf ook maar weinig Kcal nodig omdat ik klein ben. Probeer een goed ontbijt te pakken met KH (lage GI) zoals een bord brinta ofzo.
Verder wat fruit toevoegen en in de avond mager, eiwitrijk eten zoals kip met wokgroente en een beetje zilvervliesrijst. (veel kip en groente en wat minder rijst) Verder een bak kwark per dag toevoegen. 6 maaltijden per dag, kleine porties. In de ochtend meer KH en in de avond meer eiwitten.

Succes!!

Stoppen met roken is niet onverstandig. Rustig opbouwend gaan bewegen en gezond eten op uitgerekende energie-inname.
Het gaat niet alleen om gewicht wat eraf moet, het gaat hier voornamelijk om gezondheid.

Je moeder is 47, maar de kans is groot dat haar biologische leeftijd een stuk hoger ligt. Zoals bij het overgrote deel van Nederland.
Een conditie van '0' is niet acceptabel.

Gelijk 1/3e cutten is te veel, bouw het rustig op, begin gewoon op onderhoud te eten en die 150 kcal op de crosstrainer gebruiken voor het verschil.

Waarom kan je moeder niet méér sporten? Puur omdat ze altijd heeft gerookt, of zijn er andere medische beperkingen?

Hmm misschien heb je gelijk.

Maar de reden dat mijn moeder niet meer te kan sporten heeft niet alleen te maken met het feit dat ze rookt en geen conditie heeft. Motivatie is ook een belangrijke factor. Ze heeft echt al super lang niet gesport, als ik haar elke dag laat rennen dan stopt ze binnen een week met dit dieet omdat ze geen zin meer heeft. En als ze geen verandering ziet in haar gewicht zal ze ook snel stoppen met het dieet. Daarom laat ik haar gewoon wat minder eten. Het liefst is ze wat kilo's kwijt voordat we naar turkije gaan eind juli.

Ik zou haar zeker in het begin niet meer dan 3 a 4 keer per week laten trainen. (en ook niet te lang)
Gewoon rustig opbouwen anders zit je al snel met overtraining, blessures enz. Daar zit ze natuurlijk helemaal niet op te wachten.
Ze heeft tenslotte een slechte conditie zeg je en waarschijnlijk ook lang niet meer gesport.

Zou eerst op onderhoud gaan zitten en dmv cardio een tekort creeren.
Heb zelf ook maar weinig Kcal nodig omdat ik klein ben. Probeer een goed ontbijt te pakken met KH (lage GI) zoals een bord brinta ofzo.
Verder wat fruit toevoegen en in de avond mager, eiwitrijk eten zoals kip met wokgroente en een beetje zilvervliesrijst. (veel kip en groente en wat minder rijst) Verder een bak kwark per dag toevoegen. 6 maaltijden per dag, kleine porties. In de ochtend meer KH en in de avond meer eiwitten.

Succes!!

Oke dan zit ik dus met een dilemma, want als ze niet veel cardio mag doen en ze mag ook niet onder haar onderhoud eten, hoe krijg ik haar dan op een redelijk gewicht voor eind juli (turkije)? Zoals ik al zei is motivatie een groot probleem, ik ben bang dat ze gaan stoppen als ze 1. te weinig te eten krijgen 2. als ze teveel moeten rennen 3. als ze geen verandering zien. Klinkt een beetje hopeloos :(

Stoppen met roken is niet onverstandig. Rustig opbouwend gaan bewegen en gezond eten op uitgerekende energie-inname.
Het gaat niet alleen om gewicht wat eraf moet, het gaat hier voornamelijk om gezondheid.

Je moeder is 47, maar de kans is groot dat haar biologische leeftijd een stuk hoger ligt. Zoals bij het overgrote deel van Nederland.
Een conditie van '0' is niet acceptabel.

Hmm stoppen met roken is niet echt een optie. Ze hebben dat namelijk al kort geleden geprobeerd maar dat hielden ze echt niet lang vol. Verder lijkt het me niet een goed idee om en haar te laten stressen met weinig eten EN haar te laten stressen met niet roken.

Verder weet ik inderdaad wel zeker dat haar biologische leeftijd hoger ligt dan 47. Hopelijk kan ik wat aan haar motivatie en conditie doen deze maanden :)

Als ze elke dag op onderhoud eet en ze sport 3 a 4 keer per week krijgt ze op die dagen een tekort. Op dagen dat ze niet sport krijgt ze net genoeg binnen.
Geen probleem lijkt me hoor. Ze zal dan zeker afvallen.
En je kunt met deze hoeveelheid Kcal best een leuk voedingsschema in elkaar bouwen.

Mijn schema globaal:
Ochtend brinta en magere melk
Whey shake met water

Tussendoor:
Appeltje en meusli

Middag:
3 vokoren crackers (of 2 volkoren boterhammen) met 100gr Kipfilet en wat slankie 20+ kaas en boter

Tussendoor:
250 Gr magere kwark met fruit erdoor (bv blauwe bessen)

Avondeten:
100 gr kipfilet en 100 gr wokgroente
65 gram zilvervliesrijst
sla

Tussendoor:
250 gr kwark en whey

Hmm oke bedankt, ik zal eventjes gaan puzzelen voor een goed dieet voor mijn moeder :) Ik moet echter wel zorgen dat ik per maaltijd verschillende versies heb, want ze wilt niet elke keer/dag hetzelfde eten. Die volkoren crackers ipv brood afentoe is goed idee, want daar houd ze van :)

I

Dag mensen,

Ten eerste ik weet dat deze vraag niet echt op een bodybuild forum hoort, maar van deze site weet ik zeker dat mensen er verstand van hebben.

Ik ga vanaf volgende week beginnen met cutten en mijn ouders willen toevallig ook meedoen met afvallen. Dus ik ben bezig een voedingsschemavoor hun te maken. Echter ik zit met een raadsel. Mijn moeder is namelijk klein, licht en niet meer de jongste. Volgens Harris-Benedict heeft zij een metabolisme van 1275, dit vermenigvuldig ik met 1.2 vanwege haar dagelijkse huisopruim beurt en komt ze uit op een dagelijkse onderhoud van 1500 calorieen.

Nu wil ze graag afvallen maar ze rookt al sinds haar 11e (en is nu 47) en heeft dus een conditie van 0. Dus puur op onderhoud eten en met cardio een verschil maken is haast niet mogelijk. Maar ik wil haar ook niet op een dieet zetten van 1100 calorieen. Jullie enige tips zodat ook zij wat kilo's kwijt kan raken?

De berekening is correct, het gaat hier over een relatief klein persoon met dus weinig spiermassa en dus minder behoefte aan energie. 1223 kcal BMR kan dus perfect. Je vindt het wellicht laag omdat je 1) gewend bent cijfers bij mannen te zien 2) gewend bent langere en zwaardere personen te berekenen 3) gewend bent met jongere mensen te doen te hebben.

Voor een ouder persoon met deze postuur is het heel normaal dat de BMR lager ligt. Echter moet je natuurlijk ook correct meten wat het overige verbruik is. Bepaalde huishoudelijke taken kunnen aardig aantikken in energieverbruik.

Wat je wel kan doen als je toch van mening blijft dat de maaltijden te klein blijven, is bijv. enkele honderden kcal meer laten eten, en dan het tekort via iets meer cardio gaan creëren.

Wat het extra verbruik in huishouden betreft:

- Hoeveel uur per dag is dat?
- Is dat licht, gemiddeld, of zwaar?

De MET waarde voor gemengde huishoudelijke taken gaat van 2,5, over 3,5 tot 4. Nogal een groot verschil dus.

Even een berekening indien het gaat over 3 uur aan lage intensiteit:

(MET 2,5 * 57,5kg * 3uur) = 431,25 kcal

Dan is het dus 1223+431,25= 1654,25 kcal per dag qua energiebehoefte. Wat vrij normaal is voor iemand met die stats en activiteit.

Wat je dan kan doen als dieetprogramma is:

1654,25 kcal (onderhoud) + 200kcal (voor eventuele fitness)

1854,25 kcal moet ze dan eten uit schone voeding.

Om vet te verliezen moet ze dan tussen de 400kcal en 800kcal per dag verbranden met cardio.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Ik geloof het nog steeds niet. Het ligt niet aan jou, maar ik heb die HB methode nooit vertrouwd. Weet je heel toevallig vet% van haar?

Ik heb het even uit zitten rekenen als ze 25% vet zou hebben volgens de cunningham methode, en dan kom ik nog op 1301 BMR.
Met HB is niets mis, de methode is volgens wetenschappelijk onderzoek zelfs betrouwbaarder gebleken dan andere methoden. Mogelijk is het voor mensen met een grote spiermassa en laag vetpercentage iets minder correct, maar daarover kan je eigenlijk geen uitspraken doen, want niemand heeft dat ooit onderzocht. Feit is dat HB tot op heden de meest gebruikte en meest vertrouwde methode is in de wetenschap. Wat mij betreft blijft het een goede maatstaf.

De berekening is correct, het gaat hier over een relatief klein persoon met dus weinig spiermassa en dus minder behoefte aan energie. 1223 kcal BMR kan dus perfect. Je vindt het wellicht....

....Hopelijk heb je hier wat aan.

Bedankt voor de opheldering. Ik was inderdaad even de overige dingen vergeten zoals huishouden. Ik wist niet dat huishouden zo lichamelijk intensief kon zijn. Ik zal even kijken hoe conditioneel mijn moeder nou eigenlijk is en hoeveel zij bereid is te crosstrainen per dag. Alleen haar 400 tot 800 calorieën per dag laten rennen zal ze waarschijnlijk niet lang volhouden. Ik ben zelf al halfuurtje bezig op de crosstrainer om 400 te halen, zij doet hier waarschijnlijk 2 keer zolang over. En als levenslangeroker en als iemand die al eerder hart problemen heeftgehad zal dit zeker niet makkelijk voor haar zijn. Waarschijnlijk heeft ze er helaas ook niet genoeg motivatie voor om dagelijks zoveel te trainen. Maarja dat zie ik later wel

Zeker niet te zwaar beginnen dan. Vooral zorgen dat ze er in begin plezier in krijgt en dat het een gewoonte wordt. Een goede tip die ik altijd geef is: doe je cardio tijdens je favoriete tv-programma. Verder kan het later altijd nog langduriger of intensiever worden. Succes.

Terug
Naar boven