MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

Van de individu.

Ik heb hier geen verstand van, moeilijke vragen hierover kan ik waarschijnlijk niet beantwoorden.
Het idee van vrije wil in een individu planten terwijl die overgeleverd is aan de grillen van de groep en de natuur is nogal sadistisch in mijn ogen.

Zelf denk ik de laatste jaren dat ons universum gewoon een computersimulatie is.

Het idee van vrije wil in een individu planten terwijl die overgeleverd is aan de grillen van de groep en de natuur is nogal sadistisch in mijn ogen.
Dit gaat buiten vrije wil, als ik het goed lees, ook over de aanwezigheid van het kwaad of slechte dingen en in het verlengde over de vraag naar de almacht van een God.

Daar heb ik niet heel snel een antwoord op.

Dit gaat buiten vrije wil, als ik het goed lees, ook over de aanwezigheid van het kwaad of slechte dingen en in het verlengde over de vraag naar de almacht van een God.

Daar heb ik niet heel snel een antwoord op.
Dat het ene leven alleen kan (voort)bestaan ten koste van ander leven is toch niet goed te praten als er een bewuste schepper is.

Dat het ene leven alleen kan (voort)bestaan ten koste van ander leven is toch niet goed te praten als er een bewuste schepper is.
Heb je het dan over het dierenrijk? Det wordt niet gezien als slecht.

Als je er meer over wilt weten zijn er best aardige filmpjes op YT over het Katholieke standpunt in deze. Geen idee of jet zin heeft, andere stromingen denken er net even anders over.

Kanalen:
Bishop Robert Barron
Thomistic Institute

Zoektermen:
Free Will
Predestination
Evil

Heb je het dan over het dierenrijk? Det wordt niet gezien als slecht.

Als je er meer over wilt weten zijn er best aardige filmpjes op YT over het Katholieke standpunt in deze. Geen idee of jet zin heeft, andere stromingen denken er net even anders over.

Kanalen:
Bishop Robert Barron
Thomistic Institute

Zoektermen:
Free Will
Predestination
Evil
Ik heb het over elk leven, ook planten moeten elkaar (tot aan de dood) beconcurreren wat ruimte voedingsstoffen en zonlicht betreft.

Dat dat door anderen niet wordt gezien als slecht betekent niet dat het niet als slecht gezien kan worden.

Ik heb het over elk leven, ook planten moeten elkaar (tot aan de dood) beconcurreren wat ruimte voedingsstoffen en zonlicht betreft.

Dat dat door anderen niet wordt gezien als slecht betekent niet dat het niet als slecht gezien kan worden.
Je kan het zelfs als goed zien.

De mens is gewoon een dier en dus natuur.
Het tegenargument is dat een mens een ziel heeft en vrije wil.

Je argument lijkt op dat van Protestanten en Verlichtingsdenkers.

Het hangt helemaal af van je uitgangspunten hoe en waar je uitkomt.

Het tegenargument is dat een mens een ziel heeft en vrije wil.
Toon maar aan dat dat zo is en uniek is voor de mens.

Je argument lijkt op dat van Protestanten en Verlichtingsdenkers.

Het hangt helemaal af van je uitgangspunten hoe en waar je uitkomt.
Prima, maar dan klopt dit dus.
Als god bestaat is hij de duivel.
Afhankelijk van mijn uitgangspunt.

Toch ook allerlei symbiose, mutualisme, en uitwisseling van voedingsstoffen?

Dat wisten ze tienduizenden jaren geleden ook al.
Voor de ontdekking van de Neanderthalers rond 1860 was het binnen de wetenschap in elk geval niet algemeen geaccepteerd.

Terug
Naar boven