Fitness Seller

Nieuws Spijt over studie bijna net zo duur als de migratiekosten per jaar

Zelfs in Belgie zie je dit hoor, en hier kosten studies wel wat geld. Geen idee hoeveel het in Nederland kost though

Slechte voorlichting, als de scholen nou gewoon 4 of 5 daagjes in een jaar vrij maken voor voorlichting inplaats van 1 uur. Ja tuurlijk hebben die gasten ook een slecht initiatief en doen ze er zelf ook weinig aan, maar dat betekent niet dat er geen simpele oplossing is voor het probleem.

Een overheid verdient niet zoveel aan personen die hun studie niet afmaken. Verder is een studie geen vrijblijvend iets, de maatschappij betaalt mee aan die studie en verwacht er dus ook iets voor terug.

Een sociaal leenstelsel wentelt de kosten af op de studerende, als deze eenmaal is afgestudeerd zal het ook een fluitje van een cent zijn om de lening af te betalen.

Het is gewoon misbruik maken van het systeem als een studie wordt gevolgd voor het plezier, maar goed over misbruiken van het systeem hoeven we jou natuurlijk weinig te vertellen.

Dan ga je er voor het gemak vanuit dat er geen vervolgstudie komt.

Dat de maatschappij er iets voor terug verwacht is logisch, maar hoeveel denk je dat ze verdienen op loonbelastingen, sterfbelasting, milieubelastingen, benzine accijnzen, sigaretten accijnzen, water, gas licht, wegenbelastingen, voeding en luxere artikelen?

Ik zou er toch niet verbaast van staan kijken als een burger 80% van wat hij verdient uiteindelijk bij de overheid kan inleveren op jaarbasis.
Ze noemen het ook wel het steen(tje) bijdragen.

Dan kan een studieschuld van vele duizenden euro's erook nog wel bij ja..

Een studie volgen voor plezier is misbruik zeg je, maar is dat niet het gene waar het hele leven om draait, plezier?
Ik heb uiteindelijk maar 1 doel in me leven en dat is gelukkig zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Als je je eerste studie afgemaakt hebt en je wilt een tweede studie beginnen, krijg je dan weer opnieuw een studie financiering?

Volgens mij moet je binnen 10 jaar je studie afmaken, wisselen betekent hooguit een nieuwe aanvraag voor studiefinaciering. Dat wisselen is dus o.a. hetgene wat zoveel geld kost momenteel. Half afgemaakte studies die worden ingeruild voor een nieuwe of tweede studie.

Dat de maatschappij er iets voor terug verwacht is logisch, maar hoeveel denk je dat ze verdienen op loonbelastingen, sterfbelasting, milieubelastingen, benzine accijnzen, sigaretten accijnzen, water, gas licht, wegenbelastingen, voeding en luxere artikelen?

Ik zou er toch niet verbaast van staan kijken als een burger 80% van wat hij verdient uiteindelijk bij de overheid kan inleveren op jaarbasis.

Een studie volgen voor plezier is misbruik zeg je, maar is dat niet het gene waar het hele leven om draait, plezier?

wat is een sterfbelasting?:roflol:

Als je je eerste studie afgemaakt hebt en je wilt een tweede studie beginnen, krijg je dan weer opnieuw een studie financiering?

Je krijgt maar maximaal 4 jaar studiefinanciering. Als je dus een studie hebt afgerond zal je recht op stufi verlopen zijn.

• Topic Starter Topic Starter

Plezier maken zijn doe je maar zonder bijdragen van de maatschappij, maar goed dat mag wat mij betreft voor een ieder gelden. Geld van de overheid en in feite van de maatschappij is niet bedoeld voor pleziertjes. Vind het een vrij verrotte instelling als potjes worden geplunderd omdat er plezier gemaakt moet worden.

80%? Collectieve lastendruk ligt rond de 40%. Je volgt toch een HEAO-studie? Hoe kom je dan aan die belachelijke 80%?

Hoeveel denk je dat niet studerende bijdragen aan die switchende studerenden? In ieder geval kosten ze 6 miljard teveel, boeit dan geen zak hoeveel ze later gaan bijdragen. Het gaat om wat het nu kost, dat verdien je in feite nooit meer terug. Of denk je dat een half afgemaakte studie veel verschil gaat uitmaken bij het vinden van een baan na het afmaken van de nieuwe studie?

Dat kost dus klauwen met geld, je studeert niet om dat het leuk is. De maatschappij heeft weinig aan een half afgemaakte studie in ieder geval.

Sociaal leenstelsel, kom er maar in.

Je bedoelt dus van Stufi een 100% lening maken? (wat ze nu ook willen)
Ben ik geen voorstander van: Want mensen die van huis uit niet erg gemotiveerd worden om te studeren, de studie zelf moeten betalen en net in het grensgebied zitten tussen werken/studeren, voor deze mensen wordt de drempel een stuk hoger om te studeren. Want zomaar veel geld lenen voor studeren, terwijl je ook op je 16/17/18e meteen een 800euro kan verdienen, is zoals gezegd voor sommigen geen moeilijke keus.
Kortom, ik vind dat in een land waarin we het moeten hebben van de kennis, elke maatregel die studeren moeilijker maakt slecht.

Volgens mij moet je binnen 10 jaar je studie afmaken, wisselen betekent hooguit een nieuwe aanvraag voor studiefinaciering. Dat wisselen is dus o.a. hetgene wat zoveel geld kost momenteel. Half afgemaakte studies die worden ingeruild voor een nieuwe of tweede studie.

Ik heb het even nagevraagd. Ik heb nu twee jaar aan de uni gestudeerd, als ik nu een andere studie wil gaan volgen krijg ik twee jaar minder studie financiering. Als ik dus een HBO studie wil gaan volgen die 4 jaar duurt, krijg ik alleen de eerste twee jaar een stufi.

Hier betaal ik dan wel liever voor

Ik raad het sowieso iedereen af om gelijk na de middelbare school te gaan studeren wanneer je nog niet zeker weet wat je wilt. Je kunt beter gaan werken en gaan reizen totdat je zeker weet wat je wilt, want als je eenmaal begonnen bent aan een studie kost het je zelf veel geld om te wisselen van studie. En als je een studie afrond die je helemaal niet interessant vind kan je alsnog geen nuttige bijdrage aan de maatschappij leveren. We hebben meer aan iemand die echt doet wat hij/zij leuk vind en daar goed in is dan aan iemand die met tegen zin naar zijn werk gaat ook al betaald de laatste persoon wellicht meer belasting. Waarde wordt niet alleen geleverd in de vorm van geld.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven