Fitness Seller

Veganism topic

Nee, hij heeft een artikel geschreven waarin hij dat beweert, maar heel sterk is dat stuk niet. Er is onlangs een meta-analyse gepubliceerd en ook nog een systematische review van Eric Helms een paar jaar geleden hierover onder specifieke omstandigheden (laag vetpercentage met energiebeperkt dieet).
Correct.
Enige punt dat misschien goed is om nog te noemen is dat je steeds minder proteïne nodig hebt niet alleen omdat je steeds minder spiermassa op kan bouwen, maar ook omdat je lichaam beter leert om te gaan met proteïne (door bijvoorbeeld minder af te breken tijdens het trainen).
Dat het lichaam beter leert omgaan met, dat geloof ik wel.
Macroverhoudingen zijn over het algemeen totaal onzin, ja. Je proteïnebehoeftes hangen af van je lichaamsgewicht, niet van hoeveel energie je consumeert: hoe meer massa je hebt, hoe meer proteïne je nodig hebt om het te onderhouden of te vergroten. Koolhydraatbehoeftes hangen helemaal nergens vanaf, tenzij je een duursporter bent. Je lichaam heeft 0 koolhydraten nodig, punt. Vetbehoeftes zijn heel complex en het soort vet is veel belangrijker dan de totale hoeveelheid.
Dat het lichaam 0 kh nodig zou hebben waag ik te betwijfelen. Hoe sta jij daar tegenover?

Laatst bewerkt:
Correct.
Dat het lichaam beter leert omgaan met, dat geloof ik wel.

Dat het lichaam 0 kh nodig zou hebben waag ik te betwijfelen. Hoe sta jij daar tegenover?
Vanuit de voeding? Dat klopt wel. Bepaalde weefsels hebben wel glucose nodig, maar die kan je lichaam zelf synthetiseren. Optimaal voor sportprestaties is het natuurlijk niet.

Des te getrainder je bent des te meer eiwit heb je juist nodig voor optimale spierhypertrofie, zie onder meer de meta-analyse van Cermak e.a. waaruit blijkt dat eiwitsuppletie relatief gezien het meeste uitmaakt bij getrainde proefpersonen t.o.v. ongetrainde. Het heeft weinig te maken met 'omgaan' met eiwit, het is niet zo zeer dat een tekort aan bouwstenen voor de eiwitsynthese het proces belemmert. Aminozuren zijn met name belangrijk als signaleringsmolecuul (mTORC1-reactiepad) voor de eiwitsynthese bij grotere hoeveelheden.

Omdat het hier over aminozuren gaat, ben ik eens gaan kijken naar de webshops van diverse supplementenverkopers.

Bij XXL staat bij de EAS dat het 100% geschikt is voor vegetariërs. Nu vraag ik me dan af of er dan ook uit melkeiwitten (om een vb te geven) onttrokken is? Of van waar komt dit/hoe wordt dit geproduceerd? Of is dit allemaal synthetisch/kunstmatig? Ik ken van die technische dingen niet genoeg, dus vraag het even...

EDIT: ik weet het, vloeken in de kerk hier, maar deze van B&F claimt volledig vegan te zijn.
BCAA Amino

Dus, voor vegans dan misschien een goede manier om die extra aminozuren te supplementeren?

Omdat het hier over aminozuren gaat, ben ik eens gaan kijken naar de webshops van diverse supplementenverkopers.

Bij XXL staat bij de EAS dat het 100% geschikt is voor vegetariërs. Nu vraag ik me dan af of er dan ook uit melkeiwitten (om een vb te geven) onttrokken is? Of van waar komt dit/hoe wordt dit geproduceerd? Of is dit allemaal synthetisch/kunstmatig? Ik ken van die technische dingen niet genoeg, dus vraag het even...

EDIT: ik weet het, vloeken in de kerk hier, maar deze van B&F claimt volledig vegan te zijn.
BCAA Amino

Dus, voor vegans dan misschien een goede manier om die extra aminozuren te supplementeren?

Sponsored sticky - XXLNutrition.nl
Je kan dat beter hier even vragen

Er zijn verder wel hints dat Leucine supplementatie bij je (plantaardige) eiwitinname potentieel kan zorgen voor een hogere MPS gezien die producten normaal laag in leucine zijn.
Maar daar is nog niets doorslaggevends over.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
zie onder meer de meta-analyse van Cermak e.a. waaruit blijkt dat eiwitsuppletie relatief gezien het meeste uitmaakt bij getrainde proefpersonen t.o.v. ongetrainde

is dit het onderzoek wat niet controleerde voor nutrient timing in de meegenomen onderzoeken?

goed topic overigens hoef niets meer toe te voegen, mocht @Jwdoetookmee specifieke vragen hebben betreft veganisme en performance dan mag dat natuurlijk

jon venus weet overigens idd niet waar hij over praat (coole kerel though, volg hem al jaren, voornamelijk voor de meal prep vids), elke informational video die tie post is cringe

Vanuit de voeding? Dat klopt wel. Bepaalde weefsels hebben wel glucose nodig, maar die kan je lichaam zelf synthetiseren. Optimaal voor sportprestaties is het natuurlijk niet.

Des te getrainder je bent des te meer eiwit heb je juist nodig voor optimale spierhypertrofie, zie onder meer de meta-analyse van Cermak e.a. waaruit blijkt dat eiwitsuppletie relatief gezien het meeste uitmaakt bij getrainde proefpersonen t.o.v. ongetrainde. Het heeft weinig te maken met 'omgaan' met eiwit, het is niet zo zeer dat een tekort aan bouwstenen voor de eiwitsynthese het proces belemmert. Aminozuren zijn met name belangrijk als signaleringsmolecuul (mTORC1-reactiepad) voor de eiwitsynthese bij grotere hoeveelheden.
Vielen dank.

Had overlaatst iets gelezen van Lyle Mcdonald en met zijn uitleg kwam het er eigenlijk op neer dat zo veel Leucine overrated is? :/

Bedoel je niet overhaast ?

Och god Jezus, ik stop met discussiëren :'). Zal het wel houden bij welke onderzoeken en wat ik allemaal gelezen heb erover, jullie doen jullie ding. :wave:

Je hebt me toegezegd dat jij deze discussie ging winnen hé.

Laat me nu niet vallen heej :mad:

Och god Jezus,deze sukkels komen met goede argumenten ,mijn fragiele droomwereld stort in,nu moet ik met Roderick en Sarah
weer gaan praten over hoe geweldig wij zijn en dat die achterlijke vleeseters nergens iets van snappen en te dom zijn om te poepen,
ik stop met discussiëren :'). Zal het wel houden bij mensen die niet kritisch durven te zijn en alleen maar mij gelijk willen geven, jullie doen jullie ding maar ,ik ga nog even geilen op een foto
van Jesse Klaver . :wave:

Tja, klopt wel wat je zegt. Is een afweging die vegan BB'ers zelf moeten maken. Er zijn alleszins verschillende vegan BB'ers die er minstens "even goed" (;)) uitzien als die vlees eten (en natty zijn :D ) :)

En die afweging is ook helemaal prima uiteraard. Maar puur naar optimalisatie gekeken is vegan dieet niet optimaal. En die vegans die er minstens net zo goed uitzien als sommige non-vegans zouden er op een niet-vegan diet waarschijnlijk nog een stuk beter uit zien.

Als je de spieren kan houden die je hebt gekregen terwijl je nog dierlijke producten at, nadat je nu al maanden/jaren vegan bent, dan wilt dat toch ook gewoon zeggen dat een vegan dieet niet onder doet anders was je die wel weer kwijt ;/.
Dit is geen argument. Met 2 keer per week trainen kan ik waarschijnlijk mn huidige fysiek prima vasthouden, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee even efficiënt is als mn huidige 5 keer per week.

Het argument dat we herbivoren eten, en geen carnivoren slaat echt nergens op. Koeien kunnen van gras vlees maken, wij niet.
Planten gebruiken zuurstof water en mineralen om te groeien, zullen wij anders maar op zo'n dieet overstappen in plaats van planten eten?

Heeft Menno Henselmans niet ooit een onderzoek geplaatst waaruit min of meer het volgende bleek voor een naturel:

• Alles boven de 1,8gr/kg lichaamsgewicht wordt gebruikt als energie. Aangezien eiwitten over het algemeen vrij duur zijn, is dit geld verspilling
  • Hoe meer ervaren je wordt, hoe moeilijker het is om spiermassa op te bouwen, waardoor minder eiwitten nodig zijn vergeleken met een beginner
  • Zelfs meer dan 1,4gr/kg lichaamsgewicht is verspilling, maar om ''safe'' te zitten en er alles eruit te halen wat er in KAN zitten (genetisch wonder), is 1,8gr/kg meer dan voldoende ook tijdens de bulk
  • Alleen als je nog in lengte groeit, heeft het zin om hier net iets boven te zitten i.v.m. piek van testosteron
Overigens niet per se fan van hem, maar ik haal 'm aan omdat hij bij een groepje hoort dat bij de laagste adviezen zit zover ik mij kan herinneren.

Op Menno's adviezen kan je imo prima groeien tot op zekere hoogte, maar ik ben t zeker niet overal in eens wat hij zegt. Even alleen afgaande op het ''Hoe meer ervaren je wordt, hoe moeilijker het is om spiermassa op te bouwen, waardoor minder eiwitten nodig zijn vergeleken met een beginner'': je zou hier ook een argument kunnen maken dat het steeds lastiger wordt om je lichaam dusdanig te prikkelen dat het wil groeien; Menno had afgelopen jaar bijvoorbeeld ook een discussie met Mike over trainingsvolume; menno kaart hier aan dat advanced lifters hun spieren vaker kunnen prikkelen omdat die groeipotentie steeds minder wordt, Mike zegt juist dat de treshhold tot groei steeds hoger komt te liggen en juist meer volume per training nodig is.

Zijn sowieso al weinig argumenten uit de veganhoek gekomen in dit topic. Ze zijn te druk bezig met hun gras te herkauwen denk ik.

Wat tofu met soja-ei gebakken in sojaboter.

upload_2018-5-1_0-24-29.png

Je kan niet ineens alle dieren die wij gedomesticeerd hebben laten verhongeren he :'). Het is toch zo goed als slachtafval dat de meeste dieren krijgen, en het ziet er nog lang niet naar uit dat daar ineens een tekort in gaat komen aangezien 90% van de mensen vlees eten.
Je kan er wel voor zorgen als je toch vegan bent er niet aan bij te dragen dat jij een dier neemt die andere dieren eten. Beetje krom mijn inziens om uit idealistisch oogpunt geen dieren te eten maar wel een huisdier neemt die dat doet.

Terug
Naar boven