MuscleMeat

Squat hoog in verhouding met de deadlift.

Jophav

Novice
Waardering
3
Lengte
1m87
Massa
77kg
Vetpercentage
10%
Hoi allen,

Ik zit met het probleem, dat ik mijn deadlift niet durf te verhogen.

Mijn lichaamsgewicht is 77 Kilogram met een vetpercentage van 10% (4 puntsmeting)

Mijn zwaarste deadlifts zijn 75 kilo.
Terwijl ik met 105 kilo squat (zonder belt/straps)

Ik voel mijzelf niet veilig tijdens het uitvoeren van een deadlift, zijn er meer mensen met dit probleem? en hoe hebben jullie dit verholpen.

Ik hoor het graag!

Filmpje.

• Topic Starter Topic Starter
Zal een filmpje maken zodra ik kan.

Loop alleen nu vast op 75 kilo deadlifts, terwijl ik over 1 maand verwacht 115 Kilo te squaten omdat ik als doelstelling heb 1,5 keer lichaamsgewicht, om vanaf daar een smolov cycle te doen.

Kortom, misschien een idee om 3x5 vanaf 40 kilo op te pakken, en van daaruit weer rustig op te bouwen?
Of zijn er betere alternatieven?

Waarom wil je Smolov doen?

Het gaat je deadlift niets opleveren en het is niet een strak plan om Smolov te volgen met 77 kg BW en een 115 kg squat.

Ik zou niet blindstaren op gewicht. Het is nu zoals het is. Smolov zou ik niet gauw doen. Wanneer je vastloopt en het is niet technisch, is het verstandig een stap terug te doen. Is die 75kg op deadlift een 1rm of is dat op herhalingen?

Vraag 4. Ik squat meer dan ik deadlift. Dat is raar. Ben ik een talent?
Normale mensen met normaal geproportioneerde lichamen zullen altijd meer deadliften dan squatten. ALTIJD! Als je dan toch
meer squat dan deadlift dan kan de oorzaak in 1 van de volgende oorzaken liggen:
1) Je squat niet diep genoeg.
2) Je squat niet diep genoeg.
3) Je squat niet diep genoeg.
4) Je squat niet diep genoeg.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/faq-rippetoe-in-nederlands.194080/

DL 3 x 5 x 75 (met warming up: 5 reps: 30 , 40, 60, 70)
SQ 1x 2 x105 (met warming up: 5 reps: 20, 40, 60, 80 & 3 reps: 90, 95, 100)

Ik ga iig een deload doen en hem rustig opbouwen met een 3x5

Ben ik het mee eens, maar mijn squats gaan altijd voorbij parralel.
Het zit hem meer tussen mijn oren dan dat het in mijn kracht of techniek zit (al zal daar zeer zeker nog een hoop in te winnen zijn.)

Mijn vraag luid dus: hoe ik mijn lichaam leer vertrouwen bij het uitvoeren van een deadlift. Dat wat ik bij een squat wel heb, en dus absoluut niet bij een deadlift.
Ben vooral bang dat ik mijn rug naar de klote trek.

Waarom wil je Smolov doen?

Het gaat je deadlift niets opleveren en het is niet een strak plan om Smolov te volgen met 77 kg BW en een 115 kg squat.

De Smolov cycle zal mijn deadlift inderdaad niets opleveren, wel hoop ik richting de 175% van mijn lichaams gewicht te gaan squaten voor het eind van 2016. (135kg)
Dit is voor mijzelf een uitdaging en heb graag iets om na te streven.

De rede om voor smolov te kiezen, is omdat ik niet van mening ben dat allerlei gekke bewegingen en een schema met 40 oefeningen, beter is dan gewoon simpele barbbel training. Smolov is simpel, en voor zover ik mijzelf heb ingelezen effectief.

Is het niks, is het slechts 4 weken en heb ik nog niks verloren.

Mijn vraag luid dus: hoe ik mijn lichaam leer vertrouwen bij het uitvoeren van een deadlift. Dat wat ik bij een squat wel heb, en dus absoluut niet bij een deadlift.
De ballen bij elkaar schrapen en gewoon uitvoeren. Iemand mee laten kijken of je houding goed is.

lol, ik vind squatten juist eng omdat er dan een gewicht in je nek ligt en ik altijd bang ben niet meer omhoog te kunnen komen. (ja, ik sta in een squatrack, maar nog)
Als je je benen + buik en je lats aanspant, kan er weinig verkeerd gaan met DL.

lol, ik vind squatten juist eng omdat er dan een gewicht in je nek ligt en ik altijd bang ben niet meer omhoog te kunnen komen. (ja, ik sta in een squatrack, maar nog)
Als je je benen + buik en je lats aanspant, kan er weinig verkeerd gaan met DL.

Ja kan ik ook wel inkomen, echter aan het eind van de rit, zijn mijn knieen vervangbaar, en mijn rug heb ik echt maar 1.

Ik ga na een deload gewoon weer opbouwen, vooral focussen op de techniek.
En die deadlift eindelijk eens meelaten komen met de squat.

Gewoon heel goed op je Form Letten dan pas denken over gewicht verhogen. En goed je core trainen/aanspannen. Belangrijkste is dat je je prettig voelt bij de squat.

Laatst bewerkt door een moderator:
als je 75kg deadlift ben je niet klaar voor smolov!

verder squat je niet diep genoeg, waarschijnlijk heb je een verkeerd beeld waar parrallel zit bij een squat.

Minder denken meer deadliften.

Als jouw techniek goed is kan je je deadlift gewoon verhogen.

Veel YouTube how to deadlift filmpjes kijken.

Je squat niet diep genoeg, weet ik met 99,9% zekerheid te zeggen.:)

Inderdaad squat je waarschijnlijk niet diep genoeg, maar om je toch misschien nog wat te kunnen helpen:
Waar faal je op met DL?
Ook al zou je niet tot/onder par gaan met SQ vergt het alsnog behoorlijke kracht. (Met een beetje noemenswaardige ROM)
Houden je vingers/handen de stang niet? Straps of mixed grip zouden dan uitkomst bieden.

Lees net terug en zie dat het niet gaat om falen maar om angst. Misschien is het aanschaffen van een belt een idee. Ik squat en DL altijd met een belt, puur om blessures te voorkomen...

Terug
Naar boven