Fitness Seller

Strechen heeft geen zin tegen blessures

Mobiliteits oefeningen zijn niet echt stretch oefeningen. Meer oefeningen zodat je je spieren op zoveel mogelijke manier gebruikt. Heb je denk ik als sporter meer baat bij, kan de kans op blessures verkleinen. Veel goede oefeningen vind je op de dvd van magnificent mobility.

noem eens een paar voorbeelden van mobiliteits oefeningen dan.

Het lastige van dit soort ondezoeken, is dat hij voor de leek soms wat moeilijk te interpeteren is en al gauw een foutieve conclusie wordt getrokken.

Rekken voor of na de training is niet per definitie goed of fout.

Rekken voor de training, of het nu statisch,dynamisch, of PNF is, helpt wel degelijk bij de voorkoming van bepaalde blessures .
Uitleg staat in het artikel.
Rekken voor de training zorgt ook voor krachtsverlies.

Rekken na de training zal DMS niet voorkomen.
Rekken na training zal de doorbloeding wel bevorderen, spierpijn op basis van lactaatvorming zal hierdoor minder kunnen worden.

En zo zijn er nog een paar zaken waarin rekken wel/niet voordelig is.

Luister naar je eigen lichaam, en besluit voor jezelf of rekken voor jou wel of geen meerdwaarde heeft...

Mobiliteits oefeningen zijn niet echt stretch oefeningen. Meer oefeningen zodat je je spieren op zoveel mogelijke manier gebruikt. Heb je denk ik als sporter meer baat bij, kan de kans op blessures verkleinen. Veel goede oefeningen vind je op de dvd van magnificent mobility.

noem eens een paar voorbeelden van mobiliteits oefeningen dan.

Magnificent Mobility Exercises. The DVD is split into easy, medium and hard exercises so you can start whatever your flexibility. Each exercise is 1 chapter on the DVD for easy navigation. Full list of exercises:

* Easy Exercises. Cat/camels, yoga twist, side twist, bent knee twist, bird dogs, side-lying trunk twist, calf stretch, fire hydrants, supine bridges.
* Medium Exercises. Single-leg supine bridges, anterior-posterior leg swings, side-to-side leg swings, supine scorpions, prone scorpions, hip corrections, windmills, high knee walks, pull-back butt kicks, mini-band side steps, cradle walks, scap push-ups, overhead dislocations.
* Hard Exercises. Toy soldiers, single leg RDL, reverse warrior lunge with twist, walking spiderman, alternating lateral lunge, squat to stand, crossover overhead reverse lunge, running but kicks, high knee skips, deep wideout drops, supine leg whips.
* Static Stretches. Warrior lunge hip flexor stretch, prone ITB/TFL stretch, double neck stretches. Do these post workout.

http://stronglifts.com/review-magnificent-mobility-dvd-eric-cressey-mike-robertson/

Magnificent Mobility Exercises. The DVD is split into easy, medium and hard exercises so you can start whatever your flexibility. Each exercise is 1 chapter on the DVD for easy navigation. Full list of exercises:

* Easy Exercises. Cat/camels, yoga twist, side twist, bent knee twist, bird dogs, side-lying trunk twist, calf stretch, fire hydrants, supine bridges.
* Medium Exercises. Single-leg supine bridges, anterior-posterior leg swings, side-to-side leg swings, supine scorpions, prone scorpions, hip corrections, windmills, high knee walks, pull-back butt kicks, mini-band side steps, cradle walks, scap push-ups, overhead dislocations.
* Hard Exercises. Toy soldiers, single leg RDL, reverse warrior lunge with twist, walking spiderman, alternating lateral lunge, squat to stand, crossover overhead reverse lunge, running but kicks, high knee skips, deep wideout drops, supine leg whips.
* Static Stretches. Warrior lunge hip flexor stretch, prone ITB/TFL stretch, double neck stretches. Do these post workout.

http://stronglifts.com/review-magnificent-mobility-dvd-eric-cressey-mike-robertson/

dit zijn veelal yoga-afgeleide oefeningen, meer dan de helft zijn toch echt stretch oefeningen; je rekt spier-,pees- en bindweefsel hier mee op.

Wat is dan het grote verschil met "mobiliteits-oefeningen" en stretch-oefeningen?

Ik merk dat rekken bij blessures wel werkt. Ik heb om de zoveel tijd last van mn onderarmen (door zwaar curlen) en dan doe ik een tijdje goed rekken wanneer mijn onderarmen zijn opgepompt en dat gaat het vrij snel weer goed.
Tevens rek ik mijn schouder, waar ik een chronische blessure aan heb, regelmatig op na het sporten en merk dat dat goed werkt tegen de pijn.

Nee ik zou als bber sowiseo niet gaan rekken. een warmingup is wel belangrijk. Dus ga even tien minuten op de band wandelen of fietsen.

En wat voor effect zal 10 minuten fietsen of lopen als warming-up hebben denk je? Als ik rug ga trainen, en ik warm op door 10 minuten te fietsen, dan zijn de spieren in m'n rug nog steeds zo koud als daarvoor.

• Topic Starter Topic Starter
En wat voor effect zal 10 minuten fietsen of lopen als warming-up hebben denk je? Als ik rug ga trainen, en ik warm op door 10 minuten te fietsen, dan zijn de spieren in m'n rug nog steeds zo koud als daarvoor.

Ik ben geen bewegingstherapeut. Maar ik kan me voorstellen dat je lichaam wat warmer wordt en dat je bloed wat meer gaat stromen als je 10 minuten gaat bewegen van te voren.

Rekken op zich is niet nodig.
Probleem bij de meeste krachtsporters is de ROM waaronder zij hun oefeningen uitvoeren.
Door beperktheid in soorten oefeningen en bewegingsuitslag eindigen zij met eenzijdige mobiliteit binnen spiergroepen.
Turners (ringen) hebben daar weinig last van want hun spieren hebben een minder beperkte bewegingsuitslag tijdens inspanning dan bijvoorbeeld een bodybuilder.
Ook worstelaars gebruiken en trainen hun spiermassa op flexibeler wijze,zijn daardoor leniger en behoeven totaal geen stretchoefeningen te doen bij hun powertraining.
Rekken van spieren is dus imo enkel om beperkte bewegingsuitslag bij spiertraining te compenseren....
Het rekken op zich is dus niet de noodzakelijkheid want het is enkel een lapmiddel om de gevolgen van beperkte mobiliteit tijdens spiertraining te verhelpen.
Mijn oplossing is meer diversiteit in de oefeningen leggen,ook oefeningen waarbij je flexibiliteit actief wordt aangesproken(zwemmen,krachtoefeningen aan ringen,bankdrukken met barbell vervangen door dumbbells,...).
Kortom :variatie

Hogere hartfrequentie.
Betere verdeling van warmte door je lichaam (kwijt raken bedoel ik hiermee).
Het heeft dus zeker voordelen.

OT:
Beetje een oud onderzoek Thorian. Helemaal bij dit soort thema's is het belangrijk dat je up-to-date blijft, en dat is met dit onderzoek zeker niet het geval.

Heb een tijd geleden hier op dit board een hele discussie gehad met Paljas:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/leniger-hamstrings-181833/

Rekken op zich is niet nodig.
Probleem bij de meeste krachtsporters is de ROM waaronder zij hun oefeningen uitvoeren.
Door beperktheid in soorten oefeningen en bewegingsuitslag eindigen zij met eenzijdige mobiliteit binnen spiergroepen.
Turners (ringen) hebben daar weinig last van want hun spieren hebben een minder beperkte bewegingsuitslag tijdens inspanning dan bijvoorbeeld een bodybuilder.
Ook worstelaars gebruiken en trainen hun spiermassa op flexibeler wijze,zijn daardoor leniger en behoeven totaal geen stretchoefeningen te doen bij hun powertraining.
Rekken van spieren is dus imo enkel om beperkte bewegingsuitslag bij spiertraining te compenseren....
Het rekken op zich is dus niet de noodzakelijkheid want het is enkel een lapmiddel om de gevolgen van beperkte mobiliteit tijdens spiertraining te verhelpen.
Mijn oplossing is meer diversiteit in de oefeningen leggen,ook oefeningen waarbij je flexibiliteit actief wordt aangesproken(zwemmen,krachtoefeningen aan ringen,bankdrukken met barbell vervangen door dumbbells,...).
Kortom :variatie

Rekken van spier/peesweefsel gebruik je niet om beperking te composeren maar om te verbeteren/opheffen. Turners en worstelaars rekken wel degelijk.
Dat het een lapmiddel is, is ook onzin. Er is een bewegingsbeperking en die pak je direct aan door te rekken/mobiliteitsoefeningen te doen. Wel zijn er diverse manieren om de uitslag te verbeteren.

Ergo:
Voor training(als onderdeel warming-up) dynamische rekken.

Na training statisch rekken.

Ik stretch niet, vind het complete tijdverspilling.

heb hier al eens eerder gelezen dat stretchen je kracht kost, en dat je het dus beter kunt laten als je maximaal wilt heffen

laat ik me vraag hier maar even neerplempen

ik deed een jaartje terug cable cross voor borst, hele tijd niet gedaan, en sindsdien zijn mijn schouders wel gegroeid.
Nu ben ik weer begonnen met de cable cross en heb continue een onwijs trekkerig gevoel in de schouders op het keerpunt waar 1 rep over is en je aan de volgende gaat beginnen.
Is dit ook door inflexibiliteit die is opgrtreden doordat het nieuwe weefsel in schouderspier hier nog niet op ingesteld is? Of ben ik gewoon mijn schouders aan het verkrachten? ik kan het oplossen door de bewegingsuitslag te verkleinen maar of de oefening dan nog wel zin heeft is de vraag

Laatst bewerkt:

Probleem is vaak ook dat je een pomp krijgt in je benen, terwijl het bloed naar je rug moet....

Je kunt inderdaad beter op licht gewicht een paar keer een groot aantal herhalingen maken voor rug voordat je aan je training begint.

Je HF gaat er ook lichtjes van omhoog, het bloed wordt richting de werkende spiergroepen gepompt, de viscositeit van spier en bindweefsel + synovia in de te trainen spieren en gewrichten wordt verbeterd, etc.

Tussen deze opwarmsets kun je eventueel wat licht rekken om onvoorziene rekmomenten tijdens je working sets te voorkomen.

Probleem is vaak ook dat je een pomp krijgt in je benen, terwijl het bloed naar je rug moet....

Je kunt inderdaad beter op licht gewicht een paar keer een groot aantal herhalingen maken voor rug voordat je aan je training begint.

Je HF gaat er ook lichtjes van omhoog, het bloed wordt richting de werkende spiergroepen gepompt, de viscositeit van spier en bindweefsel + synovia in de te trainen spieren en gewrichten wordt verbeterd, etc.

Tussen deze opwarmsets kun je eventueel wat licht rekken om onvoorziene rekmomenten tijdens je working sets te voorkomen.

Synovia in spieren???

:rolleyes:

Ik weet niet hoe jij opwarmt. Maar het is niet de bedoeling dat je na een warming up gelijk een ontzettende pomp krijgt.

Eerst een rustige warming up op een cardio apparaat is helemaal geen probleem, en lijkt me alleen maar bevorderend.

Hierna zal ik echter wel nog wat warm up setjes doen op de desbetreffende oefening.

Tijdens de warming up stijgt de temperatuur in je armen en van ~37 graden Celsius naar zo'n 38-39-40 graden. Dit zorgt voor een betere elasticiteit, viscositeit in spieren en gladheid in gewrichten.
Hierdoor neemt de geleidingssnelheid van zenuwen toe, de afgifte van O2 verloopt efficiënter. Er kan meer bloed worden getransporteerd.

Ik weet niet hoe jij opwarmt. Maar het is niet de bedoeling dat je na een warming up gelijk een ontzettende pomp krijgt.

Eerst een rustige warming up op een cardio apparaat is helemaal geen probleem, en lijkt me alleen maar bevorderend.

Hierna zal ik echter wel nog wat warm up setjes doen op de desbetreffende oefening.

Tijdens de warming up stijgt de temperatuur in je armen en van ~37 graden Celsius naar zo'n 38-39-40 graden. Dit zorgt voor een betere elasticiteit, viscositeit in spieren en gladheid in gewrichten.
Hierdoor neemt de geleidingssnelheid van zenuwen toe, de afgifte van O2 verloopt efficiënter. Er kan meer bloed worden getransporteerd.

Waar staat in Loo zijn post een "ontzettende pomp" dan?

Hier. begrijp niet waarom bloed naar je benen een probleem zou zijn. Tenzij het een ontzettende pomp is.

Kan een foutieve conclusie zijn natuurlijk.

Terug
Naar boven