Getxxl, t3 is toch een stof die je metabolisme regelt toch ofzo?
Kan ik dit gratis laten meten bij de docter?
Ik zal wel 'n beetje tekst en uitleg geven.
De schildklier produceert iodothyronines, deze komen van de koppeling van twee iodinated tyrosine moleculen. Zo'n 90% wat geproduceerd wordt is T4, zo'n 10% T3, en minder dan 1% 'reverse T3' of kortweg; rT3. T3 en T4 zijn de biologisch actieve hormonen van de schildklier, waarbij T3 het meest actief is. Het verschil in T3 en rT3 is op molecuulniveau 2 extra jood-atomen. (niet dat dit je boeit, maar is wel leuk/?grappig? om te weten

)
De meest belangrijke regelaar van de schildklier functie is de HP TRH-TSH axis. (H = hypothalamic, P = pituitary). De afgifte van TSH wordt geregeld door een 'exquisite feedback loop'. Circulerend T4 en T3 remmen allebei de afgifte van TSH, en wanneer deze dalen, stijgt de TSH afgifte. Het zijn tevens de vrije T4 en T3 die dit reguleren, niet de protein-gebonden.
Een te veel aan circulerend T3 en/of T4 noemt men hyperthyroidism, en dit kan verschillende oorzaken hebben. Ook van verschillende aard, en wat je nu wellicht denkt, komt het zelden voor dat het wordt veroorzaakt door te veel afgifte van TSH, wat op zijn beurt weer zorgt voor afgifte van T4 en T3. Bij Graves Disease is het bijv. zo dat er auto-antilichamen tegen de TSH receptor worden geproduceerd. Deze reageren met de TSH receptor, en activeren adenylyl cyclase, precies zoals TSH dit doet. En zodoende dus meer T3 en T4, bij een normaal (of laag) niveau van TSH. Doorgaans wordt hyperthyroidism ook herkend door een normaal of laag niveau van TSH, maar een te hoog niveau van T3 en/of T4.
En dan nu dus hoe dit invloed heeft op je metabolisme;
T3 bindt aan z'n kernreceptor (TR), deze is gelinkt aan de schildklier regulerende elementen (TREs) in de target DNA moleculen. Dit beinvloedt op zijn beurt weer de post-transcriptional en pretranslational gebeurtenissen, zoals werking van mRNA op ribosomen, en membraan transport. Dit 'upreguleert' weer verschillende andere dingen, waaronder Na, K-ATPase, mitochondrieen, proteinen voor groei, bergje enzymen, meer zuurstof consumptie en nog wat dingen, al met al, een sneller metabolisme.
Waarom post ik dit in een trainingslog?