MuscleMeat

Schema tijdens cut

Pietje II

Advanced Bodybuilder
Waardering
52
Lengte
1m85
Massa
88kg
Ik ben benieuwd wat voor voorkeur bb'ers hebben voor een krachtschema tijdens de cut. Blijf je gewoon op dezelfde voet doorgaan als tijdens de bulk, of maak je echt een krachtschema die je tijdens de cut gebruikt?

Iets waar ik toch wel benieuwd naar ben, aangezien ikzelf het best moeilijk vind om een goed schema te bedenken voor tijdens de cut. Natuurlijk gaat het tijdens de cut voornamelijk om vetverlies en spierbehoud, maar wat zou je nou het beste kunnen doen? Of maakt dit eigenlijk totaal niets uit? (Let op: het gaat dus om een schema voor krachttraining, niet voor cardio of andere dingen :))

hetzelfde als in de bulk,maar niet voorbij spierfalen

Gewichten zo hoog mogelijk houden, volume/oefeningen eventueel inperken naar gelang mijn energie niveau.

Ik denk dat ik een keer wat hoger in reps ga zitten. Maar dan wel met een hoog intensiteit. Normaal gesproken altijd tussen de 6-8 hh 3 setje hoog intensiteit.

En aankomende cut 8x 10x 12x op compound en 10x 12x 14x op isolatie

Uitvoering van een oefening is belangrijker dan het gewicht. Dus ik zou gewoon geconcentreerd trainen als ik jou was, en mezelf niet zo vast pinnen aan die gewichten. Intensiteit wel zo hoog mogelijk houden overigens; laat dat hartje maar lekker bloed pompen.

+1 (ook rekening houdend met mijn verminderd herstelvermogen door tekort aan voeding en extra training (cardio + HIIT)).
Uitvoering van een oefening is belangrijker dan het gewicht. Dus ik zou gewoon geconcentreerd trainen als ik jou was, en mezelf niet zo vast pinnen aan die gewichten. Intensiteit wel zo hoog mogelijk houden overigens; laat dat hartje maar lekker bloed pompen.
Eens en eens. (kracht)Training hoeft niet anders te zijn, de gewichten waarmee je je resultaat behaalt zullen wss wel afwijken. Maar da's niet meer dan logisch.

• Topic Starter Topic Starter
Oké, ik begrijp dus dat het uiteindelijk niet eens zo heel veel uitmaakt.

Ik twijfelde eerst omdat ik veel mensen hoorde dat ze tijdens de cut bijvoorbeeld eens veel hoger in de herhalingen gingen en meer isolatie-oefeningen deden (om wat meer spierdefinitie te kweken of zo?). Vandaar dat ik me dus afvroeg wat nu gemiddeld door DBB'ers gedaan wordt :)

Eens en eens. (kracht)Training hoeft niet anders te zijn, de gewichten waarmee je je resultaat behaalt zullen wss wel afwijken. Maar da's niet meer dan logisch.

dat was niet wat ik probeerde te zeggen. Probeer zo veel mogelijk dezelfde gewichten te gebruiken, alleen minder oefeningen en minder sets.... tot 60%vermindering in volume zou kunnen zonder spierbehoud in gevaar te brengen

Ik heb ergens gelezen dat minder pauzes tussen sets en oefeningen ook goed is omdat je hart dan meer moet gaan werken. Dus dezelfde workout doe je dan in minder tijd. Kan het stuk alleen niet meer vinden dus mssn kan iemand anders zijn mening hierover geven?

Ik heb ergens gelezen dat minder pauzes tussen sets en oefeningen ook goed is omdat je hart dan meer moet gaan werken. Dus dezelfde workout doe je dan in minder tijd. Kan het stuk alleen niet meer vinden dus mssn kan iemand anders zijn mening hierover geven?

Ik denk niet dat het je gaat lukken om dezelfde workout in minder tijd te doen.. .zou dat wel lukken, waarom heb je dat dan niet tijdens de bulk gedaan ?

dat was niet wat ik probeerde te zeggen. Probeer zo veel mogelijk dezelfde gewichten te gebruiken, alleen minder oefeningen en minder sets....
Minder volume is ook een manier om in beter op je rustperiode te kunnen inspelen. Ik bedoelde 'minder gewicht' dan ook op twee manieren. Ten eerste omdat je voeding in een cut betrekkelijk minder zal zijn (dus je energieniveau en herstelvermogen zullen minder zijn). Hierdoor zal je kracht in de cut ook betrekkelijk minder zijn. En ten tweede omdat waneer je cut - als gevolg van de eerste reden - je lichaamsgewicht zal afnemen, waardoor de gewichten die je in de bulk gebruikt, relatief zwaarder zullen zijn. Is het veilig om te zeggen dat je op deze manier (even aangenomen dat je uberhaupt met dezelfde gewichten zou kunnen trainen in de cut) 'zwaarder' zou trainen dan in de bulk? Dat gaat naar mijn idee juist niet gepaard met een langere rustperiode (eerder een kortere).

Maar goed, in praktijk zal het niet vaak voorkomen dat je in de cut meer gewicht gebruikt dan in de bulk (waarschijnlijk niet eens hetzelfde gewicht). Dus een daling in je trainingsgewicht is een stap die bijna vanzelf gaat.
tot 60%vermindering in volume zou kunnen zonder spierbehoud in gevaar te brengen
Heb je hier bewijs voor? Klinkt iig erg interessant!

Ik denk niet dat het je gaat lukken om dezelfde workout in minder tijd te doen.. .zou dat wel lukken, waarom heb je dat dan niet tijdens de bulk gedaan ?

Misschien heb ik het wat onhandig verwoord. Ik doel op het verkorten van de hersteltijd tussen sets en oefeningen; het woord 'pauze' is wat ongelukkig gekozen. Maw je gaat dan meer richting een circuit-achtige training.

Terug
Naar boven