MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

images (9).jpeg
Doet denken aan de tradities elders in Europa.

Interessant, dank.

Is alles van Kerst gestolen van Yule?
- Nee.

Doet denken aan de tradities elders in Europa.

Interessant, dank.

Al heel wat reporters die daar hun poging hebben gewaagd :lol:

Ik weet dat er ook nog een dame eens geweest is voor een reportage, die werd nog net niet gelynched... Kan die alleen nergens online terugvinden. Weet ook niet meer wie het was. Dacht een BNNVara doos.

Al heel wat reporters die daar hun poging hebben gewaagd :lol:

Ik weet dat er ook nog een dame eens geweest is voor een reportage, die werd nog net niet gelynched... Kan die alleen nergens online terugvinden. Weet ook niet meer wie het was. Dacht een BNNVara doos.

Het wordt hoog tijd dat de helden van KOZP ook daar gaan controleren op racistische elementen. Het kan toch niet zo zijn dat daar witte Nederlanders in witte gewaden rondlopen. Voor je het weet heeft deze vertakking van de Klu Klux Klan, witte gewaden betekenen maar één ding, ook op de vaste wal voet aan de grond.
:trollfacex:

• Haha
Waarderingen: Vonk
Het wordt hoog tijd dat de helden van KOZP ook daar gaan controleren op racistische elementen. Het kan toch niet zo zijn dat daar witte Nederlanders in witte gewaden rondlopen. Voor je het weet heeft deze vertakking van de Klu Klux Klan, witte gewaden betekenen maar één ding, ook op de vaste wal voet aan de grond.
:trollfacex:

Ja zo wordt het wel erg onwaarschijnlijk dat we die eilanden kunnen gaan gebruiken als vluchtelingenkampen...

• Haha
Waarderingen: Vonk
Is alles van Kerst gestolen van Yule?
- Nee.

Weinig geïnspireerde argumenten voor sommige dingen, vooral absence of evidence is evidence of absence. Jammer weer van de boom die dus al wel bestond en enkel maar naar binnen is gehaald. Betekend het auteursrecht niks voor deze man? dat is absoluut niet voldoende transformerend van het voorgaande werk!

Het is toch niet gek dat er geen geschreven bronvermeldingen zijn naar voorgaande orale tradities/folklore.

Moet Yule eigenlijk wel tellen als verwijzing naar de originele tradities wanneer dat al door christelijke invloed was verplaatst en hernoemd? Vanuit midwinter in januari. (van de moderne kalender) Ook een argument tegen de datum. Of regionaal samengevoegd met andere feesten die wel rond deze datum waren.

Laatst bewerkt:
Is het herinnerd worden aan voorgaande religies waaruit de verhalen zijn gestolen inspiratie is opgedaan een probleem voor zulke christenen? Dat het toch niet als het ware geloof uniek gedicteerd is door god? Maakt dat elke historische bespreking een soort doorbreken van de 4e wand? :thinking:

Weinig geïnspireerde argumenten voor sommige dingen, vooral absence of evidence is evidence of absence. Jammer weer van de boom die dus al wel bestond en enkel maar naar binnen is gehaald. Betekend het auteursrecht niks voor deze man? dat is absoluut niet voldoende transformerend van het voorgaande werk!

Het is toch niet gek dat er geen geschreven bronvermeldingen zijn naar voorgaande orale tradities/folklore.

Moet Yule eigenlijk wel tellen als verwijzing naar de originele tradities wanneer dat al door christelijke invloed was verplaatst en hernoemd? Vanuit midwinter in januari. (van de moderne kalender) Ook een argument tegen de datum. Of regionaal samengevoegd met andere feesten die wel rond deze datum waren.
Misschien kan je hem even uitleggen hoe hij zijn tak van wetenschap moet bedrijven? In het algemeen vind ik dat je wel heel veel vraagt voor en verwacht van een filmpje van een paar minuten ;)

Hij zegt veelal dat omdat het bewijs er niet is je niet kan zeggen dat het wel zo is, maar niet dat het (helemaal) niet zo is of zou kunnen zijn. Ook waarschuwt hij voor het lijkt op iets, dus heeft het met elkaar te maken.

Geen idee waarom iedereen zo graag wil dat die boom, die van de paradijsboom komt, opvoering van Adam en Eva verhaal rond kerst, niet bij die protestanten vandaan komt.

Eigenlijk weet ik niet of hij Christen is, normaal gesproken gaat zijn commentaar vaak over wat Christenen en anderen verkeerd lezen in de bijbel en dat er eigenlijk geen goede gronden zijn waarop mensen kiezen de ene set voorschriften wel op te volgen en de andere niet. Voorbeeld: Lukas 1 en 2 zijn latere toevoegingen; er staat geen verbod op homosexualiteit in het OT, want de schrijver was totaal onbekend met ons concept van homoseksualiteit en christenen gebruiken dat nu als "identity marker", enz. enz.

Ik vind zijn werk en ook dat van Francesca Stra... (moeilijke Griekse achternaam), volgens mij heeft hij bij haar z'n phd geschreven, bijzonder interessant. Ze pluizen de tekst uit, kijken naar geschiedenis, archeologische vondsten en naar de cultuur van andere volken.

Laatst bewerkt:
Misschien kan je hem even uitleggen hoe hij zijn tak van wetenschap moet bedrijven? In het algemeen vind ik dat je wel heel veel vraagt voor en verwacht van een filmpje van een paar minuten ;)

Hij zegt veelal dat omdat het bewijs er niet is je niet kan zeggen dat het wel zo is, maar niet dat het (helemaal) niet zo is of zou kunnen zijn. Ook waarschuwt hij voor het lijkt op iets, dus heeft het met elkaar te maken.
Jammer het meteen weer persoonlijk maken. Feiten benoemen over hoe gerelateerd het kan zijn in plaats van weinig geïnspireerd denken over wat er met hetgeen waarop hij reageert bedoelt wordt kan ook in een kort filmpje van een paar minuten. Mensen (zonder meerdere phds in bijbelstudies?) in de comments eronder lukken dat wel in een paar zinnen.

Over santa claus kan hij het wel, het benoemen van mogelijke invloeden, om dan uit te leggen dat je zo'n pad moet kunnen aanwijzen waarover het gebruik is geevolueerd. Om rond de boom dan compleet aan die methode voorbij te gaan en zeggen dat het 100% puur christelijke innovatie was. Terwijl (zelfs wij hier) toch juist bronnen hebben benoemd die erop wijzen dat alles er aan al bestond in pre-christelijke gebruiken, behalve misschien het naar binnen halen van de boom.

Geen idee waarom iedereen zo graag wil dat die boom, die van de paradijsboom komt, opvoering van Adam en Eva verhaal rond kerst, niet bij die protestanten vandaan komt.
Bron? Je kunt niet zomaar zeggen dat iets wat er op lijkt met elkaar te maken heeft. Bij de eerste vernoemingen van het 's winters binnen brengen van een boom en die versieren staat geen bronvermelding van waar die boom symbolisch op gebaseerd werd. Dus dan kan het niks met elkaar te maken hebben.

Wat de eerste beschreven keren ook nog in publieke ruimtes gebeurde, anders dus dan de vorm thuis met de familie. Daarvan zou je dan dus kunnen beargumenteren dat dat nog meer met het oudere publieke gebruik van buiten te maken had dan de 'unieke' moderne vorm.

Waar komt de symboliek van die paradijsboom trouwens vandaan? Opvoering van Adam en Eva verhaal rond kerst? Was het niet met een stal en 3 wijzen in de woestijn? Waar denk je daarbij aan? Dit is overigens ook waarnaar ik eigenlijk al meermaals heb gevraagd: wat dan het zogenaamde aantoonbare pad is waarmee dit als een christelijke innovatie zou zijn gevormd? De bronnen die je eerder gaf (en alle andere die ik kan vinden) onderbouwen het pre-christelijke/paganistische beeld, alleen deze phd-meneer claimt dat het 100% uniek christelijk is, maar hoe ligt dat puur christelijke pad van inspiratie dan?

ps. Als ze de yule geit maar niet opeisen. :mad: :mad: :mad:

Laatst bewerkt:
ps. Als ze de yule geit maar niet opeisen. :mad: :mad: :mad:
Die Yule-geit mag je houden voor eigen gebruik :p

Waar het mij om ging is dat hij uitlegt wat zijn methodes zijn, maar dat is voor jou niet genoeg, want een boom is een boom. Ik heb die linkjes met bronnen waarin staat dat de kerstboom van oude volkeren afstamt.

Zoek eens op Kerstspelen, het drieluik van Paradijsspel, Kersspel en Driekoningenspel.

Laatst bewerkt:
Die Yule-geit mag je houden voor eigen gebruik :p
:eek:

Waar het mij om ging is dat hij uitlegt wat zijn methodes zijn, maar dat is voor jou niet genoeg, want een boom is een boom. Ik heb die linkjes met bronnen waarin staat dat de kerstboom van oude volkeren afstamt.
Nouja is het voor mij niet genoeg, hij spreekt zijn eigen methode tegen. En daarbij ben ik dus benieuwd wat de casus zou zijn voor de stelling die hij doet welke hij helaas niet toelicht zoals wij dat wel vanuit oudere gebruiken kunnen vinden.

Zoek eens op Kerstspelen, het drieluik van Paradijsspel, Kersspel en Driekoningenspel.
Cool, ga ik eens kijken of ik daar wat van begrijp.

1701950238824.jpeg

Kerstspelen zijn van laatmiddeleeuwse oorsprong en werden in heel Europa vanaf de 12e eeuw als toneelspel vertoond: het Paradijsspel, in de eerste week van de advent, het Herdersspel met Kerstmis en het Driekoningenspel op de dag van Driekoningen. De meeste van deze spelen zijn echter verloren gegaan of werden zodanig gewijzigd dat zij niet meer in de oorspronkelijke vorm bewaard zijn gebleven. Een uitzondering hierop vormen de Kerstspelen uit Oberufer.

Daarbij zou al een versierde naaldboom gebruikt worden? De foto erbij spreekt zo op zich wel. Heeft die soort dan een directe inspiratie uit de bijbel oid, of zou dat dan juist toch meer een invloed zijn uit de volkstradities en wat voor boom er voor handen was? (groeiden er rond 0 AD zulke bomen in Bethlehem?) Er leefden nog veel pre-christelijke gebruiken, en de boel werd bij tijden expres gemixt en gemengt om aantrekkelijker te zijn voor de heidenen.

Grappig, ze groeien er nu wel:

1701950462604.png

Many of the trees were planted under British rule as part of a policy of forestation which has seen colonies of European pine trees replace native species such as olive trees and grapevines, transforming the natural landscape and traditionally terraced agricultural lands of historic Palestine.

(Maar bovendien komen die bijbelverhalen en symboliek van de paradijsboom op zich al uit veel oudere bronnen dan de bijbel en het christendom, zijn al geen uniek christelijke innovatie.)

(groeiden er rond 0 AD zulke bomen in Bethlehem?)
Isaiah 41:19:” I will plant in the wilderness the cedar, the shittah tree, and the myrtle, and the oil tree; I will set in the desert the fir tree, and the pine, and the box tree together:”

Isaiah 44:14 (Darby): “he chooseth for himself among the trees of the forest: he planteth a pine, and the rain maketh [it] grow.”

1701951912484.png

Toch nog even vanaf mijn "hill".

Het zou me ook niet verbazen als het (tenminste op sommige plekken) naar de huidige vorm een aanpassing is geweest uit noodzaak om nog heidense dingen te kunnen doen die anders door christenen verboden waren. Bijvoorbeeld dat 's nachts buiten offers brengen of rituelen doen met bomen niet mocht, dan maar binnen en zeggen dat het heus christelijk is bedoelt.

Zeker leuk om allemaal eens te checken wanneer we de teletijdmachine uitvinden.

Hangen er bij jullie dit jaar ook zo belachelijk veel jodensterren?

Ja. En gereformeerden die graag hun geloof uitdragen en Israël als het beloofde land zien.

Hebben wij in de bible belt natuurlijk het meeste direct last van. Al vind ik het best gezellig al die lichtjes, maar het hadden van mij ook klokken of kerstmutsen mogen zijn.

Terug
Naar boven