AndroidHealthClinic

Race naar 150kg squat

Bezoekers in dit topic

edit. verkeerde topic gepost
 
Laatst bewerkt:
We zitten in het squat topic.
Ik zeg het maar even.:D

En was je vergeten je sportkleren aan te trekkenof ging je ff een PR benchen tijdens de koffie terwijl oma op bezoek was?
 
Ik dacht er aan ook een topic aan te maken : "race naar 200 kilogram deadlift; " Die bestaat nog niet , dacht ik he; Of kijk ik er over heen?
 
Geen idee of die al bestaat. Ik ben iig in. :D
 
In!

1RM is al iets hoger maar heb er even uit gelegen. Dit moet ik voor 20 januari wel voor elkaar hebben.
 
Nope bij lange na niet diep genoeg. Ook je opwarmsetjes zijn btw niet diep genoeg. Drop de het gewicht en ga op techniek oefenen, als je die eenmaal goed hebt komen de zware gewichten vanzelf.
 
Nope bij lange na niet diep genoeg. Ook je opwarmsetjes zijn btw niet diep genoeg. Drop de het gewicht en ga op techniek oefenen, als je die eenmaal goed hebt komen de zware gewichten vanzelf.

Moet je perse beneden parallel (90 graden) zitten?
 
90 graden is niet parallel;) En dat is wat je nu ongeveer doet voor zover ik kan zien op video. Voor powerlift minimaal parallel aan vloer, dieper mag ook natuurlijk. Voor mezelf vind ik het fijn om zo diep mogelijk te squaten, dan heb ik geen last van onderrug en knieën. Wel met weightlift schoenen btw. Toen ik naar deze techniek omschakelde heb ik het gewicht flink verlaagd, en dat voelde ook zwaar. Maar ging heel snel al weer richting oude gewichten en als leuke bijkomstigheid zijn mijn quads nog nooit zo groot geweest als nu:cool:
 
90 graden is niet parallel;) En dat is wat je nu ongeveer doet voor zover ik kan zien op video. Voor powerlift minimaal parallel aan vloer, dieper mag ook natuurlijk. Voor mezelf vind ik het fijn om zo diep mogelijk te squaten, dan heb ik geen last van onderrug en knieën. Wel met weightlift schoenen btw. Toen ik naar deze techniek omschakelde heb ik het gewicht flink verlaagd, en dat voelde ook zwaar. Maar ging heel snel al weer richting oude gewichten en als leuke bijkomstigheid zijn mijn quads nog nooit zo groot geweest als nu:cool:

Thanks! Altijd gedacht dat 90 graden diep genoeg was, maar zal voortaan focussen op nog lager (als dat mijn onderrug niet teveel belast).
 
Voor powerlifting zat je met geen enkele rep nog maar in de buurt.
De plooi van je heup moet onder de top van je knie komen. Dus onder parallel.
squat-below.jpg

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf gemerkt dat er veel mensen zijn die zwaarder squatten atg dan net below parrallel. Iets met de bounce en stretch reflex of zo. Weet er niet het fijne van. Ik merk ook wel dat ik aangenamer squat als ik atg doe. Jammer dat ik een structureel probleem in de linkerknie heb die er voor zorgt dat ik pijn in de knieholte krijg als ik zo zwaar mogelijk ga bij atg.
 
Iets met de bounce en stretch reflex of zo.
Als je meer uit de sq wilt halen kan je leren bouncen vanuit de hamstrings. Vooral vanaf parallel en lager zal de hamstring actief verlengen en dat is qua tensie een goede positie voor de stretch reflex. Als iemand ATG gaat is het zaak dat de glutes actief worden betrokken. Je dient te voorkomen dat er enige verende activiteit in het kniegewricht zelf voorkomt, of dat er een voorwaartse beweging van de knie ontstaat. Dus niet zoals sommige trainees bouncen d.m.v het kniegewricht.
 
Als je meer uit de sq wilt halen kan je leren bouncen vanuit de hamstrings. Vooral vanaf parallel en lager zal de hamstring actief verlengen en dat is qua tensie een goede positie voor de stretch reflex. Als iemand ATG gaat is het zaak dat de glutes actief worden betrokken. Je dient te voorkomen dat er enige verende activiteit in het kniegewricht zelf voorkomt, of dat er een voorwaartse beweging van de knie ontstaat. Dus niet zoals sommige trainees bouncen d.m.v het kniegewricht.
Ik maak die fout wel eens, denk ik.
Als ik net onder parallel stop krijg ik pijn in de heup en kan ik minder kracht zetten. Dus ik zak dieper door en gebruik inderdaad de glutes.
Maar ik durf idd wel eens doorschieten en de knie teveel te betrekken in de bounce.
 
Ik maak die fout wel eens, denk ik.
Als ik net onder parallel stop krijg ik pijn in de heup en kan ik minder kracht zetten. Dus ik zak dieper door en gebruik inderdaad de glutes.
Maar ik durf idd wel eens doorschieten en de knie teveel te betrekken in de bounce.
Als ik atg correct squat, dan voel ik het de dag nadien goed in de glutes en hamstring. Ik squat ook veel correcter als ik atg doe. Er zijn ook dagen dat ik een zeer goede form heb en er zijn dagen dat ik me schaam.Heel vreemd. Ik vermoed dat een gebrekkige opwarming en stretching er voor iets tussen zit; Nu eens gaan squatten, en trachten een zo perfect mogelijke uitvoering te doen.
 
Als ik atg correct squat, dan voel ik het de dag nadien goed in de glutes en hamstring. Ik squat ook veel correcter als ik atg doe. Er zijn ook dagen dat ik een zeer goede form heb en er zijn dagen dat ik me schaam.Heel vreemd. Ik vermoed dat een gebrekkige opwarming en stretching er voor iets tussen zit; Nu eens gaan squatten, en trachten een zo perfect mogelijke uitvoering te doen.
ATG ga ik niet. Ik zie het voordeel niet in mijn geval. Maar ik ga wel ruim onder parallel.
Minder diep squatten doet weinig of niks aan mijn techniek. Maar ik ben minder sterk dan.
Statische stretching doet weinig en zal hoogst waarschijnlijk je maximale kracht wat in de weg staan. Gewoon lekker squatten is waarschijnlijk de beste manier om lekker te leren squatten.
 
Iemand die dit topic van me wilt overnemen?
Zo ja, stuur me een pm.
 
Super Happy

Vandaag lifetime PR

1 x 140
bw 94 kilo
 
Laatst bewerkt:
Legit rep.
Misschien een tip: Probeer niet zo ver naar achteren te lopen. 2 stapjes zijn genoeg. De rest is verloren energie.
En as je terug recht staat. Probeer even te blijven staan in lockout. Nu lijkt het alsof je bovenaan de rep alle controle verliest en bijna vooruit het rack in struikelt om de bar te racken.
Als je geen wedstrijd doet is dat niet zo van belang. Maar tonen dat je 't gewicht onder controle hebt is gewoon goeie form.
Op naar de 142,5kg. :)
 
Back
Naar boven