Heb je aanraders voor boeken op je vakgebied die goed te doen zijn voor leken? Lijkt me leuk om daar eens in te duiken.
Boeken die ik zelf heb gelezen in 2015:
A time to kill - John Grisham
The basics of hacking and penetration testing - Patrick Engebretson
Red rising - Pierce Brown
Golden son - Pierce Brown
The art of deception - Kevin Mitnick
The alchemist - Paulo Coelho
We are anonymous: Inside the hacker world of LulzSec, Anonymous, and the Global Cyber Insurgency - Parmy Olson
Toen ik je zag - Isa Hoes
Nu bezig in Zero to one van Peter Thiel. Denk dat thinking, fast and slow van Daniel Kahneman de volgende gaat worden op basis van alle positieve comments hier.
Mijn standaard lijstje:
Fysiologie:
- Physiology van Berne & Levy. Wat gedateerd, maar tot nu toe het best geschreven fysiologie boek wat ik ooit heb gelezen.
- From cells to Systems van Sherwood. Wel up2date, ontzettend rijk geillustreerd en ook zeer goed geschreven. Iets minder gedetailleerd dan Physiology, en op sommige punten ook net wat minder accuraat.
Celbiologie:
- Essential Cell Biology van Alberts et al. Tja, simpelweg HET boek om te hebben als je je eerste stappen gaat maken in de celbiologie...
- Molecular Biology of the Cell van Alberts et al. HET naslagwerk voor celbiologie, ontzettend uitgebreid. Helaas net wat teveel voor een eerste kennismaking.
- Molecular Cell Biology van Lodish et al. Beetje hetzelfde verhaal als MBotC. Beschrijft vooral hetzelfde, maar in andere woorden. Het gros vind ik net wat minder duidelijk beschreven dan MBotC, maar sommige punten zijn wel weer duidelijker.
Biochemie:
- Fundamentals of Biochemistry van Voet et al. Veruit het beste biochemie boek wat ik ooit heb gelezen. De meeste zijn gewoon kut, bleh, en saai.
Organische chemie:
- Organic Chemistry for Dummies. Ja echt. Ik ken tot op heden geen echt organisch chemie boek waar ik enthousiast van wordt. Die voor dummies beschrijft grotendeels de kern van de zaak. Heel diep gaat het niet, maar wat het beschrijft, doet het best goed en duidelijk.
Strength & Conditioning:
- Essentials of strength training and conditioning van de NSCA. Sommige hoofdstukken zijn aardig achterhaald of een beetje biased, maar je kunt hier prima zeer goede materie uit halen. Is ook zeer goed geschreven!
- Strength & conditioning van Cardinale et al. Wat moeilijker dan die hierboven. Ligt een beetje qua leesbaarheid tussen een leerboek en een journal in. Minder duidelijke illustraties dan bovenstaande, maar de informatie erin is echt prima.
Voeding:
- Advanced Nutrition and Human Metabolism van Gropper et al. Staat zeer veel in, goed geschreven en heel veel illustraties. Echt een aanrader. Pas overigens op als je de international edition aanschaft, voelt een beetje aan als een telefoonboek wat niet heel handig is met dikke boeken.
Statistiek:
- Statistics in a Nutshell van Boslaugh. Bevat echt 95% van alle statistiek die je ooit zou moeten weten.
Farmacologie:
- Algemene farmacologie van Ree en Breimer. Leest prima weg, al heb ik wat farmacologie betreft weinig referentiemateriaal. Staan wel wat lompe fouten in en soms worden dingen wel benoemd, maar vervolgens totaal niet verder toegelicht wat vrij frustrerend kan zijn.
Endocrinologie:
- Williams Textbook of Endocrinology van Melmed et al. By far het beste endocrinologie boek wat ik ooit heb gelezen. Beter ook dan de Harrison reeks.
Biomechanica:
- Basic Biomechanics van Hall. Illustraties zijn niet de mooiste (voelen een beetje oud aan), maar alles staat echt heel helder uitgelegd. Pas overigens op als je de international edition aanschaft, voelt een beetje aan als een telefoonboek wat niet heel handig is met dikke boeken.
Metabolisme:
- Metabolic regulation: a human perspective van Keith Frayn. Frayn is een baas en schrijft als een baas. Ik heb alle drie de edities van dit boek met plezier gelezen.
Verder deze tip: begin altijd met celbiologie. Altijd.