AndroidHealthClinic

Sticky Religie & Spiritualiteit

Sinterklaas bestaat echt, en de kerstman ook !
kom me nu niet met deze onzin aan dat ze niet bestaan 😡

Kinderen het plezier van een sint- en kerstfeest ontnemen omdat het niet echt is maar dan wel van jongs af aan leren wetenschap te ontkennen en doen geloven in een uitgevonden god.
Hoe gek kan je het maken zeg?

Een opperwezen, verzonnen door de mens in het verre verleden toen onze kennis nog niet zo ver was dat we veel van de natuurverschijnselen om ons heen konden verklaren. Dat is voor een kind te lastig.

Mijn dochter is 7 en het kwam dus ter sprake na mijn uitleg over het Sinterklaasfeest, ze wist als dat de Kerstman niet bestond en vroeg toen waarom we eigenlijk Kerst vieren. We hebben een Kerststal (gekregen van een bevriend gelovig stel) die we Kerst neerzetten, dus is kindje Jezus weleens ter sprake gekomen en kon ik dus vertellen dat sommige mensen geloven en vieren dat Jezus met Kerst geboren is. De vraag wie Jezus is, beantwoorde ik met: de zoon van God. Toen vroeg ze wie God was en mijn antwoord was een heel machtig wezen dat alles ooit gemaakt heeft. Daar moest ze hard om lachen en toen zei ze dat we beter het verhaal van de Kerstman aan haar broertje van 5 konden vertellen, dat zou hij nog wel geloven, maar een of andere tovenaar die ooit alles gemaakt had niet, daar was die al te oud voor. Ik heb nog wel proberen uit te leggen dat er genoeg volwassenen zijn die daar wel in geloven en toen zette ze een heel raar gezicht op.
:roflol::roflol::roflol:

Van je zoon weet ik het niet, maar die dochter is er echt één van jou hoor!

Kinderen het plezier van een sint- en kerstfeest ontnemen omdat het niet echt is maar dan wel van jongs af aan leren wetenschap te ontkennen en doen geloven in een uitgevonden god.

Wie leert kinderen van jongs af aan wetenschap te ontkennen dan? :)

Maar waarom zeg je dat dan als dat niet jouw visie is? Of denk je dat het een feit is..? :o
Omdat ik daarna toch aangeef dat het een zoon van een wezen zou moeten zijn waar ik zelf niet ingeloof. Jij vertelt toch ook niet dat het rode boek van Sinterklaas niet volstaat met allerlei informatie van alle kinderen?

Laatst bewerkt:

"Kinderen het plezier van (insert ELK ANDER FEEST) ontnemen omdat in jouw visie en jouw wereldje die feesten niet gevierd worden.

- elke ouder ooit.

Waarom is het bij 'we vieren wel sinterklaas en kerst, maar niet Eid, Diwali, Chinees nieuwjaar, Hanukkah etcetera' wel "normaal" maar 'we vieren geen Sinterklaas en kerst, maar wel eid/Diwali/Chinees nieuwjaar/Hanukkah etcetera" is niet "normaal" ?

Beetje een 'my way is the right way' gedachte. Zonde. Zo voed ik gelukkig niet mijn kind op ;)

"Kinderen het plezier van (insert ELK ANDER FEEST) ontnemen omdat in jouw visie en jouw wereldje die feesten niet gevierd worden.

- elke ouder ooit.

Waarom is het bij 'we vieren wel sinterklaas en kerst, maar niet Eid, Diwali, Chinees nieuwjaar, Hanukkah etcetera' wel "normaal" maar 'we vieren geen Sinterklaas en kerst, maar wel eid/Diwali/Chinees nieuwjaar/Hanukkah etcetera" is niet "normaal" ?

Beetje een 'my way is the right way' gedachte. Zonde. Zo voed ik gelukkig niet mijn kind op ;)
Tegenwoordig worden al die andere feesten ook door de strot van onze kinderen geramd op school hoor. Ze moeten nog net geen schaap de keel afsnijden.

Mijn dochter is 7 en het kwam dus ter sprake na mijn uitleg over het Sinterklaasfeest, ze wist als dat de Kerstman niet bestond en vroeg toen waarom we eigenlijk Kerst vieren. We hebben een Kerststal (gekregen van een bevriend gelovig stel) die we Kerst neerzetten, dus is kindje Jezus weleens ter sprake gekomen en kon ik dus vertellen dat sommige mensen geloven en vieren dat Jezus met Kerst geboren is. De vraag wie Jezus is, beantwoorde ik met: de zoon van God. Toen vroeg ze wie God was en mijn antwoord was een heel machtig wezen dat alles ooit gemaakt heeft. Daar moest ze hard om lachen en toen zei ze dat we beter het verhaal van de Kerstman aan haar broertje van 5 konden vertellen, dat zou hij nog wel geloven, maar een of andere tovenaar die ooit alles gemaakt had niet, daar was die al te oud voor. Ik heb nog wel proberen uit te leggen dat er genoeg volwassenen zijn die daar wel in geloven en toen zette ze een heel raar gezicht op.

In dit hele stuk zeg je nergens 'sommige mensen denken dit, anderen denken dat, ik denk dat'.. in het dikgedrukte staat juist wat jij uitlaat als feit.

"De zoon van God"
Punt. Klaar. Niet 'volgens sommige mensen' of een andere mogelijkheid.

Dat bedoelde ik.

Tegenwoordig worden al die andere feesten ook door de strot van onze kinderen geramd op school hoor. Ze moeten nog net geen schaap de keel afsnijden.

Wat bijzonder dat ik als Moslim totaal geen probleem heb met al die andere feesten op de scholen. Oh wacht, dat is niet bijzonder, dat is normaal.

Jij met je kleine wijs te maken dat er een god is die de wereld geschapen heeft

Wikipedia:
Georges Henri Joseph Edouard Lemaître (Charleroi, 17 juli 1894 – Leuven, 20 juni 1966) was een Belgisch priester, astronoom, kosmoloog, wiskundige en natuurkundige. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal (1927) en als grondlegger van de oerknaltheorie (1931). Lemaître was hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven, titulair kanunnik, vanaf 1960 Pauselijk huisprelaat[1] en tevens vanaf 1960 tot aan zijn dood voorzitter van de Pauselijke Academie voor de Wetenschappen waar hij reeds sinds 1931 lid van was.

Idd als het je uitkomt. Of heeft jouw god ook de dafalgan uitgevonden?

"Als het je uitkomt" zo werkt wetenschap over het algemeen ook, aangezien 'de wetenschap' ook constant verandert, aanpast en groeit/verbeterd.

Er is 0 wetenschappelijk bewijs van hoe precies, welke aller eerste deeltje, hoe dat het heelal heeft doen ontstaan.

Het gaat hier gelukkig ook helemaal niet over wie gelijk heeft: de gelovigen of ongelovigen. Het ging erom hoe ik omga met religie op de leeftijd van mijn zoon.

In dit hele stuk zeg je nergens 'sommige mensen denken dit, anderen denken dat, ik denk dat'.. in het dikgedrukte staat juist wat jij uitlaat als feit.

"De zoon van God"
Punt. Klaar. Niet 'volgens sommige mensen' of een andere mogelijkheid.

Dat bedoelde ik.
Mijn excuses dat ik niet de het volledige transcript heb geplaatst. Ik het kort kwam het er op naar dat nadat mijn dochter moest lachen ze vroeg of dat allemaal echt zo was en ik antwoorde dat ik dat niet geloof, maar sommigen (o.a. de personen van wie we de Kersstal hadden gekregen) wel.

Een opperwezen, verzonnen door de mens in het verre verleden toen onze kennis nog niet zo ver was dat we veel van de natuurverschijnselen om ons heen konden verklaren. Dat is voor een kind te lastig.

Wat een bijdehand kind, heerlijk dit :roflol:

Mijn excuses dat ik niet de het volledige transcript heb geplaatst. Ik het kort kwam het er op naar dat nadat mijn dochter moest lachen ze vroeg of dat allemaal echt zo was en ik antwoorde dat ik dat niet geloof, maar sommigen (o.a. de personen van wie we de Kersstal hadden gekregen) wel.

Het ging mij meer om je directe antwoord 'de zoon van God'. Natuurlijk hoef (en kun) je niet de hele gesprekken zo overschrijven, dat kan ik ook niet, maar als mijn zoon vraagt wie Jezus was, dan krijgt hij een ander antwoord.

Het punt hiermee was dus, wat je je kind verteld ('dat ik dat niet geloof, maar sommigen wel'), helemaal prima is en ik dat dus ook doe, alleen bij mij dus de andere kant op.
Beide prima toch? Je legt uit wat jij vindt/doet/gelooft en eventueel wat anderen doen en de rest komt wellicht later vanzelf zodra ze ouder worden.

Terug
Naar boven