AndroidHealthClinic

Sticky Religie & Spiritualiteit

Spiritualiteit heeft me ergens wel een minder hevige fan gemaakt van Prince (heb ik een paar weken terug beseft), maar zal altijd wel fan bijven.

Bepaalde ordinaire teksten van His Royal Badness matchen niet met de reinheid die je goeroe's propageren?

behalve dan geluiden afkomstig van mensen die plezier maken, nietwaar corleoné:rolleyes:

Corleone leeft graag in miserie, heeft hij letterlijk gezegd :roflol:

Die uitspraak van U.G. verwijst eig gewoon naar leven in contact met de stilte.., leven in contact met de realiteit zoals die is. Zoiezo, als je je richt op de stilte van de omgeving ben je meteen de stille waarnemer, het stille bewustzijn, stille aanwezigheid zoals Eckhart het noemt... Als je dus constant leeft vanuit je observerende zelf ga je nooit meer in een happy, plezierige toestand door het leven, maar je krijgt er wel een diep gevoel van vrede, tevredenheid voor in de plaats en soms een soort vrolijk gevoel vanbinnen terwijl je niet zichtbaar vrolijk bent..

Realiseer me ook meer en meer dat het door identificatie was dat ik vroeger nooit zin had om iets te doen voor school, te gaan werken en zo en liever tv keek. Als je in contact met de stilte bent, de stille waarnemer bent heb je soms ook geen zin om iets te doen maar op 1 of andere manier geef je daar dan vrijwel niks meer om en doe je het gewoon, zin of geen zin maakt in feite nauwelijks nog iets uit (doordat je enkel de stille waarnemer bent en je je niet meer identificeert met je gevoelens en gedachten).

Bepaalde ordinaire teksten van His Royal Badness matchen niet met de reinheid die je goeroe's propageren?

Haha, nee niet echt, ben onder andere daarom zo'n hevige fan van hem geworden. Heb gewoon tijdelijk even geen behoefte aan z'n muziek. Moest zijn superieure vorm van zelfspot ontbreken zou ik zijn excentriek, maniakaal gedrag mss nu wel een stuk minder kunnen appreciëren. Door z'n zelfspot zal het altijd wel een plezier blijven om naar hem te kijken.

Leuk btw dat je door spiritualiteit gewoon weet dat je onsterfelijk bent en dat je dus niet meer kan sterven, is trouwens geen overtuiging, je weet het gewoon diep vanbinnen. Als je sterft verdwijnen je gedachten, gevoelens enz, maar zelf ben je er nog altijd aangezien alle vormen bestaan in de stilte (of in jou) en de stilte eeuwig is.

[Link niet meer beschikbaar]

Ben je zelf dan niet het totaal van alle delen? En dus, als die delen allemaal of voor een groot deel verdwijnen, hou je dan eigenlijk toch niet gewoon op te bestaan? zelfs al is het alleen maar een overgang of verandering naar een anderssoortig bestaan, het houdt toch in dat het voorgaande deel van het bestaan ophoudt met bestaan, zodat de nieuwe geboorte kan ontstaan ...
[emoji41]
In Gassho

Ben je zelf dan niet het totaal van alle delen? En dus, als die delen allemaal of voor een groot deel verdwijnen, hou je dan eigenlijk toch niet gewoon op te bestaan? zelfs al is het alleen maar een overgang of verandering naar een anderssoortig bestaan, het houdt toch in dat het voorgaande deel van het bestaan ophoudt met bestaan, zodat de nieuwe geboorte kan ontstaan ...
[emoji41]
In Gassho

Je huidige vorm houdt op te bestaan, maar de stilte die is wie je in wezen bent is er nog altijd als je fysiek sterft. Stilte is geen vorm, je kan het ook niet denken, enkel ervaren. Je kan jezelf niet denken, enkel ervaren, zijn.

& Zolang je geïdentificeerd bent met de persoon in je gedachten en je lichaam kan je sterven. De kunst is zoals Tolle zegt, te sterven voor je sterft, en te ontdekken dat er geen dood is. Is imo gwn een kwestie van bewust worden van de stilte, er zoveel mogelijk bewust proberen van te blijven. Als je niet meer bewust bent van de stilte verlies je jezelf weer in de vormen en raak je terug afgescheiden.

Je kan btw gewoon door het leven gaan met een deel van je aandacht op de stilte gericht. Als je bv werkt, een deel van je aandacht is op de stilte, of op jezelf gericht, en de rest op hetgeen je moet doen. En als je in contact bent met de stilte van de omgeving ben je ook altijd aanwezig, bewust van jezelf in de omgeving, of maw van de stilte in de omgeving.

De vorm waar je inzit is wel sterfelijk. Stilte is gewoon onsterfelijk, eeuwig.., als het hele universum opgeblazen wordt is de stilte er nog steeds en is er in principe niks verloren.

gooi jezelf weg jongen.

Je huidige vorm houdt op te bestaan, maar de stilte die is wie je in wezen bent is er nog altijd als je fysiek sterft. Stilte is geen vorm, je kan het ook niet denken, enkel ervaren. Je kan jezelf niet denken, enkel ervaren, zijn.

& Zolang je geïdentificeerd bent met de persoon in je gedachten en je lichaam kan je sterven. De kunst is zoals Tolle zegt, te sterven voor je sterft, en te ontdekken dat er geen dood is. Is imo gwn een kwestie van bewust worden van de stilte, er zoveel mogelijk bewust proberen van te blijven. Als je niet meer bewust bent van de stilte verlies je jezelf weer in de vormen en raak je terug afgescheiden.

Je kan btw gewoon door het leven gaan met een deel van je aandacht op de stilte gericht. Als je bv werkt, een deel van je aandacht is op de stilte, of op jezelf gericht, en de rest op hetgeen je moet doen. En als je in contact bent met de stilte van de omgeving ben je ook altijd aanwezig, bewust van jezelf in de omgeving, of maw van de stilte in de omgeving.

De vorm waar je inzit is wel sterfelijk. Stilte is gewoon onsterfelijk, eeuwig.., als het hele universum opgeblazen wordt is de stilte er nog steeds en is er in principe niks verloren.
random vraagje: wat doe jij eigenlijk nog op dbb? dat lijkt me niet goed overeen komen met een streven naar "bewust blijven vd stilte"...:eyes:

random vraagje: wat doe jij eigenlijk nog op dbb? dat lijkt me niet goed overeen komen met een streven naar "bewust blijven vd stilte"...:eyes:

Is gewoon als ontspanning, en als ik mij wat verveel. Er zijn ook topics die mij altijd zullen interesseren zoals dit en Klassieke muziek en zo.. Je kan ook bewust zijn van de stilte en hier lezen en posten.. Maar is zoiezo wel anders in vergelijking met vroeger, bv ook bekijken van nieuwssites zoals bv HLN, je bent niet meer zoals vroeger aangetrokken tot bepaalde topics, nieuwsberichten. Als ik vroeger op HLN kwam waren er altijd min 5 nieuwsberichten die ik zeker wou lezen, en dan zo vlug mogelijk, terwijl alles nu veel minder indruk op me maakt, mij minder boeit. Kon vroeger ook nooit begrijpen dat m'n vader bv 15 minuten voor het einde van een spannende film opstond en ging gaan slapen, niet hoefde te weten hoe het afliep, terwijl ik mij nu zelf zoiets zie doen. De natuur, zelfs de grijze stenen waar ik op straat op wandel maken soms veel meer indruk op mij dan nieuwsfeiten of het zien van een dure wagen ofzo. Daarom dat het de moeite loont om je bezig te houden met spiritualiteit, is soms merkwaardig hoe intens alledaagse zaken en spullen kunnen overkomen, zelfs gewoon het volgen van een vlieg ofzo, of kijken hoe je kat door de tuin wandelt.. het bewegen van takken van bomen, zou het niet speciaal noemen maar toch merkwaardig, soms zelfs magisch, gevoel van eenwording, verbondenheid met alles.

Is gewoon als ontspanning, en als ik mij wat verveel. Er zijn ook topics die mij altijd zullen interesseren zoals dit en Klassieke muziek en zo.. Je kan ook bewust zijn van de stilte en hier lezen en posten.. Maar is zoiezo wel anders in vergelijking met vroeger, bv ook bekijken van nieuwssites zoals bv HLN, je bent niet meer zoals vroeger aangetrokken tot bepaalde topics, nieuwsberichten. Als ik vroeger op HLN kwam waren er altijd min 5 nieuwsberichten die ik zeker wou lezen, en dan zo vlug mogelijk, terwijl alles nu veel minder indruk op me maakt, mij minder boeit. Kon vroeger ook nooit begrijpen dat m'n vader bv 15 minuten voor het einde van een spannende film opstond en ging gaan slapen, niet hoefde te weten hoe het afliep, terwijl ik mij nu zelf zoiets zie doen. De natuur, zelfs de grijze stenen waar ik op straat op wandel maken soms veel meer indruk op mij dan nieuwsfeiten of het zien van een dure wagen ofzo. Daarom dat het de moeite loont om je bezig te houden met spiritualiteit, is soms merkwaardig hoe intens alledaagse zaken en spullen kunnen overkomen, zelfs gewoon het volgen van een vlieg ofzo, of kijken hoe je kat door de tuin wandelt.. het bewegen van takken van bomen, zou het niet speciaal noemen maar toch merkwaardig, soms zelfs magisch, gevoel van eenwording, verbondenheid met alles.

Vertel eens wat jouw definitie is van spiritualiteit? Ik vind het nogal een ruim en vaag begrip.

ik ben halverwege gestopt met lezen

Cor,

Het komt op mij over dat wat jij op spiritueel gebied hier in dit topic verkondigd, het equivalent is van een fysiek persoon die zijn huid afstroopt en bijna al zijn organen doneert aan zoveel mogelijk mensen, en daar zitten veel mensen tussen die jouw organen niet verdienen om het zachtjes uit te drukken. Je zult dan door veel mensen gebruikt worden en zonder huid (je stadsmuur) zullen bacteriën, virussen en parasieten je gewoon verslinden. Kijk naar je lichaam, zoals ik het zie, is dat een stoffelijk afgeleide van je hogere/spirituele bewustzijn, dus een daarmee. Zoals ik speculeer gaat jouw bewustzijn dat mogelijk het graf overleefd, gewoon verslonden worden. De spirituele filosofieën van occultist Michael W. Ford propaganderen juist het tegenovergestelde van "oplossen van het zelf" en dat is het isoleren en afgrenzen van het bewustzijn. Let wel, ik heb het over het bewustzijn, niet zozeer de persoonlijkheid. Ik heb redelijk veel aan zijn ideeen gehad in mijn steeds in ontwikkeling zijnde spiritualiteit. Ik ben overigens geen Luciferian, Satanist of wat dan ook, ik ben gewoon mezelf en ik vermijd zoveel mogelijk georganiseerde spiritualiteit. In mijn boekenkast staan (hele oude) bijbels en de meest zoetsappige spirituele boeken gewoon naast boeken over demonologie. Ik probeer mijn spirituele blik zoveel mogelijk open te houden. Hieronder heb ik een paar video's bijeengeraapt, ja letterlijk bijeengeraapt want die gast schrijft zoveel boeken en maakt zoveel video's dat het gewoon niet bij te houden is. Niet bij te houden voor iemand die er niet zijn geloofsovertuiging van gemaakt heeft, het is gewoon de perceptie van 1 man en thats it. Hij ligt ook behoorlijk onder vuur voor zijn moderne occulte ideeën, die niet altijd in goede aarde vallen bij andere meer traditionele mensen die zich "Luciferian" noemen.
http://www.youtube.com/watch?v=x3LOA8uUztQ
http://www.youtube.com/watch?v=zJ-mGqrvXPw

Vertel eens wat jouw definitie is van spiritualiteit? Ik vind het nogal een ruim en vaag begrip.

Spiritualiteit betekent voor mij vooral de realiteit ervaren zoals die is, en niet zien, ervaren, gekleurd door je ego. In die zin is spiritualiteit ook totaal niet zweverig, eerder enorm down to earth. Als je bv in een happy positieve toestand zit ervaar je de realiteit niet zoals ze is, het leven kan soms enorm positief, opgewekt aanvoelen (vooral als het mooi weer is), maar dat is eig volledig nep, gecreëerd door je ego, als je in zo'n toestand zit ben je niet in contact met de sobere realiteit. Als je in contact bent met de nuchtere stilte van de omgeving, de "isheid'" van de omgeving, ontdaan bent van emotie, niet in 1 of andere egotoestand zit, ervaar je de realiteit zoals andere zoogdieren dat doen. Zoogdieren hebben geen ego en ervaren de realiteit altijd zoals die echt is, niet negatief, positief maar eerder neutraal imo, hun identiteit, zelfgevoel is ook de stilte.

Dat is dus mijn streven, altijd de wereld ervaren zoals andere zoogdieren de wereld ervaren. Als je de realiteit altijd ervaart zoals bv een koe het ervaart ben je imo "verlicht", of zit je in die natuurlijke toestand waar U.G. da anti-goeroe over spreekt (geef zelf meer de voorkeur aan het de natuurlijke toestand noemen) Zoogdieren zijn btw niet gelukkig, noch ongelukkig, ze geven niks om geluk, ze "zijn" gewoon.

En de stilte die er altijd is (of jij die er altijd bent) is niet iets wat je kan vastnemen en mee identificeren. Je kan jezelf enkel waarnemen, ervaren, niet vasthouden. Je kan je enkel bewust zijn van jezelf, de stilte, niet met je ego mee identificeren.

En als je bv muziek beluistert ofzo: je ervaart de stilte die in de omgeving is, dus jezelf, en in de stilte, dus in jezelf ervaar je muziek (de vormen). Vormen, bv muziek manifesteert zich in de stilte, alles gebeurt eig in de stilte, of in jezelf, ook je gedrag, gevoelens, gedachten, gebeuren in de stilte, in je bewustzijn. Bewustzijn in essentie is stilte.

Zo zie ik het momenteel.:P Er valt dus ook niks te vinden, de stilte is niks.. Als je bewust wordt van de stilte, ervaar je jezelf als niks, als stilte, leegte.. Maar kan wel erg bevrijdend voelen. Inzien, beseffen, weten dat je in essentie gewoon niks bent, en nooit meer iets kan zijn zonder jezelf voor de gek te houden.

Cor,

Het komt op mij over dat wat jij op spiritueel gebied hier in dit topic verkondigd, het equivalent is van een fysiek persoon die zijn huid afstroopt en bijna al zijn organen doneert aan zoveel mogelijk mensen, en daar zitten veel mensen tussen die jouw organen niet verdienen om het zachtjes uit te drukken. Je zult dan door veel mensen gebruikt worden en zonder huid (je stadsmuur) zullen bacteriën, virussen en parasieten je gewoon verslinden. Kijk naar je lichaam, zoals ik het zie, is dat een stoffelijk afgeleide van je hogere/spirituele bewustzijn, dus een daarmee. Zoals ik speculeer gaat jouw bewustzijn dat mogelijk het graf overleefd, gewoon verslonden worden. De spirituele filosofieën van occultist Michael W. Ford propaganderen juist het tegenovergestelde van "oplossen van het zelf" en dat is het isoleren en afgrenzen van het bewustzijn. Let wel, ik heb het over het bewustzijn, niet zozeer de persoonlijkheid. Ik heb redelijk veel aan zijn ideeen gehad in mijn steeds in ontwikkeling zijnde spiritualiteit. Ik ben overigens geen Luciferian, Satanist of wat dan ook, ik ben gewoon mezelf en ik vermijd zoveel mogelijk georganiseerde spiritualiteit. In mijn boekenkast staan (hele oude) bijbels en de meest zoetsappige spirituele boeken gewoon naast boeken over demonologie. Ik probeer mijn spirituele blik zoveel mogelijk open te houden. Hieronder heb ik een paar video's bijeengeraapt, ja letterlijk bijeengeraapt want die gast schrijft zoveel boeken en maakt zoveel video's dat het gewoon niet bij te houden is. Niet bij te houden voor iemand die er niet zijn geloofsovertuiging van gemaakt heeft, het is gewoon de perceptie van 1 man en thats it. Hij ligt ook behoorlijk onder vuur voor zijn moderne occulte ideeën, die niet altijd in goede aarde vallen bij andere meer traditionele mensen die zich "Luciferian" noemen.
http://www.youtube.com/watch?v=x3LOA8uUztQ
http://www.youtube.com/watch?v=zJ-mGqrvXPw

Hmm, weet niet echt waarom je dat denkt, of waarom het zo overkomt, maar kan wel perfect nee zeggen en mensen op afstand houden en zo. (vooral sinds spiritualiteit zelfs, door te geloven in de stilte, de kracht ervan, en als je als de stilte door het leven gaat hou je de vormen (en dus ook mensen) zoiezo wel op een afstand aangezien er geen relaties meer zijn..)

Maar is zoiezo een heel andere vorm van spiritualiteit van jou dan de spiritualiteit van Tolle enz waar ik mee bezig ben.

& Afgrenzen en isoleren van bewustzijn lijkt me toch weer ego, behalve mss als het een soort zelfontwikkeling is zoals in de filosofie van Nietzsche, soort werken aan de vorm waar je inzit, jezelf vorm geven enz.. terwijl je dan wel weet dat jij dat in essentie niet bent, het slechts je vorm is en je het kan zien als een soort spel. & Michael W. Ford lijkt me in die filmpjes ook wel een vrij sterk ego hebben. Maar is wel interessant, de ideeën die hij er op nahoudt, is idd een soort spirituele filosofie die hij heeft ontwikkeld. Dat van die slaven mentaliteit en andere dingen die hij zegt doet me ook denken aan Nietzsche.

Zo zie ik het momenteel.:P Er valt dus ook niks te vinden, de stilte is niks.. Als je bewust wordt van de stilte, ervaar je jezelf als niks, als stilte, leegte.. Maar kan wel erg bevrijdend voelen. Inzien, beseffen, weten dat je in essentie gewoon niks bent, en nooit meer iets kan zijn zonder jezelf voor de gek te houden.

Ben het zeker niet op alle punten met je eens maar dit is inderdaad de essentie. Er is niks te vinden, iedere zoektocht is dan ook hopeloos.

Dat je echter onecht bent in een blije staat is gewoon niet waar, de wereld waarnemen kan ook met een grote smile zonder je over te geven aan aards genot. Ook al is daar op zijn tijd ook niks mis mee.

Het woord heeft eigenlijk geen duidelijke betekenis of inhoud, ik denk dat het een handig excuus is voor mensen die zichzelf niet willen binden aan een religie maar ook niet zover willen gaan om alleen rekening te houden met puur wetenschappelijke en aantoonbare zaken.

Als je zo iemand vraagt wat ie ermee bedoeld, krijg je telkens een ander (meestal vaag) antwoord. Volgens mij is het gewoon weer een manier van de mens om te kunnen omgaan met dat grote enge universum.

Het woord heeft eigenlijk geen duidelijke betekenis of inhoud, ik denk dat het een handig excuus is voor mensen die zichzelf niet willen binden aan een religie maar ook niet zover willen gaan om alleen rekening te houden met puur wetenschappelijke en aantoonbare zaken.

Als je zo iemand vraagt wat ie ermee bedoeld, krijg je telkens een ander (meestal vaag) antwoord. Volgens mij is het gewoon weer een manier van de mens om te kunnen omgaan met dat grote enge universum.

Doet me denken aan de buurvrouw van me moeder. Ze zei dat ze erg spiritueel was aangelegd. Toen ik vroeg op wat voor manier bleef ze vaag. Iets met dingen 'zien'.

Ben het zeker niet op alle punten met je eens maar dit is inderdaad de essentie. Er is niks te vinden, iedere zoektocht is dan ook hopeloos.

Dat je echter onecht bent in een blije staat is gewoon niet waar, de wereld waarnemen kan ook met een grote smile zonder je over te geven aan aards genot. Ook al is daar op zijn tijd ook niks mis mee.

heb je al in de kast gekeken?

Onecht mss niet maar je bent niet echt in tune met de realiteit zoals die is als je in een opgewekte positieve bui bent, je ervaart de omgeving dan niet nuchter en sober zoals die is imo. (Het leven is alleen echt als "ik ben") Als ik bv rustig in stilte aan het lezen ben en m'n moeder komt in een vrij actieve en/of vrolijke toestand m'n kamer binnen, dan ervaart zij de realiteit zoiezo anders dan ik, haar realiteit is dan precies positief gekleurd door haar blijheid waar ze mee geïdentificeerd is. Vind dergelijk gedrag ook vaak wat ongepast overkomen. & Veel mensen zitten vaak in zo'n opgewekte, levendige, niet-rustige, half of volledig opgewonden toestand imo.

& Je kan ook blij zijn en die blijheid waarnemen zonder je er mee te identificeren, zonder het contact met de stilte te verliezen. Is dan wel een heel stuk ingetogener.
Ben btw een grote fan van ingetogenheid en probeer ook zo ingetogen mogelijk door het leven te gaan. Uitbundige, enthousiaste, vrolijke, levendige emoties vind ik in feite ongepast. Als ik voetbalsupporters bezig zie op tv kan ik daar vanbinnen soms nog altijd enorm woedend door worden, ervaar ik zonder dat ik het wil enorme haatgevoelens tegen die mensen(:o), is enthousiast-agressief, wild, beestachtig gedrag imo.

Geloof en spiritualiteit zijn voor mensen die niet kunnen leven met onzekerheid over zaken in de wereld plus bang zijn voor de dood. Het feit dat er over de hele wereld zoveel mensen zijn die ergens voor 100% in geloven terwijl diezelfde geloven allemaal anders zijn geeft al aan dat het geen waarheid is. Al die spirituele figuren die nog nooit wat fatsoenlijks hebben bewerkstelligd scheer ik over dezelfde kam: mensen die niet fatsoenlijk kunnen leven met zaken die voor ons nu onverklaarbaar zijn.

Het maakt mij geen drol uit wat nou echt of onecht is waarvan we de waarheid in dit leven toch niet te weten komen. Ik kijk naar de dingen die ik als echt ervaar. Tijden om daarover te speculeren liggen ver achter mij. Je schiet er uiteindelijk geen drol mee op want het blijft allemaal giswerk.

ga ik volledig in mee, niets mis mee om een bepaalde stance tegenover de wereld en de dingen aan te nemen, maar om daar weer het etiket van "spiritualiteit" op te plakken komt enorm hautain over, alsof die "spirituele" types een diepere connectie met de wereld zouden hebben.

Terug
Naar boven