AndroidHealthClinic

Sigi's Logje

Ga bij nieuwe oefeningen toch voorzichtig te werk met de gewichten. Het is een nieuwe oefening en de bewegingsbaan die je moet aanleren moet je niet belasten met te zware gewichten. Wanneer je gaat testen hoe zwaar je kunt gaan totdat de techniek er minder op wordt ben je imo al te ver gegaan. Het is in dit stadium heel moeilijk zelf in te schatten wanneer dit het geval is.

Zelf merk ik wel dat ik bij front squats eenvoudig op diepte kan komen, dieper dan bij back squats. Probeer wel je bovenlichaam recht te houden. Welke grip hanteer je, de clean grip of de crossed arm grip?

• Topic Starter Topic Starter
Ga bij nieuwe oefeningen toch voorzichtig te werk met de gewichten. Het is een nieuwe oefening en de bewegingsbaan die je moet aanleren moet je niet belasten met te zware gewichten. Wanneer je gaat testen hoe zwaar je kunt gaan totdat de techniek er minder op wordt ben je imo al te ver gegaan. Het is in dit stadium heel moeilijk zelf in te schatten wanneer dit het geval is.

Zelf merk ik wel dat ik bij front squats eenvoudig op diepte kan komen, dieper dan bij back squats. Probeer wel je bovenlichaam recht te houden. Welke grip hanteer je, de clean grip of de crossed arm grip?

Wat jij beschrijft over diepte is zeker herkenbaar en op deze manier voel ik mijn quads ook beter.

Qua grip heb ik de crossed arm grip gebruikt, omdat ik dit de 'grote jongens' ook heb zien doen. ;)

Wel heb ik gelezen dat de clean grip beter en veiliger is, alhoewel dit misschien wat meer flexibiliteit en aanpassing vraagt.

Klopt het vergt wat pols flexibiliteit. Het is tevens een goede oefening om deze grip alsvast te oefenen. Wanneer je aan de clean gaat beginnen zul je deze grip zeker goed onder de knie moeten krijgen.

Zie dat je de (hang) clean nog nooit hebt gedaan. Zeker een oefening om te leren hoe explosief bij een oefening te zijn. Zou ook de push press/jerk gaan doen. Oefeningen die je alvast enigsinds kunnen voorbereiden op een loglift.

Klopt het vergt wat pols flexibiliteit. Het is tevens een goede oefening om deze grip alsvast te oefenen. Wanneer je aan de clean gaat beginnen zul je deze grip zeker goed onder de knie moeten krijgen.

Zie dat je de (hang) clean nog nooit hebt gedaan. Zeker een oefening om te leren hoe explosief bij een oefening te zijn. Zou ook de push press/jerk gaan doen. Oefeningen die je alvast enigsinds kunnen voorbereiden op een loglift.

Bedankt voor je tips, Mark.

De push press heb ik slechts 1x eerder gedaan en zal ik van de week nog zeker gaan trainen.

Voor de clean ben ik wat huiverig, omdat ik bij deze beweging - net zoals bij upright rows - nogal snel irritatie of pijn in mijn schouderkoppen of slijmbeurs voel.

Maar licht beginnen kan altijd en waarschijnlijk went dit ook wel. :D

Ik voelde gewoon dat er een PR moest sneuvelen vanavond, hehe. :D

Afgelopen dagen naar het WK gewichtheffen op Eurosport gekeken, dus ook weer gemotiveerd naar de sportschool.

Hacksquat (legpress machine)
3x12x150kg

OHP/PP
12xstang
6x40kg
3x50kg
1x60kg
1x65kg
1x70kg (strict en evenaring PR)
1x72.5kg (vanaf hier PP)
1x75kg (pr)
1x80kg (pr, dit ging zo gemakkelijk)
82.5kgxF
> Drie keer ging de techniek perfect en had ik er geen moeite mee - hoefde geen eens te drukken met de armen. Alleen bij de 82.5kg werd ik bang voor het gewicht denk ik en ging de bar schuin omhoog ... :(

Lying leg curl
12x25kg
12x30kg
12x35kg
> volume-PR.

Reverse delt raise
12x5kg
10x10kg

Karlsen crucifix
3x8x3kg
3x8x5kg
> Laatste set was moeilijk zat!

Seated calf raise
12x50kg
2x12x60kg

CG cable row
15x35kg
12x40kg
8x55kg (failure)
> Deze oefening doe ik superstrict, d.w.z. mijn romp beweegt geen cm, alleen mijn armen, en dan echt naar een punt tussen het middenrif en de navel.

Curls
8x9kg hammercurl
2x8x10kg Ez-bar curl
> Dit was alleen voor de pomp.

Vooral blij met mijn PP-pr, de techniek bij de gelukte gewichten was zo goed - naar mijn bescheiden mening - dat ik wel 90kg had gekund ... ;)

70kg strict press is heel nice.

Netjes hoor Sigi!:D

Het was de bedoeling om compounds te doen vandaag, maar dat is niet helemaal gelukt, omdat de 'grote jongens'-hoek geheel tegen de verwachting in nogal druk was ... :D

Toch met de CGBP gewichten gedrukt - met lichte spot - die ik nog nooit eerder had gedaan.

Warming-up
3 min fietsen
> Cardio: wat is dat?

Frontsquat
10xstang
6x40kg
5x5x60kg
> Dit waren setjes ATG en goed gelet op de techniek. Jammer genoeg mis ik flexibiliteit om mijn polsen en ellebogen op een goede manier te plaatsen: het is al moeilijk om de ellebogen verticaal te houden! :(

CGBP
10xstang
8x50kg (op speed)
5x70kg (zelfde)
2x90kg (geen spot)
2x100kg (lichte spot)
1x110kg (zelfde, 20s pauze)
1x110kg
> Volgende keer wil ik 100kg echt zelf doen, had dat ook misschien moeten aangeven ...

CG cable row
15x35kg
12x40kg
8x55kg

Side bends
2x5x12kg
2x5x20kg
2x5x25kg

Dips
12xBW
10xBW
8xBW

Ez-bar curl
3x10x25kg
> Afpompen.

Tussendoor ook nog twists met een stok gedaan en 3x een minuut op de trilmachine gestaan, haha. ;)

Verdorie al twee dagen last van een geirriteerde bovenarmspier/schouder; dit is gekomen na het frontsquatten, de stang ligt er namelijk op ...

Gisteren mijn (nog komende) verjaardag gevierd en vandaag nog visite gehad.

Misschien even nog een paar dagen rust nemen, woensdag ga ik op de sportschool van mijn neef kijken - zo eentje waar je gratis koffie en thee krijgt. :D

Klote van je blessure man.
Verder gaat het wel goed zo te zien.
Next time de 100kg CGBP!

Verdorie al twee dagen last van een geirriteerde bovenarmspier/schouder; dit is gekomen na het frontsquatten, de stang ligt er namelijk op ...
Dan heb je 'm niet goed liggen (zoals ik ook de eerste keer: blauwe bovenarmen...)
Eerst wat aan je techniek doen dus ;)
Qua gewicht deed je het namelijk wel netjes...

Bedankt, mensen. :D

Tja, of het een kwestie van techniek is ... meer een gevoel dat-ie goed ligt en dan de oefening doen zonder dat het pijn doet ergens: d'r is trouwens geen blauwe plek te zien, het is gewoon aan de 'binnenkant' wat pijnlijk.

@ Hummer: ik heb 100kg al eens gedrukt, maar dat was wel een erg moeizame affaire; ik hoop het nu een stuk makkelijker te doen.

Wel begin ik nu te merken dat het paused bankdrukken en zelfs de OHP/PP hun vruchten beginnen af te werpen, bij welke press-oefening dan ook. ;)

Gisteravond naar een healthcenter geweest waar mijn neef nu al een paar maandjes traint: zag er gezellig uit, maar wel echt meer 'health' dan hardcore ...

Dus verplicht veel machines gedaan, die ook nog eens meer weerstand bleken te hebben dan de machines bij ons op de sportschool, haha. :D

Hieronder een overzichtje wat ik gedaan heb: gewichten zijn niet belangrijk.

- 2x shoulder press, 1 machine meer schuin
- leg press (ging maar tot 180kg)
- leg extensions
- tricep extensions (vaag apparaat)
- pullups (met tegengewicht, weerstand op nul?)
- pec deck fly (vertical grip)
- crunches, liggend op machine (+5 kg)
- 2x vertical row, 1 machine supinated grip

Mijn neef houdt er altijd een moordend tempo op na, dus kon ik niet al te zwaar gaan. Wel gekletst met wat leuke dames. ;)

Gezellig healthcenter met ander soort volk, maar ik denk dat ik toch bij mijn huidige gym blijf ...

P.S. Ah, net mijn book over strongmantraining - "Personal Best" van Julie Havelka - binnen uit de USA: kostte 81 dollar en ik moest aan de deur ook nog 16 euri aan 'provisie + omzetbelasting' betalen ...

Laatst bewerkt:
Eindelijk weer een logje van mij: sorry, ik ben de afgelopen tijd druk geweest met andere bezigheden, had nog wat last van m'n schouder en van wat motivatieproblemen ... :(

Frontsquat
10xstang
8x40kg
6x50kg
5x60kg
3x5x70kg
> Lekker een brandend gevoel in mijn quads aan overgehouden en gelukkig weinig pijn aan m'n schouder. ;)

OHP
12xstang
7x40kg
4x50kg
2xFx60kg
> Dit ging helemaal niet zoals het hoorde, grrrr. :mad:

Ez-bar curl
10x20kg
2x10x30kg

Seated Triceps press (ez-bar)
8x10kg
8x15kg
8x20kg

Db shrugs
3x10x36kg

Was weer even wennen na 1.5 week stilstand, maar nu lekker doorpakken!

Kopop Sigi! Stay motivated!!

geen zin meer om trainen/loggen?

Terug
Naar boven