XXL Nutrition

T3 en voeding

Trium

Ripped Bodybuilder
Waardering
939
Lengte
1m88
Massa
121kg
Brahs,

Me needs your help. Ik ben namelijk op zoek naar de invloed van T3 op hoe je lichaam omgaat met voeding en in het bijzonder voedingstekorten. Ik train me namelijk het apelazarus en ben constant mn voedingsschema aan het tweaken, maar er gebeurt nog steeds niet veel. Dit, ondanks dat ik de afgelopen paar weken een lage dosis T3 erbij genomen heb.

Gebaseerd op mn berekeningen zou mn TDEE rond de 4000 calorieen moeten liggen, en ik eet nu dagelijks ergens tussen de 2800 en de 3400 calorieen (respectievelijk ong. tussen de -30% en de -20% van mn TDEE) met een recovery dag elke 3e dag. Theoretisch gezien zou ik dus gewoon af moeten vallen, toch?

Nu vraag ik me dus af: als ik nog steeds in starvation mode zit (is een tic van me om daar in terecht te komen, dus dat zal t wel zijn :P), wordt dit dan verergerd (eg. versnelde schildklier verergerd energy expenditure dus calorietekort) of verminderd (eg. starvation mode wordt 'overruled' door exogene T3 toediening) door T3? Ik lees hierover zo veel verschillende dingen dat ik niet echt meer weet wat t nou is...

Ik heb een shipment onderweg zodat ik een sterkere dosis zou kunnen gaan nemen vanaf as. weekend, maar als dat tegen me gaat werken laat ik dat liever even staan natuurlijk. Help me brahs!

je eet -ergens tussen 2800 en 3400-... niet erg accuraat niet? Dat kan het precies het verschil zijn tussen wel cutten en niet

• Topic Starter Topic Starter
Laat ik dan specifieker zijn zodat je wellicht mijn daadwerkelijke vraag kunt beantwoorden: Op non-trainingsdagen eet ik rond de 2850 calorieen en op trainingsdagen rond de 3450.

Hou gewoon alles bij doe het een weekje nog geen verschil drop nog wat kcal.

Jongens, ik vraag naar de werking van T3 en niet mn eetpatroon. Ik moet weten of de T3 het starvation mode proces overruled of niet, omdat ik een lading binnen heb komen eerdaags en niet zomaar wil beginnen.

Anyone? bump.

Heeeeeeeeeeeeeeelp

De toevoeging van T3 zou de werking van je schildklier moeten bevorderen, ofwel een snellere verwerking van KH, vet en eiwitten. Hoger metabolisme.

Enkel de toevoeging kan al voldoende zijn voor vetverlies, tenzij je aanzienlijk boven maintenance zit. Werk je in een aanzienlijk kcal deficiet, dan gaat de vetverbranding - tromgeroffel graag -.............sneller.

Je moet T3 niet vergelijken met de onderdrukking van lichaamseigen testosteron door toediening van AAS. Het is niet zo dat T3 jouw 'natuurlijke vetverbranding' vervangt (zo interpreteer ik jouw post).

Laatst bewerkt:
De toevoeging van T3 zou de werking van je schildklier moeten bevorderen, ofwel een snellere verwerking van KH, vet en eiwitten. Hoger metabolisme.

Enkel de toevoeging kan al voldoende moet zijn voor vetverlies, tenzij je aanzienlijk boven maintenance zit. Werk je in een aanzienlijk kcal deficiet, dan gaat de vetverbranding - tromgeroffel graag -.............sneller.

Je moet T3 niet vergelijken met de onderdrukking van lichaamseigen testosteron door toediening van AAS. Het is niet zo dat T3 jouw 'natuurlijke vetverbranding' vervangt (zo interpreteer ik jouw post).

Okee. Maar dat betekent dus dat, indien ik inderdaad in starvation mode zit zoals ik vermoed, dit dus verergerd wordt door de T3?

Overigens kreeg ik vanavond wel te horen van mn krav maga instructeur dat ik was afgevallen en hij is wat dat betreft wel een objectieve bron. Wellicht moet ik dus toch maar gewoon wat geduld oefenen en minder naar die k*tweegschaal kijken :P

Bedankt Ilya.

T3 werkt gewoon via negative feedback.

TRH stimuleert secretie van TSH, TSH stimuleert secretie van T4 (en in mindere mate T3), conversie van T4 naar T3 en de feedback hiervan op remming van TRH en TSH. Waarbij het 'normaal' niveau vooral wordt bepaald door TSH.

Supplementatie van T3 onderdrukt direct TSH gen expressie en remmen dus zo TRH.

Werking is als volgt (dikgedrukte):
Ik zal wel 'n beetje tekst en uitleg geven. :)
De schildklier produceert iodothyronines, deze komen van de koppeling van twee iodinated tyrosine moleculen. Zo'n 90% wat geproduceerd wordt is T4, zo'n 10% T3, en minder dan 1% 'reverse T3' of kortweg; rT3. T3 en T4 zijn de biologisch actieve hormonen van de schildklier, waarbij T3 het meest actief is. Het verschil in T3 en rT3 is op molecuulniveau 2 extra jood-atomen. (niet dat dit je boeit, maar is wel leuk/?grappig? om te weten :))

De meest belangrijke regelaar van de schildklier functie is de HP TRH-TSH axis. (H = hypothalamic, P = pituitary). De afgifte van TSH wordt geregeld door een 'exquisite feedback loop'. Circulerend T4 en T3 remmen allebei de afgifte van TSH, en wanneer deze dalen, stijgt de TSH afgifte. Het zijn tevens de vrije T4 en T3 die dit reguleren, niet de protein-gebonden.

Een te veel aan circulerend T3 en/of T4 noemt men hyperthyroidism, en dit kan verschillende oorzaken hebben. Ook van verschillende aard, en wat je nu wellicht denkt, komt het zelden voor dat het wordt veroorzaakt door te veel afgifte van TSH, wat op zijn beurt weer zorgt voor afgifte van T4 en T3. Bij Graves Disease is het bijv. zo dat er auto-antilichamen tegen de TSH receptor worden geproduceerd. Deze reageren met de TSH receptor, en activeren adenylyl cyclase, precies zoals TSH dit doet. En zodoende dus meer T3 en T4, bij een normaal (of laag) niveau van TSH. Doorgaans wordt hyperthyroidism ook herkend door een normaal of laag niveau van TSH, maar een te hoog niveau van T3 en/of T4.

En dan nu dus hoe dit invloed heeft op je metabolisme;
T3 bindt aan z'n kernreceptor (TR), deze is gelinkt aan de schildklier regulerende elementen (TREs) in de target DNA moleculen. Dit beinvloedt op zijn beurt weer de post-transcriptional en pretranslational gebeurtenissen, zoals werking van mRNA op ribosomen, en membraan transport. Dit 'upreguleert' weer verschillende andere dingen, waaronder Na, K-ATPase, mitochondrieen, proteinen voor groei, bergje enzymen, meer zuurstof consumptie en nog wat dingen, al met al, een sneller metabolisme.

Waarom post ik dit in een trainingslog? :o

Jongens, ik vraag naar de werking van T3 en niet mn eetpatroon. Ik moet weten of de T3 het starvation mode proces overruled of niet, omdat ik een lading binnen heb komen eerdaags en niet zomaar wil beginnen.
Afhankelijk van de dosis, maar kan zeer zeker netto gezien ja. Maar je moet je afvragen of je wel in starvation mode wilt belanden.

Laatst bewerkt:
Heb je vertrouwen in je T3 wat betreft echt/nep? Wat waren je sides?

Wat is je dosis en hoe lang pak je die dosis al?

Is dit de 1e keer cutten? Zo nee op hoeveel kcal ging je normaal cutten zonder T3?

Dank je GetXXL, al ging het meeste van je post volledig over mn hoofd ;) En nee, ik zit uiteraard liever niet in Starvation mode. Maar das een beetje mijn tic en ik was gewoon benieuwd of ik wellicht mn rekenwerk moest bijstellen qua calorieen door die T3. Uit jouw antwoord begrijp ik dat dit inderdaad het geval is, en dat ik dus wat meer moet eten wanneer ik die T3 erbij neem.

@Ymir: Ja dat wel. Heb nu natuurlijk een hele lage dosis aangehouden met 25mcg p/d dus de sides waren verwaarloosbaar. Wat er nu aankomt zal ook best wel in orde zijn. Enneh, ik cut (of probeer) mn hele leven al, maar met beperkt succes. Nu wil ik dus echt wel een keer mn plateau doorbreken en gewoon shredded worden. Ik cutte nu dus op het aantal kcal die ik berekend had zonder daarin de T3 mee te nemen. De laatste keer dat ik cutte woog ik 20 kilo minder (VVM grotendeels) dus die berekeningen zijn niet echt nuttig meer denk ik.

Als ik T3 neem dan merk ik een versnelde hartslag, heb diaree een paar dag en meer honger en voel me wat opgefokt. Kortom ik voel of T3 werkt. Zou ik niks van dit alles voelen dan trek ik de conclusie dat het fake is. Jij hebt niet de ervaring van meerdere keren T3 gebruik dus is het lastiger inschatten. Voor mij is een belangrijk criterium mijn rusthartslag, die is zonder middelen 60 en met T3 zeker 65 of hoger. Die waarden zijn bij mij heel stabiel elke ochtend heb ik die en 5 of meer hoger is echt significant. Gewoon vinger op de pols en tellen kijkend op een klokje. voordat je opstaat elke morgen voor een paar dagen en na ophoging van T3 weer meten.

Andere discussie is of je naturel T3 moet nemen, het risico van spierverlies is hoog en zeker op hogere dosis.

Maar ik weeg stukken minder dan jij, maar dan nog jij cut op veel kcals, ik zou daar niet van afvallen. Ik zou in jou geval niet de conclusie trekken dat je nog meer moet eten door T3. Maar jij hebt het berekend, je zal het wel goed uitgedacht hebben.

Laatst bewerkt:
Hoe hoog doseer jij de T3 Ymir?

T3 zal er juist voor zorgen dat het niet erg is dat je lichaam in starvation mode zit, want dan dien je je schildklierhormoon exogeen toe snap je.
Het is trouwens juist de kunst om zo met koolhydraten te spelen dat je niet in starvation mode komt ;)

Hoe hoog doseer jij de T3 Ymir?

Ik heb een keer op 100mcg gezeten (langzaam opgehoogd) samen met Clen en dat was ****ed up. Daarna een keer op 50mcg gedurende 7 weken naast een beetje test prop en mast prop. Dat vond ik ideaal kuren. T3 naast Clen of hoog doseren van T3 ga ik niet meer doen.

T3 zal er juist voor zorgen dat het niet erg is dat je lichaam in starvation mode zit, want dan dien je je schildklierhormoon exogeen toe snap je.
Het is trouwens juist de kunst om zo met koolhydraten te spelen dat je niet in starvation mode komt ;)

Precies dat dacht ik ook, ook vanuit de logica van homeostase; op een dieet gaat je lichaam efficienter met energie om en zet "de motor" een tandje lager. Het mechanisme is daling van schildklierhormoon.

Maar over die starvation mode; die bestaat niet! Op dieet gaat je stofwisseling geleidelijk omlaag. Op een grafiek is dat een dalende lijn. De lijn van startvation mode, zou als het zou bestaan, een horizontale lijn zijn en dan opeens recht naar beneden, (heb het over de grafiek x as kcals en y as stofwisseling) Het misverstand wat nogal hardnekkig is, is dat er iets zou betsaan als van het ene op het andere moment door die ene boterham of whatever minder, plots in een andere mode waarin je nauwelijks stofwisseling zou hebben. Dat bestaat dus niet.

Laatst bewerkt:
Ehr...nou dat ik geen ervaring zou hebben met T3 is niet helemaal waar. *kuch* Wat ik laatst genomen heb was het restje van een eerdere trial en al de kenmerken die jij noemde had ik de eerste paar dagen inderdaad weer. Over de kwaliteit van de waren zit ik dus niet echt in ;)

Interessant dat die starvation mode zoals ik het begrepen had (inderdaad zag ik het als een flinke dip in metabolisme) in werkelijkheid niet bestaat. Het is dus gewoon geleidelijker?

Wat Jaytjuh stelt over dat T3 dus voorkomt dat je lichaam je metabolisme downreguleert omdat je het exogeen toedient, is dus precies waar ik naar op zoek was, dank je! Als dat klopt dan kan ik dus rustig aan mn nieuwe T3 set (met hogere dosis) beginnen want spierverlies vind ik niet zo'n hele grote ramp. Ik heb gelukkig vrij goede aanleg op dat gebied dus dat haal ik wel weer bij. Er droog bij staan vind ik oneindig veel belangrijker.

Overigens kom ik net van een dietiste af. Ik had een consult aangevraagd om gewoon eens te kijken of ik nog iets verkeerd deed. Was wel een goed gesprek. Ze gaf gelijk toe dat ze geen echte sportdietiste was, en dus niet echt veel kon zeggen over mijn 'overmatig' eiwitgebruik (wat wij hier volgens mij allemaal zowat doen :P) maar vermoedde wel dat ik qua calorie intake aardig in de goede zone zit. Ik mocht wellicht wel gewoon 3200 calorieen dagelijks nemen in plaats van die 2800 op non-training en 3500 op trainingsdagen.

Het meest frappante was dat ze me er op wees dat ik wat geduldiger moest zijn. Een volle kilo vet is 7000 calorieen en op dit tempo zou ik dus ongeveer 1 kilo per 2 weken kwijt moeten raken. Dat merk je nauwelijks en dat zie je ook niet zo snel. Kortom: "Shut the **** up Trium and train.".

Thanks brahs.

Maar over die starvation mode; die bestaat niet! Op dieet gaat je stofwisseling geleidelijk omlaag. Op een grafiek is dat een dalende lijn. De lijn van startvation mode, zou als het zou bestaan, een horizontale lijn zijn en dan opeens recht naar beneden, (heb het over de grafiek x as kcals en y as stofwisseling) Het misverstand wat nogal hardnekkig is, is dat er iets zou betsaan als van het ene op het andere moment door die ene boterham of whatever minder, plots in een andere mode waarin je nauwelijks stofwisseling zou hebben. Dat bestaat dus niet.

Is idd net wat voor definitie je eraan hangt.

Een volle kilo vet is 7000 calorieen
Een volle kilo vet is 9000 kcal he ;)

Laatst bewerkt:
. Een volle kilo vet is 7000 calorieen en op dit tempo zou ik dus ongeveer 1 kilo per 2 weken kwijt moeten raken.

Precies en die pond per week is dus 3500kcal en dat is dus elke dag 500kcal minder eten dan onderhoud. Die 500kcal per dag vind ik het ideale tempo.

Wat je concludeert over starvation mode is idd zoals ik het bedoel, het is geleidelijk die afname en toename van spijsvertering.

Dat van die 9000 calorieen is iets genuanceerder volgens dit artikel:

http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/174

Dit stelt dat je 9000 calorieen aan energie haalt uit 1KG vet, maar dat het je lichaam 7.777 calorieen kost om 1KG vet af te vallen.

---------- Post toegevoegd Fri 20 Jan 2012 om 15:36 ----------

Uit het artikel

Eén kg lichaamsvet verliezen kost 7.777 kcal
Nou is die input van energie steeds meer een probleem in de meeste Westerse landen. Mensen eten teveel (in verhouding tot wat ze bewegen) en vaak te vet, vooral verkeerd (verzadigd) vet; zie ook [Vitale en Fatale vetten]. Overgewicht neemt steeds meer epidemische vormen aan en steeds meer mensen willen afvallen en zoeken daarvoor fitnesscentra op. Vaak wordt gezondheidsverbetering genoemd als motief, maar de zwembandjes kwijt raken is vaker de echte reden. De vraag dient zich aan hoeveel kcal je in het rood moet zien te komen om één kg lichaamsvet kwijt te raken? Je zou denken dat je daarvoor ook 9.000 kcal moet inleveren, maar dat is gelukkig niet waar. Om één kg vetvolle massa te verliezen dien je 7.777 kcal in de min te komen en dat scheelt je toch maar mooi 1.223 kcal. Nu zul je wellicht afvragen hoe dat mogelijk is? Dat komt omdat vetweefsel voor 87% uit lipiden, de bouwstenen van vet, bestaan. Andersom geldt het ook, als je in een week 7.777 kcal in de plus staat dan zit er een kilootje vet bij.

Naar welke dosis T3 ga je toewerken Trium?

Terug
Naar boven