AndroidHealthClinic

Training voeding en progressie diary

Goeie squat :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.063
  • #1.064
Nog 1 update en dan is mijn huidige rondje weer rond. Maandag dus benen en gisteren UB. Vandaag wou ik 5km rennen maar kreeg buikpijn onderweg dus bij 3 afgekapt. Volgende x beter dingetje. Doel is 2x pw rennen waarvan 1 op langere afstand zoals de 10k van zondag en 1 korter en op snelheid. Snelste tijd vanmorgen was 6.22 dus daar zit nog veel werk in 😁
Training gisteren

Seat shoulder press dumbell 12kg
1x13
1x12

Close grip pulldown 50kg
1x12
1x11

Barbel row 45kg
1x14
1x12

Shoulder side raise 7.5kg
1x14
1x12

Biceps Hammer curl dumbell 8kg
1x10
1x9

Biceps curl cable rechte staaf 15kg
1x14
1x12

Triceps pushdown driehoekje 20kg
1x15
1x14

Triceps pushdown stoelding 40kg
1x10
1x9

Leg raises 4x15

1000017220.jpg

Nog 1 update en dan is mijn huidige rondje weer rond. Maandag dus benen en gisteren UB. Vandaag wou ik 5km rennen maar kreeg buikpijn onderweg dus bij 3 afgekapt. Volgende x beter dingetje. Doel is 2x pw rennen waarvan 1 op langere afstand zoals de 10k van zondag en 1 korter en op snelheid. Snelste tijd vanmorgen was 6.22 dus daar zit nog veel werk in 😁
Training gisteren

Seat shoulder press dumbell 12kg
1x13
1x12

Close grip pulldown 50kg
1x12
1x11

Barbel row 45kg
1x14
1x12

Shoulder side raise 7.5kg
1x14
1x12

Biceps Hammer curl dumbell 8kg
1x10
1x9

Biceps curl cable rechte staaf 15kg
1x14
1x12

Triceps pushdown driehoekje 20kg
1x15
1x14

Triceps pushdown stoelding 40kg
1x10
1x9

Leg raises 4x15

1000017220.jpg
Goed bezig !

• #1.066
Hartslag deze x wel accuraat. Een beginnende hardloper die in 70 minuten 10km loopt met een hartslag van 132 gemiddeld trap ik niet in. Die 160 gemiddeld lijkt meer bij mij te passen 😁. Nu lekker douchen en dan pinguïn pyama dag 🥰

1000017419.jpg

• #1.067
Woensdags 5km valt mij zwaarder dan zondags 10. Denk dat het vooral met rust te maken heeft. Op zaterdag doe ik niks aan sport en ga dan zondag 10km rennen. Dan maandags benen dinsdag ub en woensdag 5km. Donderdags benen en vrijdag ub. Wel een lekker ritme te pakken zo. Gemiddeld snelheid was zondag 8.7km/u en vandaag 8.9km/u. Dus nog veel ruimte voor verbetering 💪

1000017627.jpg

Woensdags 5km valt mij zwaarder dan zondags 10. Denk dat het vooral met rust te maken heeft. Op zaterdag doe ik niks aan sport en ga dan zondag 10km rennen. Dan maandags benen dinsdag ub en woensdag 5km. Donderdags benen en vrijdag ub. Wel een lekker ritme te pakken zo. Gemiddeld snelheid was zondag 8.7km/u en vandaag 8.9km/u. Dus nog veel ruimte voor verbetering 💪

1000017627.jpg
Je mag die doordeweekse 5km ook best langzamer doen, niemand zegt dat deze sneller dan of even snel moet als zondag, zeker niet met trainingen de dagen ervoor.

En, indien van toepassing, pas op met het één op één vergelijken van band met buiten.

• #1.069
Je mag die doordeweekse 5km ook best langzamer doen, niemand zegt dat deze sneller dan of even snel moet als zondag, zeker niet met trainingen de dagen ervoor.

En, indien van toepassing, pas op met het één op één vergelijken van band met buiten.

Dankjewel! Had besloten 5km op snelheid te focussen en 10km op duur maar je hebt helemaal gelijk. Kan ook gewoon merken dat het moeite kost op die woensdag en dan is het doen en uitlopen belangrijker 🙂

Allebei de trainingen waren buiten. Merk dat ik buiten meer mijn ding kan doen zonder bewust of onbewust rekening te houden met het formaat van de loopband. Dus zolang het niet met bakken uit de lucht komt ren ik buiten 🙂

Harder lopen is gewoon veel zwaarder, en ik heb zelf ook dat in het weekend ik een uurtje langer slaap, wat minder druk ben met vanalles en dan gaat het allemaal wat makkelijker. Overigens gezien je hartslag van 143 prima tempo. Je mag best een beetje pushen op een 5k, dan word je sneller fit. Je kunt je conditie zien als een driehoek in de top is het je sprintsnelheid - anaeroob (zonder zuurstofgeberuik, het midden is je vo2max - de maximale snelheid die je vrij lang kunt volhouden (dus ongeveer de grens aan hoeveel zuurstof je kunt opnemen en gebruiken in je lichaam voor het rennen), de brede basis bouw je door die langzame langere run in het weekend. Hoe breder de basis, hoe hoger de top kan worden en hoe stabieler de driehoek staat.

Kortom: lekker bezig. Als je dit volhoudt zul je zien dat je binnenkort echt flinke stappen maakt in fitheid. Dat zal nu al wel zijn, maar je gaat het deze lente ook ineens echt merken als je een trap oploopt, of dat je horloge zegt dat je rusthartslag laag is, dat je beter slaapt etc.

Misschien ook leuk om die 10km op verschillende tempo's te lopen, steigerungen, versnellen tot bijna sprinten en terug in tempo. Of intervallen, of heuveltraining etc. Je kunt er een vaartspel Fartlek training van maken.
En vergeet die 10km, maak er iets langer dan een uur spelen van.

Lange duurlopen....op haar tempo gaat ten koste van haar loop techniek. Ze kan beter werken aan een betere techniek, hoge pendel, pas frequentie etc.

• #1.073
Harder lopen is gewoon veel zwaarder, en ik heb zelf ook dat in het weekend ik een uurtje langer slaap, wat minder druk ben met vanalles en dan gaat het allemaal wat makkelijker. Overigens gezien je hartslag van 143 prima tempo. Je mag best een beetje pushen op een 5k, dan word je sneller fit. Je kunt je conditie zien als een driehoek in de top is het je sprintsnelheid - anaeroob (zonder zuurstofgeberuik, het midden is je vo2max - de maximale snelheid die je vrij lang kunt volhouden (dus ongeveer de grens aan hoeveel zuurstof je kunt opnemen en gebruiken in je lichaam voor het rennen), de brede basis bouw je door die langzame langere run in het weekend. Hoe breder de basis, hoe hoger de top kan worden en hoe stabieler de driehoek staat.

Kortom: lekker bezig. Als je dit volhoudt zul je zien dat je binnenkort echt flinke stappen maakt in fitheid. Dat zal nu al wel zijn, maar je gaat het deze lente ook ineens echt merken als je een trap oploopt, of dat je horloge zegt dat je rusthartslag laag is, dat je beter slaapt etc.

Dankjewel! Daarom was ook mijn doel om de 5km op snelheid te focussen maar merk gewoon dat ik er moeite mee heb mijn pas veel of lang te versnellen dus misschien wordt dat uiteindelijk ook beter. Een extra rustdag zou goed zijn denk ik maar vind dit schema veel voldoening geven dus hoop dat de snelheid (naast algehele conditie) met de tijd omhoog gaat.

Misschien ook leuk om die 10km op verschillende tempo's te lopen, steigerungen, versnellen tot bijna sprinten en terug in tempo. Of intervallen, of heuveltraining etc. Je kunt er een vaartspel Fartlek training van maken.
En vergeet die 10km, maak er iets langer dan een uur spelen van.

Lange duurlopen....op haar tempo gaat ten koste van haar loop techniek. Ze kan beter werken aan een betere techniek, hoge pendel, pas frequentie etc.

Ja uiteindelijk wel leuk maar voorlopig focus op uitlopen zonder heuvels iig 😁 speel uiteraard wel met snelheid. Ennuh haar tempo 😲 9km/u is toch best netjes voor het moment? Vaarwel zelfvertrouwen 🤣

See Ya Adele GIF by E!

1000017650.jpg

Laatst bewerkt:
9km per uur.... nee eigenlijk is dat nauwelijks hardlopen. Rond 10km/u ...gaat, maar het mag wel naar 12km /u om het er als hardlopen uit te laten zien.
Lees anders het duurloop misverstand eens, dan weet je het verschil tussen joggen en hardlopen.

Ik wil wel een keer mee fietsen en je tips geven, maar bij 10km/ u val ik om :D

• #1.075
9km per uur.... nee eigenlijk is dat nauwelijks hardlopen. Rond 10km/u ...gaat, maar het mag wel naar 12km /u om het er als hardlopen uit te laten zien.
Lees anders het duurloop misverstand eens, dan weet je het verschil tussen joggen en hardlopen.

Ik wil wel een keer mee fietsen en je tips geven, maar bij 10km/ u val ik om :D

No problem ik heb geen gevoel 🤣. Nee gekheid net even snel google gepakt en zit inderdaad op level joggen.

Oke ga je voorstel onthouden 😁 loop/jog/ren nu vooral op gevoel met als enige techniek buik aanspannen, borst naar voren, niet door mijn enkels gaan en proberen op mijn ademhaling te letten 🙂. Loop nu weer een paar weken dus vind 15km per week wel mooi zo en haalbaar.

"Luister naar je lichaam en niet naar je trainings-app, want die app die kent jou niet".
Quote van een hardlooptrainer in het NOS-journaal in een item over sporters die stoppen met hun sport door een blessure.

"Luister naar je lichaam en niet naar je trainings-app, want die app die kent jou niet".
Quote van een hardlooptrainer in het NOS-journaal in een item over sporters die stoppen met hun sport door een blessure.
En wat ga jij nu doen met deze info?

En wat ga jij nu doen met deze info?
Mijn Garmin geeft elke ochtend een trainingssuggestie (afstand en tempo) en die heb ik nog nooit opgevolgd, dus in dat opzicht volgde ik het advies van deze hardloopcoach al. Zijn advies is wel wat kort door de bocht en in de praktijk ligt het wel iets genuanceerder. Als sporter leren luisteren naar je lichaam is ook een proces wat veel tijd kost om dat goed te kunnen.

Laatst bewerkt:
  • #1.080

Ik heb de garmin app niet ingesteld op coach ding dus volg zowel in kracht als hardlopen mijn eigen plan. Ben daar best gevoelig voor en zou dan iedere dag het gevoel hebben niet genoeg te hebben gedaan. Dat is ook de reden waarom ik de route eigenlijk altijd uitloop. Als ik eerder zou stoppen denk ik de hele dag dat ik heb gefaald ofzo.

Terug
Naar boven