MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

de religie die ik volg roept niet op tot geweld
Jawel, qitāl :)

En waarom denk je dat die incidenten ontstaan zijn doordat de religie het opgeroepen heeft?

Maw; waar roept de religie dit geweld op?

Het zijn er 132 gem.p.d. teveel, ongeacht de oorzaak/reden, maar je punt is gewoon een aanname die niet klopt.

Screenshot_20231203_213259_Chrome.jpg

Oa in Soera de bedevaart en berouw gebruiken ze het woord qitāl voor het oproepen tot gewapende strijd tegen ongelovigen.

En heb je enig idee waarom dat in 'de bedevaart' staat? :)

Noem eens de specifieke Surah en Ayah, anders komen we nog nergens.

Oh en als het zodanig overduidelijk is dat Islam zelf oproept tot geweld, dan moeten er wel meerdere Surah en Ayahs zijn die je moet kunnen aangeven :)

Ik kan ze allemaal weerleggen omdat je ze hoogstwaarschijnlijk benoemd zonder context (zoals tijdens de bedevaart, tijdens oorlog, verhalen uit die tijd en het is geen oproep voor nu) en omdat je zo te lezen niks van Islam weet.

Kan 1 van de mods de topictitel aanpassen naar Hells Grote Bismillah topic?

Ik kan alleen voor mezelf praten; de religie die ik volg roept niet op tot geweld of praat geweld niet goed (tenzij zelfverdediging). Andere mensen maken dat ervan (en helaas ook Moslims).
Nouja in die context is dieren doden om ze te eten ook geweld; het alternatief waarmee ik vergelijk dringt aan tot veganisme. Daarin is zelfs doden ter zelfverdediging eigenlijk niet de bedoeling.

Nu vind ik zulke absolute geweldloosheid persoonlijk onpraktisch en ik denk ook onwenselijk, misschien zelfs niet juist, maar ik kan er niet omheen dat het een hoger spiritueel ideaal is dan de drie grote abrahamistische geloven.

Laatst bewerkt:
Hey, deze discussie komt mij bekend voor.

Net zoals kerst, een jaarlijks terugkerend fenomeen.
Ja, en dan zeggen ze dat gelovigen hardleers zijn. :headbang:

Ik heb geprobeerd het voor te zijn door met een echte wetenschapper te komen enzo, maar de fundamentalistische atheïsten willen er niets over horen. Die willen alleen maar horen dat het te toevallig is allemaal en herhalen zonder oog voor alternatieven en tegenbewijs hun dogma's.
:D

Oh en als het zodanig overduidelijk is dat Islam zelf oproept tot geweld, dan moeten er wel meerdere Surah en Ayahs zijn die je moet kunnen aangeven :)

Ik kan ze allemaal weerleggen omdat je ze hoogstwaarschijnlijk benoemd zonder context (zoals tijdens de bedevaart, tijdens oorlog, verhalen uit die tijd en het is geen oproep voor nu) en omdat je zo te lezen niks van Islam weet.
Ik ben wel benieuwd hoor, is dat deze?

nr 5
Als dan de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodenaanbidders waar jullie hen ook vinden en neem hen gevangen, en overwin hen en bereidt voor ieder van hen een overval voor. Maar als zij spijt betuigen en de gebeden perfect verrichten en zakaat geven, laat hun weg dan vrij. Waarlijk, Allah is Genadevol, Barmhartig.
Zal historisch zijn?

Persoonlijk struikel ik al over de eerste pagina's van het boekje over godsvrezend moeten zijn en brandend hellevuur voor de ongelovigen enzo. Wat volgens mij geen historisch verhaal is maar de basis van het geloof.
2:24 zei:
Maar als jullie dat niet kunnen doen, en jullie kunnen dat nooit doen, vrees dan het vuur dat door een brandstof gevoed wordt dat uit mensen en stenen bestaat, zij is gereed gemaakt voor de ongelovigen.
photo.gif

Lees je dat en denk je dan iets in de trend van "ohja wat mooi en perfect dat wil ik volgen?" Ik niet iig, mij stoot het meteen af.

Ja, en dan zeggen ze dat gelovigen hardleers zijn. :headbang:

Ik heb geprobeerd het voor te zijn door met een echte wetenschapper te komen enzo, maar de fundamentalistische atheïsten willen er niets over horen. Die willen alleen maar horen dat het te toevallig is allemaal en herhalen zonder oog voor alternatieven en tegenbewijs hun dogma's.
:D
Ik was nog wel benieuwd naar een goede bron die beschrijft hoe die protestante Duitsers de kerstboom hebben doen ontstaan. Niet ten laste legging, maar om een idee te krijgen van hoe dat toen (waarschijnlijk) wèl zou moeten zijn gegaan. (ipv hoe Luther of Bonifatius het verzon)

Laatst bewerkt:
Ik was nog wel benieuwd naar een goede bron die beschrijft hoe die protestante Duitsers de kerstboom hebben doen ontstaan. Niet ten laste legging, maar om een idee te krijgen van hoe dat toen (waarschijnlijk) wèl is gegaan. (ipv hoe Luther of Bonifatius het verzon)

Laatst bewerkt:

Fijn dat jij dat kan, maar het feit is dat miljoenen moslims waaronder duizenden Imams en andere gezaghebbenden dat niet kunnen.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd hoor, is dat deze?

nr 5

Zal historisch zijn?

Persoonlijk struikel ik al over de eerste pagina's van het boekje over godsvrezend moeten zijn en brandend hellevuur voor de ongelovigen enzo. Wat volgens mij geen historisch verhaal is maar de basis van het geloof.

photo.gif

Lees je dat en denk je dan iets in de trend van "ohja wat mooi en perfect dat wil ik volgen?" Ik niet iig, mij stoot het meteen af.

Nr 5 is inderdaad historisch, het gaat over de aanval op Moslims toendertijd tijdens Ramadan.

De vers daarna ("maar als jullie dat niet kunnen doen") gaat over het aanroepen van andere goden om te laten zien dat wat gezegd wordt in de Quran niet klopt (dat kunnen ze niet doen).
Als je in andere goden gelooft, ben je een ongelovige volgens Islam.

Fijn dat jij dat kan, maar het feit is dat miljoenen moslims waaronder duizenden Imams en andere gezaghebbenden dat niet kunnen.

Wikipedia, geweldige bron joh /s

Ik word meteen doorgestuurd naar 1 vers, dezelfde als Chrisk aangaf en dat heb ik dus al uitgelegd (ging over een specifieke oorlog tijdens Ramadan en is dus GEEN oproep voor NU).
Overigens wordt het op de pagina die jij stuurt ook gewoon uitgelegd:

"Quranic exegetes al-Baydawi and al-Alusi explain that it refers to those pagan Arabs who violated their peace treaties by waging war against the Muslims."

Je mag nog een keer proberen.

Tot nu toe dus geen oproep tot geweldpleging die we nu/constant zouden moeten uitvoeren.

Wel dit:

5:32
That is why We ordained for the Children of Israel that whoever takes a life—unless as a punishment for murder or mischief in the land—it will be as if they killed all of humanity; and whoever saves a life, it will be as if they saved all of humanity.
(Children of Israel betekent iedereen ten allen tijde).

5:105
O believers! You are accountable only for yourselves. It will not harm you if someone chooses to deviate—as long as you are ˹rightly˺ guided. To Allah you will all return, and He will inform you of what you used to do.

2:256
There shall be no compulsion in [acceptance of] the religion.

Ik wacht op versen waarin de religie oproept tot geweld nu (want jullie zeggen dat terroristen nu dit idee krijgen van Islam).

Nr 5 is inderdaad historisch, het gaat over de aanval op Moslims toendertijd tijdens Ramadan.

De vers daarna ("maar als jullie dat niet kunnen doen") gaat over het aanroepen van andere goden om te laten zien dat wat gezegd wordt in de Quran niet klopt (dat kunnen ze niet doen).
Als je in andere goden gelooft, ben je een ongelovige volgens Islam.

Wikipedia, geweldige bron joh /s

Ik word meteen doorgestuurd naar 1 vers, dezelfde als Chrisk aangaf en dat heb ik dus al uitgelegd (ging over een specifieke oorlog tijdens Ramadan en is dus GEEN oproep voor NU).
Overigens wordt het op de pagina die jij stuurt ook gewoon uitgelegd:

"Quranic exegetes al-Baydawi and al-Alusi explain that it refers to those pagan Arabs who violated their peace treaties by waging war against the Muslims."

Je mag nog een keer proberen.
Je mag hier nog zoveel pleiten dat de islam vredelievend is, tallloze molims en hun leiders denken er anders over en gebruiken dat verzinselboekje om vol voor geweld te kiezen. Dus ja, de islam is een gigantisch gevaar voor onze vrije samenleving. En de duizenden doden en gewonden geven mij hier helaas gelijk.

En er zijn er nog meer op komst. Ik hou mijn hart al vast voor de kerstmarkten en oudejaarsfeesten in de Euopese steden

Je mag hier nog zoveel pleiten dat de islam vredelievend is, tallloze molims en hun leiders denken er anders over en gebruiken dat verzinselboekje om vol voor geweld te kiezen. Dus ja, de islam is een gigantisch gevaar voor onze vrije samenleving. En de duizenden doden en gewonden geven mij hier helaas gelijk.

En er zijn er nog meer op komst. Ik hou mijn hart al vast voor de kerstmarkten en oudejaarsfeesten in de Euopese steden

Dat zij het verkeerd interpreteren en misbruik maken en Islam gebruiken voor hun geweld; mee eens. Dat doen ze. Dat ontken ik ook niet.

Dat Islam werkelijk hun aanzet tot geweld; niet mee eens en ik wacht nog op een vers die mij het tegendeel laat zien.

Geloof mij..ik ben zelf ook bang voor aanslagen, ik walg ook van ze..maar het gaat er nu om dat mensen hier claimen dat Islam wel degelijk oproept tot geweld nu. Dat is niet zo.

Dat zij het verkeerd interpreteren en misbruik maken en Islam gebruiken voor hun geweld; mee eens. Dat doen ze. Dat ontken ik ook niet.

Dat Islam werkelijk hun aanzet tot geweld; niet mee eens en ik wacht nog op een vers die mij het tegendeel laat zien.

Geloof mij..ik ben zelf ook bang voor aanslagen, ik walg ook van ze..maar het gaat er nu om dat mensen hier claimen dat Islam wel degelijk oproept tot geweld nu. Dat is niet zo.
De islamitische geestelijke leiders roepen op tot geweld en slachtpartijen. cut the crap zeg.

Terug
Naar boven