AndroidHealthClinic

plateau bankdrukken

Bezoekers in dit topic

Fallout

Cool Novice
Lid geworden
8 jun 2015
Berichten
156
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
78kg
Hallo,

Ik zit al een tijdje vast op flat benchpress, 80x8. ( circa 2 maanden). Deze oefening doe ik eigenlijk al altijd sinds ik borst train. Verder doe ik nog incline benchpress- en dumbellpress. En nog een extra random oefening elke week. Iemand tips om mijn benchpress plateau te doorbreken? Ik dacht zelf misschien een tijdje niet bandrukken en hiervoor in de plaats flat dumbellpress te doen?
 
Wil je beter worden in een oefening dan moet je vooral niet de oefening niet meer gaan doen.

Probeer eens een andere reprange? Eet meer?
 
Gezien je stats zou ik gewoon wat meer gaan eten, juist je push-oefeningen worden een stuk makkelijker met wat extra bodyweight. Verder zou je inderdaad je rep range kunnen aanpassen naar bijvoorbeeld 5x5 of 5x3.
 
Gewicht beetje verlagen en focus leggen op de negatieve uitvoering.
Verander eens van greep breedte. Trouwens als je 8x kan, kan je ook minstens 3x een zwaarder gewicht.
Doe sets van 3-2-1, er is echt nog veel dat je kan doen, speel er mee, en praat het jezelf niet aan dat je niet meer zwaarder kan.
 
Wat gewicht van de bar en een paar weken opbouwen. Iets in de trend van 5x5/3x3, best een lagere reprange gebruiken. Zou hem niet vervangen voor db presses, eerder die (incline) db presses achteraf doen in een hogere reprange. Paused benchen wil ook wel eens helpen. Gemakkelijkste om je bench te verhogen is gewoon je lichaamsgewicht vergroten.

Overhead pressen zal in de meeste gevallen niet direct vertalen/carryover hebben naar je benchpress, maar om grote gewichten te kunnen benchen heb je hele sterke schouders nodig. Imo dus zeker een goede toevoeging.

Belangenrijkste is dat je techniek goed zit, dat wil in het begin vaak de reden wel eens zijn van vastlopen.
 
hogere frequentie per week kan helpen, of misschien pin press toevoegen, en idd lagere rep range.
 
Mij werd vroeger verteld de triceps en schouders wat meer aandacht te geven en te versterken om sterker te worden met bankdrukken.

Daarnaast volume per set wat omlaag.
 
Weighted dips werkte voor mij goed.
 
hogere frequentie per week kan helpen, of misschien pin press toevoegen, en idd lagere rep range.

Zou die enkel in hogere repranges doen dan als ass. want dat wil wel eens zwaar worden op de aanhechtingen en gewrichten. Met slechte schouders imo een no-no. Een reden te meer waarom ik er geen fan van ben.
 
Tricep pushdown gaat er iig niks aan veranderen. Gwn reps varieren 5 reps zo zwaar als je kan om de week bijv en dan steeds 2.5kg hoger als het 5reps is gelukt de volgende keer.
 
Wat gewicht van de bar en een paar weken opbouwen. Iets in de trend van 5x5/3x3, best een lagere reprange gebruiken. Zou hem niet vervangen voor db presses, eerder die (incline) db presses achteraf doen in een hogere reprange. Paused benchen wil ook wel eens helpen. Gemakkelijkste om je bench te verhogen is gewoon je lichaamsgewicht vergroten.

Overhead pressen zal in de meeste gevallen niet direct vertalen/carryover hebben naar je benchpress, maar om grote gewichten te kunnen benchen heb je hele sterke schouders nodig. Imo dus zeker een goede toevoeging.

Belangenrijkste is dat je techniek goed zit, dat wil in het begin vaak de reden wel eens zijn van vastlopen.

Dit doe ik zelf ook op aanraden van een lid hier. Werkt echt goed voor kracht, op die manier breek je binnen 4-5 weken door je plateau. Trainde voorheen nooit op deze manier. Een eye opener geweest. Begin op een gewicht waarop je bijv. zonder veel moeite 6 reps kunt. Daarmee start je, 5x 3, volgende week +2,5kg ook weer 5x 3 etc. Als je gaat failen; 10kg eraf en weer opnieuw opbouwen.

Is aan te raden dus. Dit is al eeuwenoud (bwv) maar zelf had ik er ook nog nooit aan gedacht om de 3/4 hoofdcompounds op deze manier aan te pakken.
 
Bedankt voor alle reacties ! Aan mijn triceps kan het niet liggen, omdat die vrij sterk zijn naar mijn mening. Doe bijvoorbeeld skullcrushers op een goede dag met 15 kg per kant en een krulstang van 7.5 kg. Met shoulder dumbbelpress zit ik op 27.5 kg max, maar probeer meer focus te leggen op de achterkant van mijn schouders ( betere houding). Wat zouden jullie aanraden precies? Ik begin nu meestal met 50x10 daarna 60x8 daarna 65x8 daarna 70x8 en daarna 80×hoeveel op dat moment maximaal lukt. Mij lijkt het niet logisch om lichter te trainen of zie ik dit verkeerd?
 
Ik zou beginnen met 60kg 5x5 (na je opwarm sets) en per training met 2,5kg verhogen.
 
Cgbp+floorpresses om je triceps sterker te maken.
Meestal verzaken die het eerste bij benchpress.
 
Cgbp+floorpresses om je triceps sterker te maken.
Meestal verzaken die het eerste bij benchpress.

Ik denk eerlijk gezegd dat mijn triceps niet zozeer het probleem zijn.
 
Wat wil je nou horen?
 
Stop being a lil bitch and lift those heavy ass weights!
 
Cgbp+floorpresses om je triceps sterker te maken.
Meestal verzaken die het eerste bij benchpress.

Het overgrote merendeel is het zwakste uit de hole of in het midden van de beweging. Triceps trainen gaat daar weinig invloed op hebben. Het is een rariteit dat een lifter door een zwakke triceps een benchpress failt (geared liften buiten beschouwing gelaten). En dan is dit imo vaak ook een gevolg doordat je te zwak uit de hole komt.
 
Het overgrote merendeel is het zwakste uit de hole of in het midden van de beweging. Triceps trainen gaat daar weinig invloed op hebben. Het is een rariteit dat een lifter door een zwakke triceps een benchpress failt (geared liften buiten beschouwing gelaten). En dan is dit imo vaak ook een gevolg doordat je te zwak uit de hole komt.

En wat zou volgens jou dan de oplossing zijn?

Mijn benchpress is aardig verbeterd nadat ik een tijdje floorpresses en cgbp ben toegevoegd heb.
Daarvoor bleef ik ook steken.
 
En wat zou volgens jou dan de oplossing zijn?

Mijn benchpress is aardig verbeterd nadat ik een tijdje floorpresses en cgbp ben toegevoegd heb.
Daarvoor bleef ik ook steken.

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het in praktijk weinig voorkomt (in verhouding) en imo gebeurt dat vaak bij personen die een smallere grip hanteren. Ik ben overigens zelf iemand die in de lockout de meeste problemen heeft. Dus triceps werk zie ik zeker als nuttig met betrekking op mezelf.

Maar een voorbeeld van een kameraad van me:
Problemen in de lockout..., massa floorpresses en boardpresses tot het punt hij tientallen kg's meer gebruikte dan z'n bench. Maar z'n max bench bleef gewoon gelijk. Daarna is hij terug op z'n liftoff gaan trainen en toen heeft hij na een hele tijd terug beweging in z'n benchpress gekregen, met nog steeds problemen in de lockout. Probleem was voornamelijk omdat hij zo hard begon te grinden voor z'n eigenlijke lockout dat hij daar amper kracht over had om de lift af te maken. Wat hem dus eigenlijk niet zwak in de lockout maakt maar in het stuk daaronder.

Heb door hem ook m'n aanpak verandert en kan het alleen maar beamen. Maar ik zeg zeker niet dat zwaar tricepswerk niet nuttig is, doe het zelf ook regelmatig.
 
Back
Naar boven