MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

De Katholieke Kerk heeft echt wel foutjes en fouten gemaakt, ook als je meeneemt dat er vroeger anders over sommige zaken werd gedacht en het met de kennis en wijsheid van nu achteraf makkelijk oordelen is. Als je als organisatie op het "moral high horse" gaat zitten schept dit verplichtingen.

Tuurlijk heeft de katholieke kerk fouten gemaakt, de protestantse en de jehova’s ook, zelf de voorzitter van het onzichtbare spaghettimonster maakt fouten… normaal toch? Het zijn mensen, foute mensen.

Wat vinden jullie dan van al die mega-churches in Amerika?
Figuren als Joel Osteen en Kenneth Copeland, die het geloof hebben omgetoverd tot kapitalistisch verdienmodel?
Ze bouwen gigantische attracties in de vorm van mega-churches, maar wanneer mensen hulp nodig hebben, zoals bij overstromingen of orkanen, blijven de deuren gesloten.

Voor de context, ik ben zelf atheist. Kom wel uit een grote gelovige familie.
Oud-oom was bisschop van Breda, verschillende pastoren en "normale" kerkgangers.
Wel opgegroeid met interesse in geloof en bijbelleer op school enzo.
Verder progressieve familie, nooit problemen gehad met dat ik (en mijn ouders) afwijken qua geloofsovertuiging.

Deze mensen zijn de zogenaamde wolven vermomd als schapen… hun deel krijgen ze wel nog….

Blijf zo ver mogelijk weg van dat soort volk zou ik zeggen. Ik ben ook helemaal geen fan van kerkgemeenschappen waar het eerder lijkt op een optreden en een show dan een geloofsbelijdenis.
Kotsmisselijk wordt ik ervan.

Aandacht gaat van de Schepper naar het schepsel in dat soort toestanden imo.

Walg ik van.

Maar ieder zijn ding denk ik dan…. Misschien kan een ander er beter doorkijken dan ik ofzo…

Dan hadden ze dat mooie voorbeeld ook daadwerkelijk moeten volgen.

Als de Christelijke leer zorgt voor gelijkheid, waarom zijn er dan geen vrouwelijke pastoors?

Waarom werd het geloof in de middeleeuwen opgedrongen en werden mensen die niet naar de hemel wilde gemarteld en verbrand?

Je haalt feiten en verzinsels door elkaar.
De zondvloed was een sunami, volgens mij na een vulkaan explosie.
De toren van Babel, dat is spreekwoordelijk bedoeld. Als je niet communiceert, kun je niet samenwerken.

Ik heb op zich niks tegen Jezus, beetje verdacht, lang haar en geen vaste woon of verblijfplaats, onduidelijk waar hij z'n geld mee verdient, maar ik ben de moeilijkste niet.
Maar ... dat voorbeeld volgen, is blijkbaar veel te moeilijk voor ons mensen, en dat geldt klaarblijkelijk nog meer voor de mensen met een roeping.

Er zijn een ton mensen die het voorbeeld van Christus proberen volgen, nogmaals, het is eigen aan de mens om niet perfect te zijn… dus lukt het niet om zijn voorbeeld te volgen.

Gelijkheid van persoon wil niet zeggen gelijkheid van rol. Als dit de soort dingen zijn waar je mee worstelt van het geloof…

In welke zin werd dit opgedrongen? En hoe weet je zeker dat mensen die niet naar de hemel wilden ervoor gedood werden? Mensen die tegen de kerk opspraken zoals de hervormers etc werden idd het zwijgen opgelegd door ze op de brandstapel te gooien ofzo.

Maar maakt dat het verschil waarom jij de dag van vandaag niet zou geloven en zo tegen de kerk zou zijn?

Ik haal feiten en verzinsels door elkaar?
Mooi, leg dan eens uit waarom er in verschillende continenten hetzelfde zondvloed verhaal bestaat? Moet nogal een serieuze vulkaan zijn dan….. en als het zo dan is….waar is die nu dan?

Toren van Babel heeft weinig met communicatie te maken maar eerder met de eigenwijsheid van de mens en het ego waarbij de mens dacht bijna zo goed als gelijk met God te zijn.

Te moeilijk om te volgen die Jezus? Ja misschien wel, maar ik heb me er nog geen dag van beklaagd moet ik zeggen. En hoop dit tot mijn laatste adem vol te houden.

Daar zit ook weer verschil in, bij de gereformeerde protestantse kerk en hervormd protestantse kerk bijvoorbeeld weer niet (en die hebben een dominee).

Of het moet heel erg veranderd zijn in de laatste 12+ jaar :o

Hangt allemaal af van de interpretatie van de kerk.

Daar zit ook weer verschil in, bij de gereformeerde protestantse kerk en hervormd protestantse kerk bijvoorbeeld weer niet (en die hebben een dominee).

Of het moet heel erg veranderd zijn in de laatste 12+ jaar :o

Hangt allemaal wat af van de visie van de kerk.
Complementarian vs egalitarian zijn de twee gedachten stromen.

Hier een beetje een studie omtrent de zaak…als je eens wat tijd hebt 😛

Die vulkaan is er niet meer, dat was meer een explosie dan een eruptie.
Ik kijk morgen wel even hoe het zat, nu ben ik moe. Doeoeg :thumb:

Mooi, leg dan eens uit waarom er in verschillende continenten hetzelfde zondvloed verhaal bestaat? Moet nogal een serieuze vulkaan zijn dan….. en als het zo dan is….waar is die nu dan?

Toren van Babel heeft weinig met communicatie te maken maar eerder met de eigenwijsheid van de mens en het ego waarbij de mens dacht bijna zo goed als gelijk met God te zijn.
:roflol:

Toch moet ik toegeven dat ik van deze kerken vind dat ze iets hebben, al staan ze nogal af van wat normaal gesproken mooi is.

Die vulkaan is er niet meer, dat was meer een explosie dan een eruptie.
Ik kijk morgen wel even hoe het zat, nu ben ik moe. Doeoeg :thumb:

Komt omdat de oorspronkelijke mensen (de Friezen, kinderen van Freya) op een landmassa in de Noordzee leefden welke overspoeld is geraakt, en zij daarna als zeevarend volk over de hele wereld beschavingen hebben gesticht.

Goede vraag, de meeste hekserijprocessen waren in de vroegmoderne tijd, dwz na de reformatie.
Het verbranden van heksen komt niet uit de "Duistere Middeleeuwen", maar uit de vroegmoderne tijd. Karel de Grote (+ 814) was tegen.

Eigenlijk voert men gewoon 't zelfde gesprek met elkaar;
  • De gelovigen willen bewijzen dat God bestaat.
  • De ongelovigen willen bewijzen dat hun God niet bestaat.
  • De gelovigen creëren bewust (of onbewust) een wij vs. hen mentaliteit, en kijken (soms) neer op ongelovigen en sluiten ze (soms) buiten.
  • De ongelovigen voelen zich verheven t.o.v. gelovigen omdat ze een link leggen met intelligentie en geloof.
Ik vind dat geloof veel mooie kanten heeft. Het verbroedert mensen, geeft een doel/zingeving in het leven (en na het leven), motiveert mensen om een betere versie van zichzelf te worden. Het blijft natuurlijk een complexe sociale dynamiek, ik hoop dat aankomende jaren het dogmatische van de gelovigen verder afneemt en er meer ruimte komt voor tolerantie, en vooral minder onderdrukking; subjectief vanuit atheïstisch oogpunt.

Discussiëren over verre geschiedenis en het wel/niet bestaan van God is altijd waar die oppervlakkige discussies over gaan, maar vind ik juist het minst interessante om over te lezen omdat het er eigenlijk helemaal niet toe doet.

//Wou verder typen maar moet overleg in, dus laat 't hierbij :D

Ik vind dat geloof veel mooie kanten heeft. Het verbroedert mensen, geeft een doel/zingeving in het leven (en na het leven), motiveert mensen om een betere versie van zichzelf te worden.
Gaat dat wel op voor de doorsnee gelovige en zou de doorsnee het dan slechter doen in dat aspect?

ik hoop dat aankomende jaren het dogmatische van de gelovigen verder afneemt en er meer ruimte komt voor tolerantie, en vooral minder onderdrukking; subjectief vanuit atheïstisch oogpunt
Dan word het geloof een wassen neus en meer feel-good toevluchtsoord.

Een beetje meegaan met de tijd is prima, maar als je millenia oude principes en gebruiken overboord gaat gooien, wat is het geloof dan nog werkelijk waard buiten dat het individu zich er prettig bij voelt? Ook krijg je dan een te divers gezelschap met een te diverse kijk op dingen en dat zou ik beschouwen als het (al begonnen) begin van het einde van het geloof, dat is niet vol te houden imo.

Het geloof moet een take it or leave it zijn. het geloof moet zich imo niet aanpassen aan de mens, de mens aan het geloof, daar is het voor bedoelt, het volgen van een stroming.

En nee ik ben niet gelovig, integendeel.

Terug
Naar boven