Fitness Seller

Sticky Religie & Spiritualiteit

Iedereen mag/moet alles lekker zelf weten, maar een mening als een feit brengen zou eigenlijk niet moeten mogen. Dat schaadt vertrouwen en kan onrechtvaardigheid veroorzaken of valse hoop scheppen. ;)
Ik doelde ook meer dat het afnemen van religie in westerse maatschappij een feit is. Dat de christelijke normen en waarden dan minder doorgegeven worden via opvoeding leek mij een logisch verband.

Ik doelde ook meer dat het afnemen van religie in westerse maatschappij een feit is.
Klopt ten delen, ditvalt en staat met de definitie van religie.

Dat de christelijke normen en waarden dan minder doorgegeven worden via opvoeding leek mij een logisch verband.
Wat jij christelijke normen en waarden noemt zijn in mijn beleving menselijk normen en waarden die veelvuldig door het christelijke geloof, maar niet alleen daardoor zijn overgedragen.

Klopt ten delen, ditvalt en staat met de definitie van religie.

Wat jij christelijke normen en waarden noemt zijn in mijn beleving menselijk normen en waarden die veelvuldig door het christelijke geloof, maar niet alleen daardoor zijn overgedragen.
Zou goed kunnen. vind wel dat het christelijke geloof een duidelijke template hierin meegeeft en het wel als een doel beschouwd deze over te dragen. Nu is het vooral individualisme waarin iedereen zijn eigen normen en waarden bepaalt of uiteraard vanuit opvoeding/omgeving, dan kan het zijn dat je die menselijke normen en waarden dan ook gewoon aantikt. Ook prima

Zou goed kunnen. vind wel dat het christelijke geloof een duidelijke template hierin meegeeft en het wel als een doel beschouwd deze over te dragen. Nu is het vooral individualisme waarin iedereen zijn eigen normen en waarden bepaalt of uiteraard vanuit opvoeding/omgeving, dan kan het zijn dat je die menselijke normen en waarden dan ook gewoon aantikt. Ook prima
Hoe wijken deze normen en waarde af van wat boeddha zijn volgelingen heeft verkondigd?

Zou Jezus het boek "Nicomachean ethics" hebben gelezen?🤔

Hoe wijken deze normen en waarde af van wat boeddha zijn volgelingen heeft verkondigd?
Die zijn vrijwel identiek. Het enige verschil dacht ik zit hem in dat de boeddha een levensbeschouwing is en geen godsdienst, er is geen geloof in een god. Keert zich meer op de menselijke natuur via het achtvoudige pad.

Bepaalde aspecten uit het boeddhisme zoals meditatie en mindfullness pas ik zelf ook toe.

Die zijn vrijwel identiek. Het enige verschil dacht ik zit hem in dat de boeddha een levensbeschouwing is en geen godsdienst, er is geen geloof in een god. Keert zich meer op de menselijke natuur via het achtvoudige pad.

Bepaalde aspecten uit het boeddhisme zoals meditatie en mindfullness pas ik zelf ook toe.
Daarmee bevestig je toch dat het geen Christelijke normen en waarden zijn, of dat ze in elk geval niet onlosmakelijk verbonden zijn met en hun oorsprong vinden in het Christendom.

Verder vind ik termen als levensbeschouwing en godsdienst beiden een religieus begrip.

Daarmee bevestig je toch dat het geen Christelijke normen en waarden zijn, of dat ze in elk geval niet onlosmakelijk verbonden zijn met en hun oorsprong vinden in het Christendom.

Verder vind ik termen als levensbeschouwing en godsdienst beiden een religieus begrip.
Het zijn dan toch wel Christelijke normen en waarden, want het christendom past ze toch toe:duh:

Of dat nu exclusief het christendom is of niet.

Het zijn dan toch wel Christelijke normen en waarden, want het christendom past ze toch toe:duh:

Of dat nu exclusief het christendom is of niet.

Wat bedoelde je dan eerder met:
En daarmee ook bepaalde normen en waarden die toch wel mooi zijn vanuit het geloof.

Het is dan toch niet vanuit het geloof? Het zijn normen en waarden die nota bene al bestonden voor dat het Christendom er was.

Is er iemand op dit forum religieus?

Ik ben christen, maar t interesseert me absoluut niet wat anderen daarvan vinden of wat ze zelf geloven noch wil ik het geloof opdringen aan anderen.

Wat ik vooral ervaar is zingeving, een duidelijke missie en een gevoel van saamhorigheid. Ik bezoek moderne church meetings, en ontmoet er altijd een hoop interessante mensen. Plus het geeft een gevoel van community , wat lastig te vinden is elders.

Vind het jammer om te zien dat religie en spiritualiteit toch naar de achtergrond verdwijnt. En daarmee ook bepaalde normen en waarden die toch wel mooi zijn vanuit het geloof.
Wat is je missie?

Zalig Othodox Pasen!

Benieuwd of die mozaieken te bezichtigen blijven. Ik vermoed hier dat de AK-partij de achterkant een pleziertje wil doen en de geschiedenis van religieuze minderheden wil verstoppen.

Hitherto, I have been describing Germany towards the west. To the northward, it winds away with an immense compass. And first of all occurs the nation of the Chaucians; who though they begin immediately at the confines of the Frisians, and occupy part of the shore, extend so far as to border upon all the several people whom I have already recounted; till at last, by a Circuit, they reach quite to the boundaries of the Cattans. A region so vast, the Chaucians do not only possess but fill; a people of all the Germans the most noble, such as would rather maintain their grandeur by justice than violence. They live in repose, retired from broils abroad, void of avidity to possess more, free from a spirit of domineering over others. They provoke no wars, they ravage no countries, they pursue no plunder. Of their bravery and power, the chief evidence arises from hence, that, without wronging or oppressing others, they are come to be superior to all. Yet they are all ready to arm, and if an exigency require, armies are presently raised, powerful and abounding as they are in men and horses; and even when they are quiet and their weapons laid aside, their credit and name continue equally high.

- Tacitus, Tacitus on Germany

Die Katholieken ook altijd...

Ter overweging.

Terug
Naar boven