Hahaha stop het in de vriezer! De cakes en muffins kunnen in de vriezer!
+1 over de meatballs... recept Sjors, recept!
Ontbijt:
Havermout met appel uit de oven.
Recept komt van www.fannetiek.nl
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Je moet wel ff tijd hebben hoor. Ze zijn dodelijk, maar het is even wat werk:
4 sneetjes witbrood zonder korst
500 gr varkensgehakt
500 kalfsgehakt
bolletje knoflook, geperst of gehakt ( ik hak ze, de smaak is niet zo overheersend dan )
2 geklutste eieren
flinke hand platte peterselie ( fijnhakken )
2 ons fijn geraspte pecorino
paneermeel
zeezout
zwarte peper ( uit de molen )
Doe de sneetjes brood in een kom water en laat ze ff soppen.
Knijp dan het water eruit en doe het in een kom bij het vlees. Gooi vervolgens alles in de ingredientenlijst erbij en kneed alles goed door elkaar.
Beetje water op je voorpootjes en mooie ballen draaien. Braad ze in 6-8 minuten mooi bruin.
Zet ze even opzij
De tomatensaus:
2 grote zoete uien
halve bol knoflook ( met je mes uit elkaar drukken )
flinke hand verse basilicum
flinke hand verse oregano
3 grote blikken gepelde tomaten
3 blikken tomatenblokjes ( je kan ook alles met verse tomaten doen, maar dan heb je 5 kg nodig en het moeten goed rijpe en vooral geen Hollandse tomaten zijn, die smaken nergens naar.
2 theelepels suiker
kontje van de pecorino kaas ( die stoof je mee, geeft een soort umami smaak aan je saus
Optioneel: lepeltje vegeta. Ik kook bijna niet zonder, maar als je probs hebt met msg kun je dat weglaten en onderstaande tip toevoegen:
Ik doe zelf altijd een beetje vissaus in de tomatensaus. Dat klinkt gek, maar dat proef je niet. Wel heeft de gisting een smaakversterkende werking. Heston Blumenthal doet het ook en die weet wat ie doet.
Zet je vuur medium hoog en fruit de uien met de knoflook aan. Gooi er de kruiden en de tomaten en uiker bij. Zet het op standje stoof. Daarmee bedoel ik dus echt laag vuur.
Ik laat het zo'n 5 uur staan als het verse tomaten zijn. Met gepelde tomaten lukt het ook wel in 3 uur.
Voeg het laatste uur het kontje van de pecorino kaas toe en de meatballs.
Eventueel afmaken met nog wat verse basilicum.
Kind kan de was doen!
edit: Als je de saus van verse tomaten maakt; eerst de uien fruiten, dan een gehakte rode peper toevoegen en dat even 2 minuutjes fruiten. Dan vuur op stoof en de knoflook toevoegen. De capsicum gaat zich dan binden met de stoffen in de knof. Vervolgens stapel je in een rondje de tomaten op elkaar tot je een toren hebt. Dan ga je een paar uur wat leuks doen en als je terug komt is die toren verandert in een saus.
Uit 5 kg tomaten haal je zo'n 2.5 liter saus. Prima in te vriezen en zelfs nog lekkerder als de vorst rover is geweest.