Dat is madcow

Bij Stronglifts en Rippetoe word er 3x "zwaar" gesquat. Er zijn geen lichte dagen.
Om op TS te reageren:
1. Bij zowel Stronglifts als rippetoe begin je met de lege baar, dat is verre van 5x5 van 80% van 1RM zoals jij beweert.
Volgens mij heb ik nergens beweert dat men bij Rippetoe of Stronglifts begint met 5 x 5 80%... Je verhoogt altijd een beetje zodanig dat je lichaam, je CNS en je pezen aan het gewicht beginnen wennen. Dus hier kan het enige probleem zijn dat ze met een te zwaar gewicht begonnen zijn,
zij zijn beiden met een lege barbell begonnen en hebben alletwee eerst een week of 3 puur de techniek van elke lift geoefend, zoals ook beschreven staat in het programma en dan is het niet de schuld van het programma
2. Is het wel door stronglifts/rippetoe te volgen dat ze een peesontsteking hebben gekregen? Hoeveel zijn ze aangekomen in die 3maanden? Hoe is hun voeding?
Ze dronken trouw hun liter melk en aten meer dan ze ooit eerder deden... Hoeveel slaap hebben ze per nacht? Er zijn zoveel meer factoren die meespelen bij een peesontsteking dan enkel het trainen met gewichten zelf.
3. Er staat inderdaad misschien soms weinig geschreven over het deloaden. Zelf ga ik nooit zeggen dat je dit niet moet doen. Ik ga het zelf aanraden, omdat ik zelf zo over plateaus ben geraakt. Maar ook dit licht niet bij het programma, maar meer aan de trainees zelf.
4. Je zegt dat om als beginner het een slecht moment is om met rippetoe/stronglifts te beginnen o.a. omdat ze niet veel verstand hebben van voeding e.d. Volgens die redenering moeten ze eerst lezen over voeding en dan pas beginnen met eender welke vorm van gewichtstraining.
Dus volgens mij licht het programma niet aan de basis van de peesontsteking want het programma is net zo ontworpen dat je lichaam beetje per beetje aangepast wordt aan het zware gewicht. Eerder de voeding en de rust zijn volgens mij de oorzaak van de peesontsteking en de overtraining.
Ik versta je reactie en je conclusie, maar ik vind het een beetje te ver gaand dat je zomaar zegt dat programma's als stronglifts en rippetoe niet mag aanraden aan beginners. Als je ver genoeg zoekt vind je van elk programma wel een persoon die eer een of andere blessure aan overgehouden heeft.
Mensen moeten gewoon weten waar ze aan beginnen. Ze moeten weten wat te doen, hoe het principe is. Ze moeten goed eten en rusten. Dit zijn dingen die volgens mij wel vrij goed zijn uitgelegd bij stronglifts maar minder bij rippetoe.
Het programma is niet de schuld van de blessures, maar eerder de personen die het doen. Beginners moeten goed begeleid worden, net omdat ze beginners zijn. Ze moeten weten wat het belang van voeding en rust is. Dat ze niet mogen overtrainen. Dat als ze vast lopen beter eens met licht gewicht trainen en dat continu op 90% van je 1RM trainen zwaar is en niet altijd goed. Maar het is wel aan de beginners om voor die begeleiding te zorgen als ze besluiten om te trainen.
Verder wil ik ook nog eens vermelden dat ik liever stronglifts aanraad dan rippetoe. Als je het programma kent weet je dat je bij stronglifts op een gegeven moment overschakelt naar 3x5, wat hetzelfde als rippetoe is. Stronglifts gaat naar nog een stap verder door te zeggen dat als het gewicht dan nog zwaarder wordt, dat je moet overschakelen naar 1x5 i.p.v. 3x5. Een stap dat ik wel goed vind. Door die stap kom je ook dichter bij Madcow/Bill Star. Wat ik een logische overgang vind op stronglifts/rippetoe (vooral als kracht je doel is)