MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

Hij zat bij de podcast van het ND, dat zijn, naar mijn inschatting, over het algemeen niet de meest liberale of vrijzinnige Christenen. In die context is het minder gek of laf om het over het Christendom, en niet over andere godsdiensten, te hebben.

Als het gaat om adoptie door homo stellen of het nogal ruime "rechten voor transpersonen" dan kan je wmb de discussie in hoeverre daar niet in mee willen gaan "onderdrukking" is.

Ik ga dit van het weekend eens terugluisteren.

Als je het fragment in context ziet is het al bijna een ander verhaal. Ben het lang niet met alles eens, maar het geheel vind ik best een mooi gesprek.

Veel van zijn gevoel bij religie en het bezoeken van een mis herken ik.
 
Laatst bewerkt:


Grappig, ik kan mij hierbij toch meer vinden in Peterson's positie. Wetenschappelijk is het niet te weten, noch te ontkrachten of het gebeurd is, en daarbuiten is het de verkeerde vraag. (zelfs even terzijde dat het geen juist geformuleerde wetenschappelijke vraagstelling is - waarbij de limieten van de weetbaarheid meteen evident zouden zijn)

Ik dacht "What do you mean by really real?" :lol:
 
Heeft Franciscus z'n ballen gevonden of is dit honds onbeschoft?
 
Waar ligt Sinterklaas?
 
Macron was er niet, l maar de verderfelijke ideologie was erbij in de kleding.

 
Laatst bewerkt:
Wat een prachtige zin.
Het beste blijft: rooms-katholiek worden, zij het dat het een paardemiddel is.


Mannen die met mannen wonen gebruiken het werk van de Dames die samenwoonden.
In de katholieke Kerk zijn er twee poëtische psalmvertalingen in omloop. Over de nogal woelige totstandkoming daarvan in de periode rond en na het Concilie, kan je lezen in het artikel Davids harp en Ida’s lier van d*ck Wursten. De psalmvertaling van pater Ad Bronkhorst, O.P. uit 1969 wordt gebruikt in het Rooms-katholieke getijdengebed en het lectionarium. In de meeste kloosters wordt de vertaling van Ida Gerhardt en Marie van der Zeyde (de Dames) gebruikt, die ook gepubliceerd is als onderdeel van de Willibrordbijbel van de Katholieke Bijbelstichting.
 
Even in het verlengde van atheïsten zijn eigenlijk Christenen die niet geloven en de negatievere behandeling van het Christendom tov andere religies en tradities.
 
Als die journalisten die ons ieder jaar uitleggen wat Ramadan, Offerfeest en Suikerfeest Eid al-Fitr is zich eens een heel klein beetje met andere religies zouden bezighouden.

 
Een opmerkelijk visie, di voelt opdringeriger dan mening haatbaard.
Dan begrijp je mogelijk niet goed wat ermee wordt bedoeld.

Als iemand uit een Christelijke cultuur (laten we het even zo noemen) in een land als Chima komt dan merkt men pas hoezeer allerlei waarden die iemand geinternaliseerd heeft zo anders zijn dan de lokale. Die ideeën zijn terug te leiden naar de christelijke oorsprong van onze beschaving.

Het is een stuk van Erik Hendriks.
 
Dan begrijp je mogelijk niet goed wat ermee wordt bedoeld.
Ik snap wel wat er wordt bedoeld, maar ik laat me als atheïst niet claimen door een geloof omdat ik toevallig geboren ben op een locatie en binnen een cultuur waar zij historisch gezien erg bepalend zijn geweest.
 
Verwijzend naar de discussie over eigenrichting is het goed dat we van Germaanse tradities als "weergeld" afacheid genomen hebben.

Hoogstens is het de vraag in hoeverre je de uitvinding van het individu direct of indirect aan het (Westerse) Christendom kan toeschrijven.
 
Voor @chrisk?

The Demise of Norse Religion: Dismantling and Defending the Old Order in Viking Age Scandinavia
By Olof Sundqvist


When describing the transition from Old Norse religion to Christianity in recent studies, the concept of “Christianization” is often applied. To a large extent this historiography focuses on the outcome of the encounter, namely the description of early Medieval Christianity and the new Christian society. The purpose of the present study is to concentrate more exclusively on the Old Norse religion during this period of change and to analyze the processes behind its disappearance on an official level of the society. More specifically this study concentrates on the role of Viking kings and indigenous agency in the winding up of the old religion. An actor-oriented perspective will thus be established, which focuses on the actions, methods and strategies applied by the early Christian Viking kings when dismantling the religious tradition that had previously formed their lives. In addition, the resistance that some pagan chieftains offered against these Christian kings is discussed as well as the question why they defended the old religious tradition

Click here to download and read it
 
No school like the Old School.
 

Vraag mij altijd af hoe oud sentimentaliteit is in onze relaties, o.a. t.o.v. dieren. Heb het idee dat de progressieve moderniteit doet alsof het een recente uitvinding is.
 
Terug
Naar boven