XXL Nutrition

Verschil tussen links en rechts

heb ook een sterke asymetrie tussen links en rechts,
ik merk dat barbellwerk het verschil nog meer benadrukt (sterke kant trekt altijd de zwakke kant voor).
dumbbells zijn wel goed, maar toch blijf je met een verschil.
wat je moet doen is extra setjes maken met je zwakke kant totdat het bijtrekt.

bij mij is de stelling "het zal wel wegtrekken" allang de mist in gegaan,
iedereen heeft een sterke en zwakke kant, en je zal altijd (zelfs bewust) je sterke kant voorttrekken. sommige mensen hebben hier meer last van dan anderen, en de mensen die er veel last van hebben moeten gewoon wat moeite doen om alles recht te trekken.

---------- Toegevoegd om 17:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:51 ----------

Is normaal.
Je hart pompt rechts (als ik me niet vergis) naar beneden en links weer omhoog.
Kan dus zijn dat links achterkomt omdat rechts dan al de meeste voedingsstoffen opgenomen heeft. (Heb ik ooit nog eens in Biologie geleerd :p)

nee ... zo werkt het lichaam niet :rolleyes:
zou erg stom zijn moest het zo zijn

---------- Toegevoegd om 17:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:52 ----------

Geef dan even een wetenschappelijk tegenbewijs ...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

zoals je ziet, pompt de aorta bloed in beide armen (beide arterii subclavia) vanaf het begin.

Dan hebben ze mij wat wijsgemaakt vroeger :)

Ik zie zat mesnen die bijvoorbeeld dumbbell press gan doen vanwege het verschil, dan doen ze het een half jaar of langer en resultaat....nope, niks. Nog steeds de ene kant sterker dan de andere.

Dat is wel de slechtste onderbouwing sinds tijdens. Moet ik ook maar stoppen met squatten omdat ik het maar weinig mensen zie doen?
Je hebt daarbij ook geen flauw idee of die mensen het wel goed aanpakken. Spiergroei is afhankelijk van zoveel variabelen. Voor hetzelfde geld prutsen ze maar wat aan, en jij beschouwd hun gepruts dan als proefondervindelijk bewijs. Nah.. :)

Je kan de legextensions niet vergelijken met barbell curl of benchpress.
Als je dan met rechts al het werk doet fl*kkeren vanzelf de schijven op de grond.
Je moet dus je balans houden met de zwakkere kant dus die werkt dubbel zo hard mee.
Daarom is barbellwerk beter om alles meer gelijk te krijgen.
En met one arm werk, altijd met de zwakkere kant beginnen ipv met sterkste kant zoals normaal altijd iedereen doet.

Bovendien, als je legextensions doet en de rechterkant is veel sterker dan ga je compenseren met links, je wil de linkerkant meer werk laten doen dan rechts om sterker te worden, dus alleen een idioot zal dan met rechts meer kracht gaan zetten dan de zwakkere kant.

Wtf man, je spreek jezelf daar tegen door te herhalen wat ik hierboven zei. ??? Bij leg extensions zal het effect van ''de sterkste kan wint'' groter zijn dan met een losse halter, maar het verschil blijft er wel!
Naarmate je setje (curlen of pressen) zwaarder wordt zal één van je armen ''altijd'' eerder vermoeid zijn dan de andere. Om het gewicht toch te verplaatsen moet de kracht die je uitoefend op de halter totaal wel gelijk blijven. Het is een balans: links wordt zwakker, rechts moet harder werken. En inderdaad, op een gegeven moment zal de halter scheef gaan omdat je andere arm het verschil ook niet meer kan compenseren door harder te werken. Maar op dat moment heb je nog steeds even veel herhalingen gemaakt met beide armen, en is de belasting dus ook gelijk geweest. Door gebruik te maken van dumbbells kun je de belasting voor je zwakkere arm gelijk maken aan die van je sterkste arm. Eerst maak je een setje met je sterkste arm, en vervolgens dwing je je lichaam met je zwakkere arm evenveel herhalingen met hetzelfde gewicht te maken. Misschien moet je daarbij wat ''cheaten'' maar uiteindelijk heb je dan wel beide armen met evenveel gewicht en herhalingen belast.

Met die poses in wedstrijden ga je niet helemaal goed, bij de verplichte poses heb je geen keuze, je hebt beide kanten te laten zien en je draait de kant op die gezegd wordt. Alleen met vrije pose heb je even de kans om je sterke punten te laten zien. Die moeten dan wel uitzonderlijk goed zijn wil de jury daarmee je score flink verhogen.

Had ik het over de verplichte poses?
Ik gaf aan dat elke atleet een beter ontwikkelde kant heeft, en deze in de vrije routine dus ook altijd zal laten zien.

Laatst bewerkt:
Jezus wat ben jij een vervelend ventje,
alles wat ik zeg verdraai je om je eigen gelijk (ongelijk) te bevestigen en kom je telkens met vergelijkingen van lik me k*t, die dus totaal nergens op slaan. Nu weer, niet gaan squatten omdat je weinig mensen dat ziet doen,...wat heeft dat met topic en probleem te maken?

Denk verder eens na, mensen komen met een probleem wat ergens door ontstaat. Wat is jouw oplossing voor het probleem....?

Duuuuuhhhh, Ik ben The Ace en ik weet alles beter,.. je moet gewoon dezelfde dingen doen zoals die het veroorzaken dus eerst de sterke kant en dan de zwakkere kant zoals je het altijd doet,.....dduuhhhh

Als je het allemaal niet begrijpt ga dan ergens anders lopen k*tten. Als iedereen zegt eerst de zwakke kant doen en dan de sterke kant dan zal daar een reden voor zijn denk je ook niet?
Als je het verhaal over barbellwerk niet begrijpt vraag dan om uitleg, ookal staat dat er bij. En doe verder niet zo moeilijk, je moet nog veel leren.

Laatst bewerkt:
Jezus wat ben jij een vervelend ventje,
alles wat ik zeg verdraai je om je eigen gelijk (ongelijk) te bevestigen en kom je telkens met vergelijkingen van lik me k*t, die dus totaal nergens op slaan. Nu weer, niet gaan squatten omdat je weinig mensen dat ziet doen,...wat heeft dat met topic en probleem te maken?

Denk verder eens na, mensen komen met een probleem wat ergens door ontstaat. Wat is jouw oplossing voor het probleem....?

Duuuuuhhhh, Ik ben The Ace en ik weet alles beter,.. je moet gewoon dezelfde dingen doen zoals die het veroorzaken dus eerst de sterke kant en dan de zwakkere kant zoals je het altijd doet,.....dduuhhhh

Als je het allemaal niet begrijpt ga dan ergens anders lopen k*tten. Als iedereen zegt eerst de zwakke kant doen en dan de sterke kant dan zal daar een reden voor zijn denk je ook niet?
Als je het verhaal over barbellwerk niet begrijpt vraag dan om uitleg, ookal staat dat er bij. En doe verder niet zo moeilijk, je moet nog veel leren.

De manier waarop je die post geformuleerd hebt zegt genoeg over je kennis en niveau van serieus reageren. Het ''niet squatten'' was een vergelijking met jou ''onderbouwing'' over jou ''ervaring'' dat dumbbells geen zin hebben om verschillen in symetrie bij te laten trekken. Jij zei dat je veel mensen met dumbbells hebt zien trainen zonder dat hun verschillen in symetrie verdwenen. Zoals ik zei is spiergroei van veel factoren afhankelijk, en kun je zo'n conclusie dus niet trekken aan de hand van wat jij andere ziet doen ik een sportschool. Daar komt de vergeleiking vandaan die ik maakte over het squatten. Het feit dat maar weinig mensen het doen maakt het niet een slechte oefening. Het feit dat die mensen bij jou in de gym hun symetrie niet weg kunnen werken met dumbbells maakt het geen onmogelijke manier.

Je voelt je trouwens wel erg aangevallen. En waarom reageer je daarop met zoveel scheldwoorden? Je weet dat schelden een teken van zwakte is? Zeker op het internet. Ik mag dan half zo oud zijn als jij, maar ik blijft tenminste netjes en onderbouw wat ik zeg.

Maar goed, als jij graag persoonlijk wil worden..
IK begrijp dat je geen wedstrijdervaring hebt, en afgaande op je foto's heb je ook geen fysiek waar je uberhaupt verschillen in symetrie kan zien. En dan te bedenken dat je aan de AS zit. En van mensen die aan de AS zitten verwacht ik toch meer kennis en ervaring.
Verder kan ik je zo 10 threads waarin je ruzie maakt met veel mensen om je gelijk te krijgen. All together maakt het je geen geloofwaardig persoon Martin.

De manier waarop je die post geformuleerd hebt zegt genoeg over je kennis en niveau van serieus reageren. Het ''niet squatten'' was een vergelijking met jou ''onderbouwing'' over jou ''ervaring'' dat dumbbells geen zin hebben om verschillen in symetrie bij te laten trekken. Jij zei dat je veel mensen met dumbbells hebt zien trainen zonder dat hun verschillen in symetrie verdwenen. Zoals ik zei is spiergroei van veel factoren afhankelijk, en kun je zo'n conclusie dus niet trekken aan de hand van wat jij andere ziet doen ik een sportschool. Daar komt de vergeleiking vandaan die ik maakte over het squatten. Het feit dat maar weinig mensen het doen maakt het niet een slechte oefening. Het feit dat die mensen bij jou in de gym hun symetrie niet weg kunnen werken met dumbbells maakt het geen onmogelijke manier.

Je voelt je trouwens wel erg aangevallen. En waarom reageer je daarop met zoveel scheldwoorden? Je weet dat schelden een teken van zwakte is? Zeker op het internet. Ik mag dan half zo oud zijn als jij, maar ik blijft tenminste netjes en onderbouw wat ik zeg.

Maar goed, als jij graag persoonlijk wil worden..
IK begrijp dat je geen wedstrijdervaring hebt, en afgaande op je foto's heb je ook geen fysiek waar je uberhaupt verschillen in symetrie kan zien. En dan te bedenken dat je aan de AS zit. En van mensen die aan de AS zitten verwacht ik toch meer kennis en ervaring.
Verder kan ik je zo 10 threads waarin je ruzie maakt met veel mensen om je gelijk te krijgen. All together maakt het je geen geloofwaardig persoon Martin.

Laat je onderbouwingen maar zien dan, tot nu toe heb je niks onderbouwd en roep je maar wat.
En je kan inderdaad bij mij weinig verschillen in symmetrie zien, alles is evengoed ontwikkeld (in alle spiergroepen, alles is evengroot en heeft evenveel definitie), en waarom? Omdat ik dus de zwakkere kant dwing om extra te werken als het niet vanzelf zou gaan.
Ik wissel regelmatig van kant die start met oefeningen en mijn zwakkere kant als ik die al heb laat ik harder werken om gelijk te trekken met de sterkere kant.
Dat is onderbouwing genoeg. Ik vraag me alleen af wat nu het wel of niet gebruiken van AAS er weer mee te maken heeft.

Als ik ergens ruzie maak, die topics kan ik zelf ook wel aanwijzen dan is er weer een idioot die vervelend en moeilijk gaat doen ipv normaal te discussieren.
Zoals jij dus dingen gaat lopen verdraaien. Zo zijn er enkelen hier binnen DBB. Om hun gelijk te krijgen en een ander als idioot neer te zetten gaan ze de boel omdraaien ipv to the point te blijven.
Als je dat niet doet heb je met mij geen problemen, zoals in 99% van mijn reply's aan anderen. Ik draai ook niet een reply van anderen om heb ik niet nodig. Als iets klopt dan klopt het, klopt het niet dan klopt het niet, klaar. Ik hoef geen discussies te winnen, geen behoefte aan.

Laatst bewerkt:
Laat je onderbouwingen maar zien dan, tot nu toe heb je niks onderbouwd en roep je maar wat.

Elke letter die ik hier gepost heb maakt deel uit van een uitleg, onderbouwing of vergelijking. Als jij die er niet uit kunt opmaken, helaas.. ik ga het niet in Jip en Janneke taal uitleggen. Wacht dacht je, dat ik zo hoog in de karma ranking gekomen ben omdat ik nutteloze onzinnige on-onderbouwde onzin post? :)

Als ik ergens ruzie maak, die topics kan ik zelf ook wel aanwijzen dan is er weer een idioot die vervelend en moeilijk gaat doen ipv normaal te discussieren.

Jij was anders degene die onredelijk begon met schelden met aanvallende woorden.

Verder...

De opmerking over jou AAS gebruik was wederom een vergelijking (net als de opmerking die ik maakte over squats).
Ik gebrijp dat je moeite hebt met vergelijkingen, dus zal er geen meer maken.

Probeer eens inhoudelijk te reageren op mijn eerste post, waarin ik duidelijk maak dat je met dumbbells beide armen even zwaar, maar juist ook onafhankelijk van elkaar kan belasten wat voordelen heeft voor het bijtrekken van symetrie.

Als je toch bezig bent zou ik het ook fijn vinden als je inhoudelijk reageerd op mijn opmerking dat tijdens barbell werk je sterkste arm altijd domineerd. Jij beweerde dat unilateraal trainen niet effectief is voor het bijtrekken van symetrie aan de hand van de ervaring die jij zag bij mensen in de sportschool die unilateraal trainde.
Aten die mensen goed?
Trainde ze uberhaupt wel fatsoenlijk?
Hanteerde ze voldoende rust?
Deden ze meer behalve unilateraal trainen?
Pas als je op al deze vragen een concreet en duidelijk antwoord hebt dat overeenkomt met jou conclusie kun je ervan uitgaan dat unilateraal trainen niet werkt om symetrie bij te trekken.

wat je moet doen is extra setjes maken met je zwakke kant totdat het bijtrekt.

dit heeft in mijn geval averechtse effecten gegeven, mn zwakkere arm werd nog zwakker in verhouding.

bij mij was de oplossing juist minder sets voor de sterkere arm.

dit ligt natuurlijk wel aan het schema wat je hanteerd en t volume, maar om maar wat aan te geven gewoon;)

Door je beide armen tegelijk te trainen met een halter zal je sterkste arm altijd een iets groter deel van de belasting op zich nemen. Hetzelfde gebeurd bij bijvoorbeeld leg extensions -> naarmate je setje zwaarder wordt zal je sterkste been ook harder gaan werken.

Het blijft ook gigantisch moeilijk om onbalans eruit te krijgen, of althans ''om het er helemaal uit te krijgen''.
Kijk maar eens naar de wedstrijd atleten die on-stage alle poses afgaan. Bij een side triceps, side biceps of side chest pose zullen ze altijd voor dezelfde kant kiezen. De kant van hun best ontwikkelde arm.

In geval van een oefening waarbij het niet echt uitmaakt welke kant er sterker is dat zo ja.
Als je het doortrekt naar bv bankdrukken is dat weer niet zo anders ga je scheef, door gewoon te blijven trainen zal het langzaam weer bijtrekken maar dan hebben we het puur over kracht.
Een lichaam is geen machine met exacte afmetingen, zo heeft iedereen benen die iets verschillen qua lengte, doordat men meestal links of rechtshandig is kan je ook kleine nuances hebben in afmetingen van armen.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als het echt veel is, een echt symetrisch lichaam heeft bijna niemand.

Elke letter die ik hier gepost heb maakt deel uit van een uitleg, onderbouwing of vergelijking. Als jij die er niet uit kunt opmaken, helaas.. ik ga het niet in Jip en Janneke taal uitleggen. Wacht dacht je, dat ik zo hoog in de karma ranking gekomen ben omdat ik nutteloze onzinnige on-onderbouwde onzin post? :)

Jij was anders degene die onredelijk begon met schelden met aanvallende woorden.

Verder...

De opmerking over jou AAS gebruik was wederom een vergelijking (net als de opmerking die ik maakte over squats).
Ik gebrijp dat je moeite hebt met vergelijkingen, dus zal er geen meer maken.

Probeer eens inhoudelijk te reageren op mijn eerste post, waarin ik duidelijk maak dat je met dumbbells beide armen even zwaar, maar juist ook onafhankelijk van elkaar kan belasten wat voordelen heeft voor het bijtrekken van symetrie.

Als je toch bezig bent zou ik het ook fijn vinden als je inhoudelijk reageerd op mijn opmerking dat tijdens barbell werk je sterkste arm altijd domineerd. Jij beweerde dat unilateraal trainen niet effectief is voor het bijtrekken van symetrie aan de hand van de ervaring die jij zag bij mensen in de sportschool die unilateraal trainde.
Aten die mensen goed?
Trainde ze uberhaupt wel fatsoenlijk?
Hanteerde ze voldoende rust?
Deden ze meer behalve unilateraal trainen?
Pas als je op al deze vragen een concreet en duidelijk antwoord hebt dat overeenkomt met jou conclusie kun je ervan uitgaan dat unilateraal trainen niet werkt om symetrie bij te trekken.

Je vergelijkingen raken gewoon kant noch wal, gaat nergens over en is niet relevant aan de discussie.
Squats of mijn eventuele AAS gebruik helpt TS niet verder met zijn symmetrie probleem.

Zoals ik al heb uitgelegd, je zal de zwakkere kant moeten dwingen harder te werken.
Als jij liever gaat dumbbellpressen waarmee je nog meer compound gaat werken dan je al met barbellpress doet en dus als je een onbalans in je pec's hebt het verschil nog groter maakt, dat moet jij weten.

Als ik tientallen mensen heb gezien waar dumbbellwerk niet werkt en tientallen gehoord en evenzoveel gelezen dan zegt mij dat genoeg.
Dat jij dan van allemaal de uitvoering, de voeding en weet ik het wat in twijfel gaat trekken...is jouw probleem.
Ik heb wel gezien dat de mensen meer baat hadden bij barbellwerk en bij beginnen met de zwakkere kant ipv de sterkere kant zoals ze normaal altijd doen/deden. Bij iedereen trekt het dan vanzelf bij.
Nu ga jij zeggen dat het niet werkt en ze vooral moeten gaan trainen zoals ze al deden en waarmee het niet goed gaat. Dan gaan ze dumbbellpress doen en de zwakke kant pakt de easy way om te pressen ipv the hardway om strict te moeten gaan en de barbell in balans te houden.

Als ze dus een verandering aanbrengen in de training en het werkt, waarom moet er dan gediscussieerd worden verder over bijvoorbeeld de voeding of de uitvoering, of rust of wat dan ook?

Die mensen doen en deden allen een gemiddelde training met zowel barbell- alsook dumbbellwerk. Of denk je dat jij alleen de perfecte trainingen hebt en doet?
Ze moeten overigens bij mij ook vaak (tijdelijk) met (een aantal) fitnessaparaten stoppen, tenzij ze wel de zwakkere kant kunnen laten domineren tijdens de oefening(zoals ik ook zei mbt legextensions). Dat was ik vergeten te melden.

Anyway, adviseer jij maar lekker de mensen te gaan doen wat ze al deden, dan schieten ze er wel mee op. Dus eerst de sterke kant zoals iedereen altijd al doet en daarna cheaten of halve reps met de zwakke kant als je al half leeg bent.
En vooral geen barbell gebruiken die scheef gaat als je verkeerd drukt, maar een chestpressmachine te pakken die niet scheef kan gaan.
Laat vooral de zwakkere kant niet te hard werken.

---------- Toegevoegd om 00:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:42 ----------

In geval van een oefening waarbij het niet echt uitmaakt welke kant er sterker is dat zo ja.
Als je het doortrekt naar bv bankdrukken is dat weer niet zo anders ga je scheef, door gewoon te blijven trainen zal het langzaam weer bijtrekken maar dan hebben we het puur over kracht.
Een lichaam is geen machine met exacte afmetingen, zo heeft iedereen benen die iets verschillen qua lengte, doordat men meestal links of rechtshandig is kan je ook kleine nuances hebben in afmetingen van armen.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als het echt veel is, een echt symetrisch lichaam heeft bijna niemand.

Dat bedoel ik, klopt.
Maar daar gaat hij toch tegenin Gert-Jan.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al heb uitgelegd, je zal de zwakkere kant moeten dwingen harder te werken.

Terug naar wat ik zei: met dumbbell werk kun je je armen onafhankelijk van elkaar laten werken, en dus je zwakkere arm op een andere manier prikkelen. Natuurlijk kun je het verschil ook met een halter rechttrekken, maar MIJN ERVARING is heel goed met dumbbells. Jij "the all knowing Martin'' verkondigde dat dumbbells geen zin hebben om aan je symetrie te werken.

Als ik tientallen mensen heb gezien waar dumbbellwerk niet werkt en tientallen gehoord en evenzoveel gelezen dan zegt mij dat genoeg.
Dat jij dan van allemaal de uitvoering, de voeding en weet ik het wat in twijfel gaat trekken...is jouw probleem.

Zoals ik zei, ik heb goede ervaringen met het werken met dumbbells. Die tientallen mensen bij jou in de gym die falen om hun symetrie bij te trekken kun je niet zomaar gebruiken als bron om te geloven dat dumbbells niet werken. Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat unilateraal trainen werkt en geen onzin is.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-201X.1996.523293000.x/abstract
http://www.springerlink.com/content/k34l63w7625679n7/

Als ze dus een verandering aanbrengen in de training en het werkt, waarom moet er dan gediscussieerd worden verder over bijvoorbeeld de voeding of de uitvoering, of rust of wat dan ook?

Heeft TS gezegd dat dumbbell werk niet werkt voor hem?
Ik vertel hier dat dumbbell werk juist WEL goed KAN werken om symetrie bij te trekken. JIJ beweerde dat dumbbell werk per DEFINITIE NIET WERKT OMDAT er bij jou gasten in de gym zijn die het niet gelukt is. Hoe kun je op basis van andere mensen om jou heen nou zulke scherpe conclusies trekken. Beetje kort door de bocht.

Ik hoop dat je nou eindelijk snapt wat ik bedoel.

Terug naar wat ik zei: met dumbbell werk kun je je armen onafhankelijk van elkaar laten werken, en dus je zwakkere arm op een andere manier prikkelen. Natuurlijk kun je het verschil ook met een halter rechttrekken, maar MIJN ERVARING is heel goed met dumbbells. Jij "the all knowing Martin'' verkondigde dat dumbbells geen zin hebben om aan je symetrie te werken.

Zoals ik zei, ik heb goede ervaringen met het werken met dumbbells. Die tientallen mensen bij jou in de gym die falen om hun symetrie bij te trekken kun je niet zomaar gebruiken als bron om te geloven dat dumbbells niet werken. Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat unilateraal trainen werkt en geen onzin is.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-201X.1996.523293000.x/abstract
http://www.springerlink.com/content/k34l63w7625679n7/

Heeft TS gezegd dat dumbbell werk niet werkt voor hem?
Ik vertel hier dat dumbbell werk juist WEL goed KAN werken om symetrie bij te trekken. JIJ beweerde dat dumbbell werk per DEFINITIE NIET WERKT OMDAT er bij jou gasten in de gym zijn die het niet gelukt is. Hoe kun je op basis van andere mensen om jou heen nou zulke scherpe conclusies trekken. Beetje kort door de bocht.

Ik hoop dat je nou eindelijk snapt wat ik bedoel.

Gelukkig zal TS (en ieder ander weldenkend mens) wel kunnen lezen en zal hij het dumbbellwerk zoals ik zei eerst met de zwakkere kant beginnen ipv de sterke kant en verder niet alleen dumbbellwerk gaan doen, want zoals ik nog steeds zeg, alleen dumbbellwerk doen werkt niet.
Je hebt gewoon barbellwerk er bij nodig om alles gelijk te trekken en om je zwakkere kant te dwingen mee te gaan of te domineren.

En dan komt ie weer met vergelijkingen 2 links, ik heb er 1 gelezen, oudere middelbare leeftijd mensen die knie(leg) extensions doen, de ene groep bilateral en de andere unilateral, uitkomst: de 1RM van de bilaterale groep was net ff beter, verder was alles nagenoeg gelijk.

Dus wat is je punt hiermee? Het maakt dus geen fl**ker uit.

De 2e link neem ik niet de moeite om te lezen wat unilaterale training doet voor de botdichtheid bij vrouwen, want wat is daar je punt?

Je bent gigantisch aan het zwetsen en probeert met niet relevante onderzoekjes je absolute gelijk te krijgen.
Dat krijg je niet.

Beste is in mijn mening gewoon ipv eerst de sterke kant te trainen met dumbbells eerst de zwakkere kant te doen, period. Daarnaast lange barbell gebruiken en de zwakere kant laten domineren en dwingen mee te gaan met het (zware) gewicht in de ROM.

Als jij denkt dat unilaterale benchpresses met dumbbell goed werkt voor beginners die de ene kant een stuk sterker zijn dan de andere kant en gewoon eerst de sterke kant moeten trainen. Denk eens na, zelfs de meeste ervaren krachttrainers doen nog geen knappe unilaterale benchpresses met dumbbells. Ook die fl*kkeren van het bankje af.
Dan ben je lekker bezig.
En de sterke arm kan er 10 reps uithalen, makkelijk en de zwakkere arm slechts 8, hoe trek je dan dan gelijk? Als je er geen rep meer mee kan maken?
Nog meer gaan cheaten en nog meer de synergisten het werk laten doen ipv de targetspier? Let nou eens op, daarmee is het probleem ontstaan bij 90% van de mensen die dat probleem hebben. De sterke kant wordt optimaal getraid en de zwakkere kant komt er achteraan en wordt niet optimaal getraind.
Ga nu eerst maar eens e.e.a. teruglezen.

prettige dag verder.

is het niet doodnormaal dat er een klein verschil is tussen links en rechts ( maakt niet uit welke spiergroep? ) een groot verschil is iets anders, maar zelfs al ver voor ik trainde zag ik toch al dat mijn linker bicep iets anders gevormd dan men rechter.
Ik denk persoonlijk dat als er een symmetrieverschil ontstaat in je lichaam je ge****t bent, heel weinig aan te doen, het zit nu eenmaal in de natuur van het menselijk lichaam en als je dan nog fout ga traine tja... En een krachtverschil zouk oplossen met compound oefeningen zoals pull ups, chin ups, dips,... of zoals velen al zeggen BB oefeningen, dan kun je zelf goed opletten of de bar wel mooi gelijk blijft, je fitnessbud kan natuurlijk ook opletten want bij benchpress lijkt me dat ni zo evident ;)

is het niet doodnormaal dat er een klein verschil is tussen links en rechts ( maakt niet uit welke spiergroep? ) een groot verschil is iets anders, maar zelfs al ver voor ik trainde zag ik toch al dat mijn linker bicep iets anders gevormd dan men rechter.

Dat is inderdaad dood normaal.
@Martin: volgens mij bedoelen we enigzinds hetzelfde, maar begrijpen we elkaar niet. Zoals je zegt is variatie belangrijk, en zijn alleen dumbbells niet de oplossing (geld nergens voor natuurlijk). Uiteindelijk is variatie om je zwakkere kan te blijven prikkelen het belangrijkst, en uiteindelijk moet je zelf uitvinden wat voor jou als persoon werkt.

Beste is in mijn mening gewoon ipv eerst de sterke kant te trainen met dumbbells eerst de zwakkere kant te doen, period. Daarnaast lange barbell gebruiken en de zwakere kant laten domineren en dwingen mee te gaan met het (zware) gewicht in de ROM.

Hierboven verkondigde je dat dumbbells geen zin hadden, maar goed ik ben blij dat je daarop terug komt.

Nou we zijn er. Fijne jaarwisseling.

Terug
Naar boven