MuscleMeat

Quest Jaap naar 200kg bankdrukken + verre kogelstoot

Als je nog wat getallen wil van Reese Hoffa kijk dan in mijn logje

• Topic Starter Topic Starter
4e update

Vandaag: 22-02-2008

Smal bankdrukken: 85kg -> 10x/10x/10x/10x/9x (triceps blazen op)

Triceps extension: 10 x 50kg (Bij 1e rep al verzuurd)

Pull over: 10 x 55kg , raar maar waar, dit is mijn PR !

Daarna nog 2 sets flyes met 12,5kg voor de stretch. Al met al een goede training. Ik heb nu triceps van beton maar dat ligt ook deels aan de creatine denk ik :D

Jaap

Vandaag: 22-02-2008

Smal bankdrukken: 85kg -> 10x/10x/10x/10x/9x (triceps blazen op)

Triceps extension: 10 x 50kg (Bij 1e rep al verzuurd)

Pull over: 10 x 55kg , raar maar waar, dit is mijn PR !

Daarna nog 2 sets flyes met 12,5kg voor de stretch. Al met al een goede training. Ik heb nu triceps van beton maar dat ligt ook deels aan de creatine denk ik :D

Jaap

Dat is nog eens een spiergroep isoleren!! Zou bijna denken dat je een werper bent ;) Doe je trouwens ook wel eens speer?

Dat is nog eens een spiergroep isoleren!! Zou bijna denken dat je een werper bent ;) Doe je trouwens ook wel eens speer?

Mijn oudste broer heeft zijn onderarm aanhechting 2 x gescheurd bij een 55m ++ worp. Daarna is ie er mee gestopt. Er zit een flinke knobbel op de plaats van de scheuring.
Als ik een worp doe dan is mijn onderarm meteen lam. Ik heb ook geen flexibele schouders (meer) om de speer bovenlangs door te halen. Geen goed idee dus. Ik denk niet dat ik ver over de 40 meter zou komen. Kogelstoten is mijn ding, het moet er alleen nog uitkomen. :p

Jaap

waarom geen reps onder de 3 als je zo graag in kracht omhoog wil? al die 'high reps' gaan je weinig helpen imo.

excuses als je et al ergens gemeld heb en ik heb erover heen gelezen

het is in mijn ogen enigzins onlogisch, je wil je bench heel sterk krijgen maar traint em bb-style.

waarom geen reps onder de 3 als je zo graag in kracht omhoog wil? al die 'high reps' gaan je weinig helpen imo.

excuses als je et al ergens gemeld heb en ik heb erover heen gelezen

het is in mijn ogen enigzins onlogisch, je wil je bench heel sterk krijgen maar traint em bb-style.

Ik heb vroeger veel lage reps gedaan. Daar ging ik echter weinig van vooruit (deels ook door het heavy Duty principe van 1 à 2 sets), vaker achteruit. In de 8-10 range haal ik de meeste vooruitgang. In eerste instantie wil ik nu wat massa opbouwen om daarna de gewichten flink omhoog te krijgen. Op dit moment heb ik gewoon veel te weinig massa om zo'n gewicht te kunnen gaan drukken.
Als ik het gehad heb met dit schema ga ik wat pyramide's doen 5-3-1-3-5 etc etc. Overigens gaat het met dit "BB-schema" op dit moment nog goed omhoog in gewicht. :D

Jaap

Hoe ziet de training van een gemiddelde kogelstoter eruit?

Hoeveel gymtrainingen/werptrainingen per week doe je?

Grtz. :)

Dat lijkt me stug. Er zijn bijna geen blanke atleten die onder de 10 seconden lopen. Bestaan die überhaupt ??? Ik ken ook geen werpers die onder de 11 seconden lopen...

Die 195kg bankdrukken is wel sterk... Aan het einde van dit topic probeer ik daar overheen te gaan. :D

Jaap

Hey jaap hier nog een atleet...

Jan Zelezny, Ulf Timmer, Udo Beyer.. liepen allemaal onder 11 seconden hoor...

Hier een ex-atleet ...grappig om te lezen dat het heilig vuur weer terug is bij je ...

Ben benieuwd of die PR's gaan lukken ...denk alleen dat kogel wel de lastigste gaat worden. Met alleen veel pushen kom je er niet vrees ik ...explosiviteit van 10 jaar terug is lastig terug te krijgen ...je zal dan echt veel meer loop, sprong en plyowerk moeten gaan doen.

Toch veel succes erbij!

Hey jaap hier nog een atleet...

Jan Zelezny, Ulf Timmer, Udo Beyer.. liepen allemaal onder 11 seconden hoor...

Oke, dat zijn dan ook een paar namen... Dan is mijn 11.88s niet zo slecht :p

Hier een ex-atleet ...grappig om te lezen dat het heilig vuur weer terug is bij je ...

Ben benieuwd of die PR's gaan lukken ...denk alleen dat kogel wel de lastigste gaat worden. Met alleen veel pushen kom je er niet vrees ik ...explosiviteit van 10 jaar terug is lastig terug te krijgen ...je zal dan echt veel meer loop, sprong en plyowerk moeten gaan doen.

Toch veel succes erbij!

Ik laat het een van het ander afhangen, als ik die kracht terugkrijg dan ga ik me ook verder toeleggen de details van de explosiviteit voor het kogelstoten. Het kogelstoten zelfs staat vooralsnog op een laag pitje aangezien ik zonder kracht zowiezo geen records kan benaderen.
Op welke onderdelen was jij actief?

Jaap

Oke, dat zijn dan ook een paar namen... Dan is mijn 11.88s niet zo slecht :p

Ik laat het een van het ander afhangen, als ik die kracht terugkrijg dan ga ik me ook verder toeleggen de details van de explosiviteit voor het kogelstoten. Het kogelstoten zelfs staat vooralsnog op een laag pitje aangezien ik zonder kracht zowiezo geen records kan benaderen.
Op welke onderdelen was jij actief?

Jaap

Als junior deed ik alle onderdelen, maar toen mijn 1500 m tijden bij de meerkamp richting de 7 minuten gingen, heb ik me als senior maar meer de werpnummers gehouden ...:-)

Ik ben nu al 2 jaar gestopt met atletiek, vanwege blessures ...met name een chronische rugblessure

Maar volgens mij heb ik als junior zelfs nog weleens tegen jou gestoten/geworpen. Was jij trouwens niet degene die ooit eens een acuute blinde darmontsteking kreeg bij het NK outdoor en moest worden afgevoerd naar een ziekenhuis?

Als junior deed ik alle onderdelen, maar toen mijn 1500 m tijden bij de meerkamp richting de 7 minuten gingen, heb ik me als senior maar meer de werpnummers gehouden ...:-)

Ik ben nu al 2 jaar gestopt met atletiek, vanwege blessures ...met name een chronische rugblessure

Maar volgens mij heb ik als junior zelfs nog weleens tegen jou gestoten/geworpen. Was jij trouwens niet degene die ooit eens een acuute blinde darmontsteking kreeg bij het NK outdoor en moest worden afgevoerd naar een ziekenhuis?

Ja dat was ik met de blindedarm, ben er wel 3e mee geworden :p Ik heb er ook een verschoven wervel aan overgehouden. Het litteken van de operatie heeft de buikspier verkort die achterlangs aan een van de ruggeverwervels vastzit. Pas na een jaar wist een therapeut mij te vertellen dat ik die spier moest rekken, daarna ging het weer goed.
Maarre, nu ben ik benieuwd wie je bent!
Hoe kom je aan een chronische rugblessure? Ik denk dan gelijk aan een partij deadliften om er vanaf te komen :rolleyes:
Speaking of which, ik ga nú deadliften!

Jaap

nice benchpress !!

Update 6

Tnx!
Nice avatar :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Even off topic, vandaag een deadlift dag. 3 x 10 x 125kg. Op zich al een leuk gewicht. Toen ben ik maar even terug gaan zoeken. Half december 2007 zat ik op 10 x 80kg (max!) :D

Nu we toch bezig zijn gelijk maar even wat omvangen opgemeten voor de statistieken aan het eind van dit log. Dit heb ik al jaren niet meer gedaan..

Vandaag. 24-02-2008:

Gewicht +/- 108,5kg

Armen: 42,5cm
Onderarm (gestrekt): 34,6cm
Benen: 69,0cm ???
Kuiten: 46,5cm
Middel (over navel): 102cm , in rust
Billen: 110,5kg (nooit gemeten)
Borst: 128,0cm (ingeademd)

Vetpercentage: 18% denk ik. (wordt minder)

Jaap

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat was ik met de blindedarm, ben er wel 3e mee geworden :p Ik heb er ook een verschoven wervel aan overgehouden. Het litteken van de operatie heeft de buikspier verkort die achterlangs aan een van de ruggeverwervels vastzit. Pas na een jaar wist een therapeut mij te vertellen dat ik die spier moest rekken, daarna ging het weer goed.
Maarre, nu ben ik benieuwd wie je bent!
Hoe kom je aan een chronische rugblessure? Ik denk dan gelijk aan een partij deadliften om er vanaf te komen :rolleyes:
Speaking of which, ik ga nú deadliften!

Jaap

Dan heb ik dat toch goed onthouden!

Die chronische rugblessure is een chronisch ontstoken SI-gewricht ... eigenlijk gewoon een vorm van reuma die specifiek klachten geeft in de onderrug (gelukkig niet in de rest van het lichaam).

Ik slik er nu nog geen medicijnen voor, maar als de klachten erger worden dan moet ik onstekingsremmers gaan slikken. Op advies van de reumatoloog kon ik alleen wel beter stoppen met zware krachttrainingen en werpen. Momenteel fitness ik 2 x per week (voornamelijk total body workout met veel isolatie-oefeningen om de rug niet teveel te belasten) en ook zwem ik er nog wat bij. Was wel even balen toen die diagnose werd gesteld, omdat ik nog wel een aantal jaartjes door had willen blijven gaan met werpen ... Wel volg ik de atletiek en het werpen nog vrij fanatiek op internet in de diverse forums als The Ring en throwers.org.

Ik ben trouwens 1 jaar ouder dan jij en mijn discus PR is net ietsjes scherper dan die van jou, dus ben benieuwd of jij dan weet wie ik ben? :-)

Dan heb ik dat toch goed onthouden!

Die chronische rugblessure is een chronisch ontstoken SI-gewricht ... eigenlijk gewoon een vorm van reuma die specifiek klachten geeft in de onderrug (gelukkig niet in de rest van het lichaam).

Ik slik er nu nog geen medicijnen voor, maar als de klachten erger worden dan moet ik onstekingsremmers gaan slikken. Op advies van de reumatoloog kon ik alleen wel beter stoppen met zware krachttrainingen en werpen. Momenteel fitness ik 2 x per week (voornamelijk total body workout met veel isolatie-oefeningen om de rug niet teveel te belasten) en ook zwem ik er nog wat bij. Was wel even balen toen die diagnose werd gesteld, omdat ik nog wel een aantal jaartjes door had willen blijven gaan met werpen ... Wel volg ik de atletiek en het werpen nog vrij fanatiek op internet in de diverse forums als The Ring en throwers.org.

Ik ben trouwens 1 jaar ouder dan jij en mijn discus PR is net ietsjes scherper dan die van jou, dus ben benieuwd of jij dan weet wie ik ben? :-)

ehhh.. ik ben niet zo thuis in discusland.. Martijn Scheffers? Ik heb echt geen flauw idee..Overigens, een chronisch ontstoken SI-gewricht, moet dat niet gewoon losgemaakt worden? En dan glucosamine als hulp bij reuma?

Zojuist heb ik even een 7,26kg kogel hier tegenover in een gemeenteveldje gegooid. (Wel netjes alle gaten dichtgemaakt :p )
De afstand was exact 12,00m uit de stand na 8 pogingen. Op zich acceptabel gezien m'n kracht, explosiviteit, belabberde worpen etc etc etc. Oftwel, goed begin! :D

Jaap

ehhh.. ik ben niet zo thuis in discusland.. Martijn Scheffers? Ik heb echt geen flauw idee..Overigens, een chronisch ontstoken SI-gewricht, moet dat niet gewoon losgemaakt worden? En dan glucosamine als hulp bij reuma?

Zojuist heb ik even een 7,26kg kogel hier tegenover in een gemeenteveldje gegooid. (Wel netjes alle gaten dichtgemaakt :p )
De afstand was exact 12,00m uit de stand na 8 pogingen. Op zich acceptabel gezien m'n kracht, explosiviteit, belabberde worpen etc etc etc. Oftwel, goed begin! :D

Jaap

Met Martijn Scheffers heb ik nog een aantal winters samen getraind ...ben Edwin Kortekaas.
Met discus ben ik ooit tot 47.91 m gekomen en met kogel tot 13.44 m. Kogel kon ik echter nooit op trainen vanwege RSI-klachten aan mijn pols die ik tijdens mijn studie-stage heb opgelopen. Deed alleen af en toe kogel met de competitiewedstrijden om punten te halen voor mijn cluppie.

Twee maanden terug is de voorlopige diagnose "ziekte van Bechterew" gesteld (dus dat is helaas niet even de SI-gewrichten losmaken en weer gaan), maar ik heb over 2 maanden nog een afspraak bij een andere reumatoloog voor een second opinion...wie weet wat daar uit komt. En die glucosamine gebruik in inderdaad sinds twee maanden om het kraakbeen/de gewrichten soepel te houden.

Maaruh, 12.00 m uit stand alweer dus, das alweer een beginnetje. Wat was je beste standstoot in je topjaren eigenlijk? Ik had zelf een beste standstoot van 12.50 m, maar wel een goede 'overhead' van 16.50 m. Volgens mijn trainer zou je dat als vuistregel eigenlijk ook zo'n beetje moeten kunnen stoten bij goede techniek ...*slik*

Was trouwens in 1998 je broer Stein ook niet goed op dreef met kogel? (18 m + volgens mij) Was hij sterker dan jij?

Met Martijn Scheffers heb ik nog een aantal winters samen getraind ...ben Edwin Kortekaas.
Met discus ben ik ooit tot 47.91 m gekomen en met kogel tot 13.44 m. Kogel kon ik echter nooit op trainen vanwege RSI-klachten aan mijn pols die ik tijdens mijn studie-stage heb opgelopen. Deed alleen af en toe kogel met de competitiewedstrijden om punten te halen voor mijn cluppie.

Twee maanden terug is de voorlopige diagnose "ziekte van Bechterew" gesteld (dus dat is helaas niet even de SI-gewrichten losmaken en weer gaan), maar ik heb over 2 maanden nog een afspraak bij een andere reumatoloog voor een second opinion...wie weet wat daar uit komt. En die glucosamine gebruik in inderdaad sinds twee maanden om het kraakbeen/de gewrichten soepel te houden.

Maaruh, 12.00 m uit stand alweer dus, das alweer een beginnetje. Wat was je beste standstoot in je topjaren eigenlijk? Ik had zelf een beste standstoot van 12.50 m, maar wel een goede 'overhead' van 16.50 m. Volgens mijn trainer zou je dat als vuistregel eigenlijk ook zo'n beetje moeten kunnen stoten bij goede techniek ...*slik*

Was trouwens in 1998 je broer Stein ook niet goed op dreef met kogel? (18 m + volgens mij) Was hij sterker dan jij?

Nou je naam heb ik vaak genoeg gezien dat zeker! Mijn vriendin kent Bechterew iig, ze werkt in het ziekenhuis. Een soort verstijving van je rug o.a. als ik het goed begrijp. Heel vervelend.. Ik hoop dat er iets beters uit die second opinion komt!
Mijn beste standstoot in de wedstrijd ligt op 16,00m, in de training 16,50m (18,28m aanglij). Daarbij 17,00m achterover dus gelijk aan m'n wedstrijdPR aanglij van 16,99m. Ik denk niet dat je de aanglij kunt vergelijken met een worp achterover, het zegt wel iets maar niet alles. Gunthör kwam er 2 meter verder mee (24,75m en 22,75m volgens mij).

Stein had ook zijn beste jaar in 1998 met 18,02m in de wedstrijd. Daarbij heeft hij hele andere kwaliteiten in zijn stoot dan ik. Hij kon 2,08m hoogspringen waar ik nooit hoger dan 1,70m ben gekomen. Hij deed wel leg presses met 600kg ~ 700kg en heeft daar zijn heup mee gemold. Ik was misschien wat sterker in de armen/borst, hij was explosiever in de benen en veel beter in de techniek. Hij begon op z'n 3e en ik op mijn 15e, dat is het verschil.
Laat ik het zo zeggen, als Stein 200kg kon bankdrukken dan had de wereldtop z'n borst nat kunnen maken...

Jaap

Indrukwekkende waarde zeg die 16.00 - 16,50 m uit stand! Daar hoort inderdaad wel een 18 + m bij met aanglij eigenlijk, maar die is er toen helaas dus nooit uitgekomen bij jou.

Ik heb zelf nooit de absolute kracht gehad voor dat soort prestaties. Mijn max. met bankdrukken lag in 2002 bijvoorbeeld maar op ca. 120 kg. Wel waren mijn benen in verhouding altijd wel een stukkie sterker dan mijn armen met een max. van ca. 230 kg bij het kniebuigen. Vandaar dat ik als junior ook nog wel eens 1.98 m hoog gesprongen heb.

Ik heb je broer in de jaren 90 weleens zien discuswerpen bij de Ter Specke Bokaal in Lisse waarbij hij toen ca. 48 m uit stand wierp (zou met een beetje techniek een dikke 55 m moeten kunnen opleveren), dus had toen ook al het idee dat hij meer potentie had dan de 53 m die hij ooit heeft neergezet. Maar hij heeft nu een versleten heup dus begrijp ik? Volgens mij zag ik hem de laatste jaren nog weleens een keer in de uitslagen staan bij de veteranencompetities.

Verder heb ik Piet Meijdam weleens over je broer horen zeggen dat hij 'te slim' was voor een werper en dat 'zonde' vond, waar ik een beetje uit opmaakte dat hij op een gegeven moment heeft gekozen voor een maatschappelijke carriere en het werpen heeft gelaten voor wat het was.

Terug
Naar boven