ThomasK
Dutch Bodybuilder
- Waardering
- 25
- Lengte
- 1m86
- Massa
- 89kg
- Vetpercentage
- 12%
Ik kamp al enige tijd met dit probleem. Wanneer ik mijn oefeningen uitvoer neem ik telkens veel te veel rustpauzes. Dit leidt tot een workout van 4 oefeningen van 1u20min. Dit is veel te lang voor 4 oefeningen dus 20min per oef... Ik doe sets van 3x12 (80-90% Max). Ik lees dat rustpauzes 1-2min mogen duren maar wanneer ik kortere rustpauzes neem, kan ik mijn set nooit afmaken en leidt dit tot failure. dan is dit bv een set van 12, 9, 5 terwijl ik 3x 12 aankan. Enige tips omtrent dit onderwerp? Groetjes!
Train je met een split, ub/lb, fullbody of iets anders?
Als je met een fullbody-schema traint en echt gebrand staat op die korte rusttijden, dan alterneer je gewoon setjes van antagonistische oefeningen of oefeningen die niets met elkaar te zien hebben.
Wat hiervoor gezegd werd van 'wat reps in de tank laten' ben ik ook voorstander van. Als je per se die 12 reps wilt doen, dan kies je een gewicht dat je niet 1 setje 12 keer kan waarna alles bergaf gaat door je gebrek aan rust. Kies dan beter een gewicht waarmee je 13-14 reps kan doen, je doet daar je eerste sets telkens 12 cleane reps mee. Je laatste setje ga je dan bvb. voluit (max reps).
Staar je niet blind op een voorgeschreven aantal reps op je schema. Het is belangrijker dat je op regelmatige basis kwalitatieve reps pompt met een goeie ROM, aan een goed tempo. Hoeveel rust je pakt kan positief en negatief uitpakken in beide richtingen. Ik pak veel rust als ik echt vooruitgang wil boeken op de lift, zodat spiervermoeidheid geen rol speelt en je je 100% kan focussen op een krachtige, explosieve uitvoering.
Weinig rust is dan weer beter in trainingen waar ik voor krachtuithouding (recuperatievermogen) ga. Heb ook gelezen dat hypertrofie groter zou zijn bij minder rust, maar denk dat je beter af bent eerst een flinke krachtbasis te bouwen vooraleer je op hypertrofie te focussen. Gaat wat makkelijker dan.