XXL Nutrition

ramadan 2013

Ik begrijp wat je wil zeggen.Echter heb ik helemaal geen problemen met het feit dat iemand religieus is en blijft geloven in een God. Waar ik wel een probleem mee heb is dat men onwaarheden tracht te verkopen als zijnde de absolute waarheid. In dit topic stelt men dat vasten zoals moslims tijdens de ramadan doen, gezond is: het zou het lichaam reinigen, te dikke mensen doen vermageren, het lichaam ontgiften,... terwijl alles artsen duidelijk stellen dat dit complete onzin is. Je lichaam heeft water nodig om zich te ontgiften. Drink je langer dan 12 uur niet, dan stapelen de giffen zich op in je lever. Eet je heel lang niet en dan heel zoet, dan ontploft je suikerspiegel, trouwens de hoofdreden waarom er zo veel diabetici zijn in de islamitische landen.
EN vooral, de Koran spreekt niet over positieve gevolgen voor het lichaam. De koran stelt enkel dat men de ramadan moet volgen "opdat men vroom zou worden". That is it.
Ik heb ook geen probleem met religie, ik zie het puur als iets dat mensen structuur in hun leven geeft, richtlijnen geeft en/of mensen op het goede pad houdt, snap je.

Alleen religieuzen moeten niet hun religie aan andere mensen opdringen of andere mede-gelovigen ergens op aanspreken, als zij vanuit hun perspectief anders moeten leven of hun geloof anders/''beter'' moeten volgen. Daar heb ik wel problemen mee, leef lekker zoals je zelf wil.

Overigens induceert vasten autophagy, in zekere zin gaat het lichaam zichzelf dus wel reinigen..

Verder denk ik ook niet dat 12 uur zonder water drinken oid verstandig/goed is, maar als een geloof dat voorschrijft, en jij wilt dat geloof volgen, tja so be it, zeker als de Koran zoals jij zegt niet spreekt over positieve gevolgen voor het lichaam. Die suikerfeesten zijn ook niet gezond te noemen, en naar wat ik heb gehoord wordt er ook veel suiker-rijk eten gegeten tijdens de ''feeding window'' van de ramadan. Dus als je zo gezond wil leven, moet je je misschien afvragen of de Islam (of religie uberhaupt) je prioriteit krijgt, of dat je religie op de eerste plek zet. Dat is een persoonlijke keus.

En het lijkt me overigens sterker dat die suikerfeesten e.d. een reden is voor diabetes dan het vasten.

Ik heb ook geen probleem met religie, ik zie het puur als iets dat mensen structuur in hun leven geeft, richtlijnen geeft en/of mensen op het goede pad houdt, snap je.

Alleen religieuzen moeten niet hun religie aan andere mensen opdringen of andere mede-gelovigen ergens op aanspreken, als zij vanuit hun perspectief anders moeten leven of hun geloof anders/''beter'' moeten volgen. Daar heb ik wel problemen mee, leef lekker zoals je zelf wil.

Overigens induceert vasten autophagy, in zekere zin gaat het lichaam zichzelf dus wel reinigen..

Verder denk ik ook niet dat 12 uur zonder water drinken oid verstandig/goed is, maar als een geloof dat voorschrijft, en jij wilt dat geloof volgen, tja so be it, zeker als de Koran zoals jij zegt niet spreekt over positieve gevolgen voor het lichaam. Die suikerfeesten zijn ook niet gezond te noemen, en naar wat ik heb gehoord wordt er ook veel suiker-rijk eten gegeten tijdens de ''feeding window'' van de ramadan. Dus als je zo gezond wil leven, moet je je misschien afvragen of de Islam (of religie uberhaupt) je prioriteit krijgt, of dat je religie op de eerste plek zet. Dat is een persoonlijke keus.

En het lijkt me overigens sterker dat die suikerfeesten e.d. een reden is voor diabetes dan het vasten.
Dat verschilt nogal de marokkanen eten veel gesuikerde dingen en houden niet rekening mee hoeveel ze eten de uitslag zie je dan na het vasten maand ;) Het is ook niet de bedoeling om zoveel te gaan eten en suikerfeest betekent niet dat je heletijd aan de koekjes,cakejes zit :p

---------- Post toegevoegd 12 July 2013 om 23:01 ----------

Rustig E-hero, rustig.
Nergens voor nodig....

;)

Neen, suikerfeest is eigenlijk een woord die slaat op de zoetigheden die men eet na het einde van de ramadan. Niemand heeft ooit diabetes gekregen omdat hij eens een avondje heel veel zoet eet. Dat is op zich minder schadelijk dan 30 dagen lang, de hele dag niks te eten en drinken waardoor je suikerspiegel naar beneden dondert, en daarna, eens je mag eten, chebeckya en andere zoetigheden (veel thee met vee suiker) gaat verorberen. Dat doet je lichaam echt flippen.

ps: autophagy is je lichaam die in survival mode gaat, en dat heeft op zich niks te maken met je lichaam die zich reinigt. Je lichaam kan zich enkel reinigen via de nieren en lever, en dan heb je voldoende water nodig.

Neen, suikerfeest is eigenlijk een woord die slaat op de zoetigheden die men eet na het einde van de ramadan.
Ja, dat weet ik.

ps: autophagy is je lichaam die in survival mode gaat, en dat heeft op zich niks te maken met je lichaam die zich reinigt. Je lichaam kan zich enkel reinigen via de nieren en lever, en dan heb je voldoende water nodig.
Ik dacht dat autofagie een soort van recycle-proces van cellen was, waarbij cellen zichzelf repareren/herstellen oid, wat dus heel erg gezond is.

Maar t zal allemaal wel, ben geen Moslim dus boeit me allemaal geen zak. Ik ga de stad in, de ballen :p

Eet je heel lang niet en dan heel zoet, dan ontploft je suikerspiegel, trouwens de hoofdreden waarom er zo veel diabetici zijn in de islamitische landen.

Nonsens! Was jij naast imam ook dokter? Bij gezonde mensen kan je bloedsuikerspiegel niet eens zo hoog stijgen als diabetici.

Plus het is volkomen belachelijk dat je zegt dat de ramadan ongezond is. Zolang je s'ochtends en s'avonds genoeg water en voeding binnenkrijgt is er geen probleem. Ik heb zelfs met mijn eigen ogen diabetici onder toezicht zien vasten. Dat is perfect verlopen.

Verder wens ik alle moslims en andere deelnemers een fijne ramadan toe.

Laatst bewerkt:
Nonsens! Was jij naast imam ook dokter? Bij gezonde mensen kan je bloedsuikerspiegel niet eens zo hoog stijgen als diabetici.

Plus het is volkomen belachelijk dat je zegt dat de ramadan ongezond is. Zolang je s'ochtends en s'avonds genoeg water en voeding binnenkrijgt is er geen probleem. Ik heb zelfs met mijn eigen ogen diabetici onder toezicht zien vasten. Dat is perfect verlopen.

Verder wens ik alle moslims en andere deelnemers een fijne ramadan toe.

Je bewijst nogmaals mijn punt. Bedankt.
Maar goed, ik zal toch ingaan op je argumenten.

Ik heb nooit gezegd dat bij gezonde mensen de suikerspiegel zo hoog kan stijden als bij diabetici. Ik heb gezegd dat gezonde mensen diabetes kunnen krijgen omdat hun suikerspiegel TE STERK en TE VAAK schommelt.

Vasten zoals in de Ramadan hoeft niet noodzakelijk ongezond te zijn. ECHTER (goed opletten nu want er komt een nuancering en dat is voor sommigen heel moeilijk) kan een vasten tijdens de ramadan wel zeer schadelijk zijn als het vasten te land duurt. Inderdaad, 10 uur zonder water en eten is voor de meeste gezonde mensen geen probleem, maar als je vasten 18.5 uur duurt (zoals nu) dan kan dit wel zeer ongezond zijn.

Ten derde: diabetici worden als zieken beschouwd en dienen niet te vasten. Inderdaad, er zijn mensen die een lichtere vorm van diabetes hebben, en geen insuline moeten spuiten, enkel wat pilletjes te nemen, en die kunnen meedoen. Maar de negatieve gevolgen voor het verergeren van hun conditie is zeer aanwezig. Daarom wordt het trouwens ten zeerste afgeraden door geleerden, zoals je deze op de Arabische zenders Ikra en dergelijke kan zien. Maar dat moet je wel "klassiek" Arabisch leren.

Nogmaals verwijs je naar je "eigen ervaringen" waarin je stelt dat je met je eigen ogen diabetici zien vasten hebt. Dat is statistisch insignificant, EN tevens kan jij niet weten wat de gevolgen op lange termijn zijn voor deze diabetici.

Nogmaals toon je dus aan dat de meeste, vooral Europese, moslims een zeer gesloten geest hebben en er niet in slagen open te staan voor wetenschappelijke argumenten.

Yasmine wat is je probleem eigenlijk, laat diegene die willen vasten gewoon doen, jij hebt er toch geen last van.
Je was vroeger zelf moslim dus je weet dat het vasten zwaar is maar eenmaal je gegeten hebt je altijd een goed gevoel hebt dat je het die dag hebt volgehouden.
Ik denk niet dat je met al je met"wetenschappelijke argumenten" een moslim gaat kunnen overtuigen om niet te vasten, ook al is 18 uur niet drinken ongezond.

Laatst bewerkt:
Je bewijst nogmaals mijn punt. Bedankt.
Maar goed, ik zal toch ingaan op je argumenten.

Ik heb nooit gezegd dat bij gezonde mensen de suikerspiegel zo hoog kan stijden als bij diabetici. Ik heb gezegd dat gezonde mensen diabetes kunnen krijgen omdat hun suikerspiegel TE STERK en TE VAAK schommelt.

Vasten zoals in de Ramadan hoeft niet noodzakelijk ongezond te zijn. ECHTER (goed opletten nu want er komt een nuancering en dat is voor sommigen heel moeilijk) kan een vasten tijdens de ramadan wel zeer schadelijk zijn als het vasten te land duurt. Inderdaad, 10 uur zonder water en eten is voor de meeste gezonde mensen geen probleem, maar als je vasten 18.5 uur duurt (zoals nu) dan kan dit wel zeer ongezond zijn.

Ten derde: diabetici worden als zieken beschouwd en dienen niet te vasten. Inderdaad, er zijn mensen die een lichtere vorm van diabetes hebben, en geen insuline moeten spuiten, enkel wat pilletjes te nemen, en die kunnen meedoen. Maar de negatieve gevolgen voor het verergeren van hun conditie is zeer aanwezig. Daarom wordt het trouwens ten zeerste afgeraden door geleerden, zoals je deze op de Arabische zenders Ikra en dergelijke kan zien. Maar dat moet je wel "klassiek" Arabisch leren.

Nogmaals verwijs je naar je "eigen ervaringen" waarin je stelt dat je met je eigen ogen diabetici zien vasten hebt. Dat is statistisch insignificant, EN tevens kan jij niet weten wat de gevolgen op lange termijn zijn voor deze diabetici.

Nogmaals toon je dus aan dat de meeste, vooral Europese, moslims een zeer gesloten geest hebben en er niet in slagen open te staan voor wetenschappelijke argumenten.

Wanneer is het ongezond bij 18,5 uur vasten? Volgens mij zijn de meeste moslims tijdens het vasten alleen het slapen en luieren. Vasten, gecombineerd met zwaar werk is zeker ongezond.

De Arabische taal beheers ik niet en ontvang daar ook geen zenders van ha ha.

Ik sta altijd open voor wetenschappelijke argumenten. Dit zijn mijn ervaringen gebaseerd op vrienden en eigen onderzoek.

Laatst bewerkt:
Wanneer is het ongezond bij 18,5 uur vasten? Volgens mij zijn de meeste moslims tijdens het vasten alleen het slapen en luieren. Vasten, gecombineerd met zwaar werk is zeker ongezond.

De Arabische taal beheers ik niet en ontvang daar ook geen zenders van ha ha.

Ik sta altijd open voor wetenschappelijke argumenten. Dit zijn mijn ervaringen gebaseerd op vrienden en eigen onderzoek.

De bedoeling van het vasten is toch onder andere voelen hoe lastig het is te leven met weinig eten en drinken.
ALs je dan de hele dag loopt te luieren of slapen , dan ben je er eigenlijk aan vvoor de moeite want dan ontwijk je het moeilijke er aan.
Mocht je de Arabische taal beheersen dan had je gehoord wat de alim op Ikra, maar verschillende uluma op de verschillende zenders zeggen omtrent vasten. Er is zelf een fatwa die zegt dat, indien je vasten langer duurt dan 16 uur, je de uurregeling kan volgen van Mekka; Want Allah zegt toch: " de bedoeling is niet het jullie lastig te maken, maar de bedoeling van de vasten is opdat jullie vroom zouden worden".

De wetenschappelijke argumenten kan je doorheen deze topic lezen. Er werden verschillende medische bronnen genoemd. Ik herhaal, vasten hoeft niet ongezond te zijn, maar is dat wel als je meer dan 16 uur zonder eten en drinken blijft, en daar dan nog eens bij werkt. Geloof me, ik heb het jaren gedaan, en vaak genoeg sterretjes gezien.

Came here for food discussion, expected religious discussion.

I am not disappoint.

Neen, het is nog wel degelijk een food discussion, namelijk of zo lang vasten wel gezond is.

Lang vasten is niet gezond je hebt gelijk en miljoenen moslims zijn verkeerd bezig waaronder ikzelf, nu goed.
Je bent precies een beetje stressy ofzo, beter was je meegegaan op reis.

bedankt voor de uitnodiging, en de zachte woorden. Maar ik denk niet dat dit er ooit nog inzit. What is seen, cannot be unseen.

Yasmine, je zegt dat jezelf moslim bent geweest en ook aan de ramadan hebt mee gedaan.
Vraag: heb jij na al die jaren gevast te hebben wat chronisch over gehouden aan het vasten? dus diabetes of iets dergelijks...

Ik stel een gesloten vraag dus die kan alleen met "ja of nee" worden beantwoord.

Yasmine, je zegt dat jezelf moslim bent geweest en ook aan de ramadan hebt mee gedaan.
Vraag: heb jij na al die jaren gevast te hebben wat chronisch over gehouden aan het vasten? dus diabetes of iets dergelijks...

Ik stel een gesloten vraag dus die kan alleen met "ja of nee" worden beantwoord.

Nee, je stelt een domme vraag.

Terug
Naar boven