AndroidHealthClinic

Trainingsschema voetbal

jari076

Novice
Waardering
0
Goedemiddag guys,

Ik wil telkens een mooi schema maken die functioneel is voor een voetballer, maar ik kom er telkens niet uit.
Wat ik dus wil is mijn lichaam ontwikkelen/atletischer maken ten voordele voor voetbal. Dus mijn kracht, snelheid, explosiviteit en uithoudingsvermogen verbeteren. Nu weet ik wel dat qua krachtoefeningen de compound-oefeningen het beste zijn en qua uithoudingsvermogen intervaltraining. Ik doe nu zelf bij de fitness het programma Stronglifts 5x5. Maar ik lees in veel 'soccer fitness' pagina's op internet dat Power Cleans, Push Presses, maar bijvoorbeeld ook Jump Squats essentiële oefeningen zijn voor in je schema. Ook staat er dat plyometrische oefeningen goed zijn. Maar er is zoveel info dat ik er even niet meer uitkom.

Hoe zit dus een goede voetbal-workout in elkaar? Hoeveel dagen per week zou je hiervoor gebruiken? En hoe verdeel je het? Doe je de oefeningen zoals de Jump Squats & plyometrische oefeningen op dezelfde dag dat als je gaat intervallen, of juist tijdens je kracht/explosiviteitstraining? En zouden jullie stronglifts 5x5 aanhouden, maar er oefeningen aan toevoegen? En moet je tussen een dag krachttraining en intervaltraining een dag rust houden, of kun je op maandag kracht, en op dinsdag intervaltraining doen? Of juist andersom? Zoals jullie merken weet ik nog niet goed wat ik moet, lees er veel over maar weet niet hoe ik een schema zou moeten maken en hoe ik het aan moet pakken.

Ps: Wil niet 7 dagen in de week trainen, 4x is toch wel het maximum.

Groetjes Jari

Het is misschien niet helemaal het antwoord wat je wilt zien maar;
Zelf ben ik ook bezig geweest om een schema te maken als voetballer zijnde.
Dit is overigens een 'bodybuild' forum, dus je vraag is misschien niet helemaal goed geplaatst.

Nu doe ik zelf inmiddels een 5x5 schema, waarbij de oefeningen zo explosief mogelijk. Werkt goed, helemaal nu in de zomer. Let op je conditie, die zal snel achteruit gaan als je er geen cardio bij doet.
Maaaarrr: eind van deze maand stap ik over op Crossfit voor 2 maanden(ivm voetbal). Misschien kan je je hierin wat meer verdiepen. Dit voldoet namelijk perfect aan je doelen; atletischer(fitter?) worden.

Het is overigens alleen een tip natuurlijk :)

• Topic Starter Topic Starter
Het is misschien niet helemaal het antwoord wat je wilt zien maar;
Zelf ben ik ook bezig geweest om een schema te maken als voetballer zijnde.
Dit is overigens een 'bodybuild' forum, dus je vraag is misschien niet helemaal goed geplaatst.

Nu doe ik zelf inmiddels een 5x5 schema, waarbij de oefeningen zo explosief mogelijk. Werkt goed, helemaal nu in de zomer. Let op je conditie, die zal snel achteruit gaan als je er geen cardio bij doet.
Maaaarrr: eind van deze maand stap ik over op Crossfit voor 2 maanden(ivm voetbal). Misschien kan je je hierin wat meer verdiepen. Dit voldoet namelijk perfect aan je doelen; atletischer(fitter?) worden.

Het is overigens alleen een tip natuurlijk :)
Oh dit is een bodybuild forum, niet gezien sorry.
Crossfit ziet er goed uit, alleen is mijn gym daar te beperkt voor. Wij hebben bijvoorbeeld geen touwen, tractorbanden etc in de gym.

Maar jij deed dus ook sl 5x5? Voegde jij er oefeningen bij toe?
En die explosieve / plyometrische oefeningen, kun je die beter bij je krachttraining of conditietraining doen?

Ja sowieso is CrossFit wel een geweldige kracht toevoeging als voetballer. Er zijn zat gyms en vaak zijn er ook veel anderen die bij een CF Gym zitten die voetballen of een andere cardio related sport doen.

• Topic Starter Topic Starter
Weten jullie nog goeie plyometrische oefeningen voor voetbal? En moet je die tijdens je conditie of kracht-workout doen?
En is SL 5x5 al genoeg qua kracht, of zouden jullie nog Power Cleans/high pulls/ push presses toevoegen? Of iets anders.

Terug
Naar boven