AndroidHealthClinic

Rock Iron Steel Rage

Flinke rackpulls! Deed je ze vanaf kniehoogte?

• Topic Starter Topic Starter
Thanx!

Vanaf kniehoogte ja... 280 of 290 moet in de nabije toekomst te doen zijn, als ik de oefening wat gewoon wordt.

The Locust zei:
Ha.... hij bedoelt uiteraard "2000 times", dwz gezien over een zekere periode en (tja...) niet 2000 reps ;) Justa, en nog een aantal auteurs (e.g. Pavel ), beschouwen een lift als een 'skill' die zo vaak mogelijk moet 'gepracticed' worden, en niet noodzakelijk tot faillure moet getraind. Justa's trainingsprincipes verwijzen vaak naar "heavy manual labour" en "kracht uit grootvaders tijd", e.g. naar zware beroepen waar men sterk werd door dag in dag uit zware dingen (biervaten, hooibalen etc) te hijsen. (Bv. in zijn zogenaamde 'shovel lift' oefening bootst hij gewoon een kolenschepper na). Je moet die squat dan ook in dat licht begrijpen. Hij wil gewoon zo vaak als maar kan een zwaar gewicht in zijn nek hebben.[/QOUTE]

Interessant; dat nabootsen van zware arbeid. Maar 'traint' hij dan ook meerdere keren per dag en langer dan een uurtje? Anders is het nog steeds een beetje kunstmatig :P

Woensdag 15 Juni

1) Strict Overhead Press
6 x 50
6 x 60
6 x 70
6 x 80
5 x 90kg
10 x 70kg

2) Prone Barbell Row
8 x 70
5 x 90
2 x 5 x 100kg (PR)
8 x 90

3) Bench Press (light/recovery)
5 x 70
5 x 90
5 x 100
3 x 3 x 110kg
3 x 3 x 100
5 x 3 x 90

4) Push Press
3 x 60
3 x 80
2 x 90
2 x 100
1 x 110kg

5) Barbell Curl
5 x 40-55-65-75
4 x 85kg (PR)

6) Paar setjes hammer curl, seated dumbbell curl, 10-12 reps

Bedoel je met Prone Barbell Rows, Bent Over Rows met pronated grip?

Sterke kerel, die rack pulls en overhead presses zijn machtig man :thumb:

BTW wat is je gedachte om rack pulls tijdens een training van alleen maar bovenlichaams oefeningen te doen?

EQ :
neen, ik bedoel barbell rows liggend op m'n buik op zo'n hoog bankje. Dacht dat deze oefening 'prone rows' of misschien ook 'chest supported rows' heet ? Kvind dat een goeie afwisseling met gewone rows omdat je je onderrug zo wat met rust laat. Verder een normale row greep, geen curl greep.

MS :
Normaal doe ik op maandag deadlift, bench, en rows. Maar omdat m'n benen nog totaal appelmoes waren van te squatten heb ik rack pulls gedaan (minder leg involvement)

Programma in z'n geheel is normaal als volgt : (ik zeg normaal, want ik doe altijd wel iets voor de goesting)

maandag dus : deadlift, bench, rows + extra's (meestal triceps, extra lats,...)
woensdag : staande presses, prone rows, light bench, push press, curl
vrijdag : squat, bench, power clean, chins, + extra's (meestal triceps)
grippers op dinsdag, donderdag, zaterdag

er is dus niet echt een 'upper-body' of 'lower-body' dag. Ik doe oefeningen zoveel mogelijk om en om, de zwaarste eerst, en presses en pulls verder afwisselen. Bv. Ik ga niet direct push pressen na strict presses. Ook niet direct PCL na squat bv, want als ik ertussen eerst bench krijgt m'n onderrug wat tijd om te bekomen.

Zijn idd prone of CS rows. Vanwaar de full body keuze? Full body vind ik idd een goede keus, maar heb zelf liever 6 dagen upper body / lower body rotatie.

Ahzo nu snap ik het ja, en Full Body is zeker goede keus als je het aankunt :thumb:

BTW train je al lang bij Luc? Je hebt me daar anders mss al eens zien trainen met Munk (Koen Demuynck, grote blonde beer, maat van Tweety ;)). Ben er al stuk of 5 maal geweest denk ik.

Nog niet zo lang, enkele maanden. Ik heb ook Koen Demuynck daar nog maar een keer of twee gezien, hij was een tijd gestopt of zo.

Training Vrijdag 17 juni

1) Squat
5 x 100
5 x 120
5 x 140
5 x 160
3 x 170
3 x 180
5 x 190kg

2) Bench Press
5 x 70
5 x 100
3 x 110
3 x 120
3 x 130
1 x 140kg
8 x 110kg
Bench zat helemaal niet zo goed vandaag. Ik was van plan dubbeltjes te doen met 140 voor een setje of vier. Niet dus.

3) Power Clean
Niets bijzonders, enkele singles met 110kg, kon dus ook beter, zeker na die 8x100 van vorige week.

4) Narrow Grip Bench Press
....en dan gaat deze plots weer zo lekker, nochtans een oefening die ik zelden doe :
12 x 70
10 x 90
8 x 100
5 x 110
3 x 120
3 x 125
2 x 130kg vlotjes

Hmmm.... moet ik toch eens over nadenken... Mijn gewone raw bench (is wel met medium greep, wijd mag/kan ik niet) is nu op een goede dag denk ik rond de 150kg, maar ik weet zeker dat ik ook 140kg narrow bench (raw). Een mens zou dus denken dat m'n schouders (zie ook m'n overhead werk) en triceps relatief sterker zijn dan m'n borst, en dat die laatste dus wellicht wat specifieke arbeid nodig heeft, niet ?

5) Chins (medium-wide grip)
1 set tot faillure ; 19 schone reps !!! (PR)

6) Seated pulley rowing
1 setje met de ganse stapel, 12reps

MonsterStrength zei:
Waarom kun/mag je niet wijd benchen?

Ik heb in het verleden vier keer m'n schouder ontwricht. Een keer bij karate en nog een paar keer met de jeugdbeweging. Nu heb ik daar nauwelijks nog last van, en ik kan alle oefeningen doen die ik wil (onder meer omdat ik heel veel shoulder prehab doe). Maar ik moet er aandacht aan blijven besteden en een wijde greep bij gelijk welke press leidt bij mij binnen de kortste keren tot problemen. Bovendien ben ik vrij klein van gestalte dus neem ik gewoon die greep die het meest natuurlijk aanvoelt.

Unregistered zei:
Vanwaar de full body keuze ? Full body vind ik idd een goede keus, maar heb zelf liever 6 dagen upper body / lower body rotatie.

Toen ik begon te trainen deed ik veel stomme dingen uit pure onwetendheid. Zoals velen ging ik geen zak vooruit en bleef 63kg wegen. Eén van de veteranen in m'n toenmalige gym is me toen beginnen helpen en heeft me o.a. verboden om ook maar één toestel of halter aan te raken en enkel met barbells te trainen, en ik mocht - pure Stuart "Brawn" McRobert sT - voorlopig maar twee keer per week trainen : woensdag squat, bench, en rows en op zaterdag deadlift, presses en optrekken. Lijkt simpel maar hij liet me echt afzien. Ik ben twee jaar zo basic blijven trainen maar m'n lichaamsgewicht ging van 63 naar 80kg.

Ondertussen ben ik verder gevorderd en heb ik over de jaren heen allerlei trainingsprotocols gevolgd, maar ik doe nog altijd regelmatig eens een paar maanden full-body - wel iets uitgebreider dan toen. Ik train gewoon heel graag train zo, en met de weinige tijd die ik momenteel ter beschikking heb komt het ook het beste uit. Binnenkort ga ik weer wat meer tijd hebben en dan wellicht weer een tijdje vier keer per week.

Hoe ziet jouw routine eruit ? ? "6 dagen upper body / lower body rotatie..." Train je echt zes keer per week, of heb je zes verschillende workouts die je op 10 of 14 dagen roteert ? Kan je die aub kort eens posten ? Ben altijd benieuwd hoe anderen trainen.

6 dagen per week en dag 7 lichte recovery. Soms ook AM / PM. Niet alle dagen zijn even zwaar, maar het gaat goed naarmate je goede werkcapatiteit opbouwt :)

Echt alles posten duurt te lang, maar het is gericht op kracht / strength-speed / speed-strength / strength endurance / muscle endurance en werkcapatiteit van het gehele lichaam. Lifts die ik gebruik zijn meestal de powerlifts (alhoewel de bench wat minder), olympische lifts, maar vooral de assistance daarvan (highpull, pushpress, power shrug vanaf knie), omdat je daarbij meer gewicht gebruikt en dus meer strength speed opbouwt. Verder strongman lifts zoals stenen, en odd lifts zoals de side press die ik nogal veel gebruik.

Unregistered zei:
6 dagen per week en dag 7 lichte recovery. Soms ook AM / PM. Niet alle dagen zijn even zwaar, maar het gaat goed naarmate je goede werkcapatiteit opbouwt :)

OK. Is het dan zo dat je je core lifts heel vaak traint ? Hoe vaak doe je bv Squat of deadlift ? 2-3keer ? Of doe je telkens variaties van een bepaalde oefening ? Nu doe ik squat en deadlift maar één keer per week, maar ik wil dat gaan opdrijven en ben een beetje aan het brainstormen hoe ik dat best ga aanpakken...

Training Maandag 20 juni

1) Squat (light)
5 x 70,
5 x 90
5 x 110
5 x 130
5 x 150kg

2) Bench (light)
2 x 5 x 60
2 x 5 x 80
2 x 5 x 100