Fitness Seller

Trainen op massa....of toch niet?

Bezoekers in dit topic

tswhey zei:
het beste is een combinatie van beide, ene keer wat meer en andere keer wat minder reps/gewicht
idd, blijven varieren. Ik trainde m'n biceps eerst 12/10/8/6 en dat werkte goed maar op een gegeven moment kreeg ik geen spierpijn meer de volgende dag. Toen deed ik 6/6/5/4 en ze ontplofte gewoon :eek: zelfs 2 dagen erna nog spierpijn.
 
Ik doe 1 training 4-6 reps (heavy)
de volgende training 6-8 resp (medium)
en de derde training 10-12 resp (light)

lekkere afwisseling.
 
Brutez zei:
Maar het zal natuurlijk vooral aan je genen liggen.
Hiermee is alles gezegd denk ik.
Waarom is iemand geschikt om sprinter te worden en waarom is de andere in de wieg gelegd voor afstandslopen?
Het heeft gewoon met je genen te maken: je spiervezels.
Over 1 ding kunnen we het wel eens zijn, het lichaam zit zo in mekaar dat het arbeid/belasting nodig heeft om te groeien. Die belasting kan op verschillende manieren 'ingevuld' worden, lage reps/hoge reps/trage reps/snelle reps/... en iedereen zal er anders op reageren.
@ Centaur, ik zou zeggen probeer het enkele maanden uit... Ikzelf zou het nooit zo doen denk ik tenzij iemand me echt van het grote voordeel kan overtuigen maar het lijkt me compleet onlogisch om op hoge reps massa te willen aanzetten.
 
De theorie zegt (heb zo geen bron):


massa: trainen met een gewicht 70% - 85% van je 1 RM,

kracht: trainen met een gewicht 85% - 100% van je 1 RM.


Dat je om je kracht te ontwikkelen met zware gewichten moet trainen is natuurlijk logisch, je lichaam past zich aan aan je training.
 
Daarnaast: je lichaam kan niet tellen. Ik denk dat het te persoonlijk is om er een standhoudende uitspraak over te doen. Met de goeie genetische blauwdruk zal het weinig uitmaken of je 5 of 9 reps doet, het gaat er om dat je zo slim mogelijk traint. Dus met zo min mogelijk effort je spieren maximaal beschadigen.
 
Even een beetje filosoferen:

Je lichaam past zich aan aan training. Dus als je traint met maximale gewichten zal je lichaam daarop reageren door je maximale kracht te verhogen. Dus in principe geldt voor iedereen: je kracht vergroten --> zo veel mogelijk gewicht op die stang schuiven.

Bij trainen op massa is het anders, het heeft totaal geen nut om veel massa te hebben. Daar heeft je lichaam helemaal niks aan. De massa die je wil kweken is slechts een bijprodukt van het doel waarnaar je lichaam streeft.
Dus als je massa wil moet je weten welk doel van je lichaam als bijproduct massa heeft. Spieren bevatten energie (ATP), meer energie in de spier = een grotere spier. Dus je moet zo trainen dat je lichaam als doel stelt om de energieinhoud van de spier te vergroten. Dus moet je zodanig trainen dat na je training je zoveel mogelijk energie uit de spier hebt verbruikt, zonder dat andere energiebronnen als bijv. vet zijn aangesproken. Dan gaat je lichaam de energieinhoud van je spier vergroten. Maar hoe vertaal je dit naar een reprange, %1RM, T.U.T. o.i.d.?
 
Dani zei:
Daarnaast: je lichaam kan niet tellen. Ik denk dat het te persoonlijk is om er een standhoudende uitspraak over te doen. Met de goeie genetische blauwdruk zal het weinig uitmaken of je 5 of 9 reps doet, het gaat er om dat je zo slim mogelijk traint. Dus met zo min mogelijk effort je spieren maximaal beschadigen.


Heavy weights low reps.
 
Boven de 15 reps pak ik niet veel massa meer. m.u.v van benen die reageren op de een of ander manier beter op meer herhalingen maar voor de rest kan ik het best tussen de 6 en 12 blijven.

Waarschijnlijk is alles op zijn tijd het beste dus af en toe een periode lang wat meer reps(15 bv) dan word je spieruithoudings vermogen getrained. Dan een periode wat minder reps dus meer op kracht trainen(3 a 6 reps bv.).

En dan weer standaard 8 a 12 reps trainen na de bovenstaande 2 periodes maar nu heb je dus en meer spieruithoudingsvermogen en meer kracht als het goed is wat uiteindelijk zal leiden tot meer hypertrofie.
 
PHP:
Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?

Nou, volgens mij is dat gewoon slecht voor je gestel! :D
 
arieheijmans zei:
PHP:
Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?

Nou, volgens mij is dat gewoon slecht voor je gestel! :D
hoezo?
 
arieheijmans zei:
PHP:
Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?

Nou, volgens mij is dat gewoon slecht voor je gestel! :D

Hangt toch gewoon van je gewicht en til-vermogen af.
Voor de één heb je gedeeltelijk gelijk voor een ander persoon is het onmogelijk te doen...
 
arieheijmans zei:
PHP:
Hehe dus even 20reps squaten met bijv. 100KG is cardio?

Nou, volgens mij is dat gewoon slecht voor je gestel! :D


Wat is dit nu voor crap?
 
hallo trainingsmaten.

Mijn visie op trainen is setjes van 10 a 12 herhalingen , maar het belangrijkste is de rustpauzes die je neemt.
Hoe korter de rustpauze dus minder dan 45 sec dan hebben je spieren minder kans om zich te herstellen.
Het voordeel daarvan is dat je meer spierscheuringen krijgt, en spierscheuringen is groei

gr warrior
 
Centaur zei:
Goed, nou is mij altijd verteld, en weet ik eigenlijk niet beter, dat:

Laag gewicht, en hoge reps = trainen op kracht.
.


whehe, daarom trainen powerlifters ook met 20+ reps :D
 
warrior zei:
hallo trainingsmaten.

Mijn visie op trainen is setjes van 10 a 12 herhalingen , maar het belangrijkste is de rustpauzes die je neemt.
Hoe korter de rustpauze dus minder dan 45 sec dan hebben je spieren minder kans om zich te herstellen.
Het voordeel daarvan is dat je meer spierscheuringen krijgt, en spierscheuringen is groei

gr warrior

Mijn visie is dat hoe korter de rustpauze hoe lichter de te gebruiken gewichten en en hoe minder vezels er worden aangepakt. Hoe minder vezelser worden aangepakt des te minder groei
 
Brutez zei:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Laten we als voorbeeld een stratenmaker nemen die niet met gewichten traint. Die maakt dagelijks duizende herhalingen met een klinkertje van nog geen kilo en heeft toch een flinke bult massa. Ik denk dat je van alle hoeveelheden herhalingen groeit. Waarop iemand het hardst groeit moet hij natuurlijk zelf uitzoeken..

Laat ik nu geen enkele straatmaker kennen die door z'n werk gespierd is geworden. Pezig ja, maar gespierd........ ik ken er geen (en ik heb via m'n werk met veel straatmakers te maken.

Repeterende handelingen kweken geen massa, ze optimaliseren enkel de aansturing.
Als repeterend werk massa spier zou kweken zouden marathonlopers dikke benen moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:
3XL zei:
Mijn visie is dat hoe korter de rustpauze hoe lichter de te gebruiken gewichten en en hoe minder vezels er worden aangepakt. Hoe minder vezelser worden aangepakt des te minder groei


je kan zwaar trainen alleen de rustpauze is korter dus geen 3 a 5 minuten .
Maar ga ook niet in discussie het is zo wat ik zeg, want lees jij geen tijdschriften en boeken

gr warrior
 
warrior zei:
je kan zwaar trainen alleen de rustpauze is korter dus geen 3 a 5 minuten .[/qiuote]

Als je kort rustpauses pakt zal je altijd minder gewicht aan kunnen als waneer je langere pauze neemt.

Het gewicht voelt dus mischien wel zwaar aan, maar dat is relatief aan je rust. De vezels met de meeste groeipotentie zijn nog niet voldoende herstel. Wat je met korte rust bereikt is dat je de minder groeipotentie bevattende SO vezels aanspreekt. Dus minder groei


warrior zei:
Maar ga ook niet in discussie

Dat ga je wel. Op het momentdat je reageert ga je indiscussie


warrior zei:
het is zo wat ik zeg,

Dat is het juist niet.


warrior zei:
want lees jij geen tijdschriften en boeken

HAHAHAHAHAHAHA.

Als je je "kennis" uit tijdschriften haal kan ik begrijpen waarom je beweert wat je beweert. Wat boeken aangaat, ik heb de afgelopen 25 jaar en aardige bibliotheek opgebouwd en daar komt maar heeeeeeeel weinig in voor waarin beweerd word dat heel korte rust productief ou zijn.

Ik kan dus denk ik eerder stellen dat jij niet echt veel boeken gelezen heb en grotendeels op de (mis)informatie uit tijdschriften vertrouwd
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven