1: Je gaat voorbij aan de geweldadige voorbeelden die wel uit de quran komen.
2: er is een significant deel moslims dat wel degelijk de hadith volgt als het woord van Mohammed, in ieder geval de Sahih en Bukhari uit de Hadith. En met zekerheid weet ik dat ze opvolgen hoe te vasten.
Jeetje man, ooit begrijpend leren lezen?
Ik heb al duizend keer gezegd en duidelijk aangetoond dat je Koranverzen niet uit hun context moet rukken.
De meeste moslims in Europa zijn Soennieten, die weten dat de hadieths bestaan, maar hebben deze nog nooit hebben gelezen. De hadieths die ze daadwerkelijk volgen kan je op één hand tellen. Praat niet vol zekerheid over zaken waar je slechts de basis van kent.
De Europese moslims kennen absurd weinig van hun religie. Ik was heel lang geleden moslim. Ik was als autochtone Belg opgegroeid in een typisch éénouder arbeidersgezin. Ik ben dus puur Belgisch opgegroeid. Maar...op mijn 16de begon ik me steeds meer vragen te stellen over het leven. En op mijn 17de gebeurde er iets heel ingrijpends in mijn leven waardoor ik heel beïnvloedbaar werd. Ik had veel religieuze boeken gelezen maar door mijn afkeer oor het katholicisme werd ik steeds meer overtuigd van de Islam (als ik er nu aan terugdenk vind ik dat heel dom, maar goed). Ik heb daar jaren veel over gelezen, en 99 % van mijn vrienden waren jongeren van Marokkaanse origine. Ik had enkel contact met die jongeren die gematigd praktiserend waren en goede leerlingen waren. De meesten zijn "moslims op automatische piloot". Ze kennen enkel de regels die ze dagelijk moeten volgen, en deze werden hen aangeleerd door hun ouders. Ze hebben slechts een paar keer een deel van de Koran gelezen, en de Hadieths, daar kennen ze er een paar van.
En dan heb je de jongere moslims die dit dan soms beseffen en dan de Koran beginnen lezen.MAAR... en nu komt het... doordat ze naar een soennitische moskee gaan, krijgen ze te horen van de ouderen,dat ze ook de hadieths moeten lezen. En daar kan dan radicalisering van komen. Want die hadieths staan vol maar dan ook vol zaken die een normaal mens niet ernstig kan nemen.
Wat er dan gebeurd is het volgende: ofwel beseft deze moslim dat dit de grootste onzin is, waardoor hij ofwel deze laat vallen, en dan ook maar beslist de Koran te laten vallen (wat ik ben tegengekomen toen ik steeds meer leerde over evolutietheorie en dergelijke) ofwel gelooft hij de hadieths wel en wordt hij zeer radicaal. Dat wil nog niet zeggen dat hij mensen de keel zal oversnijden.
Wat echter wel gevaarlijk is, is dat er in de moskee individuen zijn met een verborgen agenda; Gevaarlijke individuen die deze instabiele moslims, die makkelijk beinvloedbaar zijn, manipuleren, Koranverzen uit hun context rukken, en deze dan gaan ondersteunen met hadieths.
Ik geloof dat een gematigd moslim, die niet geloofd in de Hadieths, en beseft dat Koran zich soms richt tot tijdsgebonden evenementen, zeer goed kan functioneren in een seculiere samenleving.