MuscleMeat

Uitdaging tot zelfontwikkeling

Kwam deze post tegen en het lijkt me wel interessant, ik lees buiten de stof die onder mijn opleiding valt eigenlijk niks en wil hier wel wat aan gaan doen.

Zojuist de biografie van Richard Branson besteld om maar een begin te maken.

Tof :) De titel alleen al, Losing my virginity

Wishlist add:
Thinking, fast and slow van Daniel Kahneman (nobelprijs voor economie). Gaat over cognitive biases en verschillende systemen in het denkproces (en hoe dat vaak tegen je werkt)

In een paar dagen mn leessnelheid al van 270 naar 360 woorden/min verhoogd met speedreading. Heb dezelfde recall en understanding van wat ik lees, superchill

• Like
Waarderingen: Roth
Nieuwe boeken besteld:

Awaken the giant
Thinking, fast and slow
How to win friends and influence people
The power of positive thinking

Ben nu net begonnen met de audiotapes 'Accelerated learning' van Brian Tracy. Interessante stof, gaat er o.a. over om de manier van leren te vinden die het best bij jou past. Gaat wat dieper dan je zou denken :p Zijn trouwens als torrent te vinden

Tof :) De titel alleen al, Losing my virginity

Wishlist add:
Thinking, fast and slow van Daniel Kahneman (nobelprijs voor economie). Gaat over cognitive biases en verschillende systemen in het denkproces (en hoe dat vaak tegen je werkt)

In een paar dagen mn leessnelheid al van 270 naar 360 woorden/min verhoogd met speedreading. Heb dezelfde recall en understanding van wat ik lees, superchill
Vond het boek van Kahneman een goede lees.

Nice, heb je verder nog aanraders op het gebied van zelfontwikkeling?
Wel, ligt eraan wat je onder zelfontwikkeling verstaat. 99% van de boeken die ik lees (en als zelfontwikkeling beschouw) zijn meer in de richting van celbiologie/biochemie/fysiologie/etc. Als je daar wat goede boeken van wilt weten weet ik er genoeg. Boeken die wat meer aansluiten bij die van Kahneman ken ik echter niet. Moest die toevallig lezen voor m'n studie vorig jaar.

Ja die heb ik ook liggen voor m'n studie voeding en gezondheid, thanks for the offer :thumb:

The power of positive thinking van Norman Vincent Peale is echt een aanrader

'Any fact facing us, however difficult, even seemingly hopeless, is not so important as our attitude towards that fact'

Speedreaden gaat steeds beter, vlieg soms echt door een pagina heen. Zit nu op 390 woorden/minuut bij middelmatig lastige stof, 120 meer dan 1,5 week geleden. De woorden niet mee zeggen in je hoofd scheelt al ontzettend veel, ik oefen nu vooral op groepen woorden/hele zinnen in 1x te lezen ipv per woord te gaan

Laatst bewerkt:
Heb het ook wel eens geprobeerd, dat speedreaden.

Werkt op zich wel, alleen kost me veel te veel concentratie. Vind het ook gewoon chiller een tekst op mn gemakje te lezen en af en toe iets op me 'in laten werken'.

Daar had ik de eerste paar uren ook last van, nu kan ik steeds meer ontspannen speadreaden. Ik sta soms wel stil om iets te highlighten of nog een keer rustig door te nemen.
Ik merk dat er bij dit soort boeken vaak een aantal regels filler zitten voordat je bij het volgende punt komt, vooral dan vind ik het speedreaden chill.

cover-dereisvantheo.jpg

De reis van Theo

Roman die een groot aantal godsdiensten behandeld. De ongeneeslijk zieke Theo gaat met zijn tante Martha op wereldreis om zo kennis te maken met de godsdiensten van de wereld. Het is een laatste poging om Theo beter te maken. De 14-jarige Theo moet tijdens de reis raadsels oplossen om zo achter de volgende reisbestemming te komen.

Tante Martha heeft haar hele leven gereisd en kent veel mensen over de hele wereld. In iedere stad waar ze komen stelt ze Theo voor aan een bijzondere gids, die meer vertelt over de godsdienst in die stad of regio. Ook bijzondere rituelen en diensten worden bijgewoond. In Japan is Theo aanwezig bij het twee uur durend theeritueel. Dit ritueel voltrekt zich in stilte en na twee uur hebben de deelnemers een bepaalde staat van vrede bereikt.

Een andere bijzondere gebeurtenis is het uitbannen van een geest in Afrika. Door een os te offeren hoopt de priesteres dat de geest overgaat op de os.

Het is een bijzonder boek met veel informatie. Misschien een beetje teveel, want het is haast onmogelijk om alles te onthouden. Toch vond ik het heel interessant om op deze manier stil te staan bij gewoontes in andere landen. Mensen die zich bezig houden met rituelen en hier de tijd voor nemen. In de westerse wereld nemen veel mensen het leven voor lief en staan niet stil bij het vinden van rust en vrede die door bepaalde rituelen kunnen

Kwam dit boek onlangs tegen, lijk me wel de moeite.

• Like
Waarderingen: Roth
Hey Oak, al die boeken zijn niet in de bieb te vinden :mad:

Nu Spinoza’s Ethica :)

Wel, ligt eraan wat je onder zelfontwikkeling verstaat. 99% van de boeken die ik lees (en als zelfontwikkeling beschouw) zijn meer in de richting van celbiologie/biochemie/fysiologie/etc. Als je daar wat goede boeken van wilt weten weet ik er genoeg. Boeken die wat meer aansluiten bij die van Kahneman ken ik echter niet. Moest die toevallig lezen voor m'n studie vorig jaar.

Heb je aanraders voor boeken op je vakgebied die goed te doen zijn voor leken? Lijkt me leuk om daar eens in te duiken.

Boeken die ik zelf heb gelezen in 2015:
A time to kill - John Grisham
The basics of hacking and penetration testing - Patrick Engebretson
Red rising - Pierce Brown
Golden son - Pierce Brown
The art of deception - Kevin Mitnick
The alchemist - Paulo Coelho
We are anonymous: Inside the hacker world of LulzSec, Anonymous, and the Global Cyber Insurgency - Parmy Olson
Toen ik je zag - Isa Hoes

Nu bezig in Zero to one van Peter Thiel. Denk dat thinking, fast and slow van Daniel Kahneman de volgende gaat worden op basis van alle positieve comments hier.

Heb je aanraders voor boeken op je vakgebied die goed te doen zijn voor leken? Lijkt me leuk om daar eens in te duiken.

Boeken die ik zelf heb gelezen in 2015:
A time to kill - John Grisham
The basics of hacking and penetration testing - Patrick Engebretson
Red rising - Pierce Brown
Golden son - Pierce Brown
The art of deception - Kevin Mitnick
The alchemist - Paulo Coelho
We are anonymous: Inside the hacker world of LulzSec, Anonymous, and the Global Cyber Insurgency - Parmy Olson
Toen ik je zag - Isa Hoes

Nu bezig in Zero to one van Peter Thiel. Denk dat thinking, fast and slow van Daniel Kahneman de volgende gaat worden op basis van alle positieve comments hier.
Mijn standaard lijstje:
Fysiologie:
- Physiology van Berne & Levy. Wat gedateerd, maar tot nu toe het best geschreven fysiologie boek wat ik ooit heb gelezen.
- From cells to Systems van Sherwood. Wel up2date, ontzettend rijk geillustreerd en ook zeer goed geschreven. Iets minder gedetailleerd dan Physiology, en op sommige punten ook net wat minder accuraat.

Celbiologie:
- Essential Cell Biology van Alberts et al. Tja, simpelweg HET boek om te hebben als je je eerste stappen gaat maken in de celbiologie...
- Molecular Biology of the Cell van Alberts et al. HET naslagwerk voor celbiologie, ontzettend uitgebreid. Helaas net wat teveel voor een eerste kennismaking.
- Molecular Cell Biology van Lodish et al. Beetje hetzelfde verhaal als MBotC. Beschrijft vooral hetzelfde, maar in andere woorden. Het gros vind ik net wat minder duidelijk beschreven dan MBotC, maar sommige punten zijn wel weer duidelijker.

Biochemie:
- Fundamentals of Biochemistry van Voet et al. Veruit het beste biochemie boek wat ik ooit heb gelezen. De meeste zijn gewoon kut, bleh, en saai.

Organische chemie:
- Organic Chemistry for Dummies. Ja echt. Ik ken tot op heden geen echt organisch chemie boek waar ik enthousiast van wordt. Die voor dummies beschrijft grotendeels de kern van de zaak. Heel diep gaat het niet, maar wat het beschrijft, doet het best goed en duidelijk.

Strength & Conditioning:
- Essentials of strength training and conditioning van de NSCA. Sommige hoofdstukken zijn aardig achterhaald of een beetje biased, maar je kunt hier prima zeer goede materie uit halen. Is ook zeer goed geschreven!
- Strength & conditioning van Cardinale et al. Wat moeilijker dan die hierboven. Ligt een beetje qua leesbaarheid tussen een leerboek en een journal in. Minder duidelijke illustraties dan bovenstaande, maar de informatie erin is echt prima.

Voeding:
- Advanced Nutrition and Human Metabolism van Gropper et al. Staat zeer veel in, goed geschreven en heel veel illustraties. Echt een aanrader. Pas overigens op als je de international edition aanschaft, voelt een beetje aan als een telefoonboek wat niet heel handig is met dikke boeken.

Statistiek:
- Statistics in a Nutshell van Boslaugh. Bevat echt 95% van alle statistiek die je ooit zou moeten weten.

Farmacologie:
- Algemene farmacologie van Ree en Breimer. Leest prima weg, al heb ik wat farmacologie betreft weinig referentiemateriaal. Staan wel wat lompe fouten in en soms worden dingen wel benoemd, maar vervolgens totaal niet verder toegelicht wat vrij frustrerend kan zijn.

Endocrinologie:
- Williams Textbook of Endocrinology van Melmed et al. By far het beste endocrinologie boek wat ik ooit heb gelezen. Beter ook dan de Harrison reeks.

Biomechanica:
- Basic Biomechanics van Hall. Illustraties zijn niet de mooiste (voelen een beetje oud aan), maar alles staat echt heel helder uitgelegd. Pas overigens op als je de international edition aanschaft, voelt een beetje aan als een telefoonboek wat niet heel handig is met dikke boeken.

Metabolisme:
- Metabolic regulation: a human perspective van Keith Frayn. Frayn is een baas en schrijft als een baas. Ik heb alle drie de edities van dit boek met plezier gelezen.

Verder deze tip: begin altijd met celbiologie. Altijd.

Mijn standaard lijstje:
Fysiologie:
- Physiology van Berne & Levy. Wat gedateerd, maar tot nu toe het best geschreven fysiologie boek wat ik ooit heb gelezen.
- From cells to Systems van Sherwood. Wel up2date, ontzettend rijk geillustreerd en ook zeer goed geschreven. Iets minder gedetailleerd dan Physiology, en op sommige punten ook net wat minder accuraat.

Celbiologie:
- Essential Cell Biology van Alberts et al. Tja, simpelweg HET boek om te hebben als je je eerste stappen gaat maken in de celbiologie...
- Molecular Biology of the Cell van Alberts et al. HET naslagwerk voor celbiologie, ontzettend uitgebreid. Helaas net wat teveel voor een eerste kennismaking.
- Molecular Cell Biology van Lodish et al. Beetje hetzelfde verhaal als MBotC. Beschrijft vooral hetzelfde, maar in andere woorden. Het gros vind ik net wat minder duidelijk beschreven dan MBotC, maar sommige punten zijn wel weer duidelijker.

Biochemie:
- Fundamentals of Biochemistry van Voet et al. Veruit het beste biochemie boek wat ik ooit heb gelezen. De meeste zijn gewoon kut, bleh, en saai.

Organische chemie:
- Organic Chemistry for Dummies. Ja echt. Ik ken tot op heden geen echt organisch chemie boek waar ik enthousiast van wordt. Die voor dummies beschrijft grotendeels de kern van de zaak. Heel diep gaat het niet, maar wat het beschrijft, doet het best goed en duidelijk.

Strength & Conditioning:
- Essentials of strength training and conditioning van de NSCA. Sommige hoofdstukken zijn aardig achterhaald of een beetje biased, maar je kunt hier prima zeer goede materie uit halen. Is ook zeer goed geschreven!
- Strength & conditioning van Cardinale et al. Wat moeilijker dan die hierboven. Ligt een beetje qua leesbaarheid tussen een leerboek en een journal in. Minder duidelijke illustraties dan bovenstaande, maar de informatie erin is echt prima.

Voeding:
- Advanced Nutrition and Human Metabolism van Gropper et al. Staat zeer veel in, goed geschreven en heel veel illustraties. Echt een aanrader. Pas overigens op als je de international edition aanschaft, voelt een beetje aan als een telefoonboek wat niet heel handig is met dikke boeken.

Statistiek:
- Statistics in a Nutshell van Boslaugh. Bevat echt 95% van alle statistiek die je ooit zou moeten weten.

Farmacologie:
- Algemene farmacologie van Ree en Breimer. Leest prima weg, al heb ik wat farmacologie betreft weinig referentiemateriaal. Staan wel wat lompe fouten in en soms worden dingen wel benoemd, maar vervolgens totaal niet verder toegelicht wat vrij frustrerend kan zijn.

Endocrinologie:
- Williams Textbook of Endocrinology van Melmed et al. By far het beste endocrinologie boek wat ik ooit heb gelezen. Beter ook dan de Harrison reeks.

Biomechanica:
- Basic Biomechanics van Hall. Illustraties zijn niet de mooiste (voelen een beetje oud aan), maar alles staat echt heel helder uitgelegd. Pas overigens op als je de international edition aanschaft, voelt een beetje aan als een telefoonboek wat niet heel handig is met dikke boeken.

Metabolisme:
- Metabolic regulation: a human perspective van Keith Frayn. Frayn is een baas en schrijft als een baas. Ik heb alle drie de edities van dit boek met plezier gelezen.

Verder deze tip: begin altijd met celbiologie. Altijd.

Baas. Bedankt man!

2 boeken onderweg 'atomic dog: the testosterone principles' en t tweede deel 'manhood & other things' van TC Luoma die op T-nation altijd leuke shit schreef. Ben benieuwd.

Ik zag dat ik een lange tijd geleden hier ook al eens gepost had, en om het lezen bij anderen maar eens meer te stimuleren hier mijn lijstje van 2015. Ik lees overigens het meeste in het Engels. Zelf heb ik heel weinig met zelf-hulp boeken, uiteindelijk zijn het volgens mijn bescheiden mening vooral manieren om uit te stellen dat je doet wat je wilt doen.

1. Red Rising - Pierce brown 7/10
2. Golden son - Pierce brown 8/10
3. It Was the Best of Sentences, It Was the Worst of Sentences: A Writer's Guide to Crafting Killer Sentences - Casagrande, June 7.5/10
4. The art of the short story: 52 great authors, their best short fiction and their insights on writing - 10/10 5. Prolegomena to any future metaphysics - Immanuel Kant 8.5/10
6. The Hundred-year-old man who climed out of the window and dissapeared. Jonas Jonasson. 6.5/10 Doet wat het moet doen, vermaken, meer niet.
7. Ik ben de titel hiervan vergeten, het was een boek over schrijven. Uitgegeven door Querido in 2015. Het heeft in ieder geval weinig indruk op me gemaakt.

Nu aan het lezen:
8. Chevkov - short stories
9. Borges - Labyrinths

Edit: En over snel lezen, nah doe het vooral niet, maar lees langzaam. Of lees minder prutboeken. Goede boeken lees je langzaam, bestudeer je en haal je zoveel mogelijk uit.

Edit: En over snel lezen, nah doe het vooral niet, maar lees langzaam. Of lees minder prutboeken. Goede boeken lees je langzaam, bestudeer je en haal je zoveel mogelijk uit.

Je snelheid moet ook wel proportioneel zijn met de moeilijkheidsgraad van de stof. Goeie boeken kan je ook meerdere keren lezen, in 1x kan je nooit alles opslaan

Nog wat random reads opgepakt bij een boekensale tijdens een weekendje Gent:
Freakonomics - Steven D Levitt,
Het leven, een handleiding (bekentenissen van de divan) - Stephen Grosz
Zelfcompassie - Kristen Neff
Your book in 100 days - Mindy Gibbins-Klein, gaat misschien nog wel een keer van pas komen
De kunst van het heldere denken - Rolf Dobelli
Theory of psychoanalytic technique (uit 1958) - Karl Menninger. Waarschijnlijk gedateerd, maar interessant non the less
Seminars zonder snurkers, een gids voor interactieve meetings - Steen Elsborg

Momenteel 3 engelstalige boeken voor €25 bij Bol.com :)
Aangezien ik boeken het liefst zelf koop ipv naar de bib te gaan was dat effe een mooie kans om wat te bestellen.

Ik koop sowieso:

Thinking, Fast And Slow - Daniel Kahneman (op aanraden van jullie)
The Art Of War - Sun Tzu (onder het motto "je moet het toch maar eens gelezen hebben")
Animal Farm - George Orwell (zelfde reden als The Art Of War)

Dan ben ik erover aan het denken om nog 3 boeken te bestellen, alledrie een beetje in hetzelfde thema. Ik ken ze zelf echter niet zo goed, dus ben benieuwd of iemand van jullie ze al gelezen heeft of een mening heeft :)

Start With Why - Simon Sinek (naar het schijnt valt het boek in herhaling, niet heel goed)
Getting To Yes - Roger Fisher (schijnt een super boek te zijn over onderhandelingstechnieken)
The Art Of Thinking Clearly - Rolf Dobelli (na reviews te lezen wordt dit em waarschijnlijk niet)
How To Win Friends And Influence People - Dale Carnegie (ook niet zeker over deze, mixed reviews. Focus ligt op 'vrienden' maken op professioneel niveau, dus geen zelfhulpboek voor social awkwardness)

Thoughts? Of betere boeken die ik kan bestellen? Moeten wel onderdeel zijn van de actie, die vind je hier:

http://www.bol.com/nl/l/engelse-boe...2+8292+4280840286+10655+11210/No/0/index.html

Terug
Naar boven