MuscleMeat

Rechte rug!?

DeGermaan

Novice
Waardering
0
Tijdens de oefeningen deadlift, squat en bent-over barbell rows moet je een rechte rug houden toch? Ik bedoel ik keek net naar de sticky waarin je de oefening met een rechte rug uitgevoerd ziet worden (geen kromming), maar ik heb daar om één of andere reden moeite mee. Ik krijg een soort curve in me rug, en nu bedoel k niet dat ik me rug bol maak, maar juist het tegenovergestelde! Me kont steekt te ver naar achter en me borst te ver naar voren zeg maar. Enig idee wat ik hier tegen moet doen?

Wat is daar verkeerd aan?! Een holle rug is prima, maar je moet het niet overdrijven. Met squatten zet ik ook het kontje naar achter en de borst naar voren. Prima.

Hol mag maar bol absoluut niet.

Idd, bij oefeningen als squat (en dan zeker pl style) is het de bedoeling dat je je rug zo hard mogelijk hol trekt.

Ja man, die homo houding is okay. Maar overdrijf het niet. Niemand heeft een kaarsrechte rug en al zeker niet in de BB scene...

• Topic Starter Topic Starter
Holy moly, snelle reacties zeg, ja ik denk dus dat het aan de kant van te hol zit :p Het voelt niet echt goed en natuurlijk zeg maar.

De rug moet de zoveel mogelijk de natuurlijke S vorm behouden. Er bestaat ook zo iets als te hol. Zeker als er al bijv sprake is van een lordose zal de rug heel hol staan en dat levert ook weer extra belasting op aan de tussenwervelschijven.

Lordose
Deze term wordt meestal gebruikt bij iemand met een veel te holle rug, maar een matige lordose in het lendegedeelte van de wervelkolom is normaal. Een sterke lordose komt vaak voor bij mensen met een dikke buik en bij mensen met slappe buik- en rugspieren. Een versterkte lordose geeft vaak rugklachten. De behandeling van een lordose is houdingscorrectie, eventueel met behulp van fysiotherapie. Bij zwangere vrouwen wordt ook vaak een toegenomen lordose gezien. In de regel verdwijnt deze weer na de zwangerschap.

• Topic Starter Topic Starter
De rug moet de zoveel mogelijk de natuurlijke S vorm behouden. Er bestaat ook zo iets als te hol. Zeker als er al bijv sprake is van een lordose zal de rug heel hol staan en dat levert ook weer extra belasting op aan de tussenwervelschijven.

Klinkt helemaal juist. Ik zal me rug en buikspieren wat meer gaan aansterken, en proberen iets minder me borst naar voren te duwen en zien wat dat voor resultaat boekt.

Terug
Naar boven