XXL Nutrition

Sticky Religie & Spiritualiteit

Het zou me ook niet verbazen als het (tenminste op sommige plekken) naar de huidige vorm een aanpassing is geweest uit noodzaak om nog heidense dingen te kunnen doen die anders door christenen verboden waren. Bijvoorbeeld dat 's nachts buiten offers brengen of rituelen doen met bomen niet mocht, dan maar binnen en zeggen dat het heus christelijk is bedoelt.

Zeker leuk om allemaal eens te checken wanneer we de teletijdmachine uitvinden.
Het verbaast mij dan weer niet dat jij stug blijft volhouden en theorieën blijft verzinnen die haaks staan op wat er daadwerkelijk bekend is. Die kerstboom mag van jou niet geclaimd worden door de Christenen.

Zoals de socioloog Hendriks al opmerkte dat Atheïsten eigenlijk een soort Christenen blijken te zijn als je ze vergelijkt met Chinezen. Zo is de Linkse Kerk gebaseerd op de Gereformeerden.

Het verbaast mij dan weer niet dat jij stug blijft volhouden en theorieën blijft verzinnen die haaks staan op wat er daadwerkelijk bekend is. Die kerstboom mag van jou niet geclaimd worden door de Christenen.
Met 'het zou me niet verbazen' benoem ik slechts mogelijkheden, ideëen, wie weet. Hoewel 'wat er daadwerkelijk bekend is' ook wel meer omvat dan bepaalde bronnen willen erkennen.

Wat wel of niet van mij mag is jumping to conclusions, ik heb het van allerlei kanten bekeken waaronder zelfs dat bomen binnen zetten misschien wel gek zou zijn voor paganisten en dat er inderdaad ook een through-line is te zien voor de christelijke her?)innovatie (dan even terzijde dat al het christelijke niet in een vacuum is bedacht maar uit een geschiedenis voortkomt en samen met andere volksgebruiken is geëvolueerd zo weinig origineels omvat)

Het is voor mij al onduidelijk wat je precies kerstboom wilt noemen, of wat christelijk, om daarover zulke absolute dogmatische uitspraken te doen. Bovendien ben ik geen god of predikant om zoiets van te verwachten.

Ik vind wel een groot verschil tussen het geheel aan kennis erover, waaronder soortgelijke gebruiken co-evolutie en mogelijke bewuste of onbewuste invloeden en ook het niet propositionele, of alles beperken tot wat er ergens eens als historisch regeltje geschreven is in een boekje.

:thinking:

Wat maakt een christen? Wat een paganist, of animist? Kun je puur het een of het ander zijn? Geheel vrij van andere invloeden? Hoe werkt dat dan voor het auteursrecht?

Ik vind het hele concept van auteursrecht al niet zo geweldig trouwens, of het moet een overduidelijk geval van letterlijk kopieren en claimen zijn. Alsof inspiratie zo lineair werkt, of er een een-dimensionale wil in een individu is welke het idee of de vorm dan bezit alsof die geen aspecten van entiteiten en sich zijn welke zich uiten door...

Laatst bewerkt:
"the heroism forged in war is a means to transcendence of this world of suffering and to identification with the source of all being"

"the ancient aryans held there are two paths to enlightenment: contemplation and action. the former is the path of the brahmin and the latter of the kshatriya. both are forms of yoga; any practice that has as its aim connecting the individual to his true self, and to the source of all being. the yoga of action is referred to as karma yoga and the primary text which teaches it is the bhagavad-gita."

Ohja ook met een "lesser" (external) en "greater" (internal) war. :thinking:

my illusion is dissolved
my error destroyed
by your grace now I am firm
my doubts are dispersed

Hartverscheurend :( smerige cultuur.
Verkeerd topic want wat hier gebeurt (is) mag niet in Islam.
Kan hier echt kwaad om worden.

Welk land/landen gaat het hierover?
Aflevering zoveel van dingen die volgens jou niet mogen, maar ondertussen wel veel voorkomen. Hoe ga je om met die cognitieve dissonatie?

Aflevering zoveel van dingen die volgens jou niet mogen, maar ondertussen wel veel voorkomen. Hoe ga je om met die cognitieve dissonatie?

Is niet 'volgens mij'. Komt veel voor in bepaalde culturen ja.
Er zijn ontzettend veel christelijke cults waarin oa kindermisbruik gebeurt, mag dat van het Christendom?
..

Voor het geval u het gemist heeft, het homohuwelijk is nog steeds niet geaccepteerd door de Katholieke Kerk.

Voor de geïnteresseerde zit er een draadje aan.

Laatst bewerkt:
Is niet 'volgens mij'. Komt veel voor in bepaalde culturen ja.
Er zijn ontzettend veel christelijke cults waarin oa kindermisbruik gebeurt, mag dat van het Christendom?
..
Als het sektes zijn, dan is het iig niet main stream. In het Christendom zit het niet in de leer.

Welke sektes hebben we het dan over?

Als het sektes zijn, dan is het iig niet main stream. In het Christendom zit het niet in de leer.

Welke sektes hebben we het dan over?

Zitten vooral in VS, maar weet de namen zo niet. Er zijn er meerderen.

In Islam zit huwelijk dwingen ook niet in de leer. Geslachtsgemeenschap dwingen ook niet.
Beiden verboden.

In Islam zit huwelijk dwingen ook niet in de leer. Geslachtsgemeenschap dwingen ook niet.
Beiden verboden.
Maar geslachtsgemeenschap weigeren aan je echtgenoot mag niet volgens de islam, lees ik het en der op het internet en dan heb ik het nog niet over seks met "wat je rechterhand bezit".

Terug
Naar boven