Fitness Seller

Sticky Religie & Spiritualiteit

Kinderen en zeker jonge kinderen hebbem toch ook een fantasierijke magische beleving van de wereld?

Volgens mij is die juist heel belangrijk voor hun ontwikkeling. Angsten is een ander verhaal.
Speelt een rol bij creativiteit en andere dingen die tot de verbeelding spreken

Kinderen en zeker jonge kinderen hebbem toch ook een fantasierijke magische beleving van de wereld?

Volgens mij is die juist heel belangrijk voor hun ontwikkeling. Angsten is een ander verhaal.
Daarom dat ik er ook nooit iets van zeg totdat ze zichzelf of de ander er mee hebben.

Komende zondag begint de advent, we gaan naar de Kerst. Traditie-getrouw begint hier minstens één iemand te zeiken over onderstaande bullshit:
- de geboortedatum van Jezus is in plaats van een andere feestdag;
- de van de heidenen overgenomen kerstboom;
Al zijn er wel gebruiken die wel zijn blijven hangen van voor het Christendom.

Tsja winter solstice inderdaad misschien wat, maar eerst keek men nog naar periodes ahv volle maan dus een vaste datum is misschien sowieso niet te verwachten tot de romeinse structuur en later hun vernieuwde kalender kwam. Was het daarmee niet een dag opgeschoven om op de solstice te vallen? Of was dat een andere feestdag? Ach, die dag of wat.

Toch vind ik dat als natuur religies/folklore die o.a. bomen heilig vinden en een "world tree" centraal hebben staan dwangmatig vervangen worden met een woestijnverhaal maar men dan uiteindelijk in een feestperiode weer een boom gaan vereren dat niet geheel christelijk genoemd kan worden. Lijkt dan meer een soort naschok, bewust of onbewust teruggrijpen, terwijl toevallig het land al wat jaren formeel een nieuw labeltje heeft.

Het Christendom heeft helemaal geen world tree mythe of symboliek? :thinking: (of ben ik dom?)

De heilige bomen omkappen en dan claimen dat ze geen rituelen rond bomen meer hebben is ook een beetje flauw.

Kan misschien zeggen dat het geen pre-christelijk gebruik is geweest, of nog preciezer dat we daar geen bronnen/bewijs van hebben. Maar er zijn ook nieuwe creaties o.b.v. die oude motieven mogelijk. LOTR (met o.a. world tree(s) er in) is ook niet puur (wel sterk) christelijk te noemen ook al was Tolkien katholiek en leefde natuurlijk in "christelijke tijd."

Laatst bewerkt:
Jesus himself declared that the kingdom of heaven is like a tree (Matthew 13:31–32). The only thing that Jesus ever harmed was a tree (Mark 11:12–14, 20–21), and the only thing that could kill him was a tree.

Four trees hold the most significant importance in the Bible– the Tree of Life in the Genesis, Tree of Knowledge of Good and Evil, the Tree of Life mentioned in the Revelations, and, finally, the Tree that made the cross upon which Jesus was crucified.

Ohja dan kun je wel debatteren of de kerstboom misschien daarmee te maken had. Achja veel overlap en mixen en mengen.

De kerstboom is geen heidense, maar een ketterse (vooruit: protestante) traditie. Het is niet voor niets dat er pas sinds 1982 een kerstboom op het Sint-Pieterplein in Rome staat. Komt mogelijk ook omdat JP2 de eerste niet-Italiaanse Paus sinds eeuwen was.

De kerstboom is geen heidense, maar een ketterse (vooruit: protestante) traditie. Het is niet voor niets dat er pas sinds 1982 een kerstboom op het Sint-Pieterplein in Rome staat. Komt mogelijk ook omdat JP2 de eerste niet-Italiaanse Paus sinds eeuwen was.
Jordan Peterson 2?

Weet jij een goede bron over het ontstaan van de kerstboom?

Jordan Peterson 2?

Ik zei toch Paus: Johannes Paulus II, geboren als Karol Jósef Wojtyla.

Goede bronnen over het ontstaan van de kerstboom zijn lastig omdat men elkaar veelal napraat en er ook veel mythen, legendes en uitgevonden tradities zijn. Dit geldt zowel voor het verhaal dat Luther de kerstboom heeft uitgevonden als Bonifatius die een voor de heidenen heilige eik zou hebben omgehakt en er tussen de wortels een naaldboom zou zijn gegroeid.

Voor zover ik het gegrepen heb is het wel zo dat allerlei volkeren in de geschiedenis over heel Europa, West-Azië en Noord-Afrika het leuk vonden om groene takjes in huis te halen, maar niet dat ze al kerstbomen hadden. Die kerstbomen zijn begonnen bij rijke protestanten in Duitsland.

Het kanaal van die tweep, waarvan ik dat filmpje deelde, is over het algemeen heel kritisch naar wat Christenen beweren dat er in de bijbel zou staan en hoe men kiest tussen het volgen van welke voorschriften en geboden. Hij kijkt met een tekstkritische en wetenschappelijke benadering naar de tekst.

Jordan Peterson 2?

Voordat het een 'kerstboom' werd, werd de boom ook al gebruikt om te versieren. Het is één van de weinige bomen die groen blijft en van oudsher zijn er al feesten om de lange winter te overbruggen. Zo hadden de oude Romeinen het winterfeest (met versierde boom) wat gevierd werd rond kortste dag van het jaar (dezelfde periode).

De kerstboom is niets anders dan een samensmelting van eeuwenoude gebruiken. Daarom zijn er veel verschillende verhalen over de precieze oorsprong

Ligt misschien ook aan hoe sterk je het wilt afbakenen. Als Romeinen al rond die tijd van het jaar iets met die boompjes deden moet je dat vind ik niet perse scheiden van dat er pas veel later lichtjes in werden gehangen. Ook al is dat de vorm die wij nu kennen, nouja met plastic en led-lampjes dan - is dat nu de atheïstische versie?

Die evolutie lijnen zijn ook leuk om te erkennen.

Als het klopt deden de oude Germanen en Noren voedsel (offers?) en beeldjes van goden in naaldbomen plaatsen. En een boomstam binnen nemen en verbranden zou helemaal ver terug gaan.

The Yule log, Yule clog, or Christmas block is a specially selected log burnt on a hearth as a winter tradition in regions of Europe, and subsequently North America. The origin of the folk custom is unclear. Like other traditions associated with Yule (such as the Yule boar), the custom may ultimately derive from Proto-Indo-European religion as similar traditions have been recorded in Celtic, Germanic, Baltic and Slavic paganism, among others.

Ligt misschien ook aan hoe sterk je het wilt afbakenen. Als Romeinen al rond die tijd van het jaar iets met die boompjes deden moet je dat vind ik niet perse scheiden van dat er pas veel later lichtjes in werden gehangen. Ook al is dat de vorm die wij nu kennen, nouja met plastic en led-lampjes dan - is dat nu de atheïstische versie?

Die evolutie lijnen zijn ook leuk om te erkennen.

Als het klopt deden de oude germanen en noren voedsel en beeldjes van goden in naaldbomen plaatsen. En een boomstam binnen nemen en verbranden zou helemaal ver terug gaan.
Ja. Je vraag over het ontstaan van de kerstboom is volledig afhankelijk van wat jij als kerstboom ziet.

De oude Romeinen hadden nog geen kerst, het christendom verspreidde zich pas eeuwen later. Ze hadden wel iets wat daar erg veel op leek, daarom werd een kerstboom als 'heidens' gezien (want ander geloof dan het christendom).

Voor zover ik het gegrepen heb is het wel zo dat allerlei volkeren in de geschiedenis over heel Europa, West-Azië en Noord-Afrika het leuk vonden om groene takjes in huis te halen,
Dat doet me ook aan kerststukjes denken.

Zo hadden de oude Romeinen het winterfeest (met versierde boom) wat gevierd werd rond kortste dag van het jaar (dezelfde periode).
Met versierde boom ook al? :eek:

edit: dit komt uit Romeinse bronnen?
http://www.novaroma.org/religio_romana/saturnalia.html

Secunda Floria Zonara: Many of thedecorations involved greenery - swathes, garlands, wreaths, etc - being hung over doorwaysand windows, and ornamenting stairs. Ornaments in the trees included sun symbols, stars,and faces of the God Janus. Trees were not brought indoors (the Germans started thattradition), but decorated where they grew.

Food was also a primary decoration - gilded cakes in a variety of shapes were quitepopular, and children and birds vied for the privilege of denuding the trees of theirtreats. The commonest shapes were fertility symbols, suns and moons and stars, babyshapes, and herd animal shapes
1701523347703.png
1701523369155.png

Laatst bewerkt:
De kerstboom is niets anders dan een samensmelting van eeuwenoude gebruiken. Daarom zijn er veel verschillende verhalen over de precieze oorsprong
Dat klinkt mooi, maar het is mij iets te makkelijk en te kort door de bocht. Ik weet niet beter dan het idee om een hele boom in huis te halen en die te versieren en er lichtjes in te hangen komt bij protestanten uit Duitsland vandaan.

Dat er veel verhalen over de precieze oorsprong zijn, zie Luther en Bonifatius, wil niet zeggen dat daar dan ook maar een kern van waarheid in zit. Veelal lijkt het meer op klok en klepel.
Over andere feestdagen en gebeurtenissen zijn ook allerlei vwrhalen. De Saturnalia bij de Romeinen waren bijvoorbeeld nooit op 25 december. Er zijn ook nogal wat verhalen over het ontstaan van de wereld, alleen al in Genesis staan er 2 die al moeilijk te rijmen zijn.

Heb je daar iets van aanwijzingen of linkjes bij dat het zo'n samensmelting is?

"Not related to any pagan practice"

Laatst bewerkt:
Wat maakt het denk jij zo dat specifiek mensen die zeggen moslim te zijn of zo'n ethnische afkomst hebben zoveel meer terroristische handelingen doen dan mensen van andere religies?

Waarom hebben we bijvoorbeeld geen enkele last van boeddhisten die hun verzen verkeerd interpreteren?

Ik doe het hier, anders is het te off-topic.

Ik denk dat het een combinatie is van veel dingen; verkeerde opvoeding/moeilijke jeugd, cultuur ipv religie, economische moeilijkheden waardoor fatsoenlijk onderwijs wegblijft.

Daarnaast natuurlijk ook 'hij zei/zij zei' en daar horen soms ook Imams bij of Sheikhs, die geleerden zijn en het beter moeten weten.

Verder heb ik er niet veel kennis van, waarom specifiek in Islam dit gebeurt en ik zeg dit ook op basis van wat ik zelf denk.

Dat klinkt mooi, maar het is mij iets te makkelijk en te kort door de bocht. Ik weet niet beter dan het idee om een hele boom in huis te halen en die te versieren en er lichtjes in te hangen komt bij protestanten uit Duitsland vandaan.

Dat er veel verhalen over de precieze oorsprong zijn, zie Luther en Bonifatius, wil niet zeggen dat daar dan ook maar een kern van waarheid in zit. Veelal lijkt het meer op klok en klepel.
Over andere feestdagen en gebeurtenissen zijn ook allerlei vwrhalen. De Saturnalia bij de Romeinen waren bijvoorbeeld nooit op 25 december. Er zijn ook nogal wat verhalen over het ontstaan van de wereld, alleen al in Genesis staan er 2 die al moeilijk te rijmen zijn.

Het lijkt mij dan alleen nog te gaan om de uiteindelijke stap die versierde boom binnen te zetten. Versieren ervan werd al (buiten) gedaan, een stam binnen brengen werd al (heel erg lang) gedaan, versieren met takken al, kaarsjes branden al.

Op zich ook niet vreemd dat paganisten dat niet deden; wie brengt er dan ook een hele boom naar binnen? Bomen horen toch buiten, hallo!

Ik doe het hier, anders is het te off-topic.

Ik denk dat het een combinatie is van veel dingen; verkeerde opvoeding/moeilijke jeugd, cultuur ipv religie, economische moeilijkheden waardoor fatsoenlijk onderwijs wegblijft.

Daarnaast natuurlijk ook 'hij zei/zij zei' en daar horen soms ook Imams bij of Sheikhs, die geleerden zijn en het beter moeten weten.

Verder heb ik er niet veel kennis van, waarom specifiek in Islam dit gebeurt en ik zeg dit ook op basis van wat ik zelf denk.
Ja goed om hier te doen inderdaad.

Als het problemen uit cyclussen van opvoeding, cultuur, en die interpretaties van religieuze leiders komt dan (b)lijkt het toch alsof islam/ethniciteit i.t.t. de andere religies/afkomsten daar speciaal vatbaar voor is.

Ja goed om hier te doen inderdaad.

Als het problemen uit cyclussen van opvoeding, cultuur, en die interpretaties van religieuze leiders komt dan (b)lijkt het toch alsof islam/ethniciteit i.t.t. de andere religies/afkomsten daar speciaal vatbaar voor is.

Ja klopt, ik denk dat dat wellicht te maken heeft met dat veel landen waarin Islam grotendeels wordt gevolgd, veel met armoede te maken heeft (Iran, Afghanistan oa), zo zie je eigenlijk ook nooit een Saudi terrorist, ondanks dat Saudi Arabië HET land van Islam is, is Saudi Arabië een rijk land en dus kleiner kans op wat ik eerder zei.
Dat wilt niet zeggen dat alles in SA volgend Islam is overigens.

Maar ja ik vind het ook apart hoor, het lijkt wel alsof specifieke versen van de Quran stelselmatig verkeerd geïnterpreteerd en gebruikt worden (niet-Moslims gebruiken die versen ook vaak om aan te tonen dat Islam moord van ongelovigen goedpraat) en dit gewoon rond blijft gaan, terwijl versen uit de Bijbel niet op die manier worden misbruikt, ondanks dat er veel landen in Afrika, die ook armoedig zijn, wèl veelal christelijk zijn.

Geen idee of je me snapt :roflol: ik typ soms beetje raar

Linkjes? In ieder geschiedenisboek staat geschreven dat je eerst de oude Romeinen had, en het christendom zich pas later verspreidde. Laat staan dat christelijke feestdagen ingeburgerd waren. Kerst is een christelijk feest. Je hebt toch geen linkjes nodig om te bedenken dat hetgeen wat je onder kerstboom verstaat bepalend is :o

Rond 1800 verzette de Vaticaanse kerk zich tegen de 'kerstboom' omdat het als heidens werd gezien. 15 eeuwen eerder had men al een feestdag met cadeaus, veel eten en een versierde boom, ze noemde het alleen geen kerst.

Linkjes? In ieder geschiedenisboek staat geschreven dat je eerst de oude Romeinen had, en het christendom zich pas later verspreidde. Laat staan dat christelijke feestdagen ingeburgerd waren. Kerst is een christelijk feest. Je hebt toch geen linkjes nodig om te bedenken dat hetgeen wat je onder kerstboom verstaat bepalend is :o

Rond 1800 verzette de Vaticaanse kerk zich tegen de 'kerstboom' omdat het als heidens werd gezien. 15 eeuwen eerder had men al een feestdag met versierde boom, ze noemde het alleen geen kerst.
"Een feestdag met een versierde boom", dus de kerstboom is daarvan overgenomen is precies wat ik bedoel met wat ik tekort door de bocht vind. Het lijkt me een beetje teveel op de drogreden: "erna dus erdoor".

De "Vaticaanse kerk", wat is dit nu weer voor Belt-speak. :roflol:

Het verzet van de Katholieken tegen de kerstboom moet je, denk ik, vooral zien als een verzet tegen protestanten. Het dan heidens noemen is een lekkere sneer.

Terug
Naar boven