AndroidHealthClinic

Schouders. Groeien met alleen presses!

Dit verschilt echt per persoon denk ik. Bij mij groeien me schouders ook alleen met zware presses.

Verbeter me als ik het fout heb:

Je kunt veel makkelijker opbouwen met presses, omdat de stappen tussen de gewichten in verhouding kleiner zijn dan met raises.

Bijvoorbeeld: je kunt 8 x 26 kg shoulder pressen. Dan kun je 28 kg iets van 4-6x. Terwijl als je bijvoorbeeld 14 kg side raises doet, het verschil tussen 14 en 16 kg in verhouding veel groter is.

Dit is wat ik zelf ondervonden heb. Toen ik begon met trainen deed ik alleen maar raises, hier maakte ik weinig progressie mee. Toen ik eenmaal meer ging pressen begon ik met 12 kg (na een half jaar side raisen). Vanaf toen ging het opeens hard met de schouders. Nu, na anders half jaar schouders op die manier trainen, shoulder press ik met 28 kg dumbbells. Terwijl ik nog steeds side raises doe met maar 14 kg!?.

Dit klopt echt voor geen meter hoor, neck press is helemaal niet voor de achterste kop bedoeld. Die andere oefeningen die worden opgesomd zijn ook volstrekt geen rugtraining. Lees je eerst in aub vooraleer je zo'n dingen begint te zeggen aub...

Lees zelf eens beter (met alle respect) :)

er stonden 3 oefeningen daar heb ik de keuze uitgemaakt.
En de achterkant van de schouders komen vol aan bod bij roei oefeningen voor de rug.
Dat de rest geen rug oefeningen zijn dat weet ik zelf ook wel.

Daarbij zei ik dat ikzelf reverse fly's doe voor de achterkant.

Dit verschilt echt per persoon denk ik. Bij mij groeien me schouders ook alleen met zware presses.

Verbeter me als ik het fout heb:

Je kunt veel makkelijker opbouwen met presses, omdat de stappen tussen de gewichten in verhouding kleiner zijn dan met raises.

Bijvoorbeeld: je kunt 8 x 26 kg shoulder pressen. Dan kun je 28 kg iets van 4-6x. Terwijl als je bijvoorbeeld 14 kg side raises doet, het verschil tussen 14 en 16 kg in verhouding veel groter is.

Dit is wat ik zelf ondervonden heb. Toen ik begon met trainen deed ik alleen maar raises, hier maakte ik weinig progressie mee. Toen ik eenmaal meer ging pressen begon ik met 12 kg (na een half jaar side raisen). Vanaf toen ging het opeens hard met de schouders. Nu, na anders half jaar schouders op die manier trainen, shoulder press ik met 28 kg dumbbells. Terwijl ik nog steeds side raises doe met maar 14 kg!?.

Logisch ook, side raises is een oefening waarbij je schouderspier er alleen voorstaat (isolatie). Bij een press gooi je ook nog eens een keer de triceps mee in de strijd. Sommige zitten zelfs zo schuin en krommen hun rug zo sterk, dat ook de bovenkant borst mag meedoen (al adviseer ik dit laatste volstrekt niet). Vergelijk het met een close grip bench press en skull crushers (beide tricpes oefeningen). Bij de eerste worden ook de schouders en borst mee aangesproken. Maar presses heb je wel degelijk nodig, iemand die begint met trainen moet zich ook enkel hier op focussen. Toch vormen side,front en rear raises ook een belangrijk onderdeel van je schoudertraining.

Lees zelf eens beter (met alle respect) :)

er stonden 3 oefeningen daar heb ik de keuze uitgemaakt.
En de achterkant van de schouders komen vol aan bod bij roei oefeningen voor de rug.
Dat de rest geen rug oefeningen zijn dat weet ik zelf ook wel.

Daarbij zei ik dat ikzelf reverse fly's doe voor de achterkant.

Je zegt dat hij de oefening neck press moet doen voor de achterste schouderkop, zo lees ik het toch? Dan vind ik dat slecht advies.

Of je zegt dat hij enkel deze oefening moet doen, in combinatie met reverse fly's? Opnieuw geen goed advies.

Of je zegt dat maar moet rekenen op rugoefeningen om de achterste kop te ontwikkelen? Je raadt het al zeker --> slecht advies.

Reverse fly's of bent over raises zijn dan wel goede oefeningen om de achterste schouderkop te isoleren en aan te pakken, dat heb je dan wel juist. Als het goed is, zeggen we het ook hé... :D

voor side raises moet je gewoon even kijken wat je het meeste voelt, machine, one-armed, zittend of staand..

ik doe ze meestal staand en one armed, en ik trek mn schouderbladen tegen elkaar aan en til alleen mn elleboog omhoog, en met mn hand hou ik eigenlijk de dumbbell maar heel losjes vast. gewicht: 7 tot 10 kilo

Laatst bewerkt:
Leg uit hoe jij denkt dat neck press de achterkant schouder belast als je gelijktijdig al aangeeft dat rugtraining (tegenovergestelde beweging van presses) ook voor hetzelfde gebied is.

Zie vorige post.

Ha 3xl eindelijk eens,geef jij eens een beschrijving van een degelijke schouder work out.
Aangezien je er nu bent

Zoals denk ik bekend heb ik er jaren geleden voor gekozen om schouders op te delen in voorkant bij borst, achterkant bij rug en zijkant bij armen.

1 van de beste beslissingen die ik gemaakt heb (in m'n training) en die ik iedereen die l iets langer traint aanraad.

Voor mensen die nog niet zo lang trainen, ALLE presses belasten voornaamlijk het voorste deel van de schouder. Alleen presses traint is imo dus nooit een optimale schoudertraining.

Achterkant komt idd bij de meeste rows goed aan bod, maar zijkant loop meestal achter (of is het de voorkant die voorloopt) en moet imo dappart getraint worden.

Zoals denk ik bekend heb ik er jaren geleden voor gekozen om schouders op te delen in voorkant bij borst, achterkant bij rug en zijkant bij armen.

1 van de beste beslissingen die ik gemaakt heb (in m'n training) en die ik iedereen die l iets langer traint aanraad.

Voor mensen die nog niet zo lang trainen, ALLE presses belasten voornaamlijk het voorste deel van de schouder. Alleen presses traint is imo dus nooit een optimale schoudertraining.

Achterkant komt idd bij de meeste rows goed aan bod, maar zijkant loop meestal achter (of is het de voorkant die voorloopt) en moet imo dappart getraint worden.

Okay, voor de zijkant doe ik meestal (nu) side raises kabel/dumbbell.

Upright row hoewel die meer voor de traps zijn,voel ik ze wel in de zijkanten erbij.

Wie zegt at UR meer voor de traps zijn?

Het zijn je schouders die aan je armen vastzitten. Het zijn dus je schouders die je armen heffen, niet je trapezius.

Pas waneer je je schouders zelf gaat heffen komen de traps er bij maar dan nog hebben je schouders het grootste deel van de beweging gedaan.

MAw UR is een schouder oefening die onder bepaalde voorwaarden (uitvoeringen) ook de traps belast. Niet een trap oefening op zich.

Verders, als je kijkt naar de gewichten die de traps aaan kunnen denk ik niet dat het gewicht wat meestal bij UR gebruikt wordt voldoende is om de traps echteffectief te trainen.

krachttraining een anatomische benadering,

neckpress:

"Met deze oefening traint u de deltaspier, vooral het middelste en achterste hoofd, de monnikskapsier, de triceps en de voorste zaagspier. Ook de ruitvormige spieren, de onderdoornspier, de kleine ronde spier en de dieper gelegen bovendoornspier komen in actie. Deze oefening kunt u ook staand uitvoeren. Er zijn allerlei apparaten die deze oefening heel eenvoudig maakt."

Frédéric Delavier

neckpress:

"Met deze oefening traint u de deltaspier, vooral het middelste en achterste hoofd, de monnikskapsier, de triceps en de voorste zaagspier. Ook de ruitvormige spieren, de onderdoornspier, de kleine ronde spier en de dieper gelegen bovendoornspier komen in actie. Deze oefening kunt u ook staand uitvoeren. Er zijn allerlei apparaten die deze oefening heel eenvoudig maakt."

Frédéric Delavier

Hahahaha, word dat weer een keer als bron gebruikt. Kijk nou even wat 3XL hierboven zegt! Presses is vooral voorkant, of je ze nou voor je hoofd of achter je hoofd (wat jammer van je schoudergewrichten zou zijn) doet!

neckpress:

Frédéric Delavier

Vraag eens aan meneer DeLavier hoe hij de beweging van de achterkant schouder (schouderextensie) wilt trainen met welke press (schouderflexie) dan ook ? ? ?

Vraag ook eens waarom een stang voor je hoofd bewegen ander delen van de schouder belast tijdens het uitstoten dan achter je hoofd (verschil in afstand 10-15 cm?) ? ?

Vraag eens aan meneer DeLavier hoe hij de beweging van de achterkant schouder (schouderextensie) wilt trainen met welke press (schouderflexie) dan ook ? ? ?

Vraag ook eens waarom een stang voor je hoofd bewegen ander delen van de schouder belast tijdens het uitstoten dan achter je hoofd (verschil in afstand 10-15 cm?) ? ?

Monsieur DeLavier zei het volgende:

"Ga zitten op een bank en houd uw rug goed recht. Omklem de halter circa 20cm buiten uw schouders met uw duimen naar binnen en leg hem in uw nek :D. - Adem in en strek de armen (houd uw rug recht); adam aan het eind van de beweging uit."

Frontpress:

"Ga zitten op een bank en houd uw rug goed recht. Omklem de halter met uw duimen naar binnen en laat hem rusten op uw borst. - Adem in en strek uw armen; adem aan het eind van de beweging uit.
Deze basisoefening traint vooral:
- het voorste en uitwendige hoofd van de deltaspier;
- de grote borstspier
- de monnikskapspier
- de triceps
- de voorste zaagspier

Als u uw ellebogen meer naar voren beweegt en de halter omhoogbrengt, legt u de nadruk op het voorste hoofd van de deltaspier. Houdt u uw ellebogen verder uit elkaar, dan traint u vooral het uitwendige hoofd van de deltaspier."

Het uitwendige hoofd (zoals hij het zo mooi noemt) is belast met het in positie houden van de bovenarmen (naar achter getrokken houden) Dit is een horizontale beweging tegeen een verders vertikale belasting.

In welke mate denk je zelf dat de zijkant dan getraint wordt?

Hoe je het ook bekijkt, bij presses is het altijd het voorste deel wat geaccentueert wordt (alle delen hebben eeen gemeenschappelijke insertie wat dus betekend dat er altijd overlap is)

Wie zegt at UR meer voor de traps zijn?

Het zijn je schouders die aan je armen vastzitten. Het zijn dus je schouders die je armen heffen, niet je trapezius.

Pas waneer je je schouders zelf gaat heffen komen de traps er bij maar dan nog hebben je schouders het grootste deel van de beweging gedaan.

MAw UR is een schouder oefening die onder bepaalde voorwaarden (uitvoeringen) ook de traps belast. Niet een trap oefening op zich.

Verders, als je kijkt naar de gewichten die de traps aaan kunnen denk ik niet dat het gewicht wat meestal bij UR gebruikt wordt voldoende is om de traps echteffectief te trainen.

Okay das duidelijk verder

Tnx:)

Hahahaha, word dat weer een keer als bron gebruikt. Kijk nou even wat 3XL hierboven zegt! Presses is vooral voorkant, of je ze nou voor je hoofd of achter je hoofd (wat jammer van je schoudergewrichten zou zijn) doet!

Presses is vooral voorkant, in tegenstelling tot ..? Vind het een beetje jammer van je dat je mij erop wilt attenderen dat ik moet kijken wat 3XL hierboven zegt. Is Frédéric Delavier iemand die het verkeerd heeft? En btw, tot wie beperk jij je met de uitspraak: "wat jammer van je schoudergewrichten zou zijn", want dat moet je ervaren lijkt mij.

Het uitwendige hoofd (zoals hij het zo mooi noemt) is belast met het in positie houden van de bovenarmen (naar achter getrokken houden) Dit is een horizontale beweging tegeen een verders vertikale belasting.

In welke mate denk je zelf dat de zijkant dan getraint wordt?

Hoe je het ook bekijkt, bij presses is het altijd het voorste deel wat geaccentueert wordt (alle delen hebben eeen gemeenschappelijke insertie wat dus betekend dat er altijd overlap is)

Waar kan ik jouw boek kopen 3XL? Ik wil met deze discussie niet beweren dat jij het verkeerd hebt, maar deze "meneer" weet dus niet waar die over praat of wil je dat niet duidelijk maken?

Laatst bewerkt:
Presses is vooral voorkant, in tegenstelling tot ..? Vind het een beetje jammer van je dat je mij erop wilt attenderen dat ik moet kijken wat 3XL hierboven zegt. Is Frédéric Delavier iemand die het verkeerd heeft? En btw, tot wie beperk jij je met de uitspraak: "wat jammer van je schoudergewrichten zou zijn", want dat moet je ervaren lijkt mij.

Legio voorbeelden van mensen die last hebben gekregen van hun schouders na heavy neckpresses. Daarbij voegt neckpresses niks toe boven front presses, alleen maar extra belasting op je RC's, zeer onnodig dus.

Maar zelf weten kerel, er zijn er hier genoeg op het forum die zweren bij neckpresses, ikzelf begin er niet meer aan, het is me het extra risico voor eigenlijk niks niet waard.

Legio voorbeelden van mensen die last hebben gekregen van hun schouders na heavy neckpresses. Daarbij voegt neckpresses niks toe boven front presses, alleen maar extra belasting op je RC's, zeer onnodig dus.

Maar zelf weten kerel, er zijn er hier genoeg op het forum die zweren bij neckpresses, ikzelf begin er niet meer aan, het is me het extra risico voor eigenlijk niks niet waard.

Ja en blijkbaar begrijp je niet wat ik bedoel, want jij veronderstelt dat het voor iedereen zo is. Er zijn zat bodybuilders die geen last hebben van 'dat probleem'. Ik snap dat jij bedoelt dat het een blessure gevoelige oefening is:D! Oh neckpress spreekt geen andere spieren aan dan de frontpress:rolleyes:? Ik heb deze oefening ook een tijdje gedaan en geen enkel last gehad van mijn rotator cuff.

Terug
Naar boven