MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

Vraag mij altijd af hoe oud sentimentaliteit is in onze relaties, o.a. t.o.v. dieren. Heb het idee dat de progressieve moderniteit doet alsof het een recente uitvinding is.
Lijkt mij te maken hebben met intelligentie dus kan zo 100k+ jaar oud zijn.
Wat denk jij @Schwarzeneggertje

Vraag mij altijd af hoe oud sentimentaliteit is in onze relaties, o.a. t.o.v. dieren. Heb het idee dat de progressieve moderniteit doet alsof het een recente uitvinding is.
De vraag is natuurlijk in hoeverre het begraven voortkomt uit hetzelfde soort (infantiele) antropomorfisme dat deze tijd plaagt.

Waarom heb je dat idee? Zowel de rol van metgezel als een hulpfunctie is zo oud als uuh... de steentijd. Alleen tot de oorlog was werk de voornaamste rol van de hond. Ik denk dat het afschaffen van de trekhond, halverwege de '60, ongeveer het kantelpunt werd.

Waarom heb je dat idee? Zowel de rol van metgezel als een hulpfunctie is zo oud als uuh... de steentijd. Alleen tot de oorlog was werk de voornaamste rol van de hond. Ik denk dat het afschaffen van de trekhond, halverwege de '60, ongeveer het kantelpunt werd.
Vanuit populaire opvattingen met een progressief beeld van onze menselijke ontwikkeling wat impliceert dat zelfs zulke basale eigenschappen voorheen niet of minder aanwezig waren. Immers zou er anders geen progressie zijn (naar de huidige staat van moderniteit) of zelfs de mogelijkheid bestaan dat wij in ons wereldbeeld en waardestelsel achteruit zijn gegaan.

Ik denk dat die achteruitgang met de industriële revolutie op veel vlakken aangetoond kan worden, en we op dit soort punten weer wat oudere waardes moesten hervinden. Kan mij inderdaad niet voorstellen dat hoe wij om onze dierlijke metgezellen kunnen voelen zomaar opeens na de oorlog door culturele druk is uitgevonden. Zelfs al zou het een exaptatie d.m.v. antropomorfisme zijn.

Daartegenover staat dan weer dat geen enkel oud geschrift of mythologie echt sentimenteel over dieren is. (?)

Franciscus?

Sjamanen?

Een interessant inkijkje in de verschillen tussen (en het tegen elkaar uitspelen van) Ierse en Italiaanse Katholieke migranten in de VS.

Die telden toen niet als "blank", het waren immers geen WASPs.

Ohja maar dieren zelf kunnen ook sentimenteel zijn.

Checkmate, nihilists!

Ik heb sentimentele kippen. Treurige bedoeling hier.

Wie denken jullie dat de laatste profeet was? Of zou deze nog moeten komen ?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven