MuscleMeat

Rippetoe NIET voor absolute beginners...

• Topic Starter Topic Starter
Dat is madcow;) Bij Stronglifts en Rippetoe word er 3x "zwaar" gesquat. Er zijn geen lichte dagen.

Om op TS te reageren:

1. Bij zowel Stronglifts als rippetoe begin je met de lege baar, dat is verre van 5x5 van 80% van 1RM zoals jij beweert. Volgens mij heb ik nergens beweert dat men bij Rippetoe of Stronglifts begint met 5 x 5 80%... Je verhoogt altijd een beetje zodanig dat je lichaam, je CNS en je pezen aan het gewicht beginnen wennen. Dus hier kan het enige probleem zijn dat ze met een te zwaar gewicht begonnen zijn, zij zijn beiden met een lege barbell begonnen en hebben alletwee eerst een week of 3 puur de techniek van elke lift geoefend, zoals ook beschreven staat in het programma en dan is het niet de schuld van het programma

2. Is het wel door stronglifts/rippetoe te volgen dat ze een peesontsteking hebben gekregen? Hoeveel zijn ze aangekomen in die 3maanden? Hoe is hun voeding? Ze dronken trouw hun liter melk en aten meer dan ze ooit eerder deden... Hoeveel slaap hebben ze per nacht? Er zijn zoveel meer factoren die meespelen bij een peesontsteking dan enkel het trainen met gewichten zelf.

3. Er staat inderdaad misschien soms weinig geschreven over het deloaden. Zelf ga ik nooit zeggen dat je dit niet moet doen. Ik ga het zelf aanraden, omdat ik zelf zo over plateaus ben geraakt. Maar ook dit licht niet bij het programma, maar meer aan de trainees zelf.

4. Je zegt dat om als beginner het een slecht moment is om met rippetoe/stronglifts te beginnen o.a. omdat ze niet veel verstand hebben van voeding e.d. Volgens die redenering moeten ze eerst lezen over voeding en dan pas beginnen met eender welke vorm van gewichtstraining.

Dus volgens mij licht het programma niet aan de basis van de peesontsteking want het programma is net zo ontworpen dat je lichaam beetje per beetje aangepast wordt aan het zware gewicht. Eerder de voeding en de rust zijn volgens mij de oorzaak van de peesontsteking en de overtraining.

Ik versta je reactie en je conclusie, maar ik vind het een beetje te ver gaand dat je zomaar zegt dat programma's als stronglifts en rippetoe niet mag aanraden aan beginners. Als je ver genoeg zoekt vind je van elk programma wel een persoon die eer een of andere blessure aan overgehouden heeft.
Mensen moeten gewoon weten waar ze aan beginnen. Ze moeten weten wat te doen, hoe het principe is. Ze moeten goed eten en rusten. Dit zijn dingen die volgens mij wel vrij goed zijn uitgelegd bij stronglifts maar minder bij rippetoe.
Het programma is niet de schuld van de blessures, maar eerder de personen die het doen. Beginners moeten goed begeleid worden, net omdat ze beginners zijn. Ze moeten weten wat het belang van voeding en rust is. Dat ze niet mogen overtrainen. Dat als ze vast lopen beter eens met licht gewicht trainen en dat continu op 90% van je 1RM trainen zwaar is en niet altijd goed. Maar het is wel aan de beginners om voor die begeleiding te zorgen als ze besluiten om te trainen.

Verder wil ik ook nog eens vermelden dat ik liever stronglifts aanraad dan rippetoe. Als je het programma kent weet je dat je bij stronglifts op een gegeven moment overschakelt naar 3x5, wat hetzelfde als rippetoe is. Stronglifts gaat naar nog een stap verder door te zeggen dat als het gewicht dan nog zwaarder wordt, dat je moet overschakelen naar 1x5 i.p.v. 3x5. Een stap dat ik wel goed vind. Door die stap kom je ook dichter bij Madcow/Bill Star. Wat ik een logische overgang vind op stronglifts/rippetoe (vooral als kracht je doel is)

Zie commentaar

Maar hoe weet je dat ze overtrained waren dan?

Een liter melk is trouwens niet echt overtuigend dat ze genoeg aten, of bedoelde je liters? Like, 3-4 per dag?

Heren, even voor de duidelijkheid...

Ik wil niet de programma's ter discussie stellen.

Wel wil ik jullie attenderen op het feit dat bij dergelijke programma's veel meer komt kijken dan alleen het gewichtheffen zelf. En dan kun je een absolute beginner dus niet zomaar adviseren "zware" programma's te volgen, zonder hen ook te wijzen op de randvooraarden die even zo belangrijk zijn...

En zoals ik al schreef, in mijn omgeving zijn er meerderen geweest die begonnen zijn met dergelijke programma's en uiteindelijk af moesten haken wegen lichamelijke of psychische problemen. Hun lijf was er simpelweg nog niet klaar voor... Het tempo van het programma gaat sneller dan het tempo waarin het CNS en de pezen zich aan kunnen passen.

Het gemak waarmee hier op het forum tegen absolute beginners wordt gezegd dat ze niet moeten mieten en zwaar moeten gaan liften, dat stel ik hier ter discussie...

---------- Post toegevoegd Sun 1 Jan 2012 om 20:51 ----------

Maar hoe weet je dat ze overtrained waren dan?

Een liter melk is trouwens niet echt overtuigend dat ze genoeg aten, of bedoelde je liters? Like, 3-4 per dag?

Ze gaven aan moe te zijn in het hoofd, geen motivatie meer te hebben om te trainen, vermoeide benen te hebben, lager libido... (dit alles was niet te wijten aan werkgerelateerde zaken). Symptomen van overtraining volgens mij...

Het voorbeeld van de melk was bedoeld om aan te geven dat beide heren het programma trouw volgde en dus braaf hun liters melk naar binnen kloekte omdat in het programma werd geschreven dat dit goed was.

---------- Post toegevoegd Sun 1 Jan 2012 om 20:55 ----------

Het CNS en herstelt toch juist sneller dan je spieren? En pezen toch ook?

Dus dan zou ik met die peesontsteking eerder richting verkeerde techniek (voor die persoon) of andere activiteiten kijken dan naar het programma en ik ben heel erg benieuwd hoe de 'overtraining' geconstateerd is...

Een absolute beginner kan zich namelijk niet overtrainen binnen de context van het programma (vreten en slapen) omdat hij per definitie (op die manier) voor de volgende training alweer hersteld is, en anders is het geen absolute beginner meer.

Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk is jezelf kapot te trainen zelfs als beginner, maar dat ligt niet aan het programma. En dat zou ik geen overtraining noemen, maar verkeerd trainen. Dan volg je het programma niet.

Informatie over wanneer het programma misschien niet meer geschikt is, hoe progressie niet geforceerd moet worden, en inspelen op de unieke situatie van de trainee is wat ik ook vind dat ontbreekt bij de programma's en het aanraden ervan.

Meestal gaat het (internet)advies erbij juist precies de verkeerde kant op: blijf het volgen tot stats X Y en Z, gewoon proberen verhogen, niks toevoegen, niks veranderen, etc.

Hoe dat niet werkt heb ik zelf ook meegemaakt, dus ik pas eigenlijk zo bij jouw voorbeelden en heb zelf precies die fouten gemaakt waar ik het over heb.

En toch vind ik echt niet dat het aan het programma ligt. Dat blijft ik uitermate (en uitsluitend?) geschikt vinden voor beginners.

Eigenlijk komt het er denk ik gewoon op neer dat er coaching/begeleiding met kennis/ervaring ontbreekt in je sportschool (en op internet) +1

Nette post, krisk!

Stronglifts/rippetoe is geen "zwaar" programma, maar wordt een zwaar programma. En bij elk programma is het toch de bedoeling om zwaar te worden?

Dat de commentaar op dit forum niet altijd even goed is, is wel iets anders. Maar dat wil daarom niet zeggen dat je het programma niet moet aanraden aan beginners.

Ik doe m'n best. :)

Ik ben het zeker met je eens dat het advies nogal wat tekort komt, en alles leren van internet is zo zeker niet ideaal. Of je moet net het juiste advies treffen van mensen die echt wat ervaring hebben (zoals jezza, harpep, etc) i.p.v. de broscience van mede-beginners/intermediates (zoals ik eigenlijk :o)

Ik zelf ben ook niet goed bezig geweest ondanks advies op te volgen, en dat kwam eigenlijk doordat ik een verkeerd beeld kreeg van wanneer het programma geschikt is en dat je tot bepaalde stats behaald te hebben niet moet miepen maar hard moet blijven trainen. De adviezen tot "dont mess with program" komen op hetzelfde neer.

En de gevolgen daarvan ben ik nog steeds aan het proberen op te lossen dus ik snap goed waar je vandaan komt met dit probleem.

Ze gaven aan moe te zijn in het hoofd, geen motivatie meer te hebben om te trainen, vermoeide benen te hebben, lager libido... (dit alles was niet te wijten aan werkgerelateerde zaken). Symptomen van overtraining volgens mij...
Dat zijn zeker symptomen van stress, het woordje overtraining kunnen we nog over discussieren, maar als er nog steeds progressie gemaakt kan worden dan is niet miepen en gewoon zwaar blijven trainen misschien precies wat ze moeten horen?

Als er achteruitgang is of echt absolute stilstand zelfs na meerdere resets dan moet er natuurlijk een oplossing gezocht worden maar dat kan binnen het programma, dus je moet juist leren how to mess with the program. Dit deed ik fout o.b.v. het advies of de indruk die ik kreeg.

En zoals ik al schreef, in mijn omgeving zijn er meerderen geweest die begonnen zijn met dergelijke programma's en uiteindelijk af moesten haken wegen lichamelijke of psychische problemen. Hun lijf was er simpelweg nog niet klaar voor... Het tempo van het programma gaat sneller dan het tempo waarin het CNS en de pezen zich aan kunnen passen.
Ik ben nog wel benieuwd of dit na meerdere resets is geweest en ze dus gewoon geen (absolute) beginner meer zijn. Het antwoord in jouw voorbeelden kan dus zijn dat de progressie aangepast moet worden, wat bij het programma hoort want de 5x5 varianten (SS/SL, Madcow, Bill Starr, Texas Method) zijn eigenlijk allemaal 1 programma met verschillende snelheden van progressie.

Laatst bewerkt:
@ Krisk

Wat zou je hen dan aanraden... Het programma blijven volgen en wat assistance oefeningen toevoegen, zodat ze niet drie "zware" compounds achter elkaar hebben in één training.

Of puur het programma blijven volgen en eventueel teruggaan van 3 x 5 naar 1 x 5?

Of ...

En wat betreft die resets... ja, diegene hebben allen één of meerdere resets gehad al.

Alle training valt of staat met voeding, als je voeding slecht is word je training dat ook.

Dan word het tijd voor een intermediate progressie! stronglifts 1x5, texas method, madcow of een bill starr variant, zoiets.

Wat voor stats hebben ze behaald?

Poeh... daar vraag je me wat...

Die 2 zaten na drie maanden op ongeveer

90 squat, 110 deadlift en 75 bench...zoiets...

Maar als ik jou goed begrepen heb, vind jij programma's als Rippetoe en Stronglifts wel heel goed voor absolute beginners. En moeten ze terugschroeven of overstappen op programma's als Madcow als een 1 x 5 rippetoe / stronglifts té zwaar gaat worden?

---------- Post toegevoegd Mon 2 Jan 2012 om 10:17 ----------

Alle training valt of staat met voeding, als je voeding slecht is word je training dat ook.

Klopt, +1

Stronglifts en rippetoe werken met progressive loading (denk ik:p weet de juiste term niet precies). Iedere training verhogen ze het gewicht. Zo zal een beginner snel vooruit gaan, maar niet te snel zodanig dat zijn lichaam kan wennen aan het gewicht.

Uiteraard kan men dit niet blijven doen en komt men na een tijdje op een gewicht dat men niet meer iedere training kan verhogen. Ook na een deload. Dan is het tijd dat men overstapt op een programma zoals madcow. Daar verhoogt men wekelijks en werkt men met een heavy, medium en light dag. Zodanig dat het lichaam gemakkelijker kan herstellen van de zware gewichten.

Doordat ze misschien op zo een zwaar gewicht zaten dat ze niet meer iedere training konden verhogen, maar dit toch deden, hebben ze misschien die peesontsteking en overtraining opgelopen.

Wat TS denk ik vooral probeert te zeggen is dat we mensen niet alleen 'google Rippetoe' moeten aanraden. Maar wat meer info moet geven over deloading etc. Waar TS op zich een goed punt heeft.

Poeh... daar vraag je me wat...

Die 2 zaten na drie maanden op ongeveer

90 squat, 110 deadlift en 75 bench...zoiets...

Maar als ik jou goed begrepen heb, vind jij programma's als Rippetoe en Stronglifts wel heel goed voor absolute beginners. En moeten ze terugschroeven of overstappen op programma's als Madcow als een 1 x 5 rippetoe / stronglifts té zwaar gaat worden?
Die stats zijn heel typisch na de eerste 3 maanden progressie. Goed bezig! En inderdaad een goed punt voor een andere aanpak rond de progressie.

Ik zou in dit geval zeggen probeer de woensdag squats tot 80% van de normale werksets, of er front squats voor 3x3 van te maken en het gewicht met squats alleen nog op vrijdag verhogen. Over gaan op 1x5 en even een aanloop van 3-4 weken nemen terug naar de huidige gewichten kan ook goed.

Ik denk dat ze nog wel iets verder kunnen met starting strength maar dan moet er iets verbeterd worden. Misschien dat ze nog meer moeten eten? Dat uitzoeken om nog meer uit starting strength/stronglifts te wringen is de moeite misschien niet waard.

Overstappen op madcow o.i.d. is een optie, maar het gaat niet om het exacte programma maar het feit dat er een wekelijkse progressie word ingezet i.p.v. een progressie per training!

Doordat ze misschien op zo een zwaar gewicht zaten dat ze niet meer iedere training konden verhogen, maar dit toch deden, hebben ze misschien die peesontsteking en overtraining opgelopen.
+1!

Laatst bewerkt:
ik denk wel dat we kunnen besluiten dat rippetoe en stronglifts wel degelijk programma's voor beginners zijn, maar dat als we beginners het advies geven om SL/rippetoe te volgen, dat we ze ook het advies geven om goed hun voeding te verzorgen, goed te rusten, en als het niet meer gaat deloaden of als je al vrij hoog zit, overschakelen naar een ander programma.

Rust en voeding wordt er meestal wel bij genoemd, en als men de goede bronnen leest (het boek om maar wat te noemen) word dat ook wel heel erg benadrukt. Misschien zelfs te, alsof dat alles oplost.

Dat is niet eens zo heel erg kritisch denk ik namelijk. Zelfs met te weinig eten en zeker met te weinig slaap heb ik zelf nog wel eens vooruitgang kunnen maken in deze programma's. En aan de andere kant is het zelfs mis gegaan met te veel eten. Dus voeding maakt of breekt het programma nog niet eens; het is slechts een eerste punt om te controleren voor het geval het echt enorm tekort schiet (de 8-boterhammen-met-een-plakje-magere-kipfilet-en-een-glas-melk-per-dag-is-al-veel dieeten). Mindere voeding en rust vereisen gewoon andere progressie?

De juiste snelheid van progressie lijkt veel belangrijker. Waar we op moeten letten is dat we niet doen alsof je met het absolute basisprogramma gegarandeerd in een paar maanden tot een 3 plate squat kunt komen zonder ooit wat aan te passen, en dan pas geen beginner meer bent.

Van wat ik zie komt men met het basis 5x5 template in een paar maanden een stukje voorbij bodyweight squat, en dan met een paar cycles intermediate progressie tot 1.5x bw squat. Daar kan al gauw een jaar overheen gaan. Daarna wordt het advanced met wekenlange deloads maar dat zie ik eigenlijk niemand doen, de meesten gaan dan voor andere programma's die specifieker bij hun doelen en voorkeuren passen.

In practical programming staat dat wat beter, starting strength en de info op stronglifts benadrukken deze stappen niet zo goed volgens mij.

Laatst bewerkt:
Maar hoezo bang voor blessures ?

Wie hier wordt wakker zonder ergens last te hebben ? Enkel grietjes die 2u cardio doen hebben dat. Iemand die zich serieus bezig houdt met zijn sport, gaat sowieso ergens iets oplopen - vraag is niet OF het zal gebeuren, maar wanneer en hoe.

Wie hier wordt wakker zonder ergens last te hebben ? Enkel grietjes die 2u cardio doen hebben dat. Iemand die zich serieus bezig houdt met zijn sport, gaat sowieso ergens iets oplopen - vraag is niet OF het zal gebeuren, maar wanneer en hoe.

Dat is een foute redenering!
Als je alles goed doet met een goede techniek kun je perfect door het leven gaan zonder blessures. Het enigste dat je kan hebben is wat stijve spieren. Maar dat heeft niet iedereen.
Dus hou op met die onnozele praat van enkel grietjes dit of "haal je tampon uit je k*t en ga zwaar liften".
Daar help je niemand mee!
En op je vraag te antwoorden: ik word wakker zonder ergens last van te hebben. En ik ben zeker geen grietje.

Als je alles goed doet met een goede techniek kun je perfect door het leven gaan zonder blessures. Het enigste dat je kan hebben is wat stijve spieren. Maar dat heeft niet iedereen.
Dus hou op met die onnozele praat van enkel grietjes dit of "haal je tampon uit je k*t en ga zwaar liften".
En op je vraag te antwoorden: ik word wakker zonder ergens last van te hebben. En ik ben zeker geen grietje.

Weet niet of het zo zwart-wit bedoeld was hoor.
Als je serieus resultaten wilt gaan boeken moet je wel een gevoel van discomfort hebben. Vaak wordt de techniek minder bij mensen die per sé de laatste reps eruit willen persen waardoor pijntjes en blessures ontstaan. Veel topsporters hebben vaak ook constant kleine pijntjes.

Squat: 3x5x135kg
bench: 5x5x87,5kg
overhead press: 5x5x60kg
deadlift: 1x5x135kg
barbell row: 5x5x67,5kg
lengte: 1m75
gewicht: 75kg

Mijn vriendin heeft jouw lengte en gewicht, bencht 60kg, overhead presst 40 en deadlift 135, rowt 40kg dumbbells... en zij boekt nog altijd progressieve vooruitgang... :rolleyes: Je lifts zijn iig te vergelijken met die van een grietje, daarom dat ik je niet serieus neem.

Leer maar eerst wat een 1RM is, doe eens een PL wedstrijd mee en praat dan over blessures. Of nog een opdracht: vraag aan die mense op wedstrijd of ze wakker worden zonder blessures.

Hell, op elke wedstrijd waar ik naartoe ga, zij het BJJ of PL, zijn 80% van de mensen op een of andere manier geblesseerd. Ben niet pessimistisch of zwart wit, maar mensen op serieus niveau hebben toch last van 't een en 't aner.

Blessures is toch wat anders dan ergens last hebben? Ik heb bijna altijd overal last, zeker na zware trainingen, kan mn veters nauwelijks strikken, kan niet onder mn schoenen kijken, ben buiten adem van sokken aan te trekken, alles kraakt en piept overal. Als ik uit de bank wil komen, moet ik me eerst op mn knieën rollen om vervolgens steunend op de tafel op te staan. Hoort bij zwaar trainen en zwaar zijn, zolang het maar enigszins leefbaar is... Blessures heb ik echter bijna nooit, is vaak gewoon een kwestie van verstandig en met de juiste techniek trainen. Pech daargelaten...

Terug
Naar boven