AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Prima dineren zo
6EAF213C-3060-4C01-B675-024C40D71444.jpeg

F6EDC1D0-3ADE-4DC9-9D1F-1E58E3C989EC.jpeg

D931100F-2577-4AEC-ADCC-AA9146263D7D.jpeg

6A4BAB5C-D4AF-44AA-A884-39AF146270EF.jpeg

Jongens, zo gaat het niet lukken. Om gezondheidsredenen had ik besloten minder te gaan drinken en nu zit ik te kwijlen. Gelukkig heb ik nix in huis en zijn de winkels dicht. Nog een kopje thee dan maar.

Biertje kan er prima bij hoor. Afhankelijk van welke type je pakt maar over het algemeen kunnen ze vrij zout zijn. Ik vreet me een ongeluk aan de Turkse witte kaas als ik aan de Rakı zit.
Ideale combi... dan op een terrasje in Turkije, liefst simpel in het oosten van turkije... we zaten toen in Van aan het meer. In Igdir (met uitzicht op de Armeense grens) en Dogubayazit zal het je niet lukken.. alles alcoholvrij. :o
Iemand suggesties voor een kerst menu? Moet een diner verzorgen :eating:
Wat wil je ervan maken. Hoe simpel of hoe lastig....
Meest eenvoudige wat er leuk uitziet vooraf is een tonijntartaar met rivierkreeft op een bedje van rucola met dressing. Zeer makkelijk en beter dan de afgezagde carpaccio. Of een sashimi van tonijn. Dan leuk opmaken met een bakje japans soja en wat sesamzaadjes, zeewier salade, ingelegde gember en wasabipasta.
Hoofdgerecht kan je alle kanten op. Wat wij vaak deden is een beenham grillen en dan een groentemix van wortel, bleekselderij en tomaat erbij en rosti of pommes duchesse. Heel simpel en je kan er een prima portsaus of rode wijsaus eenvoudig bijmaken. Wil je vis... kijk dan eens naar rode poon gebakken op de huid met een creme van pesto op een bedje van pasta (je kan spaghetti in wat pesto oprollen en 2 rollen maken en de vis erop leggen met de pestocreme eroverheen. Wat geroosterd brood erbij en een salade en voila.
Ook een keer een vleestrio gedaan met biefstuk, parelhoen, hert met een lichte portsaus. Garnituur kan je alle kanten op.
En een klassieker.. een rollade (rund/varken/kip) met bijpassend garnituur.
nagerecht een favo hier. Palachenka (Joegoslavisch). Dunne flensjes bakken dan een bak perzikkwark in de vriezer steken en steeks even omscheppen om het uur. Flesjes opwarmen en bol bevroren kwark erin. Dichtslaan en wat poedersuiker erop. Valt eigenlijk altijd wel in de smaak.

Er zijn zoveel leuke en lekkere eenvoudige dingen te bedenken. :)

Of je gaat voor simpel... gourmet en een vianetta toe :D

Gewoon wat eenvoudige snelle gerechten

Jongens, zo gaat het niet lukken. Om gezondheidsredenen had ik besloten minder te gaan drinken en nu zit ik te kwijlen. Gelukkig heb ik nix in huis en zijn de winkels dicht. Nog een kopje thee dan maar.
Dranquilo
Zo nog langs de Chinees of de shoarmazaak?
Ik heb na dit genoeg gegeten hoor. Al moet ik wel zeggen dat het er op de foto’s kleiner uit ziet

Ideale combi... dan op een terrasje in Turkije, liefst simpel in het oosten van turkije... we zaten toen in Van aan het meer. In Igdir (met uitzicht op de Armeense grens) en Dogubayazit zal het je niet lukken.. alles alcoholvrij. :o

Brab0’s ideale Rakı tafel:

- gegrild vlees
- (water)meloen
- warme meze
- koude meze
- gegrilde vis
- kilo’tje Turkse kazen
- Noten zoals hazelnoot, pistache, leblebi

:o

Ik durf het bijna niet te posten, maar heb deze gekocht. Heb ik ooit jaren gelden eens op. Smaak goed. Nog wat kip en groenten bij geroerbakt en Italiaans gekruid.
IMG_20201213_201618.jpg
IMG_20201213_202851.jpg

IMG_20201213_203336.jpg

Hoeveel punten staan er op de pizza Hawaï? Bij deze incasseer ik nederig.

Meze is tapenade:

Haydari
Cacık
Paşa Mezesi
Acılı Ezme
Muhammara
Közlenmiş patlıcan salatası
Tarator
Şakşuka
Zeytinyağlı fava
Humus
Zeytinyağlı deniz börülcesi
Babagannuş
Radika otu
Humus ken ik (lekker), de rest vraag ik wel aan Emsal.

Meze is tapenade:

Haydari
Cacık
Paşa Mezesi
Acılı Ezme
Muhammara
Tarator
Şakşuka
Zeytinyağlı fava
Humus
Babagannuş
Radika otu
In Griekenland noemde ze kleine gerechtjes (soort tapas) die vaak vooraf worden gegeten Meze of Mezedes volgens mij. Deze tapenade ken ik niet (althans, alle woorden zijn in het Turks), maar klinkt goed.

Meze is tapenade:

Haydari
Cacık
Paşa Mezesi
Acılı Ezme
Muhammara
Tarator
Şakşuka
Zeytinyağlı fava
Humus
Babagannuş
Radika otu
Vaak genoeg Cacık, Muhammara en Babagannuş gehad met oude of plat brood en een raki. Dan daarna mercimek met citroen en Chili olie en dan een lekkere stoofpot met fava. :heart:

Kan niet wachten tot ik zoiets weer kan eten en dan het liefst in Turkije zelf... in Kars een keer in een klein restaurantje gegeten. :)

Vaak genoeg Cacık, Muhammara en Babagannuş gehad met oude of plat brood en een raki. Dan daarna mercimek met citroen en Chili olie en dan een lekkere stoofpot met fava. :heart:

Kan niet wachten tot ik zoiets weer kan eten en dan het liefst in Turkije zelf... in Kars een keer in een klein restaurantje gegeten. :)
Jij hebt tenminste het echte Turkije bezocht en bent een echte kenner. Cappadocië geweest?

In Griekenland noemde ze kleine gerechtjes (soort tapas) die vaak vooraf worden gegeten Meze of Mezedes volgens mij. Deze tapenade ken ik niet (althans, alle woorden zijn in het Turks), maar klinkt goed.

dit zijn de meest voorkomende. Er zijn echt ontelbare Meze’s.

Terug
Naar boven