MuscleMeat

Schouders. Groeien met alleen presses!

Zoals denk ik bekend heb ik er jaren geleden voor gekozen om schouders op te delen in voorkant bij borst, achterkant bij rug en zijkant bij armen.

1 van de beste beslissingen die ik gemaakt heb (in m'n training) en die ik iedereen die l iets langer traint aanraad.

Voor mensen die nog niet zo lang trainen, ALLE presses belasten voornaamlijk het voorste deel van de schouder. Alleen presses traint is imo dus nooit een optimale schoudertraining.

Achterkant komt idd bij de meeste rows goed aan bod, maar zijkant loop meestal achter (of is het de voorkant die voorloopt) en moet imo dappart getraint worden.

Intressant.

Alleen 1 opmerking, je traint voorkant schouder na borst neem ik aan? Dat houdt bijgevolg in dat je shoulder presses nooit meer voluit kunt doen. Jij ondervindt hier geen hinder/minder gains van?

Intressant.

Alleen 1 opmerking, je traint voorkant schouder na borst neem ik aan? Dat houdt bijgevolg in dat je shoulder presses nooit meer voluit kunt doen. Jij ondervindt hier geen hinder/minder gains van?

Sinds dat ik voorkant schouders met mijn borst train maak ik de gains van me leven!

Zoals denk ik bekend heb ik er jaren geleden voor gekozen om schouders op te delen in voorkant bij borst, achterkant bij rug en zijkant bij armen.

1 van de beste beslissingen die ik gemaakt heb (in m'n training) en die ik iedereen die l iets langer traint aanraad.

Voor mensen die nog niet zo lang trainen, ALLE presses belasten voornaamlijk het voorste deel van de schouder. Alleen presses traint is imo dus nooit een optimale schoudertraining.

Achterkant komt idd bij de meeste rows goed aan bod, maar zijkant loop meestal achter (of is het de voorkant die voorloopt) en moet imo dappart getraint worden.

Betekend wel dat je je armen zoiezo apart moet trainen, dus zoiets?:

borst / voorkant schouders : dumbbell shoulder press, arnold press, MP

rug / achterkant schouders : (BOR, Wide grip row) bend over side raises, ..?.., ..?..

Armen / zijkant schouders : side raises, butterflies, ..?..

Zoiezo zou ik persoonlijk al iets van 9 schouder oefeningen per week doen, iets teveel van het goede waarschijnlijk. En doe je dan bij je borst training ook front raises, of alleen presses?

Hoe deel jij het in als ik vragen mag? ;)

thx

Je schouders te vaak trainen is vragen om een blessure, en geen schouder is geen bovenlichaam.

Mitchel: denk een logisch na. Zet de armen in een behind the neck press positie en kijk, waar komen je achterste schouderkoppen zo uitdrukkelijk aan bod?
Er wordt zelfs beweert dat een BHTN-press zelf nog iets meer belasting voor de voorkant is dan de standaard press.

Ik doe stuk of 5 sets Military Presses, hoewel ik dat sinds kort in een Overhead Press heb veranderd, wel staand allemaal. Sinds ik die OH's doe voel ik mijn schouders ook beter, echter nog altijd nooit spierpijn ofzo (ja, ik weet het, ook niet nodig maar toch).

Daarna 3~4 sets van ~8 herhalingen met DB Lateral Raises, goed je schouder bladen strak houden en echt denken om je ellebogen tov je lichaam omhoog te trekken en niet gewoon die DB's omhoog gooien. Mind-muscle connection is voor mij persoonlijk erg belangrijk met deze oefening.

Vroeger deed ik ook nog DB Rear Lateral Raise voor de achterkant. Echter kreeg ik het niet voor elkaar om die rear delts te trainen. Sinds ik Chin-ups en cable rows doe zijn ze alsnog mega hard gaan groeien. Ook heb ik het idee dat die Overhead Press de achterkant mee pakt?

ik doe nooit side raise's, front raise's of andere onzin
en delts groeien zeer goed

wat ik me nu wel afvraag is, waarom we de voorkant schouders met brute gewichten doen tijdens presses als MP, OP e.d. en de zijkant met die lullige gewichtjes tijdens een side raise, terwijl toch de zijkant zorgt voor de voornaamste "breedte en rondheid vd schouder" als je van voren kijkt...(ik snap ook wel dat er weinig oefeningen zijn voor de zijkant, maar dit terzijde). Mijn idee nu als ik niet beter wist zou nl. zijn dat de voorkant gigantisch en overontwikkeld moet zijn vergeleken met zij- en achterkant door al die zware presses, maar dat valt in real life heel erg mee, toch n beetje maf vind ik

Waar kan ik jouw boek kopen 3XL? Ik wil met deze discussie niet beweren dat jij het verkeerd hebt, maar deze "meneer" weet dus niet waar die over praat of wil je dat niet duidelijk maken?

Ik beweer dat die meneer bij bepaalde zaken uitgaat van verkeerde/achterhaalde veronderstellingen. (Volgens mij schrijft deze meneer ook over binnenkantborst training -blz 44 van mijn editie)

Waar mijn boek is? Als je bedoeld iets wat ik zelf geschreven heb, zoek eens 10 jaar Nederlandstalige fora door dan kom je wel e.e.a. tegen. Mischien wil iemandhet verzamelen en uitgeven?

Als je bedoeld boeken waar ik mijn mening op baseer, pak gewoon eens een anatomieboek en kijk naar de functies van diverse spieren.Anterior part: flexes and medially rotates arm;
Middle part: abducts arm;
Posterior part: extends and laterally rotates arm

Zoals je ziet is de functie van de achterkant tegenovergesteld aan de beweging die tijdens een press gemaakt wordt. Enige wat in aktie komt is de rotatie maar dan kom je weer terug op een horizontale beweging tegen een vertikale belasting

---------- Toegevoegd om 19:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:22 ----------

Intressant.

Ik combineer idd voorkant schouder met borst waarbij ik de ene keer eindig met de schouders maar de keer daarop juist begin met een OH press

OH presses zijn in mijn manier van trainen dus prima voluit te doen.

---------- Toegevoegd om 19:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:26 ----------

Hoe deel jij het in als ik vragen mag? ;)

thx

http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/rodedraadschema-7044/

---------- Toegevoegd om 19:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:28 ----------

Mijn idee nu als ik niet beter wist zou nl. zijn dat de voorkant gigantisch en overontwikkeld moet zijn vergeleken met zij- en achterkant door al die zware presses, maar dat valt in real life heel erg mee, toch n beetje maf vind ik

Vind je?

Waarom klagen dan zoveel mensen over achterlopende zijkant/achterkant?

Vergeet trouwens niet dat voorlopende voorkant bijna niet opvalt bij een eerste indruk maar pas als je goed gaat kijken naar voren komt (letterlijk en figuurlijk)

Ander punt is dat het niet voor niets is dat zoveel KT'rs klagen over schouderblessures.

Laatst bewerkt:
Omdat je lateral en posterior delts er vooral zijn om je schouders in de kom te houden en je te ondersteunen bij verschillende bewegingen. Het zijn daarbij erg kleine spieren die mechanisch gezien ook nog eens niet veel kunnen hebben (korte aanknopingen over een klein en kwetsbaar gewricht).

3xl Hoeveel oefeningen voor de zijkant van de schouders raad jij dan aan?

Momenteel doe ik zelf

dumbbell press
upright row
zijwaarts kabel heffen
voorover gebukt zijwaarts heffen

En soms front raises erbij.

Voor en achter die gaan wel lekker zijkant zou wel meer volume mogen hebben.

Tips? ideeen?

1 is in de meeste schemas imo voldoende.

Zoals deathstar al aangeeft, je hebt het over kleine gebieden.

Laatst bewerkt:
dus presses pakken de voorkant schouder aan/mee, rows e.d. de achterkant mee...is er dan ook n categorie of n losse grote zware oefening die de zijkant flink meepakt, of geldt hiervoor toch alleen de side raise?

dus presses pakken de voorkant schouder aan/mee, rows e.d. de achterkant mee...is er dan ook n categorie of n losse grote zware oefening die de zijkant flink meepakt, of geldt hiervoor toch alleen de side raise?

Upright row en side raises zijn de enige oefeningen van de categorie 'zijkant delts'. (Misschien is er nog een olympic lift die ik vergeet, maar die doen de meeste bb-ers hier niet)

Terug
Naar boven