Die weet daar echt helemaal niets van.compliment voor de opvoedkundige talenten van je vrouw.

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Die weet daar echt helemaal niets van.compliment voor de opvoedkundige talenten van je vrouw.

Oh, dus de

Ik tracht vragen zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden.Oh, dus deindoctrinatiereligieuze opvoeding komt bij jou vandaan.![]()
Zolang een kind zo bij een Sinterklaas voorstelling zit denk ik niet dat het traumatische ervaringen oplevert en zie ik weinig verschil met andere verzinsels zoals sprookjes, (teken)films en iets als de Efteling.
Oom Oli?Dat je productje nog weet dat Kerst met de komt van Ons' Lieve Heer
En hoe is dat bij Sinterklaas anders dan alle andere verhalen die niet 100% kloppen?Waar ik op doelde was een trauma van erachter komen dat het nep was en ouders/familie dus gelogen hebben.
Waar ik op doelde was een trauma van erachter komen dat het nep was en ouders/familie dus gelogen hebben.
Sint-Nicolaas heeft ten minste echt bestaan, dat is gewoon de voortzetting van een mooie traditie.Zelf geen last van gehad, ken ook niemand die er (zowat) een trauma aan over heeft gehouden. Ik denk dat dit vooral is omdat het iets leuks was, goed bedoeld, cadeautjes blabla én omdat vrijwel iedereen in je klas/omgeving hetzelfde heeft.
Ben je zelf niet opgegroeid met sinterklaas?
Ik weet niet, ik had persoonlijk geen andere verhalen waar ik in geloofde. Als ik denk aan mensen die wegbreken van een religieuze opvoeding lijkt me dat toch anders, meer om persoonlijke vrijheid dan door gekwetst te zijn om de 'leugen' over een baardmans in de lucht ofzo.En hoe is dat bij Sinterklaas anders dan alle andere verhalen die niet 100% kloppen?
Ik vond het hele sinterklaas gebeuren prachtig en was een beetje beduusd toen ik uitleg kreeg nadat een klasgenootje had gezegd dat hij niet echt was.Zelf geen last van gehad, ken ook niemand die er (zowat) een trauma aan over heeft gehouden. Ik denk dat dit vooral is omdat het iets leuks was, goed bedoeld, cadeautjes blabla én omdat vrijwel iedereen in je klas/omgeving hetzelfde heeft.
Ben je zelf niet opgegroeid met sinterklaas?

Dus alles wat jij als kind voor waar aannam is tot op heden feitelijk juist gebleken?Ik weet niet, ik had persoonlijk geen andere verhalen waar ik in geloofde.
Het ging om verhalen laten we het daar even bij houden. Die waren er verder niet denk ik, niet zodanig als waar voorgedragen.Dus alles wat jij als kind voor waar aannam is tot op heden feitelijk juist gebleken?
Ik weet niet, ik had persoonlijk geen andere verhalen waar ik in geloofde. Als ik denk aan mensen die wegbreken van een religieuze opvoeding lijkt me dat toch anders, meer om persoonlijke vrijheid dan door gekwetst te zijn om de 'leugen' over een baardmans in de lucht ofzo.
Ik vond het hele sinterklaas gebeuren prachtig en was een beetje beduusd toen ik uitleg kreeg nadat een klasgenootje had gezegd dat hij niet echt was.
Nu heb ik kleintjes in de familie waarmee we het gaan vieren en dan voel ik ergens toch alsof het een soort misleiding is. Ik zat te denken of dat beter kan, of uiteindelijk goed uitgelegd kan worden wat alle waardes eromheen overbrengt en het goed kan praten. Maar ben bang dat dat een beetje te ingewikkeld is op de leeftijd waarop dat komt.
Ik zou het zo wel kunnen verdedigen tegen woke critici of wie uit demoralisatie er helemaal niet meer aan wil doen.
Wat dat betreft vind ik het al heel wat dat we het ritueel gewoon nog (vanzelf) blijven doen.
Hoe doe je dat met fantasie wat uit het kind zelf komt? En hoe breng je jouw geloof over?Ikzelf doe er niet meer aan mee (en kind dus ook niet) maar goed, we hebben Sinterklaas hier in Engeland niet.
Ik kies zelf bewust ervoor om, bijv met kerstman of paashaas, direct uit te leggen aan m'n zoontje dat het niet echt is, maar ik ga soms wel mee in zijn fantasie/spraak erover.
Bijvoorbeeld op TV vindt hij het leuk om cartoon filmpjes te kijken mbt de kerstman, kerst en dergelijke. In plaats van dit gelijk af te zetten, beantwoord ik zijn vragen (bedoel, hij is 4, dus de vragen zijn vooral 'wat is dat' en 'waarom doen ze dat') en lach ik mee met grappige stukjes.
Zodra hij dingen zegt waardoor ik denk dat het geen fantasie/spelen meer is, maar dat hij denkt dat dit écht zo is, leg ik het kort uit.
Zo op basis van leeftijd ga ik dat meer doen, ligt aan het onderwerp. Nu is het meestal een 'wij vieren dit niet' of iets dergelijks.
Ik denk persoonlijk dat het echt per kind verschillend is hoe ze reageren als ze jarenlang zijn voorgelogen over sinterklaas/kerstman/paashaas, ligt aan de leeftijd (geen idee hoe oud ik was, ik was vrij jong), hoe de ouder(s) het brengt, wat erna gebeurt.
Ik denk zelf niet dat iemand echt een trauma eraan heeft overgehouden.
Ik zou wel jong al een directe keuze (wel doen of niet doen) maken en dit met anderen bespreken.
Uiteindelijk beslissen de ouders natuurlijk.
Oh interessant, ik ben benieuwd wat dat dan weer doet.Ik kies zelf bewust ervoor om, bijv met kerstman of paashaas, direct uit te leggen aan m'n zoontje dat het niet echt is, maar ik ga soms wel mee in zijn fantasie/spraak erover.
...
Zodra hij dingen zegt waardoor ik denk dat het geen fantasie/spelen meer is, maar dat hij denkt dat dit écht zo is, leg ik het kort uit.
Hoe doe je dat met fantasie wat uit het kind zelf komt? En hoe breng je jouw geloof over?
Oh interessant, ik ben benieuwd wat dat dan weer doet.
En in hoeverre ze snappen wat je bedoelt of wat het uitmaakt als je zegt dat het niet echt is.
Dat snap ik dan weer niet.

Religie's zijn dan ook voor laagbewust en slecht geinformeerde kleuters.
Nee, maar iedereen gelooft wel iets en ik probeer in mijn antwoorden wel door te laten schemeren dat ik het geloof/het meest aannemelijk vind/de meerderheid het zo ziet, maar dat sommigen we anders over (kunnen) denken.