XXL Nutrition

Strive4muscle's log

Wat is nu je main goal voor de komende tijd? Welke wedstrijd wil je naartoe trainen en zijn er nog dingen die je heel anders wilt aanpakken dan eerdere wedstrijden?

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.262
Wat is nu je main goal voor de komende tijd? Welke wedstrijd wil je naartoe trainen en zijn er nog dingen die je heel anders wilt aanpakken dan eerdere wedstrijden?
M'n doel is meer spiermassa. Dit jaar zal ik niet meer op het podium staan en volgend jaar waarschijnlijk ook niet. Ik wil minimaal 5kg vvm op m'n frame plakken op de juiste plaatsen alvorens ik overweeg een wedstrijd te gaan doen. Het heeft voor mij nu allemaal geen haast. Dingen die ik anders ga aanpakken is voornamelijk het bulken. Voorheen liet ik me toch wel wat vaker gaan met voeding wat uiteindelijk alleen maar voor meer vet en vochtgains heeft gezorgd. Dit keer dus stricter bulken en m'n vetpercentage niet boven de 10% laten uitkomen, de tijd geven en niet te gefixeerd zijn dat je niet +1-2KG gained per week. VVM opbouwen kost nou eenmaal vet veel tijd. Wat ik hier uiteindelijk mee zal winnen is tijd die ik moet diëten om in wedstrijd conditionering te komen + minder spierverlies omdat je minder lang in een tekort zit / met hogere calorie inname kunt diëten.

Betekent dus ook dat ik 90% van de tijd in een kcaloverschot wil zitten, hooguit een minicut als het nodig is na mijn vakantie en wellicht later dit jaar nog een keer als het nodig blijkt. Volgend jaar rond deze tijd nog een een goeie cut doen om te kijken wat ik heb kunnen opbouwen en vanuit daar kijken waar aan gewerkt moet worden.

Laatst bewerkt:
Goed plan. Gewoon lekker a la Dorian Yates jezelf de tijd geven om te bouwen en dan keihard uit het niets terugkomen.

Wat betreft je vetpercentage laag houden... Ik snap je volledig daarin. Alleen je moet denk ik wel oppassen dat je niet "doorslaat" de andere kant op dmv dat je te weinig gaat eten om maar lean te blijven en daarmee je groei ook belemmert.

Wil je volgende keer dus weer in de Open klasse uitkomen?

• #3.265
Wil je volgende keer dus weer in de Open klasse uitkomen?
Daar ben ik nu nog helemaal niet mee bezig, zou een optie kunnen zijn. Kijken wat op dat moment de meest geschikte keuze zou zijn. Open zou een optie kunnen zijn, maar classic phisique ook. Geloof dat ik daar 97-98kg mag wegen.
Een ding waar ik wel al zeker van ben is dat ik niet meer bij de NBBF wedstrijden ga doen.

• #3.266
Goed plan. Gewoon lekker a la Dorian Yates jezelf de tijd geven om te bouwen en dan keihard uit het niets terugkomen.

Wat betreft je vetpercentage laag houden... Ik snap je volledig daarin. Alleen je moet denk ik wel oppassen dat je niet "doorslaat" de andere kant op dmv dat je te weinig gaat eten om maar lean te blijven en daarmee je groei ook belemmert.
Precies. Nee ik snap wat je bedoelt met eten. Waar ik op doelde was dat ik voorheen in het weekend volledig liet gaan en dus een super hoog kcal overschot terecht kwam. Niet alleen dat is nutteloos, ook het feit dat je vertering waarschijnlijk 2 dagen nodig heeft om terug op normaal te komen en dat dus verloren tijd is. Dat ga ik deze offseason beperken :P

Ik denk ook dat mensen vaak te snel kcals blijven verhogen en te gefixeerd bezig zijn met de weegschaal, terwijl de spiegel en je perfomance in de gym je nr.1 maatstaaf voor progressie moeten zijn. Als je nummers op lifts omhoog gaan dan zul je spiermassa opbouwen. Het is vrij simpel, hou je week gemiddelde gewicht bij en als je 2-3 weken blijft staan op gewicht, verhoog je kcals weer een beetje, totdat je weer stagneert. Alleen is geduld voor de meeste mensen niet weggelegd. Gaan veel te snel, veel te veel kcals toevoegen en na 3-4 maanden willen ze terug cutten... Resultaat = verloren tijd. Dat bedoel ik te zeggen met stricter bulken.

Het is vrij simpel, hou je week gemiddelde gewicht bij en als je 2-3 weken blijft staan op gewicht, verhoog je kcals weer een beetje, totdat je weer stagneert. Alleen is geduld voor de meeste mensen niet weggelegd. Gaan veel te snel, veel te veel kcals toevoegen en na 3-4 maanden willen ze terug cutten...

Ben het met je eens, 2 opmerkingen.

- Dit principe lijkt mij lastig te hanteren in een blast. Vooral mentaal. Wanneer je dus een hoop aas gebruikt en je de weegschaal 3 weken stil moet zien staan.. Dan verlies je ook tijd. Ervan uitgaand dat je wel aan het recompen bent is dit sub-optimaal voor massa gains.

- Onder de 10% het gehele is volgens mij ook wel erg lean, denk je niet?

• #3.268
Ben het met je eens, 2 opmerkingen.

- Dit principe lijkt mij lastig te hanteren in een blast. Vooral mentaal. Wanneer je dus een hoop aas gebruikt en je de weegschaal 3 weken stil moet zien staan.. Dan verlies je ook tijd. Ervan uitgaand dat je wel aan het recompen bent is dit sub-optimaal voor massa gains.

- Onder de 10% het gehele is volgens mij ook wel erg lean, denk je niet?

Dat is wat ik mensen probeer te vertellen, zolang je progressief vooruit blijft gaan op je training zul je spiermassa opbouwen, danwel recompen. Dat noem ik geen tijd verliezen? Als de weegschaal 3 weken stilstaat en de rest wel nog vooruit gaat fysiek gezien, dan betekent dat je meer kunt gaan eten, zonder er vetter van te worden. Hoe chill is het als je vetpercentage minimaal is gestegen tijdens een kuur en een X aantal kilo vvm bent bijgekomen, ik teken ervoor. Je kunt dan natuurlijk niet gaan opscheppen bij je vrienden dat je belachelijk veel overbodige vet en vocht kilo's bent bijgekomen. Maar op de lange duur ben jij wel degene die kan blijven doorbouwen / minimale tijd hoeft te cutten.

Ik ben van mezelf vrij lean, ik zit nu tijdens m'n cruise op 4200 kcals + 1 dikke cheatmeal per week waar de kcals op die dag richting de 5000 zullen gaan en ben vorige week nog op 7.6% bf gemeten. Iedereen heeft een ander set point natuurlijk, de een functioneerd top op 12%, bij mij is dat rond de 10-12% alles daarboven en alles gaat vrijwel downhill, dan doel ik met name op insulinegevoeligheid, waterretentie (grootste issue vooral als m'n carbs boven de +600 komen, maarja wat moet dat moet), flexibileit etc. Maar tijdens komende bulkblast zie je mij ook richting de 5k+ kcals gaan. Maar slow and steady :P

• #3.269
Update:
M'n shape is nogaltijd top, sinds de rebound is ingegaan heb ik ook geen enkele slechte training gehad, altijd een goeie pomp en de lifts zijn van week tot week vooruit gegaan in zowel gewicht/reps als volume. Deze week heb ik de kcals op trainingsdagen op 4200 gehouden en op rustdagen 4000 kcals waar ik 150-200gr minder carbs heb (rest van de kcals vul ik aan met gezonde vetten en eiwitten). Kcals op rustdagen zijn met 200 omhoog geschroefd, omdat ik nu toch al 2-3 weken op hetzelfde weekgemiddelde gewicht uitkwam, alhoewel ik wel elke week iets voller werd (leek erop dat ik aan het recompen was). Cardio heb ik nog steeds standaard 4-6 dagen per week op 20 minuutjes erin. 4-5x post workout en 1x pw fasted. Geen grote veranderingen met voeding op het moment aangezien ik volgende week zondag op vakantie ga.

Na vakantie gelijk bloedprikken en kijken of het verstandig is om te gaan blasten. Training voor volgende blast zullen 8 weken high frequentie zijn (4 weken focus benen, 4 weken focus armen) en de resterende 8-10 weken PPL low volume. Kuurschema heb ik ook al zo goed als klaar alleen moet ik nog even kijken hoe ik het ga aanpakken, aangezien ik in september een nieuwe woning krijg en daar het een en ander moet gebeuren zal trainen 3-4 weken op een lager pitje komen te staan. Dus wellicht verstandig het eerste gedeelte met een korte ester te blasten, korte cruise periode, en vervolgens weer doorpakken als ik weer 100% kan geven.

Vanavond staat de laatste legday van het high volume blok op het programma, daarna 6 weken focus op rug, borst en schouders. Zal weer worden gelogd ;)

Laatst bewerkt:
  • #3.270
Voeding vandaag:

Maaltijd 1
110gr havermout
130gr banaan
45gr whey iso
50gr blauwe bessen
20gr pindakaas

Maaltijd 2
70gr ongekookte basmati rijst
150gr kipfilet
150gr groene asperges
50gr champignons

Maaltijd 3
150gr gerookte makreel
9 rijstwafels
50gr avocado
2 tomaten
sriracha saus/ low sugar ketchup

Maaltijd 4 (pre-workout meal)
100gr ongekookte basmati rijst
150gr kipfilet
150gr groene asperges
50gr champignons

Intra:
50gr Cluster dextrin
12gr EAA's

Maaltijd 5 (post workout meal)
110gr brinta
45gr whey iso
150gr banaan
3 snack a jack caramel

Maaltijd 6
2 toastbroodjes
3 eieren

+- 4200 kcals (280gr eiwitten, 550gr koolhydraten, 90gr vetten)

@Strive4muscle Ik volg je topic al een tijdje. Je let aardig op je eten maar je neemt nooit echt "langzame" eiwitten voor het slapen? Is dit sowieso al uit de wereld geholpen of zie je dit zelf niet zitten on kwark of casseine weg te tikken.

• #3.273
@Strive4muscle Ik volg je topic al een tijdje. Je let aardig op je eten maar je neemt nooit echt "langzame" eiwitten voor het slapen? Is dit sowieso al uit de wereld geholpen of zie je dit zelf niet zitten on kwark of casseine weg te tikken.
Leuk dat je daar over begint. Waarschijnlijk heb ik dan elke keer de dag gepost waarbij ik geen kwark/griekse yoghurt voor het slapen neem :roflol:. Als ik in m'n fitnesspal kijk heb ik 4/7 dagen in de week griekse yoghurt voor het slapen gaan. Helaas was die voor vandaag op dus worden het eieren :)
Ik merk echt 0,0 verschil of ik nou eieren voor het slapen neem, kip, rund, yoghurt, kwark of whey... Sowieso heb ik dat langzame eiwitten verhaal nooit serieus genomen. Ik zorg dat ik elke 3-4 uur een maaltijd met 20-40 gr eiwitten binnenkrijg en that's about it. Wat ik wel merk is dat ik maximaal 500gr zuivel kan verdragen, meer dan dat en ik word bloated, wat ook weer m'n slaap beïnvloed. Geld uitgeven aan casseine eiwitten vind ik een waste of time :P zoals je zelf al aangeeft zijn er genoeg studies die zeggen dat het hele langzame eiwitten verhaal BS is.

Leuk dat je daar over begint. Waarschijnlijk heb ik dan elke keer de dag gepost waarbij ik geen kwark/griekse yoghurt voor het slapen neem :roflol:. Als ik in m'n fitnesspal kijk heb ik 4/7 dagen in de week griekse yoghurt voor het slapen gaan. Helaas was die voor vandaag op dus worden het eieren :)
Ik merk echt 0,0 verschil of ik nou eieren voor het slapen neem, kip, rund, yoghurt, kwark of whey... Sowieso heb ik dat langzame eiwitten verhaal nooit serieus genomen. Ik zorg dat ik elke 3-4 uur een maaltijd met 20-40 gr eiwitten binnenkrijg en that's about it. Wat ik wel merk is dat ik maximaal 500gr zuivel kan verdragen, meer dan dat en ik word bloated, wat ook weer m'n slaap beïnvloed. Geld uitgeven aan casseine eiwitten vind ik een waste of time :P zoals je zelf al aangeeft zijn er genoeg studies die zeggen dat het hele langzame eiwitten verhaal BS is.
Zal qua prijs niet veel verschillen hoor. Bovendien krijg je bij kwark ook weer een flinke portie carbs binnen. Bovendien is zo’n papje van casseine eiwit veel lekkerder dan die zure kwark imo :D

• #3.275
Zal qua prijs niet veel verschillen hoor. Bovendien krijg je bij kwark ook weer een flinke portie carbs binnen. Bovendien is zo’n papje van casseine eiwit veel lekkerder dan die zure kwark imo :D
Je moet toch onderhand wel mijn keuken skills hebben gezien :p vanille griekse yoghurt icm wat flavdrops of eventueel zoetstof, kaneel, plus noten of pindakaas(aanrader:p) en je hebt een hele lekkere smaak! De griekse vanille yoghurt van optimel heeft super macros, hele pot heeft maar 15gr carbs en maar liefst 40gr eiwitten en niet zo zuur als bijv de magere franse kwark.

• #3.276
Vrijdag 14-06

Legday, weekend & een dikke PR geen betere manier om het weekend in te luiden :p

5 min fietsen (opwarmen)

Seated leg curls
12x50kg opwarmen
12x65kg opwarmen
12x80kg
10x90kg
8x100kg
8x105kg

Leg extensions
12x50kg opwarmen
12x75kg opwarmen
4x10x105kg

Front squats (was eigenlijk de bedoeling om speed squats te doen, maar na 2 opwarm sets had ik het gevoel dat er een PR in me zat :p)
8x20kg
8x60kg
8x100kg
8x120kg
8x140kg (makkelijker als voorheen)
5x160kg (f**k yes)

One legged leg press
10x70kg
10x80kg
2x10x87,50kg

GHR
3x10xbw

30 sec quad stretch

Standing calf raises
8x10x80kg (20 sec rust tussen sets, kuiten stonden na set 4 in vuur en vlam)

15 min fietsen

Laatste legday van de het blok met een knaller afgesloten :p

• #3.277
Zaterdag 15-06

Armen, buik

Straight bar cable pushdowns ss dumbell curls
4x12x40kg / 4x8x20kg (3 sec negatief)

Rope pressdowns ss ez bar preacher curls
4x12x30kg / 4x10x40kg

Ez bar skullcrushers ss cross body curls
4x10x50kg / 4x10x20kg

Machine dips ss ez bar reverse curls
4x15x100kg / 4x15x25kg

V-ups ss machine crunches
4 sets 15 reps

20 min fietsen

Weer een training met een monsterpomp, 50-60 min en ik was klaar! Nu genieten van het weekend :)

In je volgende trainingscyclus wil je van high volume naar 8 weken lager volume gaan.

Kun je dit niet beter omdraaien?

Goed bezig trouwens.

• #3.279
In je volgende trainingscyclus wil je van high volume naar 8 weken lager volume gaan.

Kun je dit niet beter omdraaien?

Goed bezig trouwens.
Was ik ook aan het denken, maar dat moet in principe niets uitmaken. Het is trouwens niet high volume, maar high frequentie op 1 zwakkere spiergroep van 4 weken gevolgd door 4 weken op een 2e zwakke spiergroep. Daarna was de bedoeling om PPL te gaan doen, waarbij ik 1 all out set in de 5-8 rep range doe, 1 backoff set set 10-15 op de compounds, beetje trainingsprincipe wat JP volgt. Volume ligt dat idd een stuk lager dan wat ik nu doe, maar een hele andere trainingsprikkel dan wat ik nu doe.

verkeerd gezien inderdaad ik las high volume en daarna laag volume, my bad

Terug
Naar boven