AndroidHealthClinic

Schema van Kelei (bodybuilding.com)

Bezoekers in dit topic

En als kers op de taart die achterhaalde 10 reps op elke set.

10-12 reps op elke set (kuiten buiten beschouwing gelaten) is bewezen dat het de meeste hypertrofie stimuleert. Evenals progressive overload (elke workout proberen een rep te verhogen en wanneer je 12 kan, het gewicht verhogen tot je weer 8-10 reps kan).

Waarom zou het achterhaald zijn? Dit is een hypetrofie scshema, geen powerlift/kracht schema.
 
Vandaag dus Kelei D1 gedaan en ik moet zeggen dat het wel goed ging. Echter ga ik toch een hybride manier pakken. Wat ga ik doen?

De compounds pak ik gewoon op de oude kelei manier. Dus gewoon 1e set tot failure "10/12 reps" en dan gewoon 3 of 4 reps tot ik er 30 heb.

Isolatie oefeningen pak ik gewoon tot failure op de nieuwe kelei manier. Waarom zo? Het feit is dat wanneer ik tot failure ga, ben ik eerder geneigd ben om op te geven op dagen dat t minder gaat.

Als ik een bepaald aantal sets of reps moet halen, dan heb ik een doelstelling en dan ga ik ervoor. Is een soort van mindset ding. Daarbij kan ik me ook beter focussen op techniek

Daarbij vind ik het ook beter om meerder reps te pakken voor iso oefeningen. Het voelt niet lekker om maar 3 tot 4 reps erg zwaar te pakken voor iso. Bijvoorbeeld db lateral raise, dat is gewoon voor mij niet fijn.

Vandaar dus iso gewoon 10/12 rm en weinig rust tussen sets, 5 sets tot fail. Compounds gewoon oude kelei stijl.

What do you guys think?
 
10-12 reps op elke set (kuiten buiten beschouwing gelaten) is bewezen dat het de meeste hypertrofie stimuleert. Evenals progressive overload (elke workout proberen een rep te verhogen en wanneer je 12 kan, het gewicht verhogen tot je weer 8-10 reps kan).

Waarom zou het achterhaald zijn? Dit is een hypetrofie scshema, geen powerlift/kracht schema.

Verhoudingsgewijs is het "bewezen/aangenomen" dat 10-12 reps in een korte tijdspanne de meeste groei kan geven.
Maar over het algemeen is dat te zwart wit, op langere termijn afwisselen/waven/periodiseren(whatever) zal meer opleveren. Ook is het simpele, lineaire, idee om gewoon gewicht/reps te blijven toevoegen tot je een target haalt iets wat stukken minder efficiënt werkt, als je de beginner fase gepasseerd bent. Gains zijn zelden zo lineair.

Overigens behaal ik persoonlijk voor de meeste groepen de grootste winst in de 4-8 range. Armen en delts als uitzondering.
 
Laatst bewerkt:
10-12 reps op elke set (kuiten buiten beschouwing gelaten) is bewezen dat het de meeste hypertrofie stimuleert. Evenals progressive overload (elke workout proberen een rep te verhogen en wanneer je 12 kan, het gewicht verhogen tot je weer 8-10 reps kan).

Waarom zou het achterhaald zijn? Dit is een hypetrofie scshema, geen powerlift/kracht schema.

En er zijn ook al weer onderzoeken waar dit tegengesproken wordt, zoals terug te vinden in de PL sectie.
 
Personen die iemand met een duidelijke visie op training en voeding afkraken omdat de persoon in kwestie door voortschrijdend inzicht en ervaring zijn schema veranderd. En vervolgens zo vrij is om een enorme hoeveelheid kennis voor niets te delen met de gebruikers van dat schema. Dezelfde mensen die met alle waarschijnlijkheid in het subforum Trainingsschema’s & Programma’s regelmatig anderen om goedkeuring voor hun schema vragen.

Ik vind het erg leuk om te lezen dat de personen die eerst overtuigd waren van zijn schema, nu ineens het tegenovergestelde beweren. In plaats van hem “niet serieus meer kunnen nemen”, kan je ook even de tijd nemen om de grijze massa in de bovenkamer te gebruiken. Dan had je waarschijnlijk kunnen concluderen dat Kelei helemaal niet van zijn overtuigingen is afgestapt, maar enkel een gematigde versie heeft gemaakt van zijn vorige schema(‘s). Rest-pause is gebaseerd op constant tegen spierfalen aan te zitten en die filosofie zit er nog steeds in. Je begint met een initiële set met een 10RM en doet vervolgens setjes tot falen waarbij rust een constante factor is. Rest-pause, maar dan gematigd. Dat een schema evolueert van initieel gecompliceerd naar steeds eenvoudiger is een gebruikelijk verloop.

En de gebruikers van het schema “schapen” noemen… De hele BB-community is één kudde schapen, getuige SS en derivaten die nog altijd de hemel in geprezen worden voor en door BB’ers. In navolging van de tweede alinea van dit epistel, had je zelf na kunnen denken over het schema en daar conclusies aan kunnen verbinden. Wellicht was de gedachte opgekomen dat je rest-pause nog steeds kan toepassen op dit schema, aangezien het schema een gematigde variant daarvan is. Maar de schaapmodus wordt geactiveerd en er wordt direct verondersteld dat het schema opgevolgd moet worden zoals het opgeschreven is, en dan is het ineens waardeloos. Sheep much?

De enige persoon die een bewezen heeft zelfstandig na te kunnen denken, is MesutY, getuige het uitvoeren van het schema en daar zelf het één en ander aan te passen.

Misschien een thread openen met de grootste ongefundeerde bullshit die het 27-jarige knaapje uitkraamt?

Dingen als: "I see no use in foam rolling" en dat hele eiwitverhaal wat je nergens anders ooit terugleest of zult lezen.
De mening van een persoon als “ongefundeerde bullshit” bestempelen terwijl die meningen overduidelijk gefundeerd zijn zoals hij heeft bewezen. Daarbij zijn bevindingen als onzin te betitelen terwijl jouw eigen onderbouwing schittert door afwezigheid. En als klap op de vuurpijl bevestiging van anderen vragen om jouw eigen “standpunt” valide te maken.


Ik ga Kelei en/of zijn schema niet verdedigen, bovenstaande verhaal is enkel een zware rant waar jullie slachtoffer van worden. Het autonoom denken is op DBB al een tijd geleden naar de prullenbak verwezen en van fatsoenlijk argumenteren is blijkbaar geen sprake meer. Wat is deze.

En nee, ik ben ook niet heilig. I’m aware.

//rant

PS: niets persoonlijks, Detek.
 
Ik heb nooit helemaal achter zijn filosofie(zonder specifieke punten nu aan te halen) gestaan, en na het proberen van de routine alleen maar voor mijzelf heb bevestigd.

Mensen die het een fantastische routine vinden moeten het vooral gewoon blijven doen, maak je gainz dan ben je aan het winnen, toch? Hij heeft een goede filosofie met imo een paar mindere punten(het altijd near failure trainen bv). Daarbij is de nieuwste variant ook gewoon niks meer, of minder, dan een standaard ppl routine. Idem ditto voor het origineel, op de rp sets na. En daar is verder helemaal niks mis mee.

De reden dat ik het niet serieus kan nemen is gewoon om de hele "boembarie" eromheen, niet zozeer om de schema's specifiek. Want een one fits all routine bestaat immers toch niet. Denk ook een beetje aan het eerder geposte dominee wordt imam verhaal, hij blijft rp als superieur zijn maar doet zelf de "nieuwe" advanced versie. Dat maakt niet uit, maar dan kun je logischerwijs wel verwachten dat een aantal mensen wat vraagtekens krijgt.

Dus; er komt een standaard "run of the mill" ppl als revisie, dan de manier hoe de community daar her en der (bb.com) bijna de indruk wekt alsof ze nooit zoiets gezien hebben. Wat mij dan vooral amuseert is hoe men hier als een stel tards op wat kleine kritiek, al dan wel of niet gefundeerd, reageert; hersens gebruiken, dom, etc. Terwijl ik deze zelf(niet perse jij)in andere/oudere threads kritiek van een zelfde niveau heb zien maken.

Dus; ik kan het niet serieus nemen.:p
 
Laatst bewerkt:
@Qxx, je hebt helemaal gelijk! Ik liet me een beetje gaan. Thx.

Over het foam rollen: http://www.strengthandconditioningresearch.com/2013/10/01/foam-rolling/.
Research hierover is inderdaad beperkt, maar om het meteen als zinloos te bestempelen...

Dat is maar één voorbeeld. Waar ik vooral op doel is dat Kelei soms wat beter rekening kan houden met zijn invloedrijkheid.
 
ben ook van plan dit schema te gaan gebruiken.
Maar is het nou de bedoeling dat ik per oefening 5 sets van 24 reps maak, of dat het aantal sets niet uitmaakt, als ik maar aan de 50 reps kom?
 
ben ook van plan dit schema te gaan gebruiken.
Maar is het nou de bedoeling dat ik per oefening 5 sets van 24 reps maak, of dat het aantal sets niet uitmaakt, als ik maar aan de 50 reps kom?
Over welk schema heb je het? De meest recente of de oudere met rest/pauzed?

Weet er iemand trouwens hoe je het best deadlifts implementeert in de PPL-routine? Ik zou ze graag nog steeds krachtgericht doen.
 
ben ook van plan dit schema te gaan gebruiken.
Maar is het nou de bedoeling dat ik per oefening 5 sets van 24 reps maak, of dat het aantal sets niet uitmaakt, als ik maar aan de 50 reps kom?

Als je de nieuwe versie wilt doen: 1 set van 10RM pakken en daarna uitkomen op 50 reps totaal, liefst met zo volle sets mogelijk. Dus bijv. liever 10 - 8 - 8 - 6 - 6 - 4 - 4 - 4 dan 10 - 2 - 2 - 2 - etc.

Ik ga er zelf over een week ook aan beginnen, wanneer ik volledig hersteld ben van m'n neusoperatie. Na 7 maanden fitnessen en weinig echte progressie ben ik ook begonnen aan een voedingsschema en wilde dus ook maar meteen een goed schema pakken. Ik hoorde dat dit schema prima is voor muscle gain vanwege hypertrophy (meer dan SS/StrongLifts die voornamelijk om strength gain draaien). We zullen eens zien wat ik ervan ga maken. ;)
 
Wanneer echt heel veel research laat zien dat het naturel voor intermediates niet tot bijna niet mogelijk is meer spiermassa en minder vet tegelijkertijd te bewerkstelligen, ben ik skeptisch ja. Kan je het me kwalijk nemen?
En vooral niet van 80 naar 90kg wanneer je maar 184cm bent, en dan ook nog eens droger staan dan voorheen. (tenzij hij op 20+ vet% stond natuurlijk).

Wat is daar zo moeilijk te geloven aan? Ik ben bijvoorbeeld in nog geen 3 maand tijd van 82,5 naar 90,5 kg gegaan, naturel, en zonder een al te sterke stijging in vetpercentage. Had zelfs nog met betere discipline beter kunnen eten en frequenter trainen. In 6 maand tijd is veel mogelijk, als je slim bent, hard werkt en je genen een beetje meehebt.
 
Back
Naar boven