Zondag 19 augustus 2007
HG Appelscha #6 NK
Na een heerlijke rit van bijna twee uur naar het einde van de wereld, waren we reeds om 10:00 uur in het mooie Appelscha, dat dus verder lag (bijna bij Groningen !) dan ik had gedacht. 07:00 uur was het wekkertje gegaan en dat op een zondag

Het weer was prachtig dus dat maakt een hoop goed.
Het werd een drukke wedstrijd met maar liefst 15 deelnemers ! Zelfs de kogelstoter Eddy Cardol, niet de minste bij het NK van 2005 (2e !), en in training voor de Olympische spelen in Beijing, had tijd gemaakt, om weer eens met ons mee te gooien. Daarnaast waren alle toppers aanwezig en ook de B-klasse was vol.
Traditioneel begonnen we met de zware hamer. Dat was natuurlijk weer even wennen. Ik gooide gelukkig één mooie worp over de 20 meter ! Niet specaculair maar voldoende om mijn taaiste tegenstanders voor een mooie eindklassering achter me houden. gelukkig wa sook mijn vriend Pieter Karst Bouma weer aanwezig. PK presteerde het voor de tweede keer op rij (ook in Brunssum) om slecht te gooien (normaal goed voor een dikke 23 meter) en precies tussen mijn naaste concurent Viking te gooien. Dat leverde mij meteen 2 punten voorsprong op, op de man die tijdens de vakantie verschrikkelijke vooruitgang had geboekt. Ik was gewaarschuwd ! Tommy de Bruijn zette zijn opmars voort door een prachtige seizoensrecord van 28,47 m te noteren.
Bij de Weight for Distance gooide ik een degelijke 15,58m, mijn op twee na beste afstand ooit. Hier moet ik wel nog progressie moeten boeken, want de stap naar de mensen boven mij, is toch wel zo'n 1,5 m... Viking bleef uit zijn hum (hij was afgevallen

)en bleef met 14,64m één plaats achter mij. Winnaar van dit onderdeel was Hans Lolkema met een mooie seizoensrecord en PR van 23,50 m !
Het steenstoten is niet mijn favouriet en Viking had de kans om toe te slaan. Dit deede hij echter pas in zijn laatst beurt, maar wel met een bijna, net niet PR van bijna 9 meter ! Ik moest genoegen nemen met een matige 8,52m. Eddy Cardol deed wat van hem verwacht wer met een mooi record van 13,26 m met de steen van 10 kg
Bij de caber moesten we eerst kwalificeren met de zware 4 meter boom. De eerste twee pogingen verprutste ik weer, zoals ik dat vaker doe de laatst tijd, echter de laatste worp gooide ik een perfecte 12:00 uur ! Bij de 5 meter boom kon ik echter geen potten breken, maar koste me wel de nodige energie, wat me later zou opbreken. Uiteindelijk toch een mooie 9e plaats achter de toppers op de caber. Viking liet veel punten hier liggen door de 4 m boom niet te tossen. Arend van Oord bewees wederom zijn klasse op de caber door weer dit onderdeel te winnen !
Afsluitend van de lange dag was het hooggooien met 25 kg. Ik had gezind op een PR boven de 4,0 m, maar moest na drie FAILS op reeds 3,80 m mijn meerdere erkennen in onze Viking die deze hoogte gemakkelijk cleande. Helaas lukte zijn pogingen op 4,10 net niet. De lange dag en een dubbele pogingen op de caber (4 EN 5 m) had me toch aardig vermoeid. Tommy de Bruijn is een klasse apart van internationale allure op dit onderdeel. Wereldwijd is er slechts een handvol die meer dan 5 meter gooien. In een onderlinge strijd met wereldrecordhouder Wout Zijlstra, moest deze het onderspit delven. Tommy cleande een nieuwe seizoensrecord van 5,20 m !

waar Wout miste...
Eindstand HG Appelscha:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/hg-appelscha-124829/