XXL Nutrition

Nieuws Stephen Hawking 'Leven na de dood is een sprookje'

"...Lord Sacks, die hem ervan beschuldigde een "elementaire logische denkfout" te maken..."

Stephen ...Legend ..Fack'n wait for it...dairy.... Hawking beschuldigen van een elementaire denkfout, door Lord ..I like to suck.. Sacks. Rofl
Legende zuivel?

Ik snap overigens niet waarom dit nieuwswaardig is, is dit Stephen Hawking's laatste revolutionaire hersenspinsel? Een 12 jarige kan dit nog bedenken.
Het is nieuwswaardig, omdat het door wetenschappers van zijn niveau meestal niet zo duidelijk gezegd wordt in de media. Hij wil dus blijkbaar een duidelijk effect uitoefenen op de publieke opinie. Vergeet niet dat veel gelovigen of agnosten die nog twijfelen aan hun geloof, belang hechten aan de mening van zo iemand, zeker als het zo duidelijk gesteld wordt. Voor mensen die al atheist waren boeit het idd weinig, voor hen is het gewoon een bevestiging van wat ze al voor zichzelf hebben uitgemaakt.

het zien van het brein als een soort machine getuigd ook niet van heel veel intelligentie. Organisch leven is niet te vergelijken met machines, alleen creationisten doen dat. De natuur word niet in elkaar gezet, maar groeit. Daarnaast kan je het brein beter zien als een klomp energie dan als een computer met onderdelen. Energie gaat nooit verloren en word na de dood opgevreten door de maden in de grond, maar wellicht komt onze energie ook ergens anders vrij? Nogmaals, who knows
:roflol:

Natuurlijk zegt hij niet dat het net hetzelfde is als een computer, het is een analogie die in grote lijnen uitlegt hoe we de hersenen kunnen zien.

het zien van het brein als een soort machine getuigd ook niet van heel veel intelligentie. Organisch leven is niet te vergelijken met machines, alleen creationisten doen dat. De natuur word niet in elkaar gezet, maar groeit.
Dus een volledig synthetisch samengestelde bacterie leeft ook niet volgens jou?

Een levend wezen is nu eenmaal een soort extreem complexe machine. Als je dat niet inziet dat denk ik dat jij wat wetenschappelijk inzicht ontbreekt.

Ik vind het allemaal wel prima en zie tegen die tijd wel wat er gebeurt :D

Maar toch vraag ik me dan nog af hoe mensen met een bijna dood ervaring dat hebben, ze zijn dan dood verklaard, klinisch dood, hersen dood noem maar op. er is geen enkele hersen activiteit meer, en toch kunnen ze nadat ze gereanimeerd zijn ofzo toch precies vertellen wat men gedaan of gezegd heeft in de tijd dat ie toch echt helemaal dood was verklaard...

Wetenschap zegt ja, bewustzijn is gekoppeld aan je hersen activiteit, oke, maar hun hadden dus geen hersen activiteit, en toch maken ze nog mee wat gebeurt vanaf een afstandje...

ik geloof dat er wel meer is dan enkele dit leven, maar zoals ik in een ander topic ook al zei; 1 way to find out, en dat is wachten tot mijn tijd is gekomen

Volgens mij is dat gewoon niet waar. En bijna-dood ervaringen zijn gewoon hersenspinsels. Ze hebben ze zeker en vast mee gemaakt, maar toch echt alleen in hun hoofd.

Energie gaat nooit verloren en word na de dood opgevreten door de maden in de grond, maar wellicht komt onze energie ook ergens anders vrij? Nogmaals, who knows

Maar, hoe zie je dat dan? De energie die maden verkrijgen door je lichaam op te vreten is toch wel wat anders dan je 'energie' die ergens vrijkomt...

Het is nieuwswaardig, omdat het door wetenschappers van zijn niveau meestal niet zo duidelijk gezegd wordt in de media. Hij wil dus blijkbaar een duidelijk effect uitoefenen op de publieke opinie. Vergeet niet dat veel gelovigen of agnosten die nog twijfelen aan hun geloof, belang hechten aan de mening van zo iemand, zeker als het zo duidelijk gesteld wordt. Voor mensen die al atheist waren boeit het idd weinig, voor hen is het gewoon een bevestiging van wat ze al voor zichzelf hebben uitgemaakt.

:roflol:

Natuurlijk zegt hij niet dat het net hetzelfde is als een computer, het is een analogie die in grote lijnen uitlegt hoe we de hersenen kunnen zien.

Ik ben bang dat het gelovige vrij weinig kan schelen wat een wetenschapper zegt. Ik heb verder niks tegen z'n uitspraak, die is best wel goed, maar het is niet erg wetenschappelijk om zo iets met absolute zekerheid uit te spreken.

De analogie is gewoon slecht, juist omdat het brein helemaal niet lijkt op een computer.

• Topic Starter Topic Starter
"I regard the brain as a computer which will stop working when its components fail. There is no heaven or afterlife for broken down computers; that is a fairy story for people afraid of the dark," he added.

Dat waren zijn woorden in het Engels en in feite heeft hij met die analogie gewoon gelijk zoals Big-T al aangaf. Hersenen zijn geen computer maar de werking verschilt niet zoveel van de werking van een computer. Onze transistors zijn de neuronen die in feite ook getriggerd worden door potentiaalverschillen.

Ik ben bang dat het gelovige vrij weinig kan schelen wat een wetenschapper zegt.
Sommige gelovigen kan het wel degelijk schelen, alleen de close-minded figuren negeren het. Al zal het altijd iets in hun brein achterlaten waar ze later misschien toch over gaan nadenken.

Ik heb verder niks tegen z'n uitspraak, die is best wel goed, maar het is niet erg wetenschappelijk om zo iets met absolute zekerheid uit te spreken.
Absolute zekerheid bestaat eigenlijk niet binnen de wetenschap. Je baseert je op bewijsmateriaal dat je een zo goed mogelijke verklaring van de realiteit geeft. Hawkins beweert dus niet dat hij dit weet met absolute zekerheid. Alleen in wiskunde bestaat zoiets.

De analogie is gewoon slecht, juist omdat het brein helemaal niet lijkt op een computer.
Omdat je niet verder kijkt dan het organische aspect.

Volgens mij is dat gewoon niet waar. En bijna-dood ervaringen zijn gewoon hersenspinsels. Ze hebben ze zeker en vast mee gemaakt, maar toch echt alleen in hun hoofd.

Maar, hoe zie je dat dan? De energie die maden verkrijgen door je lichaam op te vreten is toch wel wat anders dan je 'energie' die ergens vrijkomt...

Vanuit het perspectief van kwantumfysica heeft niets vastigheid en is alles slechts golven van energie die het brein oppikt, vertaald, vervormd en interpreteert naar onze realiteit, ons lichaam en ons brein is dan ook slechts energie. Alle kwantum deeltjes hebben uit eindelijk één oorsprong (de big bang) en daarom staat alles met elkaar verbonden (God als metafoor?). Eigenlijk zou je dus kunnen stellen dat we als golven in een oceaan zijn en daarom ook de oceaan zelf zijn. Wat we werkelijk zijn gaan dus nooit verloren, alleen de notie 'ik ben JvR90, 21 jaar oud blabla' (waarschijnlijk) wel.

Stephen Hawking +1 Wanhopige gelovigen met een mening -1. Effe serieus ben blij dat deze man dit zegt. Zou er zelf ook helemaal geen zin in hebben het eeuwige leven doe mij maar eeuwige rust. Iedereen die gelooft heeft imo een probleem met hun doelloosheid in dit universum.

• Topic Starter Topic Starter
Hawkings woorden zijn zeker van belang, je moet niet vergeten dat de wetenschap ook vergeven is van figuren die of wel agnostisch zijn of gelovig zijn. Dan is de mening van 1 van de meest vooraanstaande wetenschappers van onze tijd zeker ter zake doende. Zolang geleden is het niet dat de wetenschap nog ruimte liet voor metafysische elementen en vaak zelfs religie omarmde. Dat pad steeds meer verlaten lijkt me alleen maar beter voor de wetenschap, de wetenschap dient zich vooruit te bewegen en niet net zoals religie stil te blijven staan op basis van dogmatiek uit vroeger tijden.

Ik snap overigens niet waarom dit nieuwswaardig is, is dit Stephen Hawking's laatste revolutionaire hersenspinsel? Een 12 jarige kan dit nog bedenken.

het zien van het brein als een soort machine getuigd ook niet van heel veel intelligentie. Organisch leven is niet te vergelijken met machines, alleen creationisten doen dat. De natuur word niet in elkaar gezet, maar groeit. Daarnaast kan je het brein beter zien als een klomp energie dan als een computer met onderdelen. Energie gaat nooit verloren en word na de dood opgevreten door de maden in de grond, maar wellicht komt onze energie ook ergens anders vrij? Nogmaals, who knows

dude, dat is wel een stuk dommere vergelijking dan die van hawking:roflol:

en onze "energie" (geen idee wat je hier overigens mee bedoelt, ik hoop niet een "ziel"?) wordt niet opgegeten door de maden, hou het maar gewoon bij ons organisch materiaal dat opgegeten wordt:)

Iedereen kan zich inbeelden dat je je hand kwijt raakt, dat je hand weg is en je gevoel van je hand weg is. Maar zodra het op het brein aan komt kunnen we ons dat niet meer voorstellen en worden we bang...met als goedkope geruststelling "nee dat zal wel niet gebeuren, er moet wel iets zijn na de dood!"
Eigenlijk "weten" we allemaal al hoe het is dood (er niet meer zijn) te zijn,de datum 9maanden en ouder voor je geboortedatum.

Hawking is gewoon bang dat hij onder dezelfde vorm gaat terugkeren

Geile leeftijd.

En jij hebt een probleem met andermans ideeen of meningen :P

jou motto: i reject this reality and replace it with my own?

:D

Ik heb geen probleem met andermans ideeën en meningen, Ik heb een probleem met mensen die hun mening als feit presenteren. En dat motto verzin je zelf dat heb jij mij nooit horen zeggen.

Terug
Naar boven