Fitness Seller

Killy Foto's flex cup

• Topic Starter Topic Starter
Getxxl, t3 is toch een stof die je metabolisme regelt toch ofzo?
Kan ik dit gratis laten meten bij de docter?

oh als je toch aan het meten gaat. laat ook ff je test en GH opmeten :D

Beter laat 'ie z'n oestrogeenlevels checken.:D

Beter laat 'ie z'n oestrogeenlevels checken.:D

LOLFace.jpg

Oestrogeen laten checken?
Zit de hele dag mijn vrouwelijke collega's aan te randen (oooooohhhhh wat zijn ze mooi).

Ik spam jullie logs toch ook niet zo vol :mad:

:yarly:

Getxxl, t3 is toch een stof die je metabolisme regelt toch ofzo?
Kan ik dit gratis laten meten bij de docter?

Ik zal wel 'n beetje tekst en uitleg geven. :)
De schildklier produceert iodothyronines, deze komen van de koppeling van twee iodinated tyrosine moleculen. Zo'n 90% wat geproduceerd wordt is T4, zo'n 10% T3, en minder dan 1% 'reverse T3' of kortweg; rT3. T3 en T4 zijn de biologisch actieve hormonen van de schildklier, waarbij T3 het meest actief is. Het verschil in T3 en rT3 is op molecuulniveau 2 extra jood-atomen. (niet dat dit je boeit, maar is wel leuk/?grappig? om te weten :))

De meest belangrijke regelaar van de schildklier functie is de HP TRH-TSH axis. (H = hypothalamic, P = pituitary). De afgifte van TSH wordt geregeld door een 'exquisite feedback loop'. Circulerend T4 en T3 remmen allebei de afgifte van TSH, en wanneer deze dalen, stijgt de TSH afgifte. Het zijn tevens de vrije T4 en T3 die dit reguleren, niet de protein-gebonden.

Een te veel aan circulerend T3 en/of T4 noemt men hyperthyroidism, en dit kan verschillende oorzaken hebben. Ook van verschillende aard, en wat je nu wellicht denkt, komt het zelden voor dat het wordt veroorzaakt door te veel afgifte van TSH, wat op zijn beurt weer zorgt voor afgifte van T4 en T3. Bij Graves Disease is het bijv. zo dat er auto-antilichamen tegen de TSH receptor worden geproduceerd. Deze reageren met de TSH receptor, en activeren adenylyl cyclase, precies zoals TSH dit doet. En zodoende dus meer T3 en T4, bij een normaal (of laag) niveau van TSH. Doorgaans wordt hyperthyroidism ook herkend door een normaal of laag niveau van TSH, maar een te hoog niveau van T3 en/of T4.

En dan nu dus hoe dit invloed heeft op je metabolisme;
T3 bindt aan z'n kernreceptor (TR), deze is gelinkt aan de schildklier regulerende elementen (TREs) in de target DNA moleculen. Dit beinvloedt op zijn beurt weer de post-transcriptional en pretranslational gebeurtenissen, zoals werking van mRNA op ribosomen, en membraan transport. Dit 'upreguleert' weer verschillende andere dingen, waaronder Na, K-ATPase, mitochondrieen, proteinen voor groei, bergje enzymen, meer zuurstof consumptie en nog wat dingen, al met al, een sneller metabolisme.

Waarom post ik dit in een trainingslog? :o

Laatst bewerkt:
Wat is iedereen toch weer blij met xxl :)

Oh ja vergeten te vermelden, voorzover ik weet worden er thiouracils gebruikt tegen hyperthyroidism, deze onderdrukken de synthese van T4 en T3 door het remmen van de peroxidase activiteit. :)

Oke, begin in september pas aan anatomie dus even met jip en janneke taal.
Is dit ook echt een ziekte waarmee ik naar de arts kan en behandeling krijg.
En heeft dit positieve/negatieve resultaten op mijn bbing?

Denk niet dat je dit krijgt bij je opleiding fysiotherapeut ;) Is voornamelijk fysiologie (meer specifiek: endocrinologie).

Ik zeg niks verder voordat je bloedresultaten heb hehe. Maar no worries hoor, je leeft nog ;)

Laatst bewerkt:
Is dit ook echt een ziekte waarmee ik naar de arts kan en behandeling krijg.
En heeft dit positieve/negatieve resultaten op mijn bbing?
http://www.schildklier.org/

Iets simpeler uigelegd :

Hoewel de schildklier ook in beperkte mate T3 uitscheidt in de bloedbaan, zal het vooral T4 uitscheiden. In de weefsels van het lichaam wordt het T4 omgezet in het meer actieve T3.
De schildklierhormonen T3 en T4 zetten cellen ertoe aan om meer energie te verbruiken en om meer eiwitten aan te maken. T3 en T4 verhogen de hartslag en de warmteproductie.
Schildklierhormonen hebben dus een invloed op de stofwisseling (het metabolisme).

Maat van me heeft het ook verhoogde schildklierwerking ( wat dus betekent dat hij een shitload aan eten moet binnen werken (zoals jij) om toch nog te kunnen groeien).

Maar het positieve is is dat je shredded c*nt blijft ongeacht wat je eet.

Normaal zou je er ook pillen voor kunnen nemen denk ik maar herinner me dat gesprek zo goed niet meer.

regelt belangrijke zaken

Mijn schildklier weerspiegelt mijn persoonlijkheid.

Regelt alles goed en in grote hoeveelheden :D

Terug
Naar boven