MuscleMeat

Quest Jaap naar 200kg bankdrukken + verre kogelstoot

Veel succes, kerel! Jij bent een sterke jongeman:D.

Sucses man :wl:

• Topic Starter Topic Starter
Een eerste update

Thanks for alle aanmoedigingen. Ik ga proberen 1 x per week een update te geven. Nog een lange weg te gaan, bare with me..

vrijdag 8 feb - @107,5kg bodyweight

Weighted dips - 5 x 4 x +30kg
Lying triceps extensions - 2 x 10 x 45kg

Eerste keer weer met een gewicht ge-dipt. Ik had de 2 trainingen ervoor even stiekem 10 reps zonder gewicht gedaan om mijn schouders een beetje voor te bereiden.
Ook de triceps extensions liggen nog een eind achter m'n pr (10 x 70kg) .

Vandaag, dinsdag 12 feb

Smal bankdrukken - 3 x 4 x 105kg

Net gehaald...

Komende vrijdag wordt de laatste training in de 4 rep range, daarna ga ik weer terug naar de 10 herhalingen.
Het hele schema is gebaseerd op periodisering, de spieren niet laten wennen. Om nog wat extra onwennigheid in te voeren ben ik van plan om om de training te switchen tussen het smal bankdrukken en dippen met gewicht.

Jaap

Jaap,

Squat je eigenlijk ook?

Dat lijkt me stug. Er zijn bijna geen blanke atleten die onder de 10 seconden lopen. Bestaan die überhaupt ??? Ik ken ook geen werpers die onder de 11 seconden lopen...

Anyway the world record may be getting lower and lower but there is one 100m milestone that seems to be unbreakable. You may, or perhaps may not, be surprised to learn that officially no white man has ever run under 10 seconds. The man who has come closest (and technically succeeded) was a Pole named Marian Woronin who in 1984 ran 9.992 seconds in the 100m in Warsaw, unfortunately for Woronin this was officially rounded up to 10s dead. Other than that the next closest white man was Pietro Mennea in Mexico City in 1979 who ran 10.01, however that was at altitude. Both time s were 20-25 years ago, white men it seems, just aren’t getting any faster. :o

Anyway the world record may be getting lower and lower but there is one 100m milestone that seems to be unbreakable. You may, or perhaps may not, be surprised to learn that officially no white man has ever run under 10 seconds. The man who has come closest (and technically succeeded) was a Pole named Marian Woronin who in 1984 ran 9.992 seconds in the 100m in Warsaw, unfortunately for Woronin this was officially rounded up to 10s dead. Other than that the next closest white man was Pietro Mennea in Mexico City in 1979 who ran 10.01, however that was at altitude. Both time s were 20-25 years ago, white men it seems, just aren’t getting any faster. :o

Dit komt omdat blanke mannen (gemiddeld) een lagere kuitaanhechting hebben en dus meer spiermassa in het onderbeen. Dit maakt het sprinten wat lastiger. Hoe lichter je kuiten hoe makkelijker je je been naar voren kunt trappen. Zal wel iets evolutionairs zijn :p

En ja ik doe ook squatten. Hoewel ik nu voor geen meter op gang kom omdat m'n linkerknie niet meewerkt. Het trekt aan alle kanten als ik al met 100kg sta te squatten. PR is 10 x 280kg @ 90 graden maar ik weet niet of ik dat ooit nog in m'n nek ga leggen..

Jaap

Dit komt omdat blanke mannen (gemiddeld) een lagere kuitaanhechting hebben en dus meer spiermassa in het onderbeen. Dit maakt het sprinten wat lastiger. Hoe lichter je kuiten hoe makkelijker je je been naar voren kunt trappen. Zal wel iets evolutionairs zijn :p

En ja ik doe ook squatten. Hoewel ik nu voor geen meter op gang kom omdat m'n linkerknie niet meewerkt. Het trekt aan alle kanten als ik al met 100kg sta te squatten. PR is 10 x 280kg @ 90 graden maar ik weet niet of ik dat ooit nog in m'n nek ga leggen..

Jaap
Klopt..

10x280 squatten.. wat was je 1RM dan wel niet?

Klopt..

10x280 squatten.. wat was je 1RM dan wel niet?

Ik zou niet durven. Ik had bij die 10 x 280kg al bijna de neiging om dubbel te klappen.. :eek: Ik was destijds te dun om mijn riem strak te krijgen, zelfs in het extra gaatje wat ik toen in de riem had gemaakt.

Jaap

2e update

Allereerst heb ik vanochtend ge-cheat, ik heb 3 gram Creatine genomen. :rolleyes:

Met al mijn goede voornemens voor vandaag, ik wilde een nette 2 kilo vooruitgang boeken in een training, kwam daar toch de domper. Ons sportcentrum (SHK in Arnhem) heeft namelijk enige tijd geleden de stangen ingekort zodat er geen sterke jongens meer langskomen. (Merkwaardige trend in nederland). Consequentie, als ik te sterk word zijn ze me kwijt als lid.

Oftwel, ik kon géén 107kg aan de stang krijgen, althans, het afsluitklipje kon er dan niet meer bij. Die 1kg en 2,5kg schijven zijn dan ook onbehoorlijk dik.

Moet er wel bij zeggen dat dit mijn laatste training in de 4 rep range was, dus de komende trainingen kan ik weer probleemloos varieren met kleine gewichtjes aan het uiteinde.

Al met al heb ik dus met een aantal grote schijven 110kg (ja dat gaat wel) er aangehangen. Het schijnt tot max 130kg te gaan als je alleen de 20kg schijven gebruikt. 25kg schijven hebben ze niet, ook een dik minpunt..

Smal bankdrukken - 3 x 4 x 110kg (toch iets sterker dan verwacht..)
Triceps extensions - 8 x 55kg

Volgende training begint de 5 x 10 x reeks.

Jaap

train je ook nog iets anders dan pushes eigenlijk?

train je ook nog iets anders dan pushes eigenlijk?

Ja hoor, alleen heb ik daar geen idiote doelstellingen :p

Ik train 4 x per week. Ik doe oa:

Deadliften
Shrugs (misschien ga ik voor het membership van de Big Traps club hier op DBB :D )
Squatten
Standing calf raise (sinds deze week)

Crunches met pulley

Barbell row
Lat pull en binnenkort chinnen met gewicht

Reverse curl en gewone curl met een EZ-barbell

Nekdrukken
Lateral raises (af en toe)

Pull over

En de oefeningen die ik hier post, dus smal bank, triceps extensions en weighted dips.

Misschien wat vergeten.. Mijn doel is voornamelijk veel massa en kracht.

Jaap

Jaap ben je eigenlijk een spinner of glijer?

Jaap ben je eigenlijk een spinner of glijer?

Glijer.
Ik kom met een draai niet eens verder dan een standstoot.. Laatste NK waar ik aan meedeed waren er 9 draaiers en 3 met de aanglij geloof ik. Het waait over uit Amerika volgens mij!

Jaap

Ja hoor, alleen heb ik daar geen idiote doelstellingen :p

Ik train 4 x per week. Ik doe oa:

Deadliften
Shrugs (misschien ga ik voor het membership van de Big Traps club hier op DBB :D )
Squatten
Standing calf raise (sinds deze week)

Crunches met pulley

Barbell row
Lat pull en binnenkort chinnen met gewicht

Reverse curl en gewone curl met een EZ-barbell

Nekdrukken
Lateral raises (af en toe)

Pull over

En de oefeningen die ik hier post, dus smal bank, triceps extensions en weighted dips.

Misschien wat vergeten.. Mijn doel is voornamelijk veel massa en kracht.

Jaap

Interessante log Jaap,

Maar kun je wat duidelijker zijn over je schema?
Doe je de bovengenoemde oefeningen 4x pw?

Voor een krachtsschema blijft je relatief lang/vaak "hoge" reps maken ( in vergelijking met WSB(FSB), etc)

En trainde je ook met dit schema in je kogelstoot tijd, of zeten er toen wat meer explosiefe oef in?

Interessante log Jaap,

Maar kun je wat duidelijker zijn over je schema?
Doe je de bovengenoemde oefeningen 4x pw?

Voor een krachtsschema blijft je relatief lang/vaak "hoge" reps maken ( in vergelijking met WSB(FSB), etc)

En trainde je ook met dit schema in je kogelstoot tijd, of zeten er toen wat meer explosiefe oef in?

In mijn kogelstoottijd heb ik alléén maar met Heavy Duty getraind (Mike Mentzer). Daarnaast deed ik wat sprongtrainingen en zeer veel werptrainingen (1 tot 3 per dag) met gevarieerde gewichten. Tussen het werpen door deed ik vaak nog wat sprints.
Ik heb destijds weinig massa opgebouwd, behalve in m'n benen. Ik weet nog wel wat stats van toen: armen: 43,5cm & benen: 69cm

Op zich ging het prima, ik ging pas echt hard toen ik creatine ondekte. Maar na wat blessures is het allemaal ingestort. Mijn conclusie is dat ik gewoon te weinig massa heb/had om heel te blijven bij zware gewichten.

De oefeningen die ik heb opgesomd doe ik globaal 2 x per week. Op dit moment doe ik een testje waarbij ik maar 1 x per week biceps en 1 x per week triceps train. Het doel is dat ik daardoor intenser borst en/of rug kan trainen. Ik heb niet heel erg veel tijd om te trainen en na 3 kwartier is het bij mij toch op. :p

Deadliften doe ik meestal voor het squatten in dezelfde training en ook 2 x per week. Ik zit er over te denken om dat om en om te gaan doen. Ik ben steeds net niet hersteld van de deadlift door mijn hamstrings. (of ik ben gewoon oud ;) ).

Wat betreft het relatief 'lang' in de hoge reps. Ik heb voorheen nooit met 12 reps getraind. Ik weet dat ik hard in kracht vooruit ga rond de 8 reps maar aangezien ik er nooit echt veel massa van heb gekregen (waarschijnlijk ook door het Heavy Duty principe, 1 tot 2 sets) ben ik zeer benieuwd wat de wat hogere reps met de massa gaan doen.

Jaap

Is 't aanglijden niet veel technischer?

Is 't aanglijden niet veel technischer?

In het kort kan je het volgende zeggen:

Draaien is sensomotorisch ingewikkelder, voor de aanglij is de standstoot heel erg belangrijk. Toppers hebben vaak maar een verschil van een meter tussen een standstoot en een aanglij. 20 meter stand = 21m aanglij. Over het algemeen zijn glijder wel iets sterker, daarom stoten zij ook verder uit stand. Dat draaiers verder komen ondanks hun mindere kracht heeft alles te maken met dat de afgelegde weg van de kogel groter is en er dus meer tijd is om te versnellen.

Two putting styles are in current general use by shot put competitors: the glide and the spin.

The glide was invented in the United States in 1876. With this technique, a right-hand thrower begins facing the rear of the circle and kicks to the front with the left leg while pushing off forcefully with the right. The key is to move quickly across the circle with as little air under the feet as possible, hence the name "glide". As the thrower crosses the circle, the hips twist toward the front, followed by the shoulders and strikes in a putting motion with their arm.

The origin of the spin dates to 1951, when Parry O'Brien of the United States invented a technique that involves the putter facing backwards, rotating 180 degrees across the circle, and then tossing the shot. From this, in 1976, Brian Oldfield popularized the spin technique (originally used by German throwers in the early 1970s) which involves rotating like a discus thrower and using rotational momentum for power. Oldfeld set the record of 75 feet (22.86 m) in 1975; it was unofficial, however, because he was a professional at a time when the IAAF had an amateur-only policy, but undisputed and over 3 feet better than the official world record at the time. Oldfield's record in the 22 years since has been bettered by only 10 inches. In the spin, a right-handed thrower faces the rear, and begins to spin on the ball of the left foot. The thrower comes around and faces the front of the circle and drives the right foot into the middle of the circle. Finally, the thrower reaches for the front of the circle with the left foot, twists his hips and shoulders like in the glide, and puts the shot.

With all putting styles, the goal is to release the shot with maximum forward velocity at an angle of approximately forty degrees. Currently, most top male shot putters use the spin, but the glide remains popular, especially at the amateur level and among women, since the technique breeds higher consistency for the athlete as opposed to the rotational technique. It is worth noting that the world record by a male putter (Randy Barnes) was completed with the spin technique, while the close second-best all-time distance (Ulf Timmermann) was completed with the glide technique. Measuring which technique can provide the most potential is difficult, as many of the best throws recorded with each technique come from athletes under a thick cloud of doping suspicion and violations. Rather, selecting the right technique differs on an individual basis, with almost all throwers first developing the glide technique.

The decision to glide or rotate should largely be based on the thrower's size and power. A short, powerful and quick thrower would benefit more from the rotation than the glide. A tall thrower is likely to have more success than a short thrower using the glide, but the rotation reigns supreme for all sizes of throwers. The glide, however, is an excellent way of learning the shot put.

In het kort kan je het volgende zeggen:
Over het algemeen zijn glijders wel iets sterker, daarom stoten zij ook verder uit stand. Dat draaiers verder komen ondanks hun mindere kracht heeft alles te maken met dat de afgelegde weg van de kogel groter is en er dus meer tijd is om te versnellen.
[/I]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb vele draaiers uit de stand zien stoten (het ziet er niet uit). Hun standstoot is een deel van hun draai. Logisch ook, want als ze zoals een glijer gaan standstoten dan heeft dat geen raakvlak met hun uiteindelijke draaiworp.
Ze gaan vaak met een smalle voetenstand staan, en dan werpen ze vanuit een draaiende beweging. Zo kom je niet ver uit de stand. (hoeft ook niet)
Ik maak een brede voetenstand en buig door mijn rug heen. Op deze manier maak je een langere worp uit de stand.
Wat het sterker zijn betreft.. Volgens mij zijn alle draaiers in nederland op dit moment een flink stuk sterker dan ik ;)

That's about to change though... :D

Update no 3:

19-02-2008 (vandaag)
Weighted dips - 5 x 10 +10kg

En voor de geïnteresseerden:

17-02-2008
Deadlift - 5 x 10 x 110kg

Jaap

Terug
Naar boven