AndroidHealthClinic

Stronger & lighter: this is my summer!

• Topic Starter Topic Starter
:thumb: eerst techniek dan gewicht.
Bij bankdrukken maakt dat niet heel veel uit denk ik maar is wel raar dat er geen kleine schijven zijn en in het begin is dat wel best veel ja 5kg das niet echt handig

En bij squat moet je de barbell leggen hoe jij het fijnst vindt eigenlijk. Kom je vanzelf wel uit. Ik vind het bijv. Fijner met handen dicht bij elkaar dan ligt ie wat hoger en je trapezius zijn wat hoger (waar ie dan op ligt) maar ik zeg dat moet je zelf een beetje uitzoeken. In het begin had ik daar ook veel last van als ie op een bot ligt doet dat ook zeer

Oké bedankt! Dan ben ik er van overtuigt dat het goedkomt. De 2e keer was het al een stuk gemakkelijker dan de eerste keer. En hopelijk blijft het zich verbeteren.

Ah, had ik al gelezen ;) (de originele faq). Maar toch bedankt voor de goede wil :)

Succes man! Herkenbaar verhaal. Ben 16 jaar een dikkertje geweest :P.

Anyway wel erg laag in kcals. Je mag volgens mij gerust wat hoger zitten , maar als jij je er goed bij voelt waarom niet he :).

Als jij het kan, kan ik het ook :P
Net fysiek trouwens!
Wat betreft die kcals heb je misschien wel gelijk. Maar aangezien ik een behoorlijke lange weg te gaan heb, loop ik graag vlot door.
Als ik merk dat het te weinig wordt, doe ik er wel wat bij. Maar voorlopig is het goed te doen eigenlijk :)

rippetoe, verstandige keuze. Melk het uit tot dat het niet meer kan!

Zal ik zeker doen! Bedankt voor de support!

Vandaag gewoon een uur gecardioot (haha, nieuw woord). Gemiddelde HF was uhmm.. pff.. stuk of 155-160? (75% van max)

kcal: 2005
E: 184g (37%)
K: 161g (32%
V: 70g
(31%)

Wat me verbaast is dat ik me tot nu toe ontzettend netjes aan me schema heb gedaan. Geen enkel keer van afgeweken. Ik denk dat het bijhouden van deze log daar een positieve invloed op heeft :D

Morgen een rustdag, maar misschien dat ik het niet laten kan om wat rustige cardio erbij te doen. Kan trouwens niet wachten tot de volgende Rippetoe workout.

Veel succes met je doelen. Ik doe momenteel ook hetzelfde programma, voor de 2e keer na een jaar stil te hebben gelegen. Ik zal je log volgen en hopelijk kan mijn ervaring met het programma je hier en daar wat helpen :)
Over je vraag over de barpositie bij het squatten: Rip gebruikt een low bar positie omdat dit meer spieren aanspreekt dan een high bar positie. Bij low bar ligt de bar net boven je schouderblad, op de achterste schouderspieren. Als je je ellebogen omhoog duwt heb je daar normaal zo'n kuiltje.

Squat je nu in de smith of kan je de bar ergens racken aan de smith machine?
Ook wel klote dat er geen bench want benchen in een smith is niet hetzelfde. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een betere gym als je abbo is afgelopen.

Veel succes met je doelen. Ik doe momenteel ook hetzelfde programma, voor de 2e keer na een jaar stil te hebben gelegen. Ik zal je log volgen en hopelijk kan mijn ervaring met het programma je hier en daar wat helpen :)
Over je vraag over de barpositie bij het squatten: Rip gebruikt een low bar positie omdat dit meer spieren aanspreekt dan een high bar positie. Bij low bar ligt de bar net boven je schouderblad, op de achterste schouderspieren. Als je je ellebogen omhoog duwt heb je daar normaal zo'n kuiltje.

Squat je nu in de smith of kan je de bar ergens racken aan de smith machine?
Ook wel klote dat er geen bench want benchen in een smith is niet hetzelfde. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een betere gym als je abbo is afgelopen.

Dankjewel, zou zeer handig zijn.
Ah zo, ga ik eens proberen (bar positie squat)
Ik rack de bar aan de smitch machine nu. En mijn gym heeft nu wel eindelijk een normale bench.
Ik zou graag een andere gym zoeken, maar er is geen betere gym in de buurt.

Even een update in me log: Gisteren was eigenlijk een rustdag, maar ik besloot met een vriend mee te gaan boksen. Achteraf geen goed idee. Heb nu overal spierpijn plus een krampje in mijn kuit. Dat wordt vandaag geen workout dus, maar een complete rustdag. Workout haal ik morgen in. Komt trouwens goed uit aangezien ik binnenkort op vakantie ga en één van me workoutdagen op dag van vertrek valt. Maar door het opschuiven naar morgen niet meer dus.

Voeding gisteren:

kcal: 2002
E: 180g (36%)
K: 170g (34%
V: 67g
(30%)

Vandaag complete rustdag dus en morgen gewoon verder met Rippetoe.

Voeding vandaag:
(zie post hieronder)

Het loggen blijft nog steeds een ontzettend goede motivatie om goed clean te blijven eten, nergens van af te wijken en met een volle inzet ervoor te gaan :)

Laatst bewerkt:
Als je er morgen maar werk van maak :)

Hmmm... heb nu nog steeds echt wel spierpijn van dat boksen, maar ik ga vanavond toch. Dan laat de cardio wel voor wat is even...

Gisteren kreeg ik serieuze honger, dus heb er toch nog wat bij gegeten :p

kcal: 2208
E: 218g (40%)
K: 164g (30%
V: 75g
(30%)

zal dan meteen ff mijn vorige post aanpassen :P

Als je er morgen maar werk van maak :)

Haha, ga ik vanavond doen ;)

Een heel tevreden gevoel na de training van gisteren. De bar lag bij het squatten heel comfortabel.
Ik moest alleen nog wel veel nadenken over de beweging. Maar ik ben er van overtuigd dat dat wel over gaat.
Ik zat zo geconcentreerd in de oefeningen dat ik soms teveel reps maakte :o

squat
1*5*20

1*5*30(moest 3 reps zijn)
1*5*40(moest 2 reps zijn)
3*5*50
Ik moet in het vervolg beter letten op mijn warm-ups. Nu heb ik daar teveel kracht aan verspeeld.

bench press
1*5*20
1*5*25(moest 3 reps zijn)
1*3*30(moest 2 reps zijn)
3*5*35
Net als bij de squat was ik zoveel bezig met de oefening en mijn techniek dat ik vergeten was te tellen.

deadlift
1*5*40
3*5*55

door tijdgebrek slechte warmups.

De volgende keer sla ik de warmups bij de deadlift over denk ik.
Aangezien ik boven 60 kilo zit en ik dus geen platen onder mijn stang moet zetten, heb ik geen zin omdat speciaal voor de warmups wel te doen.
Als ik dan wat hoger in gewicht zit wordt 60kg wel mijn warmup :p

Vandaag een complete rustdag. Ik werd heel laat (2 uur) wakker en de sportschool sluit om half 4 op zondag.
Jammer, anders ging ik nog wel voor een uurtje cardio.

Morgen Rippetoe workout B, heb er zin in.
Ook even wegen, en kijken of ik al wat vooruitgang heb.
Kan ik ook controleren of mijn onderhoud berekening wel klopt.

Ik heb het boek Starting Strength van Mark Rippetoe eindelijk binnen.
Ben er gister al in begonnen en ik ga vandaag verder lezen.

Voordat ik het vergeet:

voeding gisteren:
kcal: 1997
E: 191g (38%)
K: 154g (31%)
V: 69g
(31%)

Laatst bewerkt:
goede training!
ik vind je opwarming bij de squat wel goed hoor, maar als jij het te zwaar vindt moet je die 2e en 3e set idd niet 5 reps doen maar 3.

bij deadlift kun je misschien als opwarming wat romanian deadlifts doen. dan kun je wat lager gewicht pakken omdat de hoogte van 30kg vaak veel te laag is, en daar heb je geen last van bij romanian.

voeding vandaag:
kcal: 2244
E: 197g (35%)
K: 156g (28%)
V: 93g
(37%)

Jemig, wat had ik vandaag een honger. Heb net 40gram teveel aan nootjes gegeten :o
Ik denk dat het komt doordat mijn trainingen uitdagender beginnen te worden en mijn spieren veel meer energie nodig hebben om te kunnen herstellen.
Daarom lijkt het me verstandig om nog eens 200-300kcal in mijn voedingsschema erbij te doen, en te zien hoe het dan gaat.
Van wat ik gelezen heb is het verstandiger om je te concentreren op krachttoename met starting strength voordat je over vetverlies gaat nadenken.
Als het dan toch moet wordt aangeraden op gewicht te blijven.
Ik wacht eerst nog even mijn weging morgen af om op te kijken waar mijn onderhoudsniveau nou echt ligt voordat ik een keuze ga maken.

Morgen dus Rippetoe workout B weer. Nu verder lezen in starting strength :)

goede training!
ik vind je opwarming bij de squat wel goed hoor, maar als jij het te zwaar vindt moet je die 2e en 3e set idd niet 5 reps doen maar 3.

bij deadlift kun je misschien als opwarming wat romanian deadlifts doen. dan kun je wat lager gewicht pakken omdat de hoogte van 30kg vaak veel te laag is, en daar heb je geen last van bij romanian.

Mooi dat je mijn warming-up goed vind :D

Dat van die Romanian deadlifts is een zeer goed plan, leer ik er ook nog eens een oefeningetje bij.

Lekkere training vanochtend

squat
1*5*20kg
1*3*30kg
1*2*40kg
3*5*55kg
Ging net zo makkelijk/moeilijk als de vorige keer, terwijl er toch 5kg meer op zit. Maar er is nog steeds ruimte voor verbetering, alleen ik weet niet precies wat. Ik snap het bounce principe nog niet helemaal. Dus wellicht een goed idee om me daar de volgende keer op te richten en starting strength eens goed te lezen.

press
1*6*20kg
(moest er 5 zijn, maar ik wilde mijn techniek nog eens goed doornemen)
3*5*25kg
Wow, wat een moeilijke oefening is dit. Ik vond het heel moeilijk om goed op alles te letten en ik wist geen eens of ik de oefening wel goed uitvoerde. Deze moet ik toch nog wel eens goed bestuderen. Gewicht voelde vrij zwaar aan. Veel ruimte voor verbetering dus, met name in techniek.

row

1*5*20kg
3*5*25kg
Jemig, wat leek mijn techniek hier goed. Ging allemaal perfect, gewicht leek wel als dat van een roze dumbbell. Vond het jammer dat ik niet met een voldaan gevoel de gym uit kon, want deze was wel heel makkelijk. Maargoed, ik blijf er gewoon 5kg opgooien en ik kijk wel hoe lang dat doorgaat ipv er 10kg op te gaan gooien ofzow.

Ik ga starting strength eens goed lezen en kijken of ik daar nog verbeteringen in kan vinden.
Ook ga ik die Romanian deadlifts eens proberen als warming-up.

Ik was trouwens zo geconcentreerd op me workout dat toen ik thuis was, ik er pas achterkwam dat ik mezelf was vergeten te wegen.
Ach jah, dan doe ik het zaterdag maar, en daarna gelijk ook nieuwe pics.

Over gewicht gesproken...

voeding vandaag:
kcal: 2005
E: 195g (39%)
K: 159g (31%)
V: 66g
(30%)

Nu ik steeds verder kom in het programma, begin ik steeds meer en meer honger te krijgen.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik voor ik op vakantie ga weeg en dan maar 's gaan kijken of er niet een schepje bovenop mag qua eten.

gelukkig dat het net zo makkelijk ging ;)

en het was overhead press?

en nog een vraag was het barbell row of dumbbell?

ga je met elke oefening tot het uiterste of heb je op sommige oefeningen nog wat over?

gelukkig dat het net zo makkelijk ging ;)

en het was overhead press?

en nog een vraag was het barbell row of dumbbell?

ga je met elke oefening tot het uiterste of heb je op sommige oefeningen nog wat over?

Inderdaad, overhead press & bent-over barbell row, zoals in het programma van Rippetoe staat.

Nee, ik ga lang niet tot het uiterste, anders was ik wel heel slap :P
Tot het uiterste gaan is ook niet de bedoeling van starting strength, vooral niet na 4 workouts. Je gooit er elke workout 5-10kg bij, als je dan al na 4 workouts tot het uiterste gaat houd je het niet lang vol. Daarom rustig, met laag gewicht beginnen en er elke keer gewicht bij doen. Zo heb je veel ruimte om je techniek en kracht steeds te verbeteren. En bovendien, reken maar uit, over een maand zit je met de row al op 55kg (6 workouts x 5 kg erbij). En theoretisch gezien na 2 maanden al op 85kg.

Maarja, misschien dat ik als nog de volgende keer 10kg bij gooi bij de row, want ik kan echt niet tegen dit lage gewicht en ik vind het stacken van platen onder de bar, omdat er zo te weinig gewicht aan de bar hangt, mateloos irritant. Daarna natuurlijk gewoon in normale stappen verder :)

Laatst bewerkt:
ik dacht al dat je niet tot het uiterste ging maar had gekund he ;)
die bent over row is wel wat licht maar techniek is nu wel wat belangrijker dan gewicht denk ik.
en je moet de gewichten gewoon opvoeren tot je het niet meer kan zeker want binnen 2 maanden 85kg is wel wat zwaar ;)
pff ik ga morgen eindelijk ook weer aan het ijzer ik heb er zin in :)

ik dacht al dat je niet tot het uiterste ging maar had gekund he ;)
die bent over row is wel wat licht maar techniek is nu wel wat belangrijker dan gewicht denk ik.
en je moet de gewichten gewoon opvoeren tot je het niet meer kan zeker want binnen 2 maanden 85kg is wel wat zwaar ;)
pff ik ga morgen eindelijk ook weer aan het ijzer ik heb er zin in :)

Daar heb je zeker gelijk in. Het was maar een voorbeeld om het idee duidelijk te maken, eerst maar eens zien of ik zover kom.

Veel succes dan!

Als ik logjes van anderen lees krijg ik zelf ook altijd zin om aan het ijzer te gaan :D

dankje! :D
zal wel goed komen denk ik :p

Oké, **** it. die 2000kcal is veelste weinig nu ik zwaarder aan het trainen ben. Heb er net 100kcal aan nootjes bijgegeten, maar heb nog steeds honger.
Vanaf morgen zal ik proberen elke dag 2200kcal te eten ipv 2000. Waarschijnlijk nog steeds te weinig, maar voorlopig eens daarmee doen.

kcal: 2100
E: 198g (38%)
K: 159g (30%)
V: 75g (32%)

Ik zal 's een keer posten wat ik zo al op een dag eet, misschien dat jullie er wat op aan te merken hebben.

Wordt er niet meer getraind?

Over de rows... In practical programming staat er nergens iets over rows. Op de starting strength wiki staan 3 programma's die ofwel in het boek staan ofwel worden gebruikt in Rip zijn gym. Je kan beter één van die programma's kiezen: http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength

btw, Rip zijn mening over rows:
My opinion about barbell rows is as follows: **** barbell rows. Really. **** them. Stop wasting time worrying about barbell rows and get your deadlift up to 500. By then you'll have your own opinion and you won't have to worry about mine.

ja geen trainingen meer of geen vermeldingen meer? :D

Shittt... wat ben ik lang niet online geweest. Ben in de hele maand augustus op vakantie geweest (en er van genoten). In tegenstelling tot wat ik verwacht had was er geen gym. Ik heb oa door het start van het nieuwe schooljaar weinig tijd gehad. Het trainen heb ik inmiddels al weer opgepakt. Het leek me het beste om de nog niet geplaatste trainingen te posten voor compleetheid. Excuus voor het gebrek aan detail:

(laatste training van voor de vakantie - in mid-juli)
squat
3*5*60

bench press

3*5*40
(was de bedoeling, maar volgens mij faalde ik ergens, maar ik kan het ook verkeerd hebben)

deadlift
1*5*65
(naar herinnering voelde dit zwaar aan)

na de vakantie:

training 6:

squat: 60

press: 30
row: 40

training 7:

squat: 65
bench: 35
deadlift: 70

training 8:

squat: 70

press: 30 ofzoiets (35 was de bedoeling maar ik faalde hard, jammer dat ik alleen maar met 5kg omhoog kan. Wel heb ik veel meer reps gedaan)
row: 45

Voor de press zal ik tijdelijk een niet olympische halter (eentje van 3 kg ofzo) (voor de volgende keer dus 30kg + bar) gebruiken zodat ik met stappen van 2,5kg omhoog kan gaan. Ik ga binnenkort zelf schijven van 1,25kg aanschaffen omdat mijn gym die niet heeft.

Ik zal nog wel vaker wat uitgebreider posten, maar dit wilde ik allereerst even kwijt. Morgen training 9 alweer, heb er zin in!

Laatst bewerkt:
ah welcome back! veel succes met je verdere training en al een nette squat heb je! :thumbs: gaat je techniek bij alles ook goed?

Training 9

Squat

1x5x20
1x4x30
1x3x45
1x2x60
3x5x75
De squat was erg zwaar. Ik merk ook dat ik een beetje moeite heb met het vinden van de juiste positie voor mijn handen/armen. Ik krijg namelijk een beetje last in mijn pols merk ik, en dat is niet de bedoeling. ik zal daar de komende tijd eens beter naar kijken.

Bench Press

1x5x20
1x3x25
1x2x35
3x5x40
De bench press was het best te doen van allemaal, ik merk alleen dat ik erg onervaren erin ben en daarom nog niet het maximale eruit kan halen. Ik probeerde goed op mijn techniek te letten en dat hielp volgens mij behoorlijk.

Deadlift

1x3x50
1x2x65
1x5x80

De deadlift voelde erg zwaar aan mijn rug. Misschien daar ook eens mijn techniek evalueren. Heb nu toch een irritante pijn in me onderrug. Nog even naar de techniek kijken dus.

Alles lukte volgens schema, wel een pittige training. Al met al een ontzettend goede training.

De squat gaat denk ik voor de 100kg nog stallen, de deadlift iets daarna denk ik, de bench rond de 50 gok ik. Vind ik opzich wel een prestatie als ik terug denk aan mijn eerste training met een 40kg squat en 20kg press/benchpress waar ik de halter niet eens normaal recht kon houden.

Ohjah, ik had vandaag veel gezeik met de instructeurs omdat hun 'fitness niet is ingericht om zwaar te squatten' ofzo ???. Er is dus geen degelijke gym in de buurt. Nou heb ik wel een echte hardcore-hardcore gym gevonden 8,5km verderop. Ik ga daar binnenkort eens een kijkje nemen. Het is minimaal een half uur fietsen, maar ik heb het er voor over.

De laatste paar dagen ben ik ook veel meer gaan eten. Ik wil nu gewoon focussen om zo sterk (en gespierd) mogelijk te worden, en daarna zie ik het wel. Veel spierpijn de laatste tijd ook, is hopelijk een goed teken.

ah welcome back! veel succes met je verdere training en al een nette squat heb je! :thumbs: gaat je techniek bij alles ook goed?

Hey dankjewel man! Heb onlangs je log gelezen, maar heb volgens mij nog geen tijd gehad om te reageren, maar dat zal ik zeker nog 's doen!

Mijn techniek gaat op de meeste oefeningen goed, hier en daar wat details waar ik nog op moet letten. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van oefenen, oefenen, oefenen. Als ik met de bench nog wat concretere vragen heb weet ik bij wie ik kan zijn (met je bench van 70kg :eek: echt goed!!!)

Anyway dat was het voor vandaag.

Terug
Naar boven