MuscleMeat

Squat/Legpres => knieen

Bezoekers in dit topic

oh sorry, enigste reden dat ik kan bedenken als je knieen buiten je tenen steken is dat je gewicht teveel naar voren plaats en dan niet goed uit je hielen naar boven kan drukke , maar over deze vraag zat ik dus ook al een tijdje.. maar volgens mij als je goed diep gaat, met squaten kan je tog eigelijk niet met je knieen buiten je tenen komen? en bij legg pres als je tediep gaat, is dat niet goed voor je kniene en dat kan bij sqauten niet voor komen omdat je dan je rug recht houdt
 
Ik doe het omdat het veel gezegd wordt op het forum.

Ik heb zelf moeite om op die manier te squatten.

Ik doe het nu met een 5kg schijf onder mijn enkels al lees ik ook weer dat je dat niet moet doen vanwege extra druk op je enkels. Ik kan na veel oefening met 2 platte voeten gehurkt zitten, maar als ik mijn knieen dan naar achter haal donder ik om naar achter vandaar de schijfjes.

Weet niet of het onderwerp hiermee te maken kan hebben maar ik ben wel benieuwd.

Als je bijv. dit ontiegelijk duidelijke filmpje bekijkt.
http://www.nsca-lift.org/videos/backSquat/defaultsquat.shtml
Dan zie je dat zijn knieen een stuk voorbij zijn tenen zijn maar het gewicht zit wel precies in het midden van zijn lichaam.
Zou het dan betekenen dat als je je knieen achter je tenen wilt hebben dat je je middel verder naar achter moet plaatsen? Wat een grotere hefboom oplevert en dus meer druk op je onderrug als ik het simpel bekijk.

http://www.nsca-lift.org/videos/Front Squat/defaultfrontsquat.shtml

Bij de front squat zijn zijn knieen volgens mij een stuk dichter bij zijn tenen gekomen maar dat kan dan natuurlijk wel omdat het gewicht verder naar voren zit.

Ben geen pro maar dit denk ik.
 
Er zal ook geen antwoord voor de vraag zijn aangezien het gewoon onzin is.
Vele PT's zeggen/beweren dingen die gewoon nergens opslaan.

Probleem is dat het niet alleen deze PC betreft, maar dat ik dit vaak tegen kom. Vandaar ook het tweede deel van de vraag of er hier leden waren die dit zelf ook doen.
 
Heeft ook wel met de manier van zakken te maken..

Je moet niet normaal "zakken" als het waren dan komen je knieën ook voor je tenen uit, maar meer je kont naar achteren gooien, dan is de manier van zakken toch anders.
Ook al komen je knieën voorbij je tenen dan
 
Probleem is dat het niet alleen deze PC betreft, maar dat ik dit vaak tegen kom. Vandaar ook het tweede deel van de vraag of er hier leden waren die dit zelf ook doen.

Hoe kijk je hier zelf tegenaan?
 
Die personal trainer weet niet waar hij het over heeft. Zal wel in zijn opleiding hebben gehoord dat je bij squat op die dingen moet letten, maar ziet mss niet eens in dat dit bij leg press precies hetzelfde moet gebeuren. Zelfde verhaal met lunges of split squat. Honderd procent zeker dat hij het antwoord zelf niet weet. Ik ben zelf personal trainer en ik ken bijna iedereen in dat wereldje. 90% van de personal trainers weet niet waar hij het over heeft, of heeft zelf nooit de dingen uitgeprobeerd. Ik heb al zoveel onzin gehoord en gezien waarvan je denkt...
Zo ken ik er ook die gewoon kijken dat je een hoek hebt van 90 graden en verder niks... Wat is dat trouwens met die hoek van 90 graden? Is dat zo een schone hoek ofwat? :)
 
Maar bij leg press kan je toch nooit voorbij je tenen, als je je voeten maar ver genoeg naar boven zet? Dus dan kan je inderdaad wel die regel aanhouden en toch heel diep gaan.

Wat niet zegt dat die regel op iets gebaseerd is. Maar dat is dus wel t verschil tussen leg press en squat.
 
Kan iemand een uitleg geven waarom knieen voorbij de tenen bij squat slecht is maar bij de legpress niet? ? ? En zijn er hier mensen die het ook op bovenstaande manier benaderen? ? ?


Die uitleg is er m.i. niet en jij vindt dit ook. Of je nou staat bij de squat of ligt bij de LP of desnoods op je kop staat, de positie van je knieën is precies hetzelfde, derhalve is het onmogelijk dat het ene slecht is en het andere goed.
 
Het is voor mij onmogelijk om niet te squaten zonder dat mijn knieën voorbij mijn tenen gaan. Ik voel rare druk op op mijn knieën als ik het anders probeer + balans is klote.

In de leg press + smith squat lukt het wel omdat je dan niet hoeft te balanceren.
 
Het is voor mij onmogelijk om niet te squaten zonder dat mijn knieën voorbij mijn tenen gaan. Ik voel rare druk op op mijn knieën als ik het anders probeer + balans is klote.

In de leg press + smith squat lukt het wel omdat je dan niet hoeft te balanceren.
Je moet, met alle respect, van een sq ook geen legpress maken (als je dat doet). Start de beweging vanuit de heupen en laat de rest volgen, als dan knie in lijn van teen en richting teen gaat dan is er volgens mij niks aan de hand. Maar e.e.a hangt af welke variant en uitvoering je aanhangt.
 
om de 5 botten komt er wel eens iemand zeggen in de zaal wat ik allemaal fout doe. Ellebogen gaan uit elkaar tijdens skull crushers, ik squat met een wide stance, ik doe een mini drop bij de bench, houding bij dips is niet goed, knie over tenen bij squat, je moet traag en gecontrolleerd trainen etc...
Als ik zou trainen zoals iedereen komt zeggen dat ik moet trainen, dan weet ik dat ik minder snel vooruit zal gaan en dat ik gewoon geen plezier zou hebben bij het trainen. Ik antwoord gewoon "ja, je hebt gelijk, maar ik doe het nu eenmaal graag zo" en dan zwijgen ze wel nadat ze zeggen "kom niet klagen als je in een rolstoel zit". Leuke is wel dat ik al een aantal van zo'n gasten die mij vorig jaar kwamen beleren, lekker heb voorbijgestoken in krachtstats, en je zou dan denken dat er een euro bij hun zou vallen dat ze mssn niet gelijk hadden, maar ze blijven lekker eigenwijs volgens de broscience trainen. Personal coaches en mede tranees, leuk om tegen te lullen, maar op hier en daar een uitzondering na zijn ze geen betrouwbare/goede bron van informatie.
 
Het gaat er dus niet om of het wel/niet slecht is, maar waarom iemand het idee heeft dat het bij de squat slecht is maar bij de legpress niet.

Geen idee eigenlijk, kan alleen maar zeggen dat het eerder omgekeerd is.

Een squat kan 'hip-initiated' OF 'knee-initiated' worden uitgevoerd.

Bij het eerste is het doorgaans geen probleem dat de knieen wat verder naar voren komen, omdat dit in de loop van de beweging spontaan gebeurt en de bio-mechanische druk met name op de achterste keten blijft staan.

Bij de 'knee initiated' squat wordt feitelijk direct al de volle mep op het kniegewricht/patella geplaatst en dit blijft zo gedurende de gehele beweging, wat imo veel riskanter is.

Kijkend naar de leg press, lijkt het mij dat de beweging sowieso altijd meer 'knee-initiated' is, omdat de heupen niet naar achteren kunnen gaan door de gefixeerde positie.

Derhalve is mijn conclusie dat een leg press een groter potentieel bezit tav. knie problemen.

Zou eigenlijk graag willen weten wat Ludens hier van vind.




Earth to Ludens.......come in please?
 
+1

Alhoewel, als 3XL het niet weet, ben ik benieuwd wie met een goed voorstel komt.
 
Ervaringsgewijs moet ik zeggen dat ik bij squatten nooit last van mijn knieën heb, en bij legpress wel. Ik ervaar een vervelend gevoel in zowel mijn onderrug als mijn knieën bij zware legpress, en dit wordt versterkt als ik mijn voeten hoog op de plaat zet (voor de hams). Let wel op, mijn legpress staat horizontaal en niet half verticaal zoals bij vele sportscholen....
 
ik d8 dat hier wel paar studenten rond liepen die dat wisten..
 
Ervaringsgewijs moet ik zeggen dat ik bij squatten nooit last van mijn knieën heb, en bij legpress wel. Ik ervaar een vervelend gevoel in zowel mijn onderrug als mijn knieën bij zware legpress, en dit wordt versterkt als ik mijn voeten hoog op de plaat zet (voor de hams). Let wel op, mijn legpress staat horizontaal en niet half verticaal zoals bij vele sportscholen....

Waarschijnlijk omdat het hele gewicht op je knieën en enkels drukt en bij squat meer op je heupen.
 
Natuurlijk kan niemand hier de vraag beantwoorden waarom hij dat verkondigd, maar waar het me eigenlijk om gaat is dat ik het aangehaalde vrij regelmatig tegen kom en het ook hier op het forum van tijd tot tijd langs zie komen, squaten niet dieper dan horizontaal vanwege je knieen, maar LP zo diep mogelijk.

het is dus meer een even nadenken vraag
 
is het niet gewoon dat leg press minder belastend is voor je hele onderstel en squad belastend is voor zowat je hele lichaam?
 
Back
Naar boven