MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

Wat vinden jullie dan van al die mega-churches in Amerika?
Figuren als Joel Osteen en Kenneth Copeland, die het geloof hebben omgetoverd tot kapitalistisch verdienmodel?
Ze bouwen gigantische attracties in de vorm van mega-churches, maar wanneer mensen hulp nodig hebben, zoals bij overstromingen of orkanen, blijven de deuren gesloten.

Idioot :o

Van die Kenneth Copeland word ik zelf bijna wel gelovig. Hij is dus wel goed in wat 'ie doet.
Als ergens op aarde de duivel rondloopt, moet hij het wel zijn.
94175_v9_ba.jpg

Figuren als Joel Osteen en Kenneth Copeland, die het geloof hebben omgetoverd tot kapitalistisch verdienmodel?
Ze bouwen gigantische attracties in de vorm van mega-churches, maar wanneer mensen hulp nodig hebben, zoals bij overstromingen of orkanen, blijven de deuren gesloten.

Voor de context, ik ben zelf atheist. Kom wel uit een grote gelovige familie.
Oud-oom was bisschop van Breda, verschillende pastoren en "normale" kerkgangers.
Wel opgegroeid met interesse in geloof en bijbelleer op school enzo.
Het is een vorm van die wel heel erg is afgedreven van het orgineel.

Het is een vorm van die wel heel erg is afgedreven van het orgineel.
Grappig, doet mij denken aan de 6 principes van Robert Cialdini, hoogleraar voor psychologie sales en marketing.

Voor de context, ik ben zelf atheist. Kom wel uit een grote gelovige familie.
Oud-oom was bisschop van Breda, verschillende pastoren en "normale" kerkgangers.
Wel opgegroeid met interesse in geloof en bijbelleer op school enzo.
Verder progressieve familie, nooit problemen gehad met dat ik (en mijn ouders) afwijken qua geloofsovertuiging.
Ach, klimaat is toch ook een verdienmodel?

Mensen willen nu eenmaal graag geld uitgeven aan een goed gevoel.

Waar kan je dit uit herleiden? De Christelijke leer brengt juist gelijkheid op alle vormen voort, eerste universitairen, scholen, ziekenhuizen en ontwikkelingshulp komt voort uit het christelijk geloof, sexuele misbruik komt voor in elke laag van de bevolking, door eender welke beoefenaar van eender welk geloof ook. Beetje dom om dit op het Christendom te steken.

Schijnheiligheid? Het besef dat je een zondaar bent en dus veel tekort komt tot de perfectie is juist 1 van de herkenpunten van een Christen, van daaruit ook het besef van de nood aan een redder…..Christus dus.

Misschien weet je het of misschien ook niet, maar er zijn tijden en gebeurtenissen geweest waardoor het oordeel van God zeer duidelijk en voelbaar is geweest voor de mensheid. Denk maar aan de zondvloed, toren van Babel, ….. verder belooft de Bijbel ook een terugkomst van de Heer Jezus die een laatste keer het oordeel zal vellen.

Wat overigens ook in de Koran voorkomt. Jezus komt om te oordelen.

Dus…. Doet God wat je van hem vraagt, is het niet goed, doet hij het niet….ook niet goed….

Uit je bericht merk ik veel boosheid en onbegrip op, wellicht iets wat ooit gebeurt is bij jou of je omgeving.

Leg nooit de schuld van een mens ten laste van God.
Het is het voorbeeld van Christus en de Bijbel dat mensen als waarheid moeten nemen
Dan hadden ze dat mooie voorbeeld ook daadwerkelijk moeten volgen.

Als de Christelijke leer zorgt voor gelijkheid, waarom zijn er dan geen vrouwelijke pastoors?

Waarom werd het geloof in de middeleeuwen opgedrongen en werden mensen die niet naar de hemel wilde gemarteld en verbrand?

Je haalt feiten en verzinsels door elkaar.
De zondvloed was een sunami, volgens mij na een vulkaan explosie.
De toren van Babel, dat is spreekwoordelijk bedoeld. Als je niet communiceert, kun je niet samenwerken.

Ik heb op zich niks tegen Jezus, beetje verdacht, lang haar en geen vaste woon of verblijfplaats, onduidelijk waar hij z'n geld mee verdient, maar ik ben de moeilijkste niet.
Maar ... dat voorbeeld volgen, is blijkbaar veel te moeilijk voor ons mensen, en dat geldt klaarblijkelijk nog meer voor de mensen met een roeping.

Je hebt helemaal gelijk, als we maar bij onze Germaanse gebruiken waren gebleven was alles beter geweest.

Dan hadden vrouwen zeker 2 jaar eerder actief kiesrecht gehad, gelijk met de mannen. Dan had er geen seksueel misbruik plaatsgevonden zoals dat ook in seculiere of andersgelovige organisaties en sportclubs is gebeurd. Dan was iedereen nu precies even rijk.

/sarc

Iedereen even rijk is een communistische droom.
De gelijkheid zonder al te veel problemen accepteren zit blijkbaar in onze genen. De Germanen hadden ook vrouwelijke leiders. Vrouwen mochten ook vechten. En er liepen vast ook mannen in een jurk, zonder veel gezeur. Hier heb je dat nog, drie seksen, een kip een haan of een kwen. Kwen is iets tussen kip en haan, niet verder gespecificeerd. Meestal met speciale gaven, en dan bedoel ik niet paars haar of zoiets maar kennis van kruiden, geneeskunde, rituelen etc.
Volgens mij hadden die het beter dan de christenen de afgelopen eeuwen.

Als de Christelijke leer zorgt voor gelijkheid, waarom zijn er dan geen vrouwelijke pastoors?
Gelijkheid en/of gelijkwaardigheid is niet "iedereen hetzelfde".

Protestanten hebben dat wel, die welvaartspredikers ook, ik heb niet het idee dat het daar beter is.

Persoonlijk heb ik ook helemaal geen moeite met vrouwen in leiderschapsposities, maar een diversiteitsdwang werkt niet altijd en diversiteit is niet altijd beter.

Laatst bewerkt:
Protestanten hebben dat wel, die welvaartspredikers ook, ik heb niet het idee dat het daar beter is.

Daar zit ook weer verschil in, bij de gereformeerde protestantse kerk en hervormd protestantse kerk bijvoorbeeld weer niet (en die hebben een dominee).

Of het moet heel erg veranderd zijn in de laatste 12+ jaar :o

Daar zit ook weer verschil in, bij de gereformeerde protestantse kerk en hervormd protestantse kerk bijvoorbeeld weer niet (en die hebben een dominee).

Of het moet heel erg veranderd zijn in de laatste 12+ jaar :o
Het punt is dat het hebben van vrouwen die voorgaan in de dienst of mis of eucharistieviering niet leiden tot beter.

Dat heet dan een dominee en het geldt niet voor alle protestanten. Bedankt voor de verduidelijking, die niemand nodig had...

Met alle respect, maar het wijzen op deze uitzonderingen en woordgebruik voegt, imho, niets toe aan de discussie

Het punt is dat het hebben van vrouwen die voorgaan in de dienst of mis of eucharistieviering niet leiden tot beter.

Dat heet dan een dominee en het geldt niet voor alle protestanten. Bedankt voor de verduidelijking, die niemand nodig had...

Oke, hoeft niet zo vijandig.
Wie zegt dat vrouwelijke dominee wel tot beter zou leiden?

Ook is dit wel nuttig:

"In de Oud-Katholieke Kerk van Nederland kunnen vrouwen sinds halverwege de jaren negentig diaken, priester en bisschop worden."

Misschien lichtelijk overgereageerd omdat ik de pagina's aan off topic al weer aan zie komen.

Dat kon je toch lezen?

Ronn had het over het niet openstaan voor vrouwen van het ambt van priester, en daarmee ook bisschop, kardinaal en paus als bewijs van "ongelijkheid".

Dat kon ik niet lezen. Vrouwen toestaan vanwege gelijkheid betekent niet dat een vrouw het beter zou kunnen dan een man.

Of zei Ronn dat een vrouw het beter zal doen? (Zal even nogmaals teruglezen, want dan heb ik niks gezegd).

Ook is dit wel nuttig:

"In de Oud-Katholieke Kerk van Nederland kunnen vrouwen sinds halverwege de jaren negentig diaken, priester en bisschop worden."
Die zijn dan ook net als de Church of England en andere Anglicanen volledig van het padje.

Maar dat is mijn mening.

Die zijn dan ook net als de Church of England en andere Anglicanen volledig van het padje.

Maar dat is mijn mening.

Ja maar ja als ik niet mag mierenneuken dat 'protestanten hebben dat wel' te breed gezegd is, dan moet je ook bekennen dat bepaalde stromingen Christenen ook vrouwelijke predikers hebben.

Anywho, ik kan nergens vinden waar Ronn zegt dat vrouwen het beter zouden doen. Kun je het citeren? :o

Ja maar ja als ik niet mag mierenneuken dat 'protestanten hebben dat wel' te breed gezegd is, dan moet je ook bekennen dat bepaalde stromingen Christenen ook vrouwelijke predikers hebben.
Oud-Katholieke Kerk is totaal anders dan Katholieke Kerk.

Christenen is de grote parapluterm waar zo'n beetje alles wel onder valt. Katholieken, protestanten, CoE, evangelische stromingen.
Anywho, ik kan nergens vinden waar Ronn zegt dat vrouwen het beter zouden doen. Kun je het citeren? :o
Lees nou eens wat ik hier vlak boven zeg: hij noemt dit als voorbeeld van "ongelijkheid", mijn reactie daarop is dst dergelijke zogenaamde gelijkheid niet noodzakelijk beter is.

En de eerste pagina is al weer bijna gevuld!

Oud-Katholieke Kerk is totaal anders dan Katholieke Kerk.

Christenen is de grote parapluterm waar zo'n beetje alles wel onder valt. Katholieken, protestanten, CoE, evangelische stromingen.

Lees nou eens wat ik hier vlak boven zeg: hij noemt dit als voorbeeld van "ongelijkheid", mijn reactie daarop is dst dergelijke zogenaamde gelijkheid niet noodzakelijk beter is.

En de eerste pagina is al weer bijna gevuld!

Ja, en ik zeg dat 'gelijkheid' (dus vrouwen ook laten prediken) niet hetzelfde is als 'het is beter'. Het is beter voor 'de gelijkheid' ja, maar hij zegt nergens dat de inhoud of iets dergelijks beter is.

Net zoals dat voor de gelijkheid is het beter dat vrouwen ook kunnen stemmen.
Dat wilt niet zeggen dat de vrouwelijke stemmers beter zijn.

Dus dan is mijn vraag aan jou;

Waar claimt Ronn dat de gelijkheid/vrouwen die prediken, beter is?

Dit is trouwens hartstikke on-topic maar natuurlijk noem je het nutteloos off topic omdat ik je aanspreek op aannames ipv wat hij zei.

Ja maar ja als ik niet mag mierenneuken dat
Mierenneuken kan ik alleen waarderen als het humor en/of relevant voor de discussie is. Naar mijn mening was jouw opmerking geen van beide en de ervaring leert dat het dan uitdraait op pagina's gezeur.

Terug
Naar boven