XXL Nutrition

Opa heeft gespaard (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hallo leden,

Ik train al heel wat jaartjes (25), en ben tot de conclusie gekomen dat ik voortaan thuis wil trainen.
Heb zo'n 2500 to max 3000€ te besteden om mijn homegym in te richten.
Ook heb ik geen ruimtegebrek (5x8 m).

Ik ben al op 'leeftijd (42)', en het voelt een beetje als 'mijn eindmateriaal'.
Ja ik wil nog knallen, maar ik besef ook dat ik (dik) over mijn top ben qua toppen.
Nog jong van geest maar wel al met kleine pijntjes...

Moet ik al denken aan een 'Full-Functional Gym' met Veilige* smith?
(dit voelt als een beslissing als mensen die hun huis met Trespa afwerken omdat ze weten dat ze over een paar jaar de ladder niet meer op durven)

Of zal ik toch voor een full cage gaan en koop een mooie set dumbells ?


Graag jullie ideeën.
Cage+dumbells+barbell+200kg schijven+legpress+pulldown/lowrow paar handles en klaar
 
train al jaren bijna niks anders dan bar en cage , zeker als je thuis trained heb je niet meer nodig
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
train al jaren bijna niks anders dan bar en cage , zeker als je thuis trained heb je niet meer nodig

Een bench is ook wel handig anders :p
 
Ik ben al op 'leeftijd (42)', en het voelt een beetje als 'mijn eindmateriaal'.



bij ons loopt er nog een bijzonder sterke knakker van 72 rond ,true story dus je kan nog 30 jaar hard en zwaar trainen,

over een home gym kan ik geen advies geven ,vind thuis trainen geen drol aan ,ik hou van de externe prikkels op een sportschool
 
Hallo leden,

Ik train al heel wat jaartjes (25), en ben tot de conclusie gekomen dat ik voortaan thuis wil trainen.
Heb zo'n 2500 to max 3000€ te besteden om mijn homegym in te richten.
Ook heb ik geen ruimtegebrek (5x8 m).

Ik ben al op 'leeftijd (42)', en het voelt een beetje als 'mijn eindmateriaal'.
Ja ik wil nog knallen, maar ik besef ook dat ik (dik) over mijn top ben qua toppen.
Nog jong van geest maar wel al met kleine pijntjes...

Moet ik al denken aan een 'Full-Functional Gym' met Veilige* smith?
(dit voelt als een beslissing als mensen die hun huis met Trespa afwerken omdat ze weten dat ze over een paar jaar de ladder niet meer op durven)

Of zal ik toch voor een full cage gaan en koop een mooie set dumbells ?


Graag jullie ideeën.
Mijn eindmateriaal is een kist :D
 
Hallo iedereen die heeft gereageerd,

Als eerste leuk om te horen hoe er tegen (mijn) leeftijd wordt aangekeken. Maar ook om de gemene deler er uit te filteren; een (half)cage ipv een full functional machine.
De antwoorden doen mij beseffen dat ik misschien juíst oud van geest ben door te denken dat ik geen progressie meer kan boeken.

Hoe komt het dat niemand de FFM als basis opteert? zoals: (https://www.fitness-seller.nl/megatec-smith-cable-rack-met-gewichtstapel/)
Is het te duur?, te log?, niet 'puur' genoeg?

Ballie90 en Robke78 Brutushakt las dat jullie een legpress aanbevelen; Zijn de free weights en een cage dan niet afdoende (mits je creatief genoeg bent)?
En zou met een full FM de smith met https://www.fitness-seller.nl/monster-gym-leg-press-attachment/ dit kunnen ondervangen?
 
Hallo iedereen die heeft gereageerd,

Als eerste leuk om te horen hoe er tegen (mijn) leeftijd wordt aangekeken. Maar ook om de gemene deler er uit te filteren; een (half)cage ipv een full functional machine.
De antwoorden doen mij beseffen dat ik misschien juíst oud van geest ben door te denken dat ik geen progressie meer kan boeken.

Hoe komt het dat niemand de FFM als basis opteert? zoals: (https://www.fitness-seller.nl/megatec-smith-cable-rack-met-gewichtstapel/)
Is het te duur?, te log?, niet 'puur' genoeg?

Ballie90 en Robke78 Brutushakt las dat jullie een legpress aanbevelen; Zijn de free weights en een cage dan niet afdoende (mits je creatief genoeg bent)?
En zou met een full FM de smith met https://www.fitness-seller.nl/monster-gym-leg-press-attachment/ dit kunnen ondervangen?

Smith cable rack is leuk, maar trainen is smith beperkt je in de baan van de beweging. Dat zou ik niet als basis willen.

Legpress an sich zou ik niet per se aanbevelen. Niet meer dan een hexbar, ssb etc iig.
Zeker van meerwaarde, maar das alles. Maar kijkend naar budget en vloeroppervlakte is dat wel een van de dingen die ik erbij zou doen.
Overigens ook zeker een ghd!! Wellicht zelfs eerder dan legpress. Zou t ook niet als losse attach doen, gewoon via marktplaats tweedehandsje fixen.
Evt ook een legcurl als je geen ghd kan regelen (of beide)
 
Hallo iedereen die heeft gereageerd,

Als eerste leuk om te horen hoe er tegen (mijn) leeftijd wordt aangekeken. Maar ook om de gemene deler er uit te filteren; een (half)cage ipv een full functional machine.
De antwoorden doen mij beseffen dat ik misschien juíst oud van geest ben door te denken dat ik geen progressie meer kan boeken.



Hoe komt het dat niemand de FFM als basis opteert? zoals: (https://www.fitness-seller.nl/megatec-smith-cable-rack-met-gewichtstapel/)
Is het te duur?, te log?, niet 'puur' genoeg?

Ballie90 en Robke78 Brutushakt las dat jullie een legpress aanbevelen; Zijn de free weights en een cage dan niet afdoende (mits je creatief genoeg bent)?
En zou met een full FM de smith met https://www.fitness-seller.nl/monster-gym-leg-press-attachment/ dit kunnen ondervangen?
Ik persoonlijk zou niet kiezen voor dat multifunctioneel ding. Half cage,lat pulley en wat gewichten en halters. Daar kom je zeker zo ver mee. Ik heb ook een leg przss/hack sqaut toestel staan. Lijkt me maar niks om steeds die plaat te moeten monteren en demonteren. En dan wordt het meer een vertical leg press toestel ipv een gewone leg press. Heb ook een vertical leg press gehad is heel wat anders dan een gewone leg press.

Leg press zou ik niet noodzakelijk noemen als je kan squaten. Maar ik had er eentje voor een goede prijs op de kop kunnen tikken. Vandaar dat ik hem gekocht heb.
 
las dat jullie een legpress aanbevelen

Is gewoon een leuk hebbeding. Benen kunnen veel hebben. Met SQ alleen krijg je niet altijd het volledige volume dat je benen nodig hebben. Simpelweg omdat je rug enzo het eerder opgeeft.
 
Als ik jouw ruimte had zou ik voor een half cage, bankje (vlak en verstelbaar of enkel verstelbaar), losse pulley tegen de muur en de leg-press gaan. Een GHD lijkt me persoon echt nutteloos eigenlijk. (de meningen verschillen daar over blijkbaar)
Belangrijkste is dat je een deftige (half) cage en een echt goeie barbell hebt. Voldoende schijven zijn ook een must uiteraard. Verder zou ik dumbbell stangetjes en een hoop schijven van 5kg (en enkele kleinere) aanschaffen. 5kg schijven hebben een mooie diameter voor dumbbels, zijn meestal niet te dik zodat je er heel wat op een stangetje krijgt en stapelen zich lekker om naderhand weer op te bergen. :)

Ik zou trouwens niet alles in 1 keer kopen. Besteed het grootste deel van je budget eerst aan de (half) cage, bankje, barbell en schijven.
Daarna de wall pulley.
Vervolgens dumbbell stangetjes en berg 5kg schijven. En als laatste zou ik dan voor de leg-press gaan. Later kan je nog uitbreiden met specialty bars, waar ik de SSB op nummer 1 zou zetten en een Swiss bar waarschijnlijk op 2.

Als je de uitgaven verdeelt kan je alvast aardig beginnen trainen thuis en heb je iets om naar uit te kijken. Zo kan je de kwaliteit van je spullen ook iets hoger houden. Degelijk materiaal traint toch altijd veel aangenamer dan budget spulletjes. Vandaar dat ik eerder in stappen zou werken en niet in 1 keer de complete gym in zou vullen.
 
Om dumbbels samen te stellen zou ik voor 30 mm materiaal gaan.

Ik vind de 50 mm korte halterstangen nogal lang en minder praktisch tov de 30 mm.

50 mm korte halterstangen zijn een 51 cm lang. Vind ik persoonlijk te lang. de 30 mm variant heb je in verschillende lengtes. van 35 tot 48 cm.
 
Ik heb de 50mm stangen en die zijn idd lang. Voor mij hindert het niet zoveel, maar ik kan er in komen dat anderen ze echt te lang vinden om prettig te trainen.
Als je de kans hebt zou ik het eens uitproberen. Is altijd handig om alle schijven van dezelfde maat te hebben. Maar je moet er uiteraard wel prettig mee kunnen trainen.
 
Als je de uitgaven verdeelt kan je alvast aardig beginnen trainen thuis en heb je iets om naar uit te kijken.

Dat kan ik beamen. Ik ben zelf ook een paar jaar bezig geweest met samenstellen van mijn garage gym en het voordeel is dat je steeds weer een motivatieboost krijgt wanneer je iets nieuw koopt :)

Het is zoals bij kinderen he, nieuw speelgoed is leuk om mee te spelen :D
 
Ik heb de 50mm stangen en die zijn idd lang. Voor mij hindert het niet zoveel, maar ik kan er in komen dat anderen ze echt te lang vinden om prettig te trainen.
Als je de kans hebt zou ik het eens uitproberen. Is altijd handig om alle schijven van dezelfde maat te hebben. Maar je moet er uiteraard wel prettig mee kunnen trainen.

Voor mij zijn het bijna halterstangen :D

Maar idd uitproberen(verschillende oefeningen) en zien wat je het beste vindt.
 
Hoi,

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties. Ik neig (ga) hierdoor voor een (half)cage. Wat betreft een pully rest mij nog enige twijfel: is het handig om de pully geïntegreerd te hebben in de cage of is een losse (zoveel)beter?

De dumbells zullen op aanraden van de meesten van jullie bestaan uit 30mm materiaal; hierdoor houd ik best wel wat geld over voor 'fun-stuff' (spiegels etc.).

Nu ga ik mijzelf even inlezen in de verschillen tussen de cages.
 
Is het niet gigantisch wennen om van 220 cm 50mm bars naar 30mm barbells te gaan met oefeningen als squat en dl??? johnyjordaan
lijkt me heel anders
 
Hoi,

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties. Ik neig (ga) hierdoor voor een (half)cage. Wat betreft een pully rest mij nog enige twijfel: is het handig om de pully geïntegreerd te hebben in de cage of is een losse (zoveel)beter?

De dumbells zullen op aanraden van de meesten van jullie bestaan uit 30mm materiaal; hierdoor houd ik best wel wat geld over voor 'fun-stuff' (spiegels etc.).

Nu ga ik mijzelf even inlezen in de verschillen tussen de cages.

Als je de ruimte hebt is losse pulley net wat makkelijker, ook makkelijker om betaalbaar aan eentje met gewichtstapel te komen dan icm met cage.
 
Is het niet gigantisch wennen om van 220 cm 50mm bars naar 30mm barbells te gaan met oefeningen als squat en dl??? johnyjordaan
lijkt me heel anders

Waar wordt er gesuggereed om ook squats en dl te doen met 30mm?
En los daarvan, zo groot is t verschil niet lijkt me...
Diameter van greep is vergelijkbaar, zolang de barbell niet aanzienlijk korter is is t enige wezelijke verschil de lagering.
Maar dat verschilt ook al per type lagering en onderhoud van de barbell enorm bij verschillende 50mm barbells onderling.
 
Back
Naar boven