AndroidHealthClinic

Sticky Religie & Spiritualiteit

je hebt er wel een probleem mee want je kleine krijgt geen sint en kerst.

Zou beetje bizar zijn als hij wèl sint zou krijgen he :o en helemaal niemand in z'n klas..of stad..of land..doet dat :o maar oke.

En hij krijgt ook gewoon kerst activiteiten op school hoor, net zoals Diwali tijdje terug.

Het ging mij meer om je directe antwoord 'de zoon van God'. Natuurlijk hoef (en kun) je niet de hele gesprekken zo overschrijven, dat kan ik ook niet, maar als mijn zoon vraagt wie Jezus was, dan krijgt hij een ander antwoord.

Het punt hiermee was dus, wat je je kind verteld ('dat ik dat niet geloof, maar sommigen wel'), helemaal prima is en ik dat dus ook doe, alleen bij mij dus de andere kant op.
Beide prima toch? Je legt uit wat jij vindt/doet/gelooft en eventueel wat anderen doen en de rest komt wellicht later vanzelf zodra ze ouder worden.
Als mij gevraagd wordt wie is Zwarte Piet, dan is het antwoord de knecht van Sinterklaas, wie is Hollebolle Gijs, de dikke waar je papier in propt in de Efteling, Donald Duck, de eend van Disney met zijn eigen strip, Anna en de zus van Elsa. enz.

Zou beetje bizar zijn als hij wèl sint zou krijgen he :o en helemaal niemand in z'n klas..of stad..of land..doet dat :o maar oke.
Maar dat moet toch niets uitmaken?

Waarom is het bij 'we vieren wel sinterklaas en kerst, maar niet Eid, Diwali, Chinees nieuwjaar, Hanukkah etcetera' wel "normaal" maar 'we vieren geen Sinterklaas en kerst, maar wel eid/Diwali/Chinees nieuwjaar/Hanukkah etcetera" is niet "normaal" ?

"De zoon van God"
Punt. Klaar. Niet 'volgens sommige mensen' of een andere mogelijkheid.
Dat roept, zeker bij de dochter van @Steks, alleen maar vervolgvragen op.
- Wie is god?
- Als die zo belangrijk is, waarom doe jij daar niets mee?
- Papa, waarom zijn wij niet paaps?
Wat bijzonder dat ik als Moslim totaal geen probleem heb met al die andere feesten op de scholen. Oh wacht, dat is niet bijzonder, dat is normaal.
Er zijn in Nederland grote groepen moslims die hun kinderen weghouden van voorjaars-ontbijt en midwinter-diner. Hulde als jij dat niet doet, maar dat is zeker niet voor iedere moslim normaal.

Maar dat moet toch niets uitmaken?

Zou niks uit moeten maken, maar het maakt dus ook niks uit als we het niet doen; niemand doet het. Dus wat anderen zeggen dat het zielig zou zijn voor mijn kind..nja..dat is het dus niet.

Dat roept, zeker bij de dochter van @Steks, alleen maar vervolgvragen op.
- Wie is god?
- Als die zo belangrijk is, waarom doe jij daar niets mee?
- Papa, waarom zijn wij niet paaps?

Er zijn in Nederland grote groepen moslims die hun kinderen weghouden van voorjaars-ontbijt en midwinter-diner. Hulde als jij dat niet doet, maar dat is zeker niet voor iedere moslim normaal.

Er zijn altijd grote groepen die xyz doen, ik bedoelde niet zozeer dat het normaal in Islam is, maar als persoon wonende in een multicultureel land en op een openbare basisschool, vind ik het menselijk, normaal..westerse normen en waarden noem ik het.

Ook ik heb grenzen, bijvoorbeeld is er deze vrijdag een optionele kerst disco na school. Dit is na school en optioneel en gaat hij dus niet.

Op zich is t ook wel wonderlijk dat we ons druk maken over of sinterklaas vieren wel of niet een vorm van liegen is maar dat er tegelijkertijd hele grote groepen mensen zijn die echt heel serieus menen te weten dat een gedegenereerde arabische pedofiele koopman visioenen kreeg van een gevleugelde dwergboodschapper die gestuurd was door een wezen in de lucht of mensen die heel serieus menen te weten dat de eerste vrouw op aarde geboren werd uit de rib van de eerste man op aarde die op zijn beurt weer uit het stof der aarde was ontstaan dankzij net zo'n soort wezen in de lucht. En meer van dat soort gekkigheid.

maar dat er tegelijkertijd hele grote groepen mensen zijn die echt heel serieus menen te weten dat een gedegenereerde arabische pedofiele koopman visioenen kreeg van een gevleugelde dwergboodschapper die gestuurd was door een wezen in de lucht
Ik denk niet @Hell93 haar religie op deze manier uitlegt aan haar kind.

Op zich is t ook wel wonderlijk dat we ons druk maken over of sinterklaas vieren wel of niet een vorm van liegen is maar dat er tegelijkertijd hele grote groepen mensen zijn die echt heel serieus menen te weten dat een gedegenereerde arabische pedofiele koopman visioenen kreeg van een gevleugelde dwergboodschapper die gestuurd was door een wezen in de lucht of mensen die heel serieus menen te weten dat de eerste vrouw op aarde geboren werd uit de rib van de eerste man op aarde die op zijn beurt weer uit het stof der aarde was ontstaan dankzij net zo'n soort wezen in de lucht. En meer van dat soort gekkigheid.
Ik zou zeggen juist niet.

Als je ervan uitgaat dat mensen dat werkelijk geloven, hoewel niet iedereen alles in de Schrift even letterlijk neemt, dan is dat toch juist niet zo slecht voor te stellen? Voor mensen is dat dé Waarheid.

Dit noteer ik even voor als er in huize Steks nog eens uitleg over religies wordt gevraagd.

Ik zou zeggen juist niet.

Als je ervan uitgaat dat mensen dat werkelijk geloven, hoewel niet iedereen alles in de Schrift even letterlijk neemt, dan is dat toch juist niet zo slecht voor te stellen? Voor mensen is dat dé Waarheid.
Sinterklaas mag overigens bij de hardcore gereformeerden ook niet gevierd worden

Terug
Naar boven