Hey, niet zo ongeduldig, sommige mensen moeten werken enzo

. Ik zat gisteravond pas om 22:00 uur te avondeten en direct erna na bed. "
Reageert voorlopig niet" als je niet binnen een avond antwoord krijgt; helaas zitten we niet allemaal de hele dag op het forum, maar ik snap je ongeduld, zo ben ik zelf ook (op het werk m.n.).

Nu is zojuist de vergadering een uur uitgesteld omdat de voorzitter pech heeft met de auto, dus kan ik toevallig (stiekem) even reageren.
Ik ben absoluut graag hulpvaardig, maar krijg het komende periode wat drukker met werk, waardoor ik doordeweeks vaak geen tijd meer zal hebben te DBB'en (helemaal vanaf 1 maart als ik op mijn nieuwe functie begin).
Fartlek in de vorm van een bosloopje met heuvels is prima voor je conditie, kracht, snelheid en m.n. je motivatie door het afwisselende en uitdagende karakter. Daarnaast kan je een beetje "freestylen" en spelen met je tempowisselingen (en naar je lichaam luisteren en hierop inspelen). In mijn loopperiode deden wij dit af en toe en hadden wij ook wel eens viaducttrainingen (bij gebrek aan heuvels). Dit hadden we overigens lang niet wekelijks en de viaducttrainingen waren m.n. gericht op kracht (ook al zal er ook snelheid mee onwikkelen) (de meeste hardlopers komen niet in de sportschool en zijn skinny ecto's, dus kunnen wel wat meer kracht gebruiken; tegen de wind inlopen heeft een vergelijkbaar effect).
Wekelijks hadden we twee keer een intervaltraining en deze trainingen zijn m.n. gericht op snelheid (ook conditie uiteraard). Vaak een keer op de baan en een keer op de weg of in het bos. De tempo's en rustpauzes waren hierin niet structureel hetzelfde. We deden bijvoorbeeld op de baan de ene keer 15 x 400 m (200 m rustpauze) en de andere keer bijvoorbeeld 3 x (400 m - 800 m - 1200 m) (rustpauze 200 m of 400 m na de langere tempo's). Op de weg deden we bijvoorbeeld de ene keer een piramideloopje met tempo's 1' - 2' - 3' - 4' - 5' - 6' - 6' - 5' - 4' - 3' - 2' - 1' (met 1' rustpauze na de korte tempo's en 2' na de lange; ' = minuut) en de andere keer 4 x 8' of 20 x 2', verzin het maar.
Conclusie: puur voor het ontwikkelen van tempo zou ik eens per week een intervaltraining doen, maar een fartlektraining zoals jij beschrijft is ook een prima trainingsvorm en zeker leuk en motiverend; pas wel op met blessures. Daarnaast zou ik wat meer afwisselen met tempo's en intervallen (dus niet alleen maar 500 metertjes). In je rustpauze zou ik mij niet blindstaren op het tempo (10 km per uur vind ik nog aan de snelle kant) en heel rustig dribbelen totdat je hartslag voldoende is gezakt (loop je op hartslag of op gevoel?). Af en toe jezelf prikkelen en je rustpauze structureel op 1 of 2 minuten houden zodat je met name richting het einde van je training nog niet helemaal hersteld bent, is ook prima. Dan voel je de verzuring optreden en krijg je wat meer tempohardheid en wedstrijdhardheid. In de wedstrijd zul je immers ook gaan verzuren als je het maximale eruit wil halen.
Mocht je nog meer vragen hebben, hoor ik het graag. Waarschijnlijk ben ik vanavond wel weer online.
Nog van harte trouwens met de zwangerschap, ik had je al een karmaberichtje gestuurd.